Sivu 1/1

302 öljynkierto

Lähetetty: 23 Joulu 2022, 16:11
Kirjoittaja MTi
Hei
Otimpa koneen irti ajatuksella,että saa omille jäljilleen ja kun pientä sivuääntä (hentoa naksutusta kuului)
Lohko on Rullalohko valmistusvuosi 97 ja ilmeisesti tarvikkeena hommattu jenkeissä.
Nyt ensimmäinen hämmästystä herättäva asia löytyi kun nostajat nostin pois. Kuskin puolella nostimen kaulat oli selkeästi öljyisiä ja repsikan puoli kauttaalltan kuivan oloinen. Mikä voisi tuon aiheuttaa tuskin on normaali tilanne?
Nostajat jo keväällä imusarjan vaihdon yhteydessä vaihdoin, silloin en kiinnittänyt tommoiseen huomiota. Nyt oli viimeisestä käytöstä noin 3 vkoa kun purkamaan aloin.

TIEDOISTA KIITOLLINEN

ps. mistä löytyy Suomesta ryhtirauta alakertaan?

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 23 Joulu 2022, 17:17
Kirjoittaja Alfi12
Yksi ryhtirauta löytyy esim.

https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... 04623-578/

Ja siihen pinnapultit

https://www.uspartsperformance.fi/perfo ... rp154-5401

Ryhtiraudan tarpeellisuudesta/hyödyistä löytyy muistaakseni keskustelua palstalta. Kannattaa ehkä lukea tuo ennen kuin tilailee ;)

Tuumaciditäkin voisi löytyä. Eri mallien kokemuksista löytyy muilta varmasti tietoa kunhan ehtivät kommentoimaan ,,,

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 25 Joulu 2022, 14:11
Kirjoittaja Alfi12
Tuohon nostinten öljynpuutteeseen jotain ajatuksia/vaihtoehtoja tutkittavaksi:

- koneen toinen puoli käynyt kuumempana, esim. laihat seokset tai vakuumivuoto
- öljypumppu ei toimi kunnolla
- oljytunnelin tulppa jakopäässä on irronnut
- työntötangot löysällä/vinossa (tuskin kuitenkaan kaikki…)

Ainakaan noissa kuvissa ei itse nostajissa näkynyt vielä mitään vaurioita, joten ei nyt ihan ilman öljyjä ole varmaankaan pyörinyt. Hyvähän se on tutkia kun kone on muutenkin auki.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 26 Joulu 2022, 10:47
Kirjoittaja Pertti
Vanhoista koneista joku joskus sanoi, että niissä kannattaa käyttää vanhanaikaisia öljyjä.
Vaikka synteettiset ovat nopeita nousemaan, niin ne myös laskevat nopeasti alas.
Ainakin amerikan mineraaliöljyistä jää pitkäksi aikaa rasvainen kalvo myös kannen laitteisiin, eli niissä on heti käynnistyksessä voitelu valmiiksi.
Voihan tietysti olla taas essompaaria, mutta harrikoissa ainakin olen tuon huomannut.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 26 Joulu 2022, 22:34
Kirjoittaja Arto65FB
Alfi12 kirjoitti: 23 Joulu 2022, 17:17 Yksi ryhtirauta löytyy esim.

https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... 04623-578/

Ja siihen pinnapultit

https://www.uspartsperformance.fi/perfo ... rp154-5401

Ryhtiraudan tarpeellisuudesta/hyödyistä löytyy muistaakseni keskustelua palstalta. Kannattaa ehkä lukea tuo ennen kuin tilailee ;)

Tuumaciditäkin voisi löytyä. Eri mallien kokemuksista löytyy muilta varmasti tietoa kunhan ehtivät kommentoimaan ,,,
Tuumacidin aiempi omistaja teetti niitä muutaman omaa designia. Niillä on ainakin se hyöty, että pitää lohkon ja muut kasassa, kun vakiolohko halkeaa pituussuunnassa.

