Yhden isolohkon tarina

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
KooKoo
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar 501 -68
Paikkakunta: Kauhajoki

Yhden isolohkon tarina

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

Lupailin tuossa aiemmin Yleistä-palstalla hiukan lisätietoja tuosta BBF-projektistani, joka saatiin valmiiksi parisen viikkoa sitten. Väsäsin aiheesta sivun tuonne kotisivuilleni, josta sitä voi käydä kattelemassa jos BB:t kiinnostaa. Suora linkki:
http://www.kauhajoki.fi/~karika/501.htm
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Nam! Aika herkullinen! 8)
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Esaleeni 27
Addikti
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Heinä 2004, 01:43
Auto: Mustang SR,351 4V,69
Ford Mustang Shelby GT-500 2010
Chevy hot-rod 30
Chrysler 04
Chevy 6.6 2010
Paikkakunta: Oulu/Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Esaleeni 27 »

Moi !!!


No olihan kone :D :D :D

Muutos alkuperäiseen oli aika valtava,noin päälisinpuolin katsottuna,puhumattakaan tehoista/väännöistä.

Hienot on kotisivut !!!


Eiköhän tuolle joku musti löydy,käytä vaikka sitä kuvassa näkyvää :D :D :D

T:Esa&Minna
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Hieno moottori ja hieno juttu! Vaivaa on nähty.
Ehkä niillä isolohkoillakin jotain tekee :wink:
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Hieno stoori ja karu moottori. On sitä konetta pikkaisen mietitty, 8,45 dynaaminen puristussuhde. Ei muuta Kari kun motti mustangiin ja vetoja. Noissa lukemissa on moottorilla kuin moottorilla tekemistä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
KooKoo
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar 501 -68
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

Kiitoksia vaan kommenteista. Sijoituspaikka koneella on tosiaan vielä hiukan hämärän peitossa, ainakaan näillä näkymin se ei 69:n keulille tule, mutta katsotaans nyt....... sen verran Esalle tiedoksi, että niitä CJ:n valurautasarjoja ei sitten koskaan saatu dynotettua aikapulan vuoksi, joten vertailut peltisarjat vs, hyvät valusarjat jäi tekemättä. Joka tapauksessa, nyt on yksi jo junnuna ollut haave toteutunut ja tunnustaa täytyy, että kyllä siihen jonkin verran tuli jo suunnitteluvaiheessa panostettuakin :roll: olihan kone ns. "rakenteilla" vissiin lähemmäs 3 vuotta.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Hienot ovat lukemat kerrassaan ja vielä kohtuullisen miedolla kepillä. Mullakin jäi kone punnitsematta, joten tuo vertailu 351w vastaan tuntui mukavalta. Jos haluat hyvää nokka-akselia jota jenkkigurut kehuvat kilpaa Comp Camsin XR292-R10:llä lukemat vipottaisivat pitkälle 7:n puolelle.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
triniemi
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Tammi 2006, 08:26

Viesti Kirjoittaja triniemi »

Tolkuton vääntöpannu kerta kaikkiaan, eikä se 674hp ihan vähän ole sekään. Yhdeksän sekunnin varttimailipotentiaalia 1500-1600kg autossa jossa on optimoitu voimansiirto ja alusta :shock:
Elämä on mutta räk reisinki se vasta onkin
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Jess!
Hienosti suunniteltu ja toteutettu moottori. Teholukemat per kuutiotuuma hyvin lähelle samaa kuin Futuran 393:ssa jossa tehoa on loppunopeuden perusteella 530-550 hv.
Se on tällainen hienosti rakennettu iso moottori ajossa kuitenkin jotain ihan muuta kuin pikkulohko. Tunnelma on sama kuin ukkospilven päällä istuisi tai jotain.Tälläisella ajamisen jälkeen kun ajaa esim. 400 hv pikkulohkolla tuntuu kuin ajaisi hyttysellä.
Tämän moottorin teho-ja vääntöarvot vahvistavat uskoa ja antavat lisäpotkua oman isolohkon rakentamiseen omaan -70 GT Torinooni.
Katsotaas nyt rauhassa mitä alitajunta kehittelee mutta tässä vaiheessa joku 532/545 kuutiotuumaa kuullostaa melko herkulliselta. Ongelmaksi tulee vain ehkäpä se että isoa moottoria ei saa kiertämään, ellei sitten rakenna jotain todella radikaalia. Kyllähän se kasin ääni muuttuu vasta tossa 6500 rpm jälkeen oikealla tavalla oikeaksi...
Perskeles Kari, eikös tää taiteilijan sielun hengentuote nyt johonkin tarvis asentaa.jos sulla ei ole sopivaa Fordia niin eikös tää olis mukava jonkin kamaron tms. keulilla?
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
KooKoo
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar 501 -68
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

