TYKKI!
Valvoja: Ville K
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: TYKKI!
ah, onneksi on perseaukinen, ettei tarvi tuota ostaa. Tänään on viking-lotossa 6Me jaossa, joten jos siitä napsahtaa niin Osloon on jo lentolippu ostettu. Black Jade on kyllä yksi hienoimmista väreistä, millä bosseja on ulos rullannut. Norjan maalla on hard core boss miehiä, taitaa sieltä löytyä kananhamapaitakin harvinaisempia CANAM bossin palikoita yms hauskaa.speedy kirjoitti:http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=55737
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
NASCAR KKXXXX tarroitus on boss 429 moottorin hyväksyttämistä nascar kilpasarjaan. 429bosseja rakennettiin tarpeellinen määrä jotta em. pannulla saatiin ajaa kisaa nascar sarjassa. Rauno H. voi kertoa vielä tarkemmin. Jokaisesta 429 bossista löytyy vastaava tarra, mutta vaan omalla KK xxxx koodilla.Tapsa kirjoitti:Joo, tämän tasoinen Bossilainen olis kovasana täälläkin,
niin vois ainakin pullistella miitinkeissä yms![]()
todellinen muskeli rahakkaille...
onko tämä todella nasse promocar,peacecar,showcar vai racecar?
ainahan myynnissä myydään harvinaisen harvinaista
kertokoon joku joka tietää tästäkin aiheesta
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Saataisiin ajaa kilpaa, vaan eipä tainnut koskaan saada hyväksyntää kyseisiin kapinoihin.Fastback kirjoitti:429bosseja rakennettiin tarpeellinen määrä jotta em. pannulla saatiin ajaa kisaa nascar sarjassa. Rauno H. voi kertoa vielä tarkemmin. Jokaisesta 429 bossista löytyy vastaava tarra, mutta vaan omalla KK xxxx koodilla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Kyl, 429 boss moottorit hyväksyttiin kisoihin Maaliskuussa 1969, jonka jälkeen kausi oli yhtä fordin voittokulkua. '70 vuodelle Ford vähensi jo selvästi kisabudjettiaan ja uuden myllyn todellinen potentiaali jäi kaivamatta esiin. Koneen todellinen potentiaali kaivettiin myöhemmin esiin tractorpullingissa (nii-in), funnycareissa (1. 200mph ylitys) jne. Voitte kuvitella monetko boss 429 mustangit on teurastettu hiperformancen alttarilla, eli voimalinja pois ja auto paaliin. Nascarkoppana oli useimmiten Torinot ja niiden eri variaatiot, kuten Talladegat jne.457 kirjoitti:Saataisiin ajaa kilpaa, vaan eipä tainnut koskaan saada hyväksyntää kyseisiin kapinoihin.Fastback kirjoitti:429bosseja rakennettiin tarpeellinen määrä jotta em. pannulla saatiin ajaa kisaa nascar sarjassa. Rauno H. voi kertoa vielä tarkemmin. Jokaisesta 429 bossista löytyy vastaava tarra, mutta vaan omalla KK xxxx koodilla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- stangrider
- Aina äänessä
- Viestit: 1341
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
- Paikkakunta: sAVO
enpä tiedä tykeistä mutta jotain rahamiestä
voisi tuollainen ilokaasuvehje kiinnostaa.
Ja joillekin lienee just se oikea vuosimalli.
Joku varmaan on käynyt katsomassakin livenä?
http://www.oivanpoika.fi
voisi tuollainen ilokaasuvehje kiinnostaa.
Ja joillekin lienee just se oikea vuosimalli.
Joku varmaan on käynyt katsomassakin livenä?
http://www.oivanpoika.fi
Sory, meni 427 cammeri ja 429 Boss sekaisin eli ristiin. Totta 429 Boss mootori hyväksyttiin ja niillä ajettiin kilpaa.
Eräs dyno testi kyseisestä autosta:
1969 Boss 429 Four-Speed
Actual Rear Wheel: 214 hp/324 lb-ft
Estimated at Flywheel: 250 hp/379 lb- ft
Factory Rating: 375 hp/450 lb-ft
Ford rated the Boss 429 Mustang at 375 hp, the highest horsepower rating for any Ford. And with Saraphim Pallas’s 10,500-mile 1969 Boss 429 strapped to the Paul’s High Performance Dynojet, we were looking for some of the best numbers of the day. An all-original car, right down to the factory smog equipment and paint, Saraphim’s Boss 429, KK No. 1489, is arguably one of the best preserved of the breed.