Mutta tuo nostajien öljyisyys onkin uusi juttu. Olisko tuo ehdotettu tulppa irti?

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 27 Joulu 2022, 13:17
Kirjoittaja MTi
Tarkistetaanpa toi tulpan tilanne. Toivottavasti ei lohko jo ole halki ja öljyt karkaa sieltä.
Koneen öljynpaineet olleet ihan Ok ja öljynä käytetty Kendalin öljyä olisko 20W50, muttei kuitenkaan synteettistä.
Kiitos tiedoista.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 28 Joulu 2022, 13:06
Kirjoittaja Pertti
MTi kirjoitti: 27 Joulu 2022, 13:17 Tarkistetaanpa toi tulpan tilanne. Toivottavasti ei lohko jo ole halki ja öljyt karkaa sieltä.
Koneen öljynpaineet olleet ihan Ok ja öljynä käytetty Kendalin öljyä olisko 20W50, muttei kuitenkaan synteettistä.
Kiitos tiedoista.
Kyllä pitäis Kendallilla kalvo pysyä. Huonosti taitaa öljyä mennä, jos aivan kuivana on paikat.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 30 Joulu 2022, 10:08
Kirjoittaja MTi
Moi
Motti nyt kokonaan purettu. Vikaa joka tuon aiheuttaisi ei löytynyt.
Lienee niin että tuolta vänkärin puolelta pääsee öljy valumaan kanavia myöten alas, kun taas kuskin puolelta ei, koska siellä on lohkon takaosassa öljykanavassa "ylämäki" Kansiin oli öljyt nousseet kuitenkin hyvin.

Taitaa selvitä KK ja Runkolaakereiden vaihdolla, kuvassa huonoin.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 30 Joulu 2022, 12:00
Kirjoittaja FFreak
Nyt kun on kone irti niin öljykanavat käy läpi varulta, ettei ole tukos mälliä mikä lähtisi liikkeelle. Tämä varmaan oli turha muistutus? :)

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 03 Tammi 2023, 13:09
Kirjoittaja Mexico65
Niin, kyllä lohko kannattaa puhdistaa kohtuullisen hyvin ennen kuin alkaa sitä uudelleen kasaamaan.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 07 Tammi 2023, 23:32
Kirjoittaja Arto65FB
MTi kirjoitti: 30 Joulu 2022, 10:08 Moi
Motti nyt kokonaan purettu. Vikaa joka tuon aiheuttaisi ei löytynyt.
Lienee niin että tuolta vänkärin puolelta pääsee öljy valumaan kanavia myöten alas, kun taas kuskin puolelta ei, koska siellä on lohkon takaosassa öljykanavassa "ylämäki" Kansiin oli öljyt nousseet kuitenkin hyvin.

Taitaa selvitä KK ja Runkolaakereiden vaihdolla, kuvassa huonoin.
Mutta yhdeltä öljypumpulta molemmille puolille lähtee öljy, ei siinä ole ole väliä, jos oikean puolen kannesta öljyt putoavat öljypohjaan hitaammin.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 08 Tammi 2023, 09:46
Kirjoittaja Mexico65

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 22:08
Kirjoittaja MTi
Jep kiitos havainollistavasta kuvasta. Täytyy rassata kanavat puhtaaksi ja laitella noi kunnolliset roput kanavien päihin.

Re: 302 öljynkierto

Lähetetty: 09 Tammi 2023, 23:34
Kirjoittaja juhkal
Mulla oli aika pahoin karstoittunut nuo nostajien väliset poraukset sekä lohkon päässä olevat yhdistävät kanavat.

Nostajien öljykanavat
Nostajien öljykanavat
Lohkon päässä olevan propun alla öljykanavat
Lohkon päässä olevan propun alla öljykanavat
Periaatteessa jos tuon tulpan alla olevat poraukset on tukkeutuneet niin öljy ei kierrä toisen puolen nostajille. Ehkä sekin voisi selittää tuota ongelmaa.