Kaasarin säädöt
Kaasarin säädöt
Mulla olis 500cfm edelbrock kaasarin 5.0ho päällä.
Siihen ei meinaa saada millään sopivia säätöjä.
Kaasarin ollessa halppisvärkki siinähän ei tietysti ole muut vaihdettavia kuin pääsuuttimet ja neulat(metering Rod).
Kysymys olisikin että miten ilmasuutin ja seosputki vaikuttaa seoksen käyttäytymiseen eri tehoasetuksella jos niitä tarttis porata/modata.
Tyhjäkäynti on 14afr nurkilla ja kun vähän kaasua avaa seos laihenee hieman. Transitio vaiheen jälkeen vedätettäessä seos laihenee entisestään ja etenkin viileässä seos tippuu 15-16 nurkille. Seos kuitenkin paksunee kierrosten noustessa vedätettäessä sinne mukavaan 13 tienoille.
Eli kuinka saisin seoksen nousemaan alakierroksilla ilman että ylenpänä seos nousee tarpeettomasti.
Moottori on 93gt:stä lainattu kaasaroitu venekäytössä.
Tästä johtuen joutuu hetken vedättämään että saa kierrokset nousemaan ja kiihdytyspumppu ei riitä nostamaan seosta koko kiihdytysajalle.
Siihen ei meinaa saada millään sopivia säätöjä.
Kaasarin ollessa halppisvärkki siinähän ei tietysti ole muut vaihdettavia kuin pääsuuttimet ja neulat(metering Rod).
Kysymys olisikin että miten ilmasuutin ja seosputki vaikuttaa seoksen käyttäytymiseen eri tehoasetuksella jos niitä tarttis porata/modata.
Tyhjäkäynti on 14afr nurkilla ja kun vähän kaasua avaa seos laihenee hieman. Transitio vaiheen jälkeen vedätettäessä seos laihenee entisestään ja etenkin viileässä seos tippuu 15-16 nurkille. Seos kuitenkin paksunee kierrosten noustessa vedätettäessä sinne mukavaan 13 tienoille.
Eli kuinka saisin seoksen nousemaan alakierroksilla ilman että ylenpänä seos nousee tarpeettomasti.
Moottori on 93gt:stä lainattu kaasaroitu venekäytössä.
Tästä johtuen joutuu hetken vedättämään että saa kierrokset nousemaan ja kiihdytyspumppu ei riitä nostamaan seosta koko kiihdytysajalle.
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16
Re: Kaasarin säädöt
Olen parin edelbrockin kanssa ihmetellyt saman tyyppistä ongelmaa että menee laihalle kun raottaa vähän kaasua ja suuttimilla/neuloilla saa kuitenkin reippaamman vauhdin cruise seokset kohdalleen. Toinen on 600 cfm ja toinen 750 cfm. Tuossa pienemmässä poraaminen tyhjäkäyntipiirin imuputken reiät 0.8 -> 1.0 ja isommassa vastaavasti 1.0 -> 1.2 mm. Näillä tuunaukselle pelaavat mun persuuksille ihan siedettävästi.
-
- Aktiivi
- Viestit: 67
- Liittynyt: 12 Tammi 2013, 22:16
Re: Kaasarin säädöt
Taitaa tuo venekäyttö tuoda omat lisämausteensa verrattuna kuivan maan vehkeisiin.. Tuli mieleen että jos neulojen jousien jäykkyyttä kannattais koittaa säätää, vaikuttais tuohon ensiökurkkujen power alueeseen. Oliko se niin että jäykempää jousta niin rikastaa aiemmin?
Re: Kaasarin säädöt
Juu kiitti, täytyy kokeilla vähän muokata tuota tyhjäkäyntipiiriä.
Tuntuu että juuri tuo ala-alue on vähän ongelmallinen, kun neuloilla ja suuttimilla saa rikastettua hyvinkin keskialueelta eteenpäin.
jäykempiä jousiakin tullut kokeiltua, mutta ne rikastaa cruise nopeudella seoksen helposti 12 pintaan.
pitää myös kokeilla miten ennakon pudotus vaikuttaa tuossa vaiheessa, kun mulla on nyt 10 asteen perusennakko joka 1000->2800 nousee 30 aasteeseen(20-asteen mekaaninen ennakko).
