Sivu 1/1

1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 13:59
Kirjoittaja IstoT
Tere,

Pitäisi viedä vaihdelaatikon ja perän öljyn vaihtoon mutta paja josta ajan sain ennen juhannusta haluaa että vien omat öljyt. Yrittänyt googlettaa mutta hermo meinaa mennä kun kaikki vaan tuppaa viittaamaan automaatti laatikoihin..:).

Eli pari kysymystä..

1. 3-vaihteisen manuaalilaatikon öljy (onko 80w-90 GL4 luokituksella) ja kuinka paljon tarvii
2. Omaako tuo laatikko tyhjennystulpan
3. Mitä öljyä ja kuinka paljon perään (GL5?)..

En tiedä onko perässä lukko vai ei (epäilys että lukko kun renkaiden tasapainoituksessa kun pyöritti toisen puolen rengasta niin toinenkin pyöri eri suuntaan). Tuonhan joutuu imurilla tyhjentää koska tuossa ei tulppaa ole.

Aloittelevan harrastajan kysymyksiä..:)

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 16:41
Kirjoittaja Arto65FB
GL-4 sopii vanhojen synkkarenkaiden kanssa ja 80-90W on sopiva viskositeetti, jos tavallisessa ajossa. Lootan ja perän öljymäärä on "sama", eli kunnes reiästä alkaa valumaan, niin sitten on hyvä. Pari litraa tyhjään suunnilleen.

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 17:43
Kirjoittaja IstoT
Kiitti neuvoista..eli siis Gl-4 80w-90:stä ostamaan muutama purkki...täytyy toi pohjaproppu tehdä sit joskus. Nyt se menee tavis Ford pajalle niin eivät siellä varmaan ala tekee. Tossa perässä ei ole takana sitä levyä vaan on umpinainen..eli pitää irroittaa kardaani jotta siihen pääsee käsiksi.

Jos ton reiän poraa ja tekee kierteen..onko vaaraa että metalliromua menee sisään ja rikkoo jotain...mietin vaan et jos sen tekee ilman et irroittaa levyä.

Sain tosiaan ex omistajaltakin varmistuksen et vain sisäpuolen rengas sutii..joten ei lukkoa..:).

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Lähetetty: 11 Kesä 2019, 21:50
Kirjoittaja Arto65FB
IstoT kirjoitti: 11 Kesä 2019, 17:43 Jos ton reiän poraa ja tekee kierteen..onko vaaraa että metalliromua menee sisään ja rikkoo jotain...mietin vaan et jos sen tekee ilman et irroittaa levyä.
Poraat sen reiän sitten, kun irrotat perämötikän lukon vaihtamista varten, silloin saat metallinjäysteet pois tyhjästä akselista.

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 08:33
Kirjoittaja Late
Toisaalta jos nyt vaihdat ne peräöljyt niin eipä sille asialle tarvitse vuosikausiin kruisailuautossa tehdä mitään. Eihän niitä öljyjä käyttöautoihinkaan vaihdeta kuin ehkä 100 tkm välein ja moni paljon harvemmin, jotkut ei koskaan. Että ei sille tyhjennyspropulle nyt niin paljon virkaa ole.

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 10:27
Kirjoittaja IstoT
Joo..totta tuo..mä en tolla aio tosiaan ku kruisailla..sama varmaan vaihdelaatikon öljyn kanssa.
Moottoriöljyt sitten asia erikseen...niitä nyt vähintään joka vuosi...