Latauksen valo palaa.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
huu
Hiljaisempi
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Syys 2005, 09:19
Paikkakunta: Uusimaa

Latauksen valo palaa.

Viesti Kirjoittaja huu »

Latauksen valo alkoi palamaan vaikka virrat on pois päältä. Laturista nousi hiukan savua ja akun kengistä iskee kipinää niitä avattaessa. Auto 64 1/2 HT tasavirta laturilla ja jännitteen säätimellä. Molemmat ovat ihan uusia ja
300 km sitten osaavassa korjauspajassa vaihdettu.
Onkohan johdoituksessa vikaa vai mistä tällainen johtuu,oikosulku ?? Taitaa sama vika uusiutua, koska laturi ja säädin vaihdettu juuri uudestaan.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

No siellä säätimessä on sitten muistaakseni ne keskimmäiset kärjet jumittunu toisiinsa.

Oikosulkumahdollisuus melkein missä vaan päin järjestelmää, mutta yksi helpoimmin mieleen tuleva: virtalukon pohja.
Sitten omakohtaista kokemusta: AKKU, seurauksena laturi, säädin, ja tietty akku uushankintaan.
Se säädin itsessään voi olla myöskin oikarissa, säädettiinkö muuten siellä liikkeessä?
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
huu
Hiljaisempi
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Syys 2005, 09:19
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja huu »

Joo, takakärjet oli jumissa. Laturi ja säädin mitattiin ja tarkistettiin liikkeessä, laturi oli vielä kunnossa. Jostain syystä järjestelmä yrittää viedä
virtaa laturiin eikä pois sieltä; yrittää kääntää napoja toisinpäin.

Paras keino nähtävästi on asentaa vaihtovirta laturi missä itsessään on säädin. Samalla tulee lisää watteja käyttöön.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

huu kirjoitti:Joo, takakärjet oli jumissa. Laturi ja säädin mitattiin ja tarkistettiin liikkeessä, laturi oli vielä kunnossa. Jostain syystä järjestelmä yrittää viedä
virtaa laturiin eikä pois sieltä; yrittää kääntää napoja toisinpäin.

Paras keino nähtävästi on asentaa vaihtovirta laturi missä itsessään on säädin. Samalla tulee lisää watteja käyttöön.
HEI HALOO. Eihän vaan siellä liikkeessä unohtunut POLARISOIDA sitä systeemiä eli generaattorille pitää tavallaan "kertoa" kumminko päin se toimii. Jos tulee uusi säädin tai laturi tai molemmat, se järjestelmä pitää tosiaan polarisoida. Eli kertoa sähköllä miten päin se toimii. Säätimen paketissa on yleensä ohjeet ko. asian toimittamiseen.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
huu
Hiljaisempi
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Syys 2005, 09:19
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja huu »

Tuskin ainakaan jännitteensäädintä polarisoivat. Se kun pistettiin suoraan laatikosta paikalleen, ei sitä varmaan säädetykään mitenkään.
Laitoin säätimen(kärjet avattiin) ja laturin taas paikoille. Tällä hetkellä
toimivat, mutta kauanko ?
Paja on Boschin virallinen korjaamo, mutta ei taida taidot riittää näiden
vanhempien laitteiden kanssa.
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

No se voi tuurillaan olla asettunut nyt kohdalleen. Tuossa taidon riittävyydessä voi olla vinhasti perää. Viimesiin autoihin asennettiin käsittääkseni -70 luvun alussa generaattoreita ja maatalous/maansiirto metsä ym. koneisiin olettaakseni -80 luvun puolivälissä joten ei niitä pljoa enää nykypäivänä korjaamoihin tule. Ukot jotka niitä on aktiivisesti korjanneet on päässeet aikapäiviä sitten eläkkeelle ja kouluissa noita ei varmaankaan juuri -80 luvun jälkeenole opetettu. ns. taikapajoista voi sitten löytyä aika yllättäviäkin osaajia, eli näitä jotka ei ole malttaneet lähteä eläkkeelle.

Mittaa jännite ja jos se yli 13,5 antaa niin pitäis olla suurin piirtein asiat kunnossa. Keväällä seisonnan jälkeen saattaa tulla polarisointi huonolla tuurilla eteen. Kai muuten siistit ne kärjet tuon episodin jälkeen.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Vastaa Viestiin