Eräs dyno testi kyseisestä autosta:
1969 Boss 429 Four-Speed
Actual Rear Wheel: 214 hp/324 lb-ft
Estimated at Flywheel: 250 hp/379 lb- ft
Factory Rating: 375 hp/450 lb-ft
Ford rated the Boss 429 Mustang at 375 hp, the highest horsepower rating for any Ford. And with Saraphim Pallas’s 10,500-mile 1969 Boss 429 strapped to the Paul’s High Performance Dynojet, we were looking for some of the best numbers of the day. An all-original car, right down to the factory smog equipment and paint, Saraphim’s Boss 429, KK No. 1489, is arguably one of the best preserved of the breed.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Aion vetää hieman nyt herneitä nenään.457 kirjoitti:Sory, meni 427 cammeri ja 429 Boss sekaisin eli ristiin. Totta 429 Boss mootori hyväksyttiin ja niillä ajettiin kilpaa.
Eräs dyno testi kyseisestä autosta:
1969 Boss 429 Four-Speed
Actual Rear Wheel: 214 hp/324 lb-ft
Estimated at Flywheel: 250 hp/379 lb- ft
Factory Rating: 375 hp/450 lb-ft
Ford rated the Boss 429 Mustang at 375 hp, the highest horsepower rating for any Ford. And with Saraphim Pallas’s 10,500-mile 1969 Boss 429 strapped to the Paul’s High Performance Dynojet, we were looking for some of the best numbers of the day. An all-original car, right down to the factory smog equipment and paint, Saraphim’s Boss 429, KK No. 1489, is arguably one of the best preserved of the breed.
Tuo kyseinen Saraphim Pallaksen '70 boss 429:ssä mm. bensapumppu veti viimeisiään eikä jaksanut pumpata tarpeeksi bensaa. Vika huomattiin DYNOTUKSESSA mutta aika ei riittänyt sen vaihtamiseen. Kuten oli juttua, niin stanu alakertaisesta 9 bossista kiskottiin ammattikäsissä yli 650 hv, pelkällä nokka&imusarja&kaasari vaihdoksella.
Samasta artikkelista;
The last run netted just 214 hp at a low, low 3,800 rpm, showing that the car had plenty of potential if it could only rev. The final diagnosis was a bad fuel pump, but with no time or parts for a swap, we were stuck with our disappointing numbers.
Asiaan perehtyneen henkilön pitäisi tajuta, että jotain on vialla jos 3,59" iskulla ja boss 429 tasoisilla palikoilla huipputeho on hämmetävän alhaalla. 3800rpm ja 214hv. Harvoin lehdistökään on objektiivinen, aina ajetaan jonkun etua tai toimittaja antaa oman mielipiteensä aiheesta, jolloin todellinen argumentointi ja totuuden etsintä jää mielipiteen varjoon.
Veikkaan että 1000 hv 331 cid pannukin rykii hieman jos gasoa saa 10% todellisesta tarpeesta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
En missän nimessä halua aliarvioida erilaisten koneiden tehoja. Vaan tarkoitukseni on esittää ja saada alan harrastajat ymmärtämään kuinka tärkeää on pitää mootori kunnossa jokaista yksityskohtaa myöten niin, että moottori tuottaisi edes ne tehot ulos mitä siinä tehtaalta lähtiessä on ollut.
Nämä ehkä hieman irvokkaat esimerkit vain kuvaavat sitä todellisuutta mikä näissä vanhoissa autoissa on vialla. Toisaalta haluan korostaa esimerkien valossa, ettei ne tämänhetkiset tehot aina ole ihan sitä mitä kuulee puhuttavan.
Haluan myös herättää harrastajat suuntaamaan huomion mootorin kokonais toimintaan ja siihen liittyvien apulaitteiden merkitykseen, koska vasta kokonaisuus ja sen toimivuus tuottaa lopputuloksen. Yksittäiset ns. viritysosat eivät välttämättä toimi kuten mainoslauseissa luvataan.
Tuo Boss 429 on vain hyvä esimerki kalliista autosta jota ilmeisesti on huolella hoidettu mutta unohdettu muutamien "kulutusosien" tarkastus esim. bensapummpu noin 50$ ja siintä seuraa noin 100-150 hp menetys yli 50 000$ autossa. Saisi omistaja hävetä! Ei varmaan ollut ensimmäinen eikä viimeinen bensapumpu vika. Mikä on bensalinjasi tilanne riittääkö virtaus ja paineet siellä isolla alueella läpät auki, vai onko jotain muuta pikku vikaa joka olisi korjattava.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta rakennuttaa ja säädättää konetta ammattilaisella siksi on syytä korostaa hillityn kokonaisuuden linjaa niin, että homma pysyy jollain lailla hanskassa. Ei kannata suinpäin rakentamaan TYKKIÄ kun kiväärilläkin pärjäisi.
Toisaalta miltä itsekustakin tuntuisi antaa Boss 429 merkittävän alan lehden dynotestiin kun edellisenä päivänä on paukutelut henkseleitä +375 hp:n voimista ja dynopaperi kertoo tällähetkellä kotona olleen 250 hp. Eikö sen pitäisi mennä jotenkin toisin päin ja paperissa lukea esin +400 hp. Eikä se selittelykää aina niin kivaa ole. Mutta kun...