Ei muuta kuin Torinoon vaan ISOA konetta, tuo munkin kone alkaa olla nykymittapuun mukaan vaan porattu 460:n......... noh, katsastusmiehetkin paremmin tykkää. On aivan tosi, että kyllä noistakin jotain puuttuu, kun eivät varsinaisia kierroskoneita ole; puhtaasti varttimailia ajatellen hankaluus on siinä, että välitys oltava pakostakin aika pitkä tai sitten alla metriä korkeat sliksit. Tämä taas vaatii alustalta jo tosi paljon, ettei voima huku nakkien sutimiseen.
Mutta koska aikomuskaan ei ollut tehdä vaan suoraa kulkevaa, matalilla kierrosluvuilla on hyvät puolensa, kone on taatusti pitkäikäisempi ja kadulla huomattavan helppo ??.... en sitten tiedä miten bb viihtyy mutkaisella. Sekin tullaan kyllä kokeilemaan.
Niin, taiteilijasta ei oo tietoakaan ja sielukin on voortteille myyty. Oli kyllä mielessä, että piruuttaan laittaa kone ceevuun tai mopsiin, mutta kyllä nyt on voordismia hommattu. Ei aivan mustangia, mutta kevyt on tuo early puumakin...
Mutta kun vanhuus alkaa painaa, niin varmaan taas pari vuotta vierähtää, että pääsee kokeilemaan bb:n ominaisuuksia. Sen verran projektissa hommia kyllä on. Mulla on kuiteskin tunne, että sillä aikaa isokoppabbmuskelivoortejakin näkyilee pikku hiljaa liikenteessä, vai mitä Ville asiasta aprikoi??
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Isolohkoisia autoja on tuloillaan melko runsaasti ja tähän on vaikuttanut edullinen taala. Tuloillaan on kohtuu rajuja & eksoottisia pannuja ja maakunnissa on monenmoista rakenteilla. Se on se järjetön vääntö mikä tekee isolohkosta jotain ja se tunne mikä syntyy kun seisoo käyvän isolohkon vieressä - (kaveriani siteeratakseni) sitä melkein tuntee ne valtavat pyörivät massat mitkä siellä lohkon sisällä riuhtoo. Puhumattakaan kun se kiertää yli 6000 rpm.

Viikonloppuna ajoin vakiolla 429 Cobra Jetillä 1780 kg painoisessa autossa. Motti liikutti autoa hienosti ja ohituskiihtyvyys 130 km/h:stä oli mahtava! Mutkaisella asfalttitielläkään kulku ei ollut huono ja körmyytin minkä vieraan autolla uskalsin. Ajaessani mietinkin että mitä tämä olisi lämmitetyillä kansilla ja stroker akselilla :twisted:

Jos Ville isolohkon kiertäminen tulee ongelmaksi niin saat mun koneentekijän yhteystiedot. Holman & Moodyn, Ford R&D + monivuotinen koneiden rakennus päälle on luonut äijälle rautaisen otteen FE / 385-moottoreihin, vastaus löytyy kaikkeen ja uskon ettei +7500 rpm strokerin tekeminen muodostu ongelmaksi. Kisamottia se alkaa jo lähestymään, mutta on kaveri niitäkin tehnyt useampia ihan Le Mansia myöten.

