Sivu 1/2

Mustang -81 ensi Musseksi?

Lähetetty: 19 Loka 2005, 22:30
Kirjoittaja MdMaxx
Olen aina ollut Ford mies ja haaveillut Mustangista. Kaikki autoni on tähän mennessä olleet euro Fordeja joten Mustangeista ei ole vielä mitään kokemusta. Nyt olisi tarjolla yksi yksilö, jota en ole vielä edes nähnyt. Vuosimalli on 1981 ja kone pitäisi olla 302. Mielestäni nuo 70-80 luvun Mustangit ovat enemmän euroautoja kuin oikeita Mustangeja korin puolesta :(. Haaveena olisi 60-luku mutta vielä saa säästää vuosia sellaisen.

Siksi kysynkin, että mitä pitäisi tarkastella vuoden 1981 autosta noin yleensä?

Missä on korin numero?

Paljonko on tehoa (HP) tuon vuoden 302:sessa jos alkuperäinen ja onko niissä 'saaste riesaa'?

Mistä näkee että kone on 302? Oletan että tuon ikäisessä on jo levyt edessä ja ajettavuuskin hyvä?

Tuossa parit kysymykset noin aluksi.

Lähetetty: 19 Loka 2005, 22:50
Kirjoittaja Aku_81
Alunperin koneena kuuluisi olla 4.2(255) litrainen kasi, ainakin esitteen mukaan mutta voihan siihen olla vaihdettu 302 jälkikäteen. Runkonumero voi olla runkopalkeissa ja kuskin ovessa ns.door-tag josta selvinnee millä auto on alunperin varustettu. Levyt on edessä ja ajettavuus kohtalaisen hyvä, ainakin oma kasiversio rullaa pirun kevyesti jos haluaa alamäessä säästää bensaa. Tietty ainahan voi alustaa ja jarruja parantaa.

Lähetetty: 20 Loka 2005, 08:37
Kirjoittaja Jukka
Aku_81 kirjoitti:Tietty ainahan voi alustaa ja jarruja parantaa.
Ei voi vaan täytyy. :wink:

Ei kai tuon ihmeellisempi ole kuin muukaan samanikäinen auto?
Ruostevikaa saattaa löytyä paljonkin kun sitä löytyy uudemmistakin autoista.

Näitähän on tehty alunperin kutosellakin eli saattaa olla ettei ole V8-auto ollenkaan.
Pony kertonee tästäkin aiheesta lisää?

Kaikenkaikkiaan tuollainen "nelivalofoxihan" on ihan hauska laite.

Re: Mustang -81 ensi Musseksi?

Lähetetty: 20 Loka 2005, 09:30
Kirjoittaja GT-350
MdMaxx kirjoitti:Olen aina ollut Ford mies ja haaveillut Mustangista. Kaikki autoni on tähän mennessä olleet euro Fordeja joten Mustangeista ei ole vielä mitään kokemusta. Nyt olisi tarjolla yksi yksilö, jota en ole vielä edes nähnyt. Vuosimalli on 1981 ja kone pitäisi olla 302. Mielestäni nuo 70-80 luvun Mustangit ovat enemmän euroautoja kuin oikeita Mustangeja korin puolesta :(. Haaveena olisi 60-luku mutta vielä saa säästää vuosia sellaisen.
Fox-koppainen Mustang on kelpo auto, menee siinä missä muutkin autot ympäri vuoden. Joitakin kuten allekirjoittanutta miellyttää aikaiset foxit varsinkin nelivalokeulansa ansioista, ja onhan ne itse asiassa varsin harvinaisiakin.
MdMaxx kirjoitti:Siksi kysynkin, että mitä pitäisi tarkastella vuoden 1981 autosta noin yleensä?
Normaalit asiat, että onko kaikki kunnossa ja miten ruoste on syönyt. Early fox voi olla hiukan vaikea osien suhteen, mutta aika hyvin saa esim. Kivitilan kautta ja jenkeistä vakiopalikoita kuin myös viriviri-osastoa. Peruskonsepti on sama -93:een saakka, mm. alustan palikat käyvät hyvin jne.
MdMaxx kirjoitti:Missä on korin numero?
Akun mainitsemassa ovitarrassa, tyylilasin alareunassa kuskin puolella kojelaudan päällä ja vapaavalintaisessa paikassa konehuoneessa, minne lie se sinne sitten onkin stanssattu.
MdMaxx kirjoitti:Paljonko on tehoa (HP) tuon vuoden 302:sessa jos alkuperäinen ja onko niissä 'saaste riesaa'?


Jos on 302 niin on vaihdettu ja siten tod. näk. 140-500hv, riippuen viritysasteesta :twisted:
81 mitataan saastemielessä, rekkariotteessa saattaa jopa lukea "katalysaattori". Täytyy alittaa normaalit tuon vuotisen saasterajoitukset, ei kuitenkaan mitään vähäpäästöisyysjuttuja tms.
MdMaxx kirjoitti:Mistä näkee että kone on 302? Oletan että tuon ikäisessä on jo levyt edessä ja ajettavuuskin hyvä?
Päältäpäin vaikea erottaa 221-260-289-302 toisistaan. Koneen kyljessä olevasta valukoodista voi päätellä mutta ko. koodia et näe irrottamatta starttia. Ja ultimate varmuus saadaan mittamalla iskunpituus ja männänhalkaisija...ja autohan on voinut alunperin olla suoralla 200cid kuutosella. Se selviää VIN-koodista, tsekkaa jostain dekooderista valmiiksi datat mukaan ennen kuin menet katsomaan.