Kaikilla meillä on päiväunemme mutta me elämme todellisessa karussa maailmassa.
Nämä ehkä hieman irvokkaat esimerkit vain kuvaavat sitä todellisuutta mikä näissä vanhoissa autoissa on vialla. Toisaalta haluan korostaa esimerkien valossa, ettei ne tämänhetkiset tehot aina ole ihan sitä mitä kuulee puhuttavan.
Haluan myös herättää harrastajat suuntaamaan huomion mootorin kokonais toimintaan ja siihen liittyvien apulaitteiden merkitykseen, koska vasta kokonaisuus ja sen toimivuus tuottaa lopputuloksen. Yksittäiset ns. viritysosat eivät välttämättä toimi kuten mainoslauseissa luvataan.
Tuo Boss 429 on vain hyvä esimerki kalliista autosta jota ilmeisesti on huolella hoidettu mutta unohdettu muutamien "kulutusosien" tarkastus esim. bensapummpu noin 50$ ja siintä seuraa noin 100-150 hp menetys yli 50 000$ autossa. Saisi omistaja hävetä! Ei varmaan ollut ensimmäinen eikä viimeinen bensapumpu vika. Mikä on bensalinjasi tilanne riittääkö virtaus ja paineet siellä isolla alueella läpät auki, vai onko jotain muuta pikku vikaa joka olisi korjattava.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta rakennuttaa ja säädättää konetta ammattilaisella siksi on syytä korostaa hillityn kokonaisuuden linjaa niin, että homma pysyy jollain lailla hanskassa. Ei kannata suinpäin rakentamaan TYKKIÄ kun kiväärilläkin pärjäisi.
Toisaalta miltä itsekustakin tuntuisi antaa Boss 429 merkittävän alan lehden dynotestiin kun edellisenä päivänä on paukutelut henkseleitä +375 hp:n voimista ja dynopaperi kertoo tällähetkellä kotona olleen 250 hp. Eikö sen pitäisi mennä jotenkin toisin päin ja paperissa lukea esin +400 hp. Eikä se selittelykää aina niin kivaa ole. Mutta kun...
Kaikilla meillä on päiväunemme mutta me elämme todellisessa karussa maailmassa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Bensapumpun sanomatta jättäminen antoi ymmärtää että boss 429 todellinen tehoon noinkin alhainen mitä kirjoitit - siitä vedin hernettä klyyvariin.457 kirjoitti:tarkoitukseni on esittää ja saada alan harrastajat ymmärtämään kuinka tärkeää on pitää mootori kunnossa jokaista yksityskohtaa myöten niin, että moottori tuottaisi edes ne tehot ulos mitä siinä tehtaalta lähtiessä on ollut.
Ok, asia ymmärretty ja asiasta samaa mieltä kanssasi. Kokonaisuus pitää olla kunnossa, muuten hyvänkin koneen potentiaali jää piiloon. Sitten kun on voimaa, niin se pitäisi saada välitettyä asfaltin pintaan ja...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Lisää "tykkejä", tuli tossa vierailtua jenkkilässä taas vaihteeksi ja pitäähän aina silloin autoliikkeeseen eksyä
Pari mielenkiintoista kohdetta:
http://www.symbolicmotors.com/mainpages ... helbyGT500
http://www.symbolicmotors.com/mainpages ... helbyGT500
Tuli aika totaalinen jähmettyminen kun noi hyppäs silmille kaupassa
Hintoja en kehdannut edes kysyä, veikkaan että riittävästi.

Pari mielenkiintoista kohdetta:
http://www.symbolicmotors.com/mainpages ... helbyGT500
http://www.symbolicmotors.com/mainpages ... helbyGT500
Tuli aika totaalinen jähmettyminen kun noi hyppäs silmille kaupassa

Hintoja en kehdannut edes kysyä, veikkaan että riittävästi.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Jep tuossa '67 Shelbyssä on sitä jotain ja 427 sideoiler on omiaan moiseen koppaan! 3,78" iskua ja 4,23" porausta, eli pitäisi ottaa mukavasti jenkaa isoksi koneeksi. Tuottaa voimaa vakionakin kohtuullisesti ja potentiaalia on. Ainoa akilleenkantapää taitaa olla 427 lohkon verrattain ohuet sylinteriseinämät jolloin ylikokoon porauskertoja ei montaa ole. Todellinen haavehan olisi tuollainen '67 shelby oikealla 427 SOHC "Cammer" moottorilla, ei sopisi varmasti leveytensä puolesta, mutta sitä varten on rälläkkä ja hitsauslaitteet. Mitenkähän mahtaa edistyä erään firman aikeet aloittaa alkuperäisten 427 SOHC moottorien komponenttien tuotanto?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3