Ei se välitys muodostu ongelmaksi, sitä varten on vaihtoehtoja kuten 5v manuaalit tai Gear Vendorsin automaattikehitelmät. Tiuha ruuvi vaan ja vaihteistoon välityksiä tarpeeksi. Gear Vendorssia voi käyttää vähän kuin puolittajaa kuorma-autossa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Ai se Ahdin Kuugari tulikin sulle..vai..? Ei siis ahdettu..onks se 390 jota myyskentelet tästä laitteesta?
Houkuttelis vähän ostaa se vähän niinkuin varalle..mutta ensi viikolla käyn tsekkaamassa yhden myytävän FEn joka saattaa olla 410- siitä saisi museoitavaan GTA:han mukavasti pikkusen lisää piilokuutiotuumia.
Jep, toivotaan että BBFiä alkaa näkymään oikeasti laajemmassa mittakaavassa..olen kyllä jo elänyt siinä toivossa noin 20 vuotta.
Saapas(nahka) nyt nähdä miten tän oman fordikuvion toteutan.Tarkoitan sitä että haaveena ja pitkäaikaisena tavoitteena on saavuttaa 300 km nopeus ajettavalla ja suht.sivistyneella Fordilla. Ei sen pitäis niin vaikeata olla, tiiliskivi Futurakin ottaa 270 5-päällä ylämäkeen "tosta vaan"...
Jollain 700 hv:lla 300 kmh ei ole ongelma Torinolle..mutta sitten tarvii kyllä jarrujen ja alustan olla vastaavassa kunnossa, ja lisäksi kaaret ja kunnon vyöt. Ja pyöriksi ei käy enää 15x 7 Magnumit BFG kumeilla ..ja painaahan se Torino aika tavalla.Jos nopeeta autoa tehdään niin pitää sillä varttimailikin mennä reilusti alle 11 sekunnin.
Että katotaas nyt. Tässä vaiheessa näyttää siltä että Torino projektissa otetaan pikku aikalisä ja tehdään GTA ensi talvena.
Kyllähän se " huippunopea" Fordi olis ehkä mielekkäämpi tehdä 69 Sportsroofista jos sellainen hyvä kohtuuhintainen tulis vastaan.Noin 300 kg Torinoa kevyempänä olis tarkoituksenmukaisempi kiihtyvyyden ja jarrutuksenkin suhteen.
Visiohan on siis tämä...300+ huippunopeus ja kiihtyvyyttä sen verran että varttimailin loppunopeus on noin 210-220. Hyvä alusta , tehokkaat jarrut ja tarpeelliset turvavarusteet. Sitten Saksaan kiusaamaan paikallisia Mersuja, Ferrareita ja Bemareita...
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Futurage »

http://www.jonkaaseracingengines.com/pr ... dheads.php

Mielenkiintoinen stoori näistä Kaasen kehittämistä Ford Racing SCJ-kansista.
Kaasea siteeratakseni "kannet riittävät 900 hevoseen 600 kuutiotuumaisessa moottorissa". Vot vot . Näillä kansilla lähtee Ford Racingin 514 Cratesta noin 750 hv.
Siitä muuten lähti Kaasen dynossa ihan vakionakin jo CJ-kansilla 650 hv.

Kyllä tää pistää vakavasti miettimään onko Boss-kansista näiden voittajaksi.Vaikea on pistää paremmaksi, ja erityisesti hinta huomioon ottaen.Nää ei meinaan oo mitkään älyttömän hintaiset kannet.
Function before Form!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jon Kaasen updeittaama SCJ on yleisesti ottaen pahuksen hyvä kansi. Siinä on korjattu rajusti mm. pakopuolen kanavia verrattuna edelliseen Kaasen kanssa yhteistyössä tehtyihin A429 CJ kansiin, sekä imuventtiili on sijoitettu keskemmällä sylinteriä. Ford Racing teki vaan kylmät oharit Kaaselle, kun kannet olivat valmiina ja sarjatuotannossa niin jonkun sopimuksen FRPP jätti toteuttamatta ja Kaase jäi nuolemaan näppejään. Edellisen kerran näin edesmennyt svo teki Bob Gliddenille... Vaikkakin Fordin teräs on jalossa muodossa niin kylmiä temppuja on tehty koville ford tykeille. Ehkäkin tästä sisuuntuneena Kaaselta on tulossa uudet 385-sarjalaisen P51 kannet, joita 385-maailma odottaa silmä kovana. Kansien pitäisi olla jotain todella kovaa ja käytännöllistä. Jännää nähdä miten Kaase vielä parantaa em. SCJ kansiaan, virtausarvoja on ollut jo näkyvillä proto kansista ja ne näyttivät KARMAISEVILTA.

