Polttoainepumpun valinta earlyyn

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Projekti on edennyt jo siihen pisteeseen, että PA-linjoja on tehty ja nyt olen yrittänyt asentaa bensapumppua sekä loppuja bensalinjoja auton alle.

Bensalinjat on viety alumiiniputkilla takaa eteen an8 koossa ja paluu regulta an6:lla. Bensalinja on regulta kaasarille sama an8.

Nyt ongelmaksi tuli eteen teräspunosletkujen asentaminen tankilta suodattimelle ja siitä pumpulle. Ongelma syntyy, kun bensapumppu (Holley hp150) pitäisi ohjeen mukaan asentaa pystyasentoon jolloin teräspunosletkut pitäisi asentaa todella pienille mutkille, jotta sekä suodatin että pumppu mahtuisivat väliin. Nuo teräspunosletkut eivät vain suostu taipumaan niin jyrkille mutkille kuin olisi tarve, jotta lopputulos olisi kelvollinen.

Siksi kysynkin, että millaista vaakaan asennettavaa bensapumppua voisi ajatella korvaamaan Holleyn pumppua?
Olisiko esim. Aeromotiven A1000 pumppu passeli näiden PA-linjojen kokoon nähden yms? Tai joku muu? Kokemuksia? Suosituksia? Entä millaisia bensapumppuja kerholaiset ovat asentaneet autoihinsa?

T.jii


Sent from my iPad using Tapatalk
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Voisiko jotain tällaista soveltaa? Onhan noita liittimiä lähes joka lähtöön.
Tuolta taitaa löytyä paras hyllyvalikoima, jos ei halua tilata.

https://www.roadmachine.fi/

Tai toisenlainen pumppu.
Liitteet
ear-at818008erl_xl.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja starsky »

JiKa kirjoitti: 08 Kesä 2021, 22:22 Bensalinjat on viety alumiiniputkilla takaa eteen an8 koossa ja paluu regulta an6:lla. Bensalinja on regulta kaasarille sama an8.
Oliko siis normaali kaasutin tulossa vaiko ruisku kun paluulinjakin vedetty?

HP 150 taitaa olla kaasuttimelle paineentuoton puolesta ja ohjeen mukaan ei paluulinjaa tarvitse:
holley150.JPG
Onko pumppu jo hankittu?

Vai onko vaan varauduttu, jos jatkossa tulee ruisku asennettua?
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Mexico65 kirjoitti:Voisiko jotain tällaista soveltaa? Onhan noita liittimiä lähes joka lähtöön.
Tuolta taitaa löytyä paras hyllyvalikoima, jos ei halua tilata.

https://www.roadmachine.fi/

Tai toisenlainen pumppu.
Totta. Noilla liittimillä voi korvata punosletkujen mutkat. Sinällään noilla pelatessa säästää rahaa mutta ei päänvaivaa, kun etsii vaihtoehtoisia paikkoja pumpulle ja suodattimelle sekä uutena juttuna ”bensahanalle” aka sulkuventtiilille.


Sent from my iPhone using Tapatalk
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

starsky kirjoitti:
JiKa kirjoitti: 08 Kesä 2021, 22:22 Bensalinjat on viety alumiiniputkilla takaa eteen an8 koossa ja paluu regulta an6:lla. Bensalinja on regulta kaasarille sama an8.
Oliko siis normaali kaasutin tulossa vaiko ruisku kun paluulinjakin vedetty?

HP 150 taitaa olla kaasuttimelle paineentuoton puolesta ja ohjeen mukaan ei paluulinjaa tarvitse:
holley150.JPG
Onko pumppu jo hankittu?

Vai onko vaan varauduttu, jos jatkossa tulee ruisku asennettua?
Normi kaasutin löytyy ja Holleyn pumppu on jo hommattu. Laitoin paluulinjan, koska en halunnut pumpun hakkaavan regua vastaan vuotojen pelossa. Holleyn HP150:stä ei ole kehuttu muilla foorumeilla vuotamattomuudestaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2578
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Miksei vanha kunnon Carter

Isolohkoon
https://carterengineered.com/find-parts ... 0L%20V8%22

C ja W 351
https://carterengineered.com/find-parts ... 8L%20V8%22

Pikkulohkoon sama kuin tuo Windsorin pumppu.
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Mekaaninen pumppu on poissuljettu, kun pumpun epäkeskoa ei ole asennettu.


Sent from my iPad using Tapatalk
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Näitä hilavitkuttimia pyöritellessä tuli ajatus, että jos pumpun asennuksessa jokin ei tunnu hyvältä niin vaihdetaan tyyliä ja tapaa.

Eli tuollainen olisi sitten tarkoitus asennella Holleyn tilalle.

https://aeromotiveinc.com/product/phant ... el-system/

Edut:
- pumppu ei ole pohjan alla kiveniskemien armoilla
- pumpun melu jää pois.
- pumpun ympärillä erillinen ”sumppu”. Estää bensan loiskumista tyhjällä tankilla estäen samalla ilman haromisen pumpuun.
- linjat saa asennettua siististi tankilta ilman ylim. mutkia pohjan alla
- sähköt jää kontin sisäpuolelle.

