VEROASIAA vanhoista romuista
Valvoja: Ville K
VEROASIAA vanhoista romuista
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Juu, veron kevennyksen ohessa tosin on hinnat hieman menneet ylöspäin, mikäli parista seuraavasta esimerkistä voi jotakin päätellä:
1969 Ford Mustang Suwanee, GA
Vehicles: MUSTANG: 1969 SHELBY Cobra GT 500 conv, VIN F03R480934, red w/white interior & white top, factory 4-speed, cover car, Mustang Times magazine 1984, all paper work from factory including (color copies of) original window sticker and correspondence from original owner, show
detailed underbody, SAAC VIN verified, $300,000. 770-932-0257, GA. **27-YR**
1969 Ford Mustang Suwanee, GA
Vehicles: MUSTANG: 1969 SHELBY Cobra GT 500 conv, VIN 9F03R480802, black jade w/white top & interior, automatic transmission, all paper work from factory and selling dealership, 17,824 original miles, unrestored, surviving original, SAAC VIN verified, $225,000. 770-932-0257, GA. **27-YR**
Niin, ja USA:stahan tulee vielä päälle ostohinnasta 10% tulli ja 22% ALV.
1969 Ford Mustang Suwanee, GA
Vehicles: MUSTANG: 1969 SHELBY Cobra GT 500 conv, VIN F03R480934, red w/white interior & white top, factory 4-speed, cover car, Mustang Times magazine 1984, all paper work from factory including (color copies of) original window sticker and correspondence from original owner, show
detailed underbody, SAAC VIN verified, $300,000. 770-932-0257, GA. **27-YR**
1969 Ford Mustang Suwanee, GA
Vehicles: MUSTANG: 1969 SHELBY Cobra GT 500 conv, VIN 9F03R480802, black jade w/white top & interior, automatic transmission, all paper work from factory and selling dealership, 17,824 original miles, unrestored, surviving original, SAAC VIN verified, $225,000. 770-932-0257, GA. **27-YR**
Niin, ja USA:stahan tulee vielä päälle ostohinnasta 10% tulli ja 22% ALV.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: VEROASIAA vanhoista romuista
Nythän on niin etten usko ennenkuin nään...



-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Joo, ainahan ne omansa tavalla tai toisella pois ottaa. Hyvä askelhan tämä kuitenkin on kun ei vanhojen rautojen kilpiin- ja maahansaamista keinotekoisesti enää rajoiteta verotustekniikalla.BW-364 kirjoitti:Mutta sitten tulee päälle se "saastevero" vai mikä lie ekovero???? Kyllä ne keksii verotettavaa.
Toivottavasti tästä muutenkin pää aukeais asiallisempaan suuntaan viranomaistahojen rakenteluharrastajien "iloksi" aiemmin suorittamien tulkintojen järkeistämisessä.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Tuo Tullihallituksen 2.11.2005 antama ohje 242/340/05 (6 sivua, markkina-arvoryhmälle osoitettuna) ja samoin toinen ohje 241/340/05 (2 sivua, tullipiireille osoitettuna) löytyy kuvatiedostoina esim. seuraavan linkin kautta:
http://www.autovero.fi/uutinen.php?uid=25
Tarkoituksena tällä verotuksen muutoksella oli siis varmistaa, että autovero kannetaan yli 25 vuoden ikäisistä ajoneuvoista niiden iän mukaan määräytyvästä käyttöarvosta, eikä ajoneuvomallin harvinaistumisen johdosta niille kertyneestä keräily- tms. arvosta.
Tällaiselle ajoneuvolle etsitään "uutta vastaava" ajoneuvo, voi olla toisen merkkinen ja mallinenkin (onko tämä siis uuden riidan aihe, jää nähtäväksi, oma kommentti) ominaisuuksiltaan samoin vastaava ajoneuvo (miten 70-lukuinen auto voisi olla v. 2005 autoa "ominaisuuksiltaan vastaava" ?)
Auton ikä lasketaan käyttöönottokuukaudesta (=rekisteröintikuukausi, ei siis tehtaalta valmistumisaika), ja ellei tämä ole tiedossa, niin ko. vuoden joulukuusta.
