Akku peräkontissa

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
mussette
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Akku peräkontissa

Viesti Kirjoittaja mussette »

Kun akku on peräkontissa (early fastback) kuinka olisi paras vetää + akkukaapeli? Lattiamaton alla vai auton alla esim. kardaani tunnelissa?. Pitäisikö - kaapeli vetää eteen asti vai riittääkö jos vetää kaapelin akun - navalta taka-apurunkoon? :? :?
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Lue YV.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Erään pirssin tiedän, jossa menee 16mm2 kaapeli haitariputkessa oikeasta takakulmasta oikean puolen kynnyskoteloon, sieltä nousee lämppärin viereen kabiininpuolelle josta taas sujahtaa oikean etulokarin sisään ja tulee nätisti ulos oikean puolen konepellin saranan alta, mihin kohtaan haitariputki loppuu.
Viimeksi muokannut GT-350, 27 Joulu 2005, 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Mulla on maadoitus piste takana.

Plus kaapeli menee oikean takakaaren päällä, sieltä kynnyskotelon päällä, ja kojetaulun alle, jossa startti solenoidit, sulakkeet ja päävirtakytkin. JOhto kulkee mustassa haitari putkessa. Toimii. Piuha on 48 mm2 ...
Avatar
mussette
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja mussette »

Homma valmis. Vedin 50mm2 hitsauskaapelilla oikean takapyöränkaaren yli, kromisen kynnyslistan alla potkupellin kautta eupyöräkoteloon josta konehuoneeseen konepellin saranan alta. Ostamani 5m kaapeli riitti hyvin.
Kiitoksia kaikille vinkeistä :D
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

niinpä miinus... varmistelkaa Kunnolla että Moottori saa
kunnolla maadoitusta. joskus kuulee
kun akun laittaa takakonttiin niin ei lähde kuumana käyntiin...
tosiaan 50m2 KAAPELIA myös maadoitus kaapelit.
ja liitokset juotetaan ja puristetaan niin virtahäviö on aika marginaalinen
näinkin pitkällä matkalla ja kunnon patteri
ja Käynnistys virta 700-900 amppeerinen niin johan kumma jos ei
ala pelittää... 8)
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tapsa kirjoitti:niinpä miinus... varmistelkaa Kunnolla että Moottori saa
kunnolla maadoitusta. joskus kuulee
kun akun laittaa takakonttiin niin ei lähde kuumana käyntiin...
tosiaan 50m2 KAAPELIA myös maadoitus kaapelit.
ja liitokset juotetaan ja puristetaan niin virtahäviö on aika marginaalinen
näinkin pitkällä matkalla ja kunnon patteri
ja Käynnistys virta 700-900 amppeerinen niin johan kumma jos ei
ala pelittää... 8)
Joo, no kyllä kunnolliset, puritus liitokset pitää tinaamattakin. Akun kengät tinattiin multakin. Samalla kaapelilla laitettiin moottorin maadoitus ja startin piuhat... :roll:
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Mosse kirjoitti: Joo, no kyllä kunnolliset, puritus liitokset pitää tinaamattakin. Akun kengät tinattiin multakin. Samalla kaapelilla laitettiin moottorin maadoitus ja startin piuhat... :roll:
Puristusliitokset voi alkaa kuumiamaan parin vuoden paasta noilla virroilla. Alkaa loystymaan tarinassa, moskaa valiin jne. Tinaa vaan peliin. Kolvin kaivamiseen menee pari minuuttia vrt. mikatahannyttuli parin vuoden paasta ja ihmettelyn jalkeen homma uusiksi.. :wink:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

veekoo kirjoitti:
Mosse kirjoitti: Joo, no kyllä kunnolliset, puritus liitokset pitää tinaamattakin. Akun kengät tinattiin multakin. Samalla kaapelilla laitettiin moottorin maadoitus ja startin piuhat... :roll:
Puristusliitokset voi alkaa kuumiamaan parin vuoden paasta noilla virroilla. Alkaa loystymaan tarinassa, moskaa valiin jne. Tinaa vaan peliin. Kolvin kaivamiseen menee pari minuuttia vrt. mikatahannyttuli parin vuoden paasta ja ihmettelyn jalkeen homma uusiksi.. :wink:
Joo, no mulla ja hovi sähkärillä kokemusta noista kiven murskainten sähköistyksistä...

Niissä on huomattu, että kun tinattu liitos ei jousta tärinässä, niin murtuu, ja kunnollinen puristus liitos todettu toimivaksi. Tosin auto ei , toivottavasti, sellaisia värinöitä näe.. 8)

Noista liitoksista voi vielä sanoa sen verran, että mun laittamana nuo apico sun muut liitokset ei kestä kuin 50% todennäköisyydellä.. ammattilaisen hommooo...
Mika M
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 22:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mika M »

Kuinkas olette toteuttaneet akun kiinnityksen konttiin?

Mika
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Yksinkertaisesti ja varmasti valmiiseen koteloon, voisin laittaa kuvan jos kiinnostaa :?: .
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Mika M
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 22:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mika M »

Laitappas kuvaa osoitteeseen: mika.miettinen@dnainternet.net

Mika
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Laitan huommenna tulen.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Mosse kirjoitti: Niissä on huomattu, että kun tinattu liitos ei jousta tärinässä, niin murtuu, ja kunnollinen puristus liitos todettu toimivaksi. Tosin auto ei , toivottavasti, sellaisia värinöitä näe.. 8)

Noista liitoksista voi vielä sanoa sen verran, että mun laittamana nuo apico sun muut liitokset ei kestä kuin 50% todennäköisyydellä.. ammattilaisen hommooo...
Vahan samoja kokemuksia apikoista. Ennemmin kolvaan (abikon tms jos pakko) kiinni, kutistesukkaa, teippia ym tueksi & turvaksi ja tarpeeksi nippusiteita tai vastaavia molemmin puolin. Ilman nippusiteita paasee heilumaan ja murtuu juotoksen juuresta. Tuli opittua radio-ohjattavien kanssa kantapaan kautta pari kertaa. Ne meinaan tarisee mennessaan viela pahemmin ku kivenmurskain..? :shock: Kivenmurskaimilla ei ajeta taysia seinaan ja sita ennen 5x oman pitusia hyppyja. 8)
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Ei pahitteeksi tulisi laittaa johonkin päin sisätiloja päävirtakatkaisijaa + kaapelin väliin. Vanha auto - vanhat sähköt. Vetää vielä laturin + johdon katkaisijan akun puolelle, niin kahvasta kääntämällä sammuu myös auto. Samalla halpa käynnistyksen esto !
Eikä tarvi olla pitkien seisontien aikana repimässä napoja irti.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Vastaa Viestiin