Haitat:
- hinta
- pumppu tankin yläpinnassa joten bensalinjat täytyy suojata hyvin
- mahdolliset bensavuodot ja huurut kontissa

Onko jollakin kokemusta moisesta pumpusta tai sen asennuksesta? Asennusohjeet hyvät ja vaikuttaisi helpohkolta asentaa muutenkin.

Reittiä vähän hahmolleen...Kuva


Sent from my iPad using Tapatalk
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja starsky »

JiKa kirjoitti: 14 Kesä 2021, 22:56 Onko jollakin kokemusta moisesta pumpusta tai sen asennuksesta? Asennusohjeet hyvät ja vaikuttaisi helpohkolta asentaa muutenkin.
Omaan laitoin TBI-ruiskulle tankin, jossa on sama pumppu valmiina.

https://aeromotiveinc.com/product/64-68 ... fuel-tank/

Minulla on yhtenä projektina mm. menossa:
Holley Terminator EFI - Flexfuel-anturin lisääminen, säätö ja seuranta

ja hoksasin, että samassa yhteydessä koetan laittaa pumpulle myös ohjauksen. nimittäin tuo pumppu jauhaa ilman säätöä melkoisella teholla polttoainetta (virta vie tosiaan 9,5A) ja ruiskukäytössä ainakin polttoaine lämpenee huomattavasti.

Tuon kyseisen pumpun käyttö kaasutinsetupissa on hieman overkill ehkä.
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Starsky, kiitos tiedoista. [emoji106]
Oli Aeromotiven pumppu overkill tai ei niin eilen tuli se hommattua. Ostin samalla Motiven regulaattorin, 10u suodattimen sekä liittimet.

Viikonloppuna asennus niin nähdään miten onnistui.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja starsky »

JiKa kirjoitti: 17 Kesä 2021, 06:51 Oli Aeromotiven pumppu overkill tai ei niin eilen tuli se hommattua. Ostin samalla Motiven regulaattorin, 10u suodattimen sekä liittimet.
Tsemppiä ja seuraillaan miten saat toimimaan. Jotain haasteita matkalla varmaan tulee tuon kanssa, mutta harrastamisen ei tarvitse aina olla ennakoitavan selkeää ja uusien juttujen kokeilu virkistää mieltä.
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Joo varmasti joutuu miettimään vielä miten toi pumppu tuonne asettuu paikoilleen.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että onko pumpun sijainnilla merkitystä toimivuudelle tankissa?

Keskelle tankkia syvenyksen kohdalle pumpun asennus ei onnistu, koska polttoaineanturin koho on juurikin siinä.

Itse olen mielessäni pyöritellyt, että sijoittaisin sen tankin vasempaan etureunaan. Silloin bensalinjaan asennettaville suodattimelle ja kahdelle sulkuventtiilille jäisi mahdollisimman pitkä pätkä pohjan alla ennen polttoainelinjan kääntymistä keulille oikealla reunalla.
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Jos jostain löytyisi muun mallinen tuon alkuperäisen pa-anturin tilalle niin saisin pumpun juurikin tuohon keskelle ja tankin syvennyksen kohdalle. Vai kärsiikö bensamittarin tarkkuus jos taivuttaa kohon vartta sivuun pumpun edestä?

JA Starskylle: Miksi kuvankaappauksia ei onnistu upottamaan läppärillä/nettiselaimella suoraan välimuistista tekstikenttään? Älytöntä, että kuvat pitäisi tallentaa pilvipalvelimelle tai firman läppärille ja sitten osoitteita ja muuta ennen kuin kuvat saisi näkyviin. :?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja starsky »

JiKa kirjoitti: 17 Kesä 2021, 10:45 JA Starskylle: Miksi kuvankaappauksia ei onnistu upottamaan läppärillä/nettiselaimella suoraan välimuistista tekstikenttään? Älytöntä, että kuvat pitäisi tallentaa pilvipalvelimelle tai firman läppärille ja sitten osoitteita ja muuta ennen kuin kuvat saisi näkyviin.
Kuvien upotusohjeet.

Eli hieman joutuu vaivaa näkemään , jotta saa kuvat viestiin, mutta on sitten tallessa tulevia harrastajia varten.
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttoainepumpun valinta earlyyn

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Jos jotain tuon tapaisia antureita bensamittarille löytyisi? Luulisi Suomestakin löytyvän?
Ja mites ne ohmit oikein menikään?

Ja eihän kuvien upotus ollutkaan vaivalloista. Kiitos muistutuksesta Starsky!
Vanhaksi alkaa tulla...huoh. :oops:

Edit: lisäsin toisen anturin.
Liitteet
pa-anturi2.png
Pa-anturi.png
Vastaa Viestiin