Vastaavan uuden ajoneuvon hinnasta muodostetaan arvonalenemakäyrä tai -taulukko: muodostetaan autoverolain (AutoVL 266/2003) 6 §:ssä mainitun prosentin ( 0.8 % kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta ) mukaisesti. Siten tämä käyrä ei ole lineaarisesti laskeva vaan loppua kohti loiveneva eikä siten koskaan pääse ihan nollaan...
Esimerkkinä oli 1979 Fiat 127, verrokkina uusi Fiat Punto (12.000e ja tämän laskennallinen myyntihinta 11.340e), ja nettiautossa 74-81 Fiat-127:en arvo 400-500 euron välillä (ei yhtään täsmälleen 1979 mallia), keskiarvo 450 e ja siitä laskennallinen arvo 315 euroa. Koska käyrältä (24-vuotias verrokkiauto eli 1981 Fiat 127, siis 9.89% x 11.340e) hintataso jäi korkeammalle eli 1.121 euroa, niin käyrän lähtöarvoa muokataan kokeillen niin, että lopputuloksena saadaan sama laskennallinen arvo 315, ja tässä siis 3.600 euroa vastaten "uutta autoa", ja täten siirrretynä 26-vuotiaan 1979 Fiat 127:aan, veroprosenttiarvoksi 8.16% (x3.600 e) ja siten laskennalliseksi myyntihinnaksi 260 e, josta ymmärsin kannettavan autoveroa 29 % ollen 75,40 e ja ALV päälle, joka sitten katsotaan ko. hetken yleisestä ALV-tasosta (esim. v. 1965 oli 11,2%, ja vuonna 1979 oli 16,28%).
http://www.autovero.fi/uutinen.php?uid=25
Tarkoituksena tällä verotuksen muutoksella oli siis varmistaa, että autovero kannetaan yli 25 vuoden ikäisistä ajoneuvoista niiden iän mukaan määräytyvästä käyttöarvosta, eikä ajoneuvomallin harvinaistumisen johdosta niille kertyneestä keräily- tms. arvosta.
Tällaiselle ajoneuvolle etsitään "uutta vastaava" ajoneuvo, voi olla toisen merkkinen ja mallinenkin (onko tämä siis uuden riidan aihe, jää nähtäväksi, oma kommentti) ominaisuuksiltaan samoin vastaava ajoneuvo (miten 70-lukuinen auto voisi olla v. 2005 autoa "ominaisuuksiltaan vastaava" ?)
Auton ikä lasketaan käyttöönottokuukaudesta (=rekisteröintikuukausi, ei siis tehtaalta valmistumisaika), ja ellei tämä ole tiedossa, niin ko. vuoden joulukuusta.
Vastaavan uuden ajoneuvon hinnasta muodostetaan arvonalenemakäyrä tai -taulukko: muodostetaan autoverolain (AutoVL 266/2003) 6 §:ssä mainitun prosentin ( 0.8 % kuukautta kohden kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta ) mukaisesti. Siten tämä käyrä ei ole lineaarisesti laskeva vaan loppua kohti loiveneva eikä siten koskaan pääse ihan nollaan...
Esimerkkinä oli 1979 Fiat 127, verrokkina uusi Fiat Punto (12.000e ja tämän laskennallinen myyntihinta 11.340e), ja nettiautossa 74-81 Fiat-127:en arvo 400-500 euron välillä (ei yhtään täsmälleen 1979 mallia), keskiarvo 450 e ja siitä laskennallinen arvo 315 euroa. Koska käyrältä (24-vuotias verrokkiauto eli 1981 Fiat 127, siis 9.89% x 11.340e) hintataso jäi korkeammalle eli 1.121 euroa, niin käyrän lähtöarvoa muokataan kokeillen niin, että lopputuloksena saadaan sama laskennallinen arvo 315, ja tässä siis 3.600 euroa vastaten "uutta autoa", ja täten siirrretynä 26-vuotiaan 1979 Fiat 127:aan, veroprosenttiarvoksi 8.16% (x3.600 e) ja siten laskennalliseksi myyntihinnaksi 260 e, josta ymmärsin kannettavan autoveroa 29 % ollen 75,40 e ja ALV päälle, joka sitten katsotaan ko. hetken yleisestä ALV-tasosta (esim. v. 1965 oli 11,2%, ja vuonna 1979 oli 16,28%).
