1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Viesti Kirjoittaja IstoT »

Tere,

Pitäisi viedä vaihdelaatikon ja perän öljyn vaihtoon mutta paja josta ajan sain ennen juhannusta haluaa että vien omat öljyt. Yrittänyt googlettaa mutta hermo meinaa mennä kun kaikki vaan tuppaa viittaamaan automaatti laatikoihin..:).

Eli pari kysymystä..

1. 3-vaihteisen manuaalilaatikon öljy (onko 80w-90 GL4 luokituksella) ja kuinka paljon tarvii
2. Omaako tuo laatikko tyhjennystulpan
3. Mitä öljyä ja kuinka paljon perään (GL5?)..

En tiedä onko perässä lukko vai ei (epäilys että lukko kun renkaiden tasapainoituksessa kun pyöritti toisen puolen rengasta niin toinenkin pyöri eri suuntaan). Tuonhan joutuu imurilla tyhjentää koska tuossa ei tulppaa ole.

Aloittelevan harrastajan kysymyksiä..:)
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

GL-4 sopii vanhojen synkkarenkaiden kanssa ja 80-90W on sopiva viskositeetti, jos tavallisessa ajossa. Lootan ja perän öljymäärä on "sama", eli kunnes reiästä alkaa valumaan, niin sitten on hyvä. Pari litraa tyhjään suunnilleen.
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Viesti Kirjoittaja IstoT »

Kiitti neuvoista..eli siis Gl-4 80w-90:stä ostamaan muutama purkki...täytyy toi pohjaproppu tehdä sit joskus. Nyt se menee tavis Ford pajalle niin eivät siellä varmaan ala tekee. Tossa perässä ei ole takana sitä levyä vaan on umpinainen..eli pitää irroittaa kardaani jotta siihen pääsee käsiksi.

Jos ton reiän poraa ja tekee kierteen..onko vaaraa että metalliromua menee sisään ja rikkoo jotain...mietin vaan et jos sen tekee ilman et irroittaa levyä.

Sain tosiaan ex omistajaltakin varmistuksen et vain sisäpuolen rengas sutii..joten ei lukkoa..:).
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

IstoT kirjoitti: 11 Kesä 2019, 17:43 Jos ton reiän poraa ja tekee kierteen..onko vaaraa että metalliromua menee sisään ja rikkoo jotain...mietin vaan et jos sen tekee ilman et irroittaa levyä.
Poraat sen reiän sitten, kun irrotat perämötikän lukon vaihtamista varten, silloin saat metallinjäysteet pois tyhjästä akselista.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Viesti Kirjoittaja Late »

Toisaalta jos nyt vaihdat ne peräöljyt niin eipä sille asialle tarvitse vuosikausiin kruisailuautossa tehdä mitään. Eihän niitä öljyjä käyttöautoihinkaan vaihdeta kuin ehkä 100 tkm välein ja moni paljon harvemmin, jotkut ei koskaan. Että ei sille tyhjennyspropulle nyt niin paljon virkaa ole.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
IstoT
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Touko 2018, 14:28
Auto: musseton
ex. Mustang Mach 1 -71 351C 2V 3-speed manual
ex. Mustang Convertible 5.0 GT
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1971 3-vaihteisen manuaalilaatikon ja perän öljyt?

Viesti Kirjoittaja IstoT »

Joo..totta tuo..mä en tolla aio tosiaan ku kruisailla..sama varmaan vaihdelaatikon öljyn kanssa.
Moottoriöljyt sitten asia erikseen...niitä nyt vähintään joka vuosi...
Vastaa Viestiin