Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

Seoksen mittaus, käytä laajakaistaista anturia. Kapeakaistaan perustuvat eivät ole tarkkoja. Älä usko näyttämään jos kone ei käy kunnolla, varmista vaikka katsastuskonttorilla. Sytytyskatkot nostavat happea ja vääristävät näyttämää.
Moottorin trimmeistä näkee myös pitääkö laajakaista paikkansa. Kuumuus ja rikas seos voi rikkoa anturin.
Kaasarikoneen seos, varsinkin tyhjäkäynti: Colortune testitulppa on näppärä seoksen varmistamiseen.
Korjaamot joskus myyvät myös pakokaasuanalysaattoreita poistona, mutta on jo jonkun verran arvokkaampi ratkaisu.

Innovate:
-TC4+ loggaa 4 kpl pakolämpöä k-tyypin anturilla, 5V lähtö ulkoisille antureille.
-SSI-4+ 4 kpl analogisia sisääntuloja. 5V lähtö ulkoisille antureille
-LMA-3 Auxbox (sama kuin vanhempi DL-32) 5 ulkoista + 1 pakolämpö, sisäisenä kiihtyvyysanturi, imusarjan painetunnistin. Tallennus muistikortille, 5V lähtö ulkoisille antureille. Ei ilmeisesti saa enää Innovatelta, mutta löytyy vielä nettikaupoista. Samoin näissä sarjaväylän liitin on 2.5mm kuulokeplugi, eli vaatii eri johdon MTX laajakaistan ja + merkkattujen laitteiden liittämiseksi.

Jos käyttää SSI-4 tai Auxbox niin ulkoisina voi käyttää halpoja antureita. Esim. lineaarinen bensanpaineanturi Paineanturi, imusarjan painetunnistin MAP, nakutustutka.
Logworks toimii windows tabletilla, niin voi tehdä vaikka muokattavan lisämittariston.

Nakutustutkana käytössä Tuner Nerd Knock Monitor monipuolinen, tallentaa lokiin, voi kuunnella ajossa, näkyy läppärin näytöllä, antaa nakutuksesta analogisen signaalin jonka voi tallentaa esim. Innovaten loggerilla niin saa kaikki samaan.

Moates laitteistolla ja Binary Editor softalla voi kaikki nämä logata, LMA-3 ja DL-32 pystyy tallentamaan 32 eri kanavaa.

PLX mittarit pystyy myös ketjuttamaan, tiedonkeruuta en ole saanut toimimaan, eikä PLX tuki osaa auttaa. PLX:n omalle näytölle pystyy valitsemaan näytettävän modulin, ja tiedon voi lisäpalikalla lähettää vaikka puhelimen näytölle.
PLX:lle on tullut myös monikanavaloggeri : https://www.plxdevices.co.uk/product/Au ... ing-Module

AEM laajakaista on myös kehuttu, vanhemmissa on huonompi tarkkuus mutta niitä ei ole uutena enää myynnissä.

Alipainemittari on myös hyödyllinen säädön apuna, imusarjan huono alipaine voi kertoa viasta tai väärästä sytytysajoituksesta. Raju nokka heikentää alipainetta. Tiedonkeruussa kun imusarjan alipaine on lähellä nollaa niin tiedetään että moottorin (vapari) kuormitus on suurimmillaan.
Alipaine
Alipaine
Viimeksi muokannut Pappacosworth, 06 Touko 2022, 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Mulla on toi INNOVATE laajakaista kiinni autossa, kun sen laittaa näyttämään volttia niin tarviiko muuta kun liittää egr singaalin siihen 5v liittimeen mittarissa. Mittari näyttää nyt seossuhdetta.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mitä ohjelmaa käytät moottorin loggaamiseen? Binary Editor osaa lukea myös Innovatea (lisälisenssi) jolloin egr:n voi jättää käyttöön. Etuna on myös että pystyy lukemaan useita arvoja, vaikka kahta laajakaistaa.
Tweeceriä voi myös käyttää Binary Editorilla. Tweecerissä on omat rajoituksensa kuten esim. tiedonkeruu ei pysty lukemaan kuin pienen osan logattavista parametreistä kerralla.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Ei mulla ole loggausta, Tweeceri on mutta ei ole löytyny asiantuntijaa että sais Calconin toimimaan. Ladattu kyllä koneelle mutta ei toimi. Tweecerillä noi yksinkertasemmat säädöt tehty egr pois toiminnasta sytyts ja maffi säätöö. Lähinnä olis helpompi seurata tota seos mittaria kun olis voltti puolella, sillä kyselin.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Tweecer ajuri pitää asentaa suojaamattomassa tilassa, tweecerin sivuilla on ohjeet. Sitten pitää valita logattavat parametrit ja lähettää ne (payload) takaisin tweeceriin että tiedonkeruu toimii. Tein Kaaralle läppärin jossa nämä toimii Win 10 kanssa. Quarterhorse pelaa helpommin, ja tiedonkeruu ei ole rajoitettu. Be on maksullinen, kannattaa käyttää dongle-lisenssiä niin saa asentaa mihin vaan koneeseen. Binary Editor + EEC Analyzer paketti näkyy olevan n. 215 $
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin sähköinen säätö tiedonkeruu ja mittauslaitteisto.

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Tweecerin ohjeita yritin seurata kun latasin noi Windows 7:kaan. Noi logattavat parametrit saan tallenettua mutta calconista puuttuu jotain vielä. Täytyy jatkaa tutkimuksia. Kiitos ohjeista.
Vastaa Viestiin