Tehoahan tuosta otetaan ihan kohtuullisesti kun 2500-3000 rpm kohdalla kulutus huitelee siellä 30l/h tuntumassa lambdan ollessa 13-14.
Tuntuu että juuri tuo ala-alue on vähän ongelmallinen, kun neuloilla ja suuttimilla saa rikastettua hyvinkin keskialueelta eteenpäin.
jäykempiä jousiakin tullut kokeiltua, mutta ne rikastaa cruise nopeudella seoksen helposti 12 pintaan.
pitää myös kokeilla miten ennakon pudotus vaikuttaa tuossa vaiheessa, kun mulla on nyt 10 asteen perusennakko joka 1000->2800 nousee 30 aasteeseen(20-asteen mekaaninen ennakko).
Tehoahan tuosta otetaan ihan kohtuullisesti kun 2500-3000 rpm kohdalla kulutus huitelee siellä 30l/h tuntumassa lambdan ollessa 13-14.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaasarin säädöt
Kun tässä ensikilometrejä ajelen tälle kautta Mustiin niin jälleen seokset vähän mietityttävät. Seosmittari näyttää kone kuumana normi ajossa 13.6-14 väliä ja muistaakseni jos tuosta yritin laihentaa niin alkoi kone pykiä ja nypyttää tasakaasulla. Onko tuo seossuhde ihan jees reiluun 300 heppaiseen koneeseen jossa kuitenkin suht reilunostoinen rullanokka? Kaasarina 650cfm Edelin AVS2.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaasarin säädöt
Juu pitänee tarkistaa ennakko, luulisin että siellä on noin 12 perus ja 34 kierroksilla.Alipainesäädin on käytössä ja tulpat näyttää myös suht hyviltä.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaasarin säädöt
Jep olen muuttanut ennakkokäyrää jousilla jokka jakajan sisällä, aikasemmin antaa nyt ennakkoa kun vakiojousilla.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaasarin säädöt
Sielä on tommonen 220/220 .544/.544 suht mieto asteinen. Se voikin olla että sitä alipaine-ennakkoa pitää säätää pienille kierroksille erilailla, empä tullu ajatelleeksi
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaasarin säädöt
Tämmöstä luki jakajan ohjekirjassa: Vacuum Advance: The vacuum advance will advance the timing up to approximately 12° during partial throttle driving (with 15 lbs of vacuum). The vacuum line should be routed to a ported vacuum outlet above the throttle plates.
Tuota ei vissii voi säätää kun siitä ei ole mainintaa ohjekirjassa?
Tuota ei vissii voi säätää kun siitä ei ole mainintaa ohjekirjassa?
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Kaasarin säädöt
Liekkö kauheesti tarvetta tuon laihemmalla edes koittaa jos tuolla toimii hyvin, tossa lamda 0.92-0.95 eli hivenen rikkaan puollaak72 kirjoitti: ↑30 Huhti 2020, 13:01 Kun tässä ensikilometrejä ajelen tälle kautta Mustiin niin jälleen seokset vähän mietityttävät. Seosmittari näyttää kone kuumana normi ajossa 13.6-14 väliä ja muistaakseni jos tuosta yritin laihentaa niin alkoi kone pykiä ja nypyttää tasakaasulla. Onko tuo seossuhde ihan jees reiluun 300 heppaiseen koneeseen jossa kuitenkin suht reilunostoinen rullanokka? Kaasarina 650cfm Edelin AVS2.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaasarin säädöt
Juu ei tuo kaukana ole ja kun tulpat pysyy puhtaana niin en taida yrittää säädellä enempää. Semmosta tais olla myös jos säätää liian laihalle niin stumppaa auto nopeasti kaasua painaessa kun yhtäkkiä menee seosmittarin mukaan liian laihalle. Tuossa tilanteessa suuttimet oli pari pykälää pienemmät ja kun vaihdoin takaisin isommat stumppaus hävis.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaasarin säädöt
Tarkistin ennakon, oli vaan pikkusen päälle 10 idle ilman alipainekelloa. Nostin vähä päälle 12 niin alko käydä paremmin ja seos nousi vähä päälle 14 tasakaasuajossa. Nykimistä ei havaittavissa. Ehkäpä tuo nyt on jokseenkin hyvä, en jaksa nyt alkaa kaasaria enää säätämään sen enempää. Kiitos neuvoista jälleen kerran.
