MdMaxx kirjoitti:Olen aina ollut Ford mies ja haaveillut Mustangista. Kaikki autoni on tähän mennessä olleet euro Fordeja joten Mustangeista ei ole vielä mitään kokemusta. Nyt olisi tarjolla yksi yksilö, jota en ole vielä edes nähnyt. Vuosimalli on 1981 ja kone pitäisi olla 302. Mielestäni nuo 70-80 luvun Mustangit ovat enemmän euroautoja kuin oikeita Mustangeja korin puolesta

. Haaveena olisi 60-luku mutta vielä saa säästää vuosia sellaisen.
Fox-koppainen Mustang on kelpo auto, menee siinä missä muutkin autot ympäri vuoden. Joitakin kuten allekirjoittanutta miellyttää aikaiset foxit varsinkin nelivalokeulansa ansioista, ja onhan ne itse asiassa varsin harvinaisiakin.
MdMaxx kirjoitti:Siksi kysynkin, että mitä pitäisi tarkastella vuoden 1981 autosta noin yleensä?
Normaalit asiat, että onko kaikki kunnossa ja miten ruoste on syönyt. Early fox voi olla hiukan vaikea osien suhteen, mutta aika hyvin saa esim. Kivitilan kautta ja jenkeistä vakiopalikoita kuin myös viriviri-osastoa. Peruskonsepti on sama -93:een saakka, mm. alustan palikat käyvät hyvin jne.
MdMaxx kirjoitti:Missä on korin numero?
Akun mainitsemassa ovitarrassa, tyylilasin alareunassa kuskin puolella kojelaudan päällä ja vapaavalintaisessa paikassa konehuoneessa, minne lie se sinne sitten onkin stanssattu.
MdMaxx kirjoitti:Paljonko on tehoa (HP) tuon vuoden 302:sessa jos alkuperäinen ja onko niissä 'saaste riesaa'?
Jos on 302 niin on vaihdettu ja siten tod. näk. 140-500hv, riippuen viritysasteesta
81 mitataan saastemielessä, rekkariotteessa saattaa jopa lukea "katalysaattori". Täytyy alittaa normaalit tuon vuotisen saasterajoitukset, ei kuitenkaan mitään vähäpäästöisyysjuttuja tms.
MdMaxx kirjoitti:Mistä näkee että kone on 302? Oletan että tuon ikäisessä on jo levyt edessä ja ajettavuuskin hyvä?
Päältäpäin vaikea erottaa 221-260-289-302 toisistaan. Koneen kyljessä olevasta valukoodista voi päätellä mutta ko. koodia et näe irrottamatta starttia. Ja ultimate varmuus saadaan mittamalla iskunpituus ja männänhalkaisija...ja autohan on voinut alunperin olla suoralla 200cid kuutosella. Se selviää VIN-koodista, tsekkaa jostain dekooderista valmiiksi datat mukaan ennen kuin menet katsomaan.
Levyt pitäisi edessä olla piskuiset 9.3" jäähdytetyt. Normaaliajossa ok, mutta kyllähän myöhäisemmän GT-foxin 10.84" jarrut on houkutteleva vaihtoehto. Muutenkin alustaan on saatavilla "mitä vaan", joten mahdollisuudet ovat rajattomat. Peruskunnossaan alusta on ok ajaa, auto muutenkin kevyt kuljettaa ja earlyt saa tehdä töitä tosissaan, että peittoavat esim. slalomissa