Motorsportin 514/521 crate on kohtuu tarkoituksenmukainen laitos. Tehtaalta tullesssaan niissä on tiukat välykset jolloin mottia ei kannata hirveän pitkiä aikoja vakiokokoonpanossa kierrättää. Motissa piilee vielä viljalti hevosvoimia kun se blueprintataan "löysätään" racempaan suuntaan niin se on valmis 24h koitokseen.

Mitä tulee Torinoon ja sen kulkuun, niin parempi aerodynamiikka siinä on mitä '69 sporttikatossa. Ei tosin se sporttikattokaan huono ole, johan Mickey Thompson pudotteli '70-luvun alussa Bonnevillessä '69 Boss 429:llä yli 200mph huippuja. Tästä päästiin takaisin kansiin. Jos haetaan oikeaa racekantta, niin kovimmissa sarjoissahan BOSSit jyräävät edelleen kuten 815 cid IHRA prostockissa. Kun nostoa tarvitaan niin isot A441 kannet virtaavat aivan sumeita lukuja ja C441 kansista otetaan vaparina +1800 hv. Kyllä iso bossi naukaisee wedgejä turpaan, mutta SCJ/P51 ajavat varmasti asiansa alle tuhat kaakkisessa "katuautossa". Ei tarvita vielä boss kansia moisiin tehoihin. Boss kannet ovat jo tosi ISOJEN poikien vehkeitä.

Sitähän on olemassa neljän laista fordin BOSS kantta:

1) vakio 429 boss kansi

2) C&C (Carrol Carter motorsports) eli entinen Ford Racingin A441 (mitä minä mainostan) "low hemi" kannet, jotka virtaavat n. 530 imu/380 pako cfm.

3) B441 kannet, Robertsin suunnittelmat "tall hemi" 4,900" borespacingille. Nämä ovat aivat tajuttomat rännit. Venttiilit samoissa asennoissa kuin moparin hemissä, pakopuoli on rajusti nostettu ja näillä päästään hyvällä porttauksella ~600/500 cfm lukemiin.

4) C441 kannet eli täydet pro kannet IHRA luokkaan jossa käytetään custom lohkoja 5,000" borespacingilla. Jos B441 ovat kalliit niin ne tuntuvat kolikoilta näihin nähden, 5,000" BS tarkoittaa custom lohkoa, kustom kansia, imusarjaa jne... +1800 hv IHRA:n prostock sarjan 815 cid moottoreissa.

Mikä parasta niin kaikkia näitä kansia alkuperäisiä boss kansia lukuunottamatta tekee C&C motorsports.

http://candcmotorsports.com/about.html

Tais tossa aiemmin olla jo juttuakin, että suurin syy miksei esimerkiksi minulla ole noita Boss kansia moottorissani niin on juurikin niiden hinta suhteessa käyttötarkoitukseen. Heti kun tarvin vaparista +1000 hv niin alan katseleen boss kansia, sitä ennen pärjään näillä nykyisillä A429:llä melko pitkään.

Huh, mutta nyt puhutaan äijät asiasta! Tulee tekstiä ihan solkenaan, pitäis pitää Ville uusi saunailta koska viimeisessä vasta vähän raapaistiin pintaa. Torinosta vielä niin ei olisi välttämättä huono idea hankkia sitä sporttikattoa, sillä tuo sun Torino on melkoinen harvinaisuus vaikka alkuperäinen motti siitä puuttuukin. Se olisi "entisöitynäkin" syntisen hieno vehje.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Ja pyöriksi ei käy enää 15x 7 Magnumit BFG kumeilla ..ja painaahan se Torino

minkähälaiset ne renkaat pitäs olla kun on oireita ettei toi BFG kestäis
+200 vauhtia yli 2tonnisella autollakaan,
Vastaa Viestiin