Sekalaista keskustelua mootoriaiheisiin liittyen
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Seosmittari x2
Jos ahdetaan rajusti tai muutokset on isoja, niin laajakaista anturien ikä voi olla lyhyt. Hyvin säädetyssä autossa taas kestää vuosia. 2010 autojakin on liikenteessä alkuperäisillä laajakaista-anturilla. Rikas seos, kuuma putkisto ja anturi paikallaan ilman lämmitystä hajottaa sen.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
Auto säädetty jo ihan ammattilaisen toimesta penkissä. 3V remmiahtimella on kyseessä, ja aika reilulla kädellä otettu irti heposia. Hienosti tuntuu pelaavan. Mittarin/mittarit haluan vain oman mielenrauhan vuoksi, että voi seurata. Innovate varmasti myös aivan kelpo säätöhommissa, mutta kuullut että hajoaa herkemmin. Tämä vain kuultua, eli myös innovatesta voi kertoa mulle kokemuksia. Dataloggaus ei niin tarpeen ole itselle vaan reaaliaikainen tieto, ja joku muu saa jatkossakin säätää tän auton jos sille tarve tulee.
Kysytään vielä että mihin kohtaan kannattaa anturi(t) laittaa? En oo viel ehtiny kurkata auton alle että yhdistyykö noi putket jossain välissä esim xpipella. Putki ei oo vakio ja kattejakaan ei löydy. Mut noin niinku yleensä mikä on se oikea oppinen asennuspaikka?
Kysytään vielä että mihin kohtaan kannattaa anturi(t) laittaa? En oo viel ehtiny kurkata auton alle että yhdistyykö noi putket jossain välissä esim xpipella. Putki ei oo vakio ja kattejakaan ei löydy. Mut noin niinku yleensä mikä on se oikea oppinen asennuspaikka?
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
Tässä yksilössä onkin jo toinen motti menossa. Kokematon kuski kiihdytti ensimmäisellä koneella ja yritti väkisin saada auton kulkemaan mutta auto ei vaan enää mennyt, 200kmh jäi maksimiksi jossa piti kaasun pohjassa. Kiertokanki sitten tuli morjenstamaan lohkon läpi. Syynä oli lisäbensapumpun hajoaminen. Nykyisin korvattu yhdellä isolla. Tietämättömyys siis vain oli kyseessä. Sen verran onneksi itse ymmärtää että väkisin ei saa yrittää.
Toihan olis kyllä ihan toteutettavissa. Täytyypä laittaa autosähköexpertti-ystävä koetukselle.
Kiekat saa helposti napattua, kun tuossa on jo valmiina säädettävää vaihtovaloa yms. Kaasun asento sitten vielä jostain.
Toihan olis kyllä ihan toteutettavissa. Täytyypä laittaa autosähköexpertti-ystävä koetukselle.

-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
En ole vielä kovin tämän auton kanssa touhunnut kun on niin tuore tapaus. Eilen se on laitettu seisontaan ja odottelee kesää. Pohjois-Suomessa tämä poni on ollut jo vuosia. Voisinpa vaikka tehdäkin oman projekti-osion tuosta jahka jotain tapahtuu.
Re: Seosmittari x2
Minä kanssa luulen, että polttoaine paineen seuranta olisi se järkevin seuranta asia. Itselläni ruisku (kuin myös kaasari koneessa) on polttoaine paineen mittari. Tuohon on helppo laittaa varoitusvalo vaikka 5bar anturilla.
Polttoainetta kuluu aika paljon maksimitehon alueella (noin 100 -120 l/h noin 500 hp koneella). Pelkästään pa. linjan virtaus häviö saattaa pudottaa paineen liian alas (kokemusta on).
Ajossa en oikeasti tarkkaile muuta kuin öljyn painetta, vedenlämpöä ja polttoaineen painetta, vaikka seosmittari onkin autossa. Niin tämä siis puhtaassa kilvanajossa kaikki muu menee korvakuulolla.
Jos ruiskukoneen kaikki komponentit on mitoitettu oikein ja kone säädetty oikein niin ei se juuri seoksen seurantaa tarvitse, kyllä ne säädöt pysyy paikoillaan. Toisaalta kun noihin vapareihin asennetaan erilaisia ahtimia niin samalla tulisi ainakin polttoaineen syöttö varmistaa. Se tapahtuu helpoiten dynossa jos seosmittarit on käytössä tai on polttoaineen paine mittaus.