Levyt pitäisi edessä olla piskuiset 9.3" jäähdytetyt. Normaaliajossa ok, mutta kyllähän myöhäisemmän GT-foxin 10.84" jarrut on houkutteleva vaihtoehto. Muutenkin alustaan on saatavilla "mitä vaan", joten mahdollisuudet ovat rajattomat. Peruskunnossaan alusta on ok ajaa, auto muutenkin kevyt kuljettaa ja earlyt saa tehdä töitä tosissaan, että peittoavat esim. slalomissa :P

Re: Mustang -81 ensi Musseksi?

Lähetetty: 20 Loka 2005, 09:42
Kirjoittaja Aku_81
Pony kirjoitti:a...ja autohan on voinut alunperin olla suoralla 200cid kuutosella.
Tai vaikka 2.3l nelosella, niitäkin on tuntunu olevan jonkiverran suomessa.

Re: Mustang -81 ensi Musseksi?

Lähetetty: 20 Loka 2005, 11:29
Kirjoittaja JXA-26
Pony kirjoitti:Fox-koppainen Mustang on kelpo auto, menee siinä missä muutkin autot ympäri...
Eipäs maalailla piruja seinille !!!! :roll:
Foxit yleensä hyvin tasapainoisia ajettavia missä vain, mutta jotenkin vain tuntuu että nuo nelivalo foxeissa on pienempi kääntösäde, eli renkaat jopa kaantyis eikä kaartais... tuntuu vaan.

Lähetetty: 20 Loka 2005, 13:03
Kirjoittaja Antti66HT
Ei mitään foxeja vastaan, mutta ostaisin suoraan sen 60-lukulaisen, jos sellaista kaipaat. Toisaalta huonoa ja halpaa ei kannata ostaa, se tulee kalliiksi. Yksi omakohtainen kokemus löytyy, kerroin tällaisessa tapauksessa hintaan on noin kaksi :roll:

Myöskin se säästäminen, silloin kun v8 auto on pihassa, on HYVIN vaikeaa. Eli rahat hupenee sen auton paranteluun pikku hiljaa. Onko se sitten huono asia, sen tietää jälkeen päin...

Lähetetty: 20 Loka 2005, 13:06
Kirjoittaja Make67
Off Topic...ikinään oo foxia ajanu mutta lauantaina taitaa sekin korjaantua...käydään koeajamassa -94 GT Convertible, manuaali :shock: . Minkähänlainen ajaa...oisko niinkuin auto??? :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 20 Loka 2005, 15:18
Kirjoittaja stangrider
[quote="Make67"]Off Topic...ikinään oo foxia ajanu mutta lauantaina taitaa sekin korjaantua...käydään koeajamassa -94 GT Convertible

** TUOPA EI OO ENÄÄ KETTU** VAAN SN95!-KORINEN

MUTTA OMANA MIELIPITEENÄ JOS MUSSE- HARRASTUSTA SUUNNITTELEE
ALOITTAVANSA 80 MALLILLA, NIIN OSTASIN SUORAAN ESIM. TUON 1988 GT; JOKA NETTIAUTOSSA MYYTÄVÄNÄ.
ALLE 8000 ECUA JA JO LAITETTUKIN LISÄHYVÄÄ, SE TAUTI
KUN KUITENKIN ISKEE JOSSAKIN VAIHEESSA :lol:

Lähetetty: 20 Loka 2005, 15:40
Kirjoittaja Antti66HT

Lähetetty: 20 Loka 2005, 17:09
Kirjoittaja Make67
** TUOPA EI OO ENÄÄ KETTU** VAAN SN95!-KORINEN
No niinpä, kun en näistä uudemmista ainakaan vielä näköjään mitään tiedä... :lol:

Lähetetty: 20 Loka 2005, 18:20
Kirjoittaja Dervish
No nyt oon ihan pihalla, miks ihmeessä tuo nyt on myyntiin mennyt, ja vakiona ? :shock:

Lähetetty: 20 Loka 2005, 18:56
Kirjoittaja musse67
Foxille tyypillisimmät ruostepaikat näät mun rojektikuvista, http://www.ponikorjaamo.com/ja67/81

Löytyi jopa '96 avon takapenkin alta ruostetta. Asiaan saattaa tosin olla osuutta niillä puiden lehdillä jotka löyty penkin alta... Muuten auto on täysin ruosteeton ja mahdollisesti myös tulevaisuudessa, eilen hajin auton ruostesuojauksesta.

Lähetetty: 21 Loka 2005, 10:07
Kirjoittaja mach1
musse67 kirjoitti:Foxille tyypillisimmät ruostepaikat näät mun rojektikuvista, http://www.ponikorjaamo.com/ja67/81

Löytyi jopa '96 avon takapenkin alta ruostetta. Asiaan saattaa tosin olla osuutta niillä puiden lehdillä jotka löyty penkin alta... Muuten auto on täysin ruosteeton ja mahdollisesti myös tulevaisuudessa, eilen hajin auton ruostesuojauksesta.
Oliko myynti-ilmossa "vähän pintaruostetta"? Kunnioitettava projekti. :shock:

Lähetetty: 21 Loka 2005, 11:18
Kirjoittaja Aku_81
Jos tosiaan earlyä halajat niin osta sellainen, tosin hyvä early maksaa helposti parin nelivalofoksin verran. Kannattaa käydä kattomassa se -81:n mistä tietää vaikka siihen tykästyisit, kyllähän auton saa aina pois myytyä jos haluaa jonkun toisen. Nelivalofokseja ei paljoa näy, mitä lienee nykyisin rekisterissä, kolmenkymmentä taitaa olla aika maksimi ? . Kannattaa kattoa mun signaturesta löytyvä foureyedpriden linkki, sillä englanniksi enemmän keskustelua noista nelivalofokseista :wink: