Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.
Lähetetty: 04 Touko 2020, 22:31
Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.
Seoksen mittaus, käytä laajakaistaista anturia. Kapeakaistaan perustuvat eivät ole tarkkoja. Älä usko näyttämään jos kone ei käy kunnolla, varmista vaikka katsastuskonttorilla. Sytytyskatkot nostavat happea ja vääristävät näyttämää.
Moottorin trimmeistä näkee myös pitääkö laajakaista paikkansa. Kuumuus ja rikas seos voi rikkoa anturin.
Kaasarikoneen seos, varsinkin tyhjäkäynti: Colortune testitulppa on näppärä seoksen varmistamiseen.
Korjaamot joskus myyvät myös pakokaasuanalysaattoreita poistona, mutta on jo jonkun verran arvokkaampi ratkaisu.
Innovate:
-TC4+ loggaa 4 kpl pakolämpöä k-tyypin anturilla, 5V lähtö ulkoisille antureille.
-SSI-4+ 4 kpl analogisia sisääntuloja. 5V lähtö ulkoisille antureille
-LMA-3 Auxbox (sama kuin vanhempi DL-32) 5 ulkoista + 1 pakolämpö, sisäisenä kiihtyvyysanturi, imusarjan painetunnistin. Tallennus muistikortille, 5V lähtö ulkoisille antureille. Ei ilmeisesti saa enää Innovatelta, mutta löytyy vielä nettikaupoista. Samoin näissä sarjaväylän liitin on 2.5mm kuulokeplugi, eli vaatii eri johdon MTX laajakaistan ja + merkkattujen laitteiden liittämiseksi.
Jos käyttää SSI-4 tai Auxbox niin ulkoisina voi käyttää halpoja antureita. Esim. lineaarinen bensanpaineanturi Paineanturi, imusarjan painetunnistin MAP, nakutustutka.
Logworks toimii windows tabletilla, niin voi tehdä vaikka muokattavan lisämittariston.
Nakutustutkana käytössä Tuner Nerd Knock Monitor monipuolinen, tallentaa lokiin, voi kuunnella ajossa, näkyy läppärin näytöllä, antaa nakutuksesta analogisen signaalin jonka voi tallentaa esim. Innovaten loggerilla niin saa kaikki samaan.
Moates laitteistolla ja Binary Editor softalla voi kaikki nämä logata, LMA-3 ja DL-32 pystyy tallentamaan 32 eri kanavaa.
PLX mittarit pystyy myös ketjuttamaan, tiedonkeruuta en ole saanut toimimaan, eikä PLX tuki osaa auttaa. PLX:n omalle näytölle pystyy valitsemaan näytettävän modulin, ja tiedon voi lisäpalikalla lähettää vaikka puhelimen näytölle.
PLX:lle on tullut myös monikanavaloggeri : https://www.plxdevices.co.uk/product/Au ... ing-Module
AEM laajakaista on myös kehuttu, vanhemmissa on huonompi tarkkuus mutta niitä ei ole uutena enää myynnissä.
Alipainemittari on myös hyödyllinen säädön apuna, imusarjan huono alipaine voi kertoa viasta tai väärästä sytytysajoituksesta. Raju nokka heikentää alipainetta. Tiedonkeruussa kun imusarjan alipaine on lähellä nollaa niin tiedetään että moottorin (vapari) kuormitus on suurimmillaan.
Seoksen mittaus, käytä laajakaistaista anturia. Kapeakaistaan perustuvat eivät ole tarkkoja. Älä usko näyttämään jos kone ei käy kunnolla, varmista vaikka katsastuskonttorilla. Sytytyskatkot nostavat happea ja vääristävät näyttämää.
Moottorin trimmeistä näkee myös pitääkö laajakaista paikkansa. Kuumuus ja rikas seos voi rikkoa anturin.
Kaasarikoneen seos, varsinkin tyhjäkäynti: Colortune testitulppa on näppärä seoksen varmistamiseen.
Korjaamot joskus myyvät myös pakokaasuanalysaattoreita poistona, mutta on jo jonkun verran arvokkaampi ratkaisu.
Innovate:
-TC4+ loggaa 4 kpl pakolämpöä k-tyypin anturilla, 5V lähtö ulkoisille antureille.
-SSI-4+ 4 kpl analogisia sisääntuloja. 5V lähtö ulkoisille antureille
-LMA-3 Auxbox (sama kuin vanhempi DL-32) 5 ulkoista + 1 pakolämpö, sisäisenä kiihtyvyysanturi, imusarjan painetunnistin. Tallennus muistikortille, 5V lähtö ulkoisille antureille. Ei ilmeisesti saa enää Innovatelta, mutta löytyy vielä nettikaupoista. Samoin näissä sarjaväylän liitin on 2.5mm kuulokeplugi, eli vaatii eri johdon MTX laajakaistan ja + merkkattujen laitteiden liittämiseksi.
Jos käyttää SSI-4 tai Auxbox niin ulkoisina voi käyttää halpoja antureita. Esim. lineaarinen bensanpaineanturi Paineanturi, imusarjan painetunnistin MAP, nakutustutka.
Logworks toimii windows tabletilla, niin voi tehdä vaikka muokattavan lisämittariston.
Nakutustutkana käytössä Tuner Nerd Knock Monitor monipuolinen, tallentaa lokiin, voi kuunnella ajossa, näkyy läppärin näytöllä, antaa nakutuksesta analogisen signaalin jonka voi tallentaa esim. Innovaten loggerilla niin saa kaikki samaan.
Moates laitteistolla ja Binary Editor softalla voi kaikki nämä logata, LMA-3 ja DL-32 pystyy tallentamaan 32 eri kanavaa.
PLX mittarit pystyy myös ketjuttamaan, tiedonkeruuta en ole saanut toimimaan, eikä PLX tuki osaa auttaa. PLX:n omalle näytölle pystyy valitsemaan näytettävän modulin, ja tiedon voi lisäpalikalla lähettää vaikka puhelimen näytölle.
PLX:lle on tullut myös monikanavaloggeri : https://www.plxdevices.co.uk/product/Au ... ing-Module
AEM laajakaista on myös kehuttu, vanhemmissa on huonompi tarkkuus mutta niitä ei ole uutena enää myynnissä.
Alipainemittari on myös hyödyllinen säädön apuna, imusarjan huono alipaine voi kertoa viasta tai väärästä sytytysajoituksesta. Raju nokka heikentää alipainetta. Tiedonkeruussa kun imusarjan alipaine on lähellä nollaa niin tiedetään että moottorin (vapari) kuormitus on suurimmillaan.