Polttoainetta kuluu aika paljon maksimitehon alueella (noin 100 -120 l/h noin 500 hp koneella). Pelkästään pa. linjan virtaus häviö saattaa pudottaa paineen liian alas (kokemusta on).
Ajossa en oikeasti tarkkaile muuta kuin öljyn painetta, vedenlämpöä ja polttoaineen painetta, vaikka seosmittari onkin autossa. Niin tämä siis puhtaassa kilvanajossa kaikki muu menee korvakuulolla.
Jos ruiskukoneen kaikki komponentit on mitoitettu oikein ja kone säädetty oikein niin ei se juuri seoksen seurantaa tarvitse, kyllä ne säädöt pysyy paikoillaan. Toisaalta kun noihin vapareihin asennetaan erilaisia ahtimia niin samalla tulisi ainakin polttoaineen syöttö varmistaa. Se tapahtuu helpoiten dynossa jos seosmittarit on käytössä tai on polttoaineen paine mittaus.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Seosmittari x2
Tuo tänne niin laitetaan sellaiseksi että ei tartte pelätä. Pannaan tälläinen http://www.jandssafeguard.com/VampirePage/Vampire.html
Jos seos menee laihalle, konee alkaa nakuttamaan, tuo paljastaa sen ja ottaa heti ennakot pois.
Jos seos menee laihalle, konee alkaa nakuttamaan, tuo paljastaa sen ja ottaa heti ennakot pois.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
Toi vois olla toimiva. Miten ilmenee käytännössä kun toi "ottaa ennakot pois" eli mitä toi laittaa auton tekemään kun alkaa nakuttaa? Oot ilmeisesti perehtynyt hyvin säätöhommiin kuten moni muukin täällä taitaa olla.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Seosmittari x2
Sytytyksen ohjaukset kiertää tuon kautta, ja kun nakutusta havaitaan niin ohjauskäskyä viivästetään niin että nakutus loppuu. Monet autot, sunkin auto tekee niin jo tehtaalta, mutta valitettavasti järjestelmä ei toimi niin hyvin enää viritetyissä moottoreissa. Moottorin mekaaniset äänet muttuu ja kovenee. Tuo säädetään dynossa ja loput hoituu automaattisesti. Yks kerholaisen entinen ahdettu 3v Roush tuhosi koneen, siitä autosta kuuli kuinka se nakutti kovalla kuormalla, ja uskon että se ja ylikierrokset tappoi koneen.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
Ahdin valmistajien ja jenkkifoorumien mukaan toi 3V kestää vakiona noin 450-475whp lukemat vielä hienosti, se vaatii jo pitkästi yli 10psi paineita. Mäntien vaihdolla voidaan mennä sitten jo todellisiin teholukemiin. En tiedä mikä puristussuhde tossa on. Mulla olisi se viallinen moottori josta voisi rakentaa toisen ja melkein tekisi kyllä mielikin alkaa opetella tätä hommaa. Siinä edellisessä moottorissa oli aika paljon enemmän ruutia entä tässä nykyisessä ja toimi hienosti kunnes bensaa ei enää tullutkaan tarpeeksi. Tässä on nyt takapyörillä muistaakseni noin 380kw. Täytyy tarkistaa teholappu.
Hyvin kuvastaa toi jälkimmäinen kaavio puristuksen laskemista ahtoihin nähden.
Hyvin kuvastaa toi jälkimmäinen kaavio puristuksen laskemista ahtoihin nähden.
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
Toisaalta musse-harrastajalla ei varmasti ole se hankalin ja epäluotettavin moottori viritysaihiona vaikkakin ei täysin suotuisa puristussuhde olisikaan. Näitä on ihan hemmetisti ahdettuna.
Ton jälkimmäisen kaavion mukaan mun pitäisi olla tuolla sinisellä alueella puristussuhteessa, mutta taidetaan olla aika kaukana. Toi on juuri hyvä noin ajon kannalta, sillä kulkua riittää alakierroksillakin kun painetta ei vielä juuri ole ja meno vaan kovenee mitä lähempänä ollaan punarajaa.
