Sivu 1/3

Akku peräkontissa

Lähetetty: 26 Joulu 2005, 22:32
Kirjoittaja mussette
Kun akku on peräkontissa (early fastback) kuinka olisi paras vetää + akkukaapeli? Lattiamaton alla vai auton alla esim. kardaani tunnelissa?. Pitäisikö - kaapeli vetää eteen asti vai riittääkö jos vetää kaapelin akun - navalta taka-apurunkoon? :? :?

Lähetetty: 27 Joulu 2005, 01:14
Kirjoittaja ROKI
Lue YV.

Lähetetty: 27 Joulu 2005, 08:54
Kirjoittaja GT-350
Erään pirssin tiedän, jossa menee 16mm2 kaapeli haitariputkessa oikeasta takakulmasta oikean puolen kynnyskoteloon, sieltä nousee lämppärin viereen kabiininpuolelle josta taas sujahtaa oikean etulokarin sisään ja tulee nätisti ulos oikean puolen konepellin saranan alta, mihin kohtaan haitariputki loppuu.

Lähetetty: 27 Joulu 2005, 17:10
Kirjoittaja Antti66HT
Mulla on maadoitus piste takana.

Plus kaapeli menee oikean takakaaren päällä, sieltä kynnyskotelon päällä, ja kojetaulun alle, jossa startti solenoidit, sulakkeet ja päävirtakytkin. JOhto kulkee mustassa haitari putkessa. Toimii. Piuha on 48 mm2 ...

Lähetetty: 27 Joulu 2005, 20:13
Kirjoittaja mussette
Homma valmis. Vedin 50mm2 hitsauskaapelilla oikean takapyöränkaaren yli, kromisen kynnyslistan alla potkupellin kautta eupyöräkoteloon josta konehuoneeseen konepellin saranan alta. Ostamani 5m kaapeli riitti hyvin.
Kiitoksia kaikille vinkeistä :D

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 14:37
Kirjoittaja Tapsa
niinpä miinus... varmistelkaa Kunnolla että Moottori saa
kunnolla maadoitusta. joskus kuulee
kun akun laittaa takakonttiin niin ei lähde kuumana käyntiin...
tosiaan 50m2 KAAPELIA myös maadoitus kaapelit.
ja liitokset juotetaan ja puristetaan niin virtahäviö on aika marginaalinen
näinkin pitkällä matkalla ja kunnon patteri
ja Käynnistys virta 700-900 amppeerinen niin johan kumma jos ei
ala pelittää... 8)

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 17:06
Kirjoittaja Antti66HT
Tapsa kirjoitti:niinpä miinus... varmistelkaa Kunnolla että Moottori saa
kunnolla maadoitusta. joskus kuulee
kun akun laittaa takakonttiin niin ei lähde kuumana käyntiin...
tosiaan 50m2 KAAPELIA myös maadoitus kaapelit.
ja liitokset juotetaan ja puristetaan niin virtahäviö on aika marginaalinen
näinkin pitkällä matkalla ja kunnon patteri
ja Käynnistys virta 700-900 amppeerinen niin johan kumma jos ei
ala pelittää... 8)
Joo, no kyllä kunnolliset, puritus liitokset pitää tinaamattakin. Akun kengät tinattiin multakin. Samalla kaapelilla laitettiin moottorin maadoitus ja startin piuhat... :roll:

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 18:08
Kirjoittaja veekoo
Mosse kirjoitti: Joo, no kyllä kunnolliset, puritus liitokset pitää tinaamattakin. Akun kengät tinattiin multakin. Samalla kaapelilla laitettiin moottorin maadoitus ja startin piuhat... :roll:
Puristusliitokset voi alkaa kuumiamaan parin vuoden paasta noilla virroilla. Alkaa loystymaan tarinassa, moskaa valiin jne. Tinaa vaan peliin. Kolvin kaivamiseen menee pari minuuttia vrt. mikatahannyttuli parin vuoden paasta ja ihmettelyn jalkeen homma uusiksi.. :wink:

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 18:36
Kirjoittaja Antti66HT
veekoo kirjoitti:
Mosse kirjoitti: Joo, no kyllä kunnolliset, puritus liitokset pitää tinaamattakin. Akun kengät tinattiin multakin. Samalla kaapelilla laitettiin moottorin maadoitus ja startin piuhat... :roll:
Puristusliitokset voi alkaa kuumiamaan parin vuoden paasta noilla virroilla. Alkaa loystymaan tarinassa, moskaa valiin jne. Tinaa vaan peliin. Kolvin kaivamiseen menee pari minuuttia vrt. mikatahannyttuli parin vuoden paasta ja ihmettelyn jalkeen homma uusiksi.. :wink:
Joo, no mulla ja hovi sähkärillä kokemusta noista kiven murskainten sähköistyksistä...

Niissä on huomattu, että kun tinattu liitos ei jousta tärinässä, niin murtuu, ja kunnollinen puristus liitos todettu toimivaksi. Tosin auto ei , toivottavasti, sellaisia värinöitä näe.. 8)

Noista liitoksista voi vielä sanoa sen verran, että mun laittamana nuo apico sun muut liitokset ei kestä kuin 50% todennäköisyydellä.. ammattilaisen hommooo...

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 21:32
Kirjoittaja Mika M
Kuinkas olette toteuttaneet akun kiinnityksen konttiin?

Mika

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 21:48
Kirjoittaja ROKI
Yksinkertaisesti ja varmasti valmiiseen koteloon, voisin laittaa kuvan jos kiinnostaa :?: .

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 22:58
Kirjoittaja Mika M
Laitappas kuvaa osoitteeseen: mika.miettinen@dnainternet.net

Mika

Lähetetty: 28 Joulu 2005, 23:10
Kirjoittaja ROKI
Laitan huommenna tulen.

Lähetetty: 29 Joulu 2005, 00:31
Kirjoittaja veekoo
Mosse kirjoitti: Niissä on huomattu, että kun tinattu liitos ei jousta tärinässä, niin murtuu, ja kunnollinen puristus liitos todettu toimivaksi. Tosin auto ei , toivottavasti, sellaisia värinöitä näe.. 8)

Noista liitoksista voi vielä sanoa sen verran, että mun laittamana nuo apico sun muut liitokset ei kestä kuin 50% todennäköisyydellä.. ammattilaisen hommooo...
Vahan samoja kokemuksia apikoista. Ennemmin kolvaan (abikon tms jos pakko) kiinni, kutistesukkaa, teippia ym tueksi & turvaksi ja tarpeeksi nippusiteita tai vastaavia molemmin puolin. Ilman nippusiteita paasee heilumaan ja murtuu juotoksen juuresta. Tuli opittua radio-ohjattavien kanssa kantapaan kautta pari kertaa. Ne meinaan tarisee mennessaan viela pahemmin ku kivenmurskain..? :shock: Kivenmurskaimilla ei ajeta taysia seinaan ja sita ennen 5x oman pitusia hyppyja. 8)

Lähetetty: 29 Joulu 2005, 06:11
Kirjoittaja JXA-26
Ei pahitteeksi tulisi laittaa johonkin päin sisätiloja päävirtakatkaisijaa + kaapelin väliin. Vanha auto - vanhat sähköt. Vetää vielä laturin + johdon katkaisijan akun puolelle, niin kahvasta kääntämällä sammuu myös auto. Samalla halpa käynnistyksen esto !
Eikä tarvi olla pitkien seisontien aikana repimässä napoja irti.