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: Kaasarin säädöt
Itsellä mustangissa suunnilleen vakio C-code 289 vuodelta 1966. Tietääkseni vakio männät, kannet, nokka. Valupakosarjat ja tuplaputket loppuun saakka. Auto on kevyessä kruisailukäytössä, kuten kokoonpanon suorituskyvystä voi päätelläkin.
Viime talvena vaihdoin alkuperäisten 2V-imusarjan ja autoliten tilalle Weiand Street Warrior-imusarjan ja Edelbrock 1404:n eli manuaaliryypyllisen 500 cfm. Sytytyspuolelle tuli alkuperäisen jakajan sisään Pertronix I ja Flamethrower-puola, etuvastusjohdon viereen lisäsin tavallisen piuhan virtalukolta, jotta saadaan sytytykselle täysi jännite. Alipainekello on käytössä ja se on kytketty ported vacuumiin. PCV-venttiilin letku kytketty on kaasarin takaosaan.
Kone käynnistyy ja toimii ok, mutta olisi tarkoitus kuitenkin säätää ennakot ja kaasari kohdalleen. Jakajassa on nyt 13L rajoitinvipu käytössä, perusennakko on nyt noin 9*, joten kokonaisennakkoa tulee noin 35*. Käyrästä, että miten nopeasti ennakko kehittyy, ei ole mitään hajua, mutta on meinasin mitata sen konetta käyttämällä. Damperin nollakohdan varmistan tulpan tilalle ruuvatun apuvälineen avulla.
Millainen perusennakko ja ennakkokäyrä tuohon kannattaa hakea? Eri lähteistä järkeilin, että tälläisessä koneessa perusennakkoa voisi olla jotain 12* ja kokonaisennakkoa noin 34-36*, joka tulisi pyörimisnopeudella 3500RPM. Mitä mieltä tästä skenaariosta?
Noilla arvoilla rajoitinvivun kooksi tulisi 11L tai 12L eli tarkoittaisi hitsausta&viilausta tms. nykyiseen vipuun. Vai säädänkö vaan perusennakon 10* ja käytän paikallaan olevaa 13L vipua, jolloin kok.enakkoksi tulee 36*? Jousilla sitten säätöä sen verran että 36* tulee 3500RPM paikkeilla.
Sitten kaasari, olisiko vinkkejä millä suutin/neula/jousi -valinnoilla kannattaa lähteä liikkeelle? Kaasari on purettu, putsattu, koho säädetty ja kasattu korjaussarjan osilla. Seosmittaria ei ole, mutta harkinnassa. Näppituntuma on, että seosta voisi laihentaa sekä primääri- että sekundääripuolella jonkin verran. Aivastelua ei ole ilmennyt.
Jakajaan on hankittuna US Partsilta jousisarja, jolla mekaanista ennakkoa saadaan nopeammin sekä Edelbrockin säätösarja jossa eri suuttimia,neuloja ja jousia.

Viime talvena vaihdoin alkuperäisten 2V-imusarjan ja autoliten tilalle Weiand Street Warrior-imusarjan ja Edelbrock 1404:n eli manuaaliryypyllisen 500 cfm. Sytytyspuolelle tuli alkuperäisen jakajan sisään Pertronix I ja Flamethrower-puola, etuvastusjohdon viereen lisäsin tavallisen piuhan virtalukolta, jotta saadaan sytytykselle täysi jännite. Alipainekello on käytössä ja se on kytketty ported vacuumiin. PCV-venttiilin letku kytketty on kaasarin takaosaan.
Kone käynnistyy ja toimii ok, mutta olisi tarkoitus kuitenkin säätää ennakot ja kaasari kohdalleen. Jakajassa on nyt 13L rajoitinvipu käytössä, perusennakko on nyt noin 9*, joten kokonaisennakkoa tulee noin 35*. Käyrästä, että miten nopeasti ennakko kehittyy, ei ole mitään hajua, mutta on meinasin mitata sen konetta käyttämällä. Damperin nollakohdan varmistan tulpan tilalle ruuvatun apuvälineen avulla.
Millainen perusennakko ja