Ton jälkimmäisen kaavion mukaan mun pitäisi olla tuolla sinisellä alueella puristussuhteessa, mutta taidetaan olla aika kaukana. Toi on juuri hyvä noin ajon kannalta, sillä kulkua riittää alakierroksillakin kun painetta ei vielä juuri ole ja meno vaan kovenee mitä lähempänä ollaan punarajaa.
Viimeksi muokannut AnttiJuhani, 11 Loka 2019, 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
Aivan varmasti ja lissää tulee. 
Mitä meinaat pulveriveivimoottorilla? Kaikki on uutta ja jännää kun olen saksalaisista siirtynyt ekaan jenkkiautoon.

Mitä meinaat pulveriveivimoottorilla? Kaikki on uutta ja jännää kun olen saksalaisista siirtynyt ekaan jenkkiautoon.
-
- Aktiivi
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Touko 2018, 14:27
- Paikkakunta: Kittilä
Re: Seosmittari x2
Kieltämättä näyttääkin aika haperolta verrattuna forged kamoihin mitä olen katsellut huvin vuoksi. Ja näitä käytetään siis kaikissa fordin V8 moottoreissa 90 luvulta lähtien?
Re: Seosmittari x2
Mua hämää noissa taulukoissa se, että niissä huomioidaan vain staattinen puristussuhde ja ylipaine.kaara91 kirjoitti: ↑11 Loka 2019, 21:21 Myös seuraava kartta on hyvin käyttökelpoinen.
Tosta kun laittaa puristussuhteeksi 12-13:1, niin voi katsoa minkälaisille paineille / puristussuhteille pitäisi moottori rakentaa. Tää on paras kartta mitä mä olen netistä löytänyt. Tämä sama kartta on jossain turboahdin kirjassakin, eli tämän mukaan ei vielä haavereita tule...
Eli jos suunnittelet moottoria ahtopaineille 1bar, niin 12,5:1 puristussuhteille verrattuna voit käyttää noin 8,6:1 puristussuhdetta.Tällä puristussuhteella et epäonnistu projektissasi..
Nokka-akseli jätetään huomioimatta yhtälöstä.
Imuventtiilin sulkeutuminen määrittää dynaamisen puristussuhteen.
Olen yrittänyt hakea tietoa, mikä on max boost suhteessa dcr eri polttoaineilla.
Jos vaparissa pidetään hyvänä dcr 8.5, niin esim. Wallacen dcr laskuri antaa hulluja lukemia, kun kaavaan lisätään boost, vaikka scr olisi alhainen.
Eli ymmärsinkö vihdoinkin, että effective boost compression ratio sietää olla tuo 12.5 bensalla?
Olen luullut, että se on sama kuin dcr, mutta boost mukaan laskettuna.
Eli max suositus tuo alle 9.
Jos ne tosiaankin on eri asiat, niin palikat loksahtaa kohdalleen.
On nimittäin tullut turhautuneena luettua USA ja härmä foorumeita tunteja.
Tuossa alla on hyvä artikkeli E85:lla ahtamisesta.
https://www.onallcylinders.com/2015/11/ ... o-for-e85/
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Seosmittari x2
Tuohon kun lisää muuttujana viellä kyseisessä 3v moottorissa olevat säätyvät venttiilin ajoitukset niin rupee olemaankin jo muuttujia. Uusissa vapari bensa koneissa esim toyotalla on 13:1 14:1 puristus suhde käytössä ja ahdetussa moottorissa 10.0:1 ja ahtopainetta yli 1 bar. Nämä moottorit toimivat atkinsonin tahdilla millä saadaan hyötysuhdetta entisestään nostettua.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Seosmittari x2
Ei voikkaan vertailla mutta tuolla aikasemmin vaan sanoit ettei vieläkään vapareissa käytetä 13-14:1 puristus suhteita normi bensalle, tuohon edelliseen viellä korjauksena että tuossa ahdetussa atkinsonin sykli ja noissa vapareissa nykyisin millerin sykli.
Mutta ei nämä sitä poista että tätä ketjua koskevassa koneessa on jo säätyvä venttiilin ajoitus mikä tarvii ottaa huomioon yhtälössä ja tarvitsisi myös säätää vastaamaan ahdettua kokoonpanoa
Mutta ei nämä sitä poista että tätä ketjua koskevassa koneessa on jo säätyvä venttiilin ajoitus mikä tarvii ottaa huomioon yhtälössä ja tarvitsisi myös säätää vastaamaan ahdettua kokoonpanoa
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6