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
ALV-prosentin arvo eri aikoina löytyy:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... i/ohje.jsp
============================
Ajoneuvon käyttöönottoajankohta
Veroprosentti
ennen 1.1.1967
11,20%
1967-1976
12,40%
1977-31.5.1983
16,28%
1.6.1983-31.5.1989
19,05%
1.6.1989-30.11.1989
19,76%
1.12.1989-31.12.1990
20,48%
1.1.1991-30.9.1991
21,21%
30.9.1991 jälkeen
22,00%
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... i/ohje.jsp
============================
Ajoneuvon käyttöönottoajankohta
Veroprosentti
ennen 1.1.1967
11,20%
1967-1976
12,40%
1977-31.5.1983
16,28%
1.6.1983-31.5.1989
19,05%
1.6.1989-30.11.1989
19,76%
1.12.1989-31.12.1990
20,48%
1.1.1991-30.9.1991
21,21%
30.9.1991 jälkeen
22,00%
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Ajoneuvojen ikävähennys-% eli käyttövähennys-% löytyy:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
Make67 kirjoitti:No ni, mistäs ja mitä löysitspeedy kirjoitti:Jummi! no sehän passaa, Mustangi on tulossa jouluksi kotiin
Noo tuota.. Kansasista tuo,ei sen kauempaa tuossahan tuo avatar kuvassa jököttää -kun noita seiskakolomosia vielä saa toodella kohtuuhintaan


Täytyy myöntää et mulle nuo taulukot ja laskentamallit on sellasta tiedettä että ei ihan heti aukea. Milläs kaavalla nyt laskettais esim. -73 Mussen vero? Mikäs ton uuden Mustin hinta on? 75000 pyöreesti?
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt, niin 73-Mustangin hinta tulee siis seuraavasti:
1) oletus: uusi Mustang Suomessa arvoltaan 75.000 euroa, vaikka luulisin 50.000 olevan lähempänä, ja verrattuna esim. Chrysler PT-Cruiseriin USA:ssa ja Suomessa, jolloin olisi n. 40.000 euroa. Ellei vertailua Mustangiin, niin saattaisi olla Chevrolet Camaro lähellä vastaava (jos siis enää tulee Suomeen ?).
2) ikävähenemä olisi noin 97%, ja siten 3% x 75.000 = 2.250 euroa, tästä 29% on 650 euroa. Ja tästä taasen vuoden 1973 mukainen ALV 12.4% = 80 euroa, siten verot pitäisi olla 730 euroa.
3) kuitenkin USA:sta tuodusta autosta maksetaan osto+rahti+rahtivakuutus -summasta 10% tullia ja 22% ALV.
4) auton osto + rahti + rahtivakuutus + satamabyrokratia/paperikulut USA:ssa ja Suomessa.
Ovatko muut foorumilaiset ymmärtäneet asian samoin ?
Innostuin sattuneesta syystä tekemään laskelmia yhden vm. 71-auton suhteen...
1) oletus: uusi Mustang Suomessa arvoltaan 75.000 euroa, vaikka luulisin 50.000 olevan lähempänä, ja verrattuna esim. Chrysler PT-Cruiseriin USA:ssa ja Suomessa, jolloin olisi n. 40.000 euroa. Ellei vertailua Mustangiin, niin saattaisi olla Chevrolet Camaro lähellä vastaava (jos siis enää tulee Suomeen ?).
2) ikävähenemä olisi noin 97%, ja siten 3% x 75.000 = 2.250 euroa, tästä 29% on 650 euroa. Ja tästä taasen vuoden 1973 mukainen ALV 12.4% = 80 euroa, siten verot pitäisi olla 730 euroa.
3) kuitenkin USA:sta tuodusta autosta maksetaan osto+rahti+rahtivakuutus -summasta 10% tullia ja 22% ALV.
4) auton osto + rahti + rahtivakuutus + satamabyrokratia/paperikulut USA:ssa ja Suomessa.
Ovatko muut foorumilaiset ymmärtäneet asian samoin ?
Innostuin sattuneesta syystä tekemään laskelmia yhden vm. 71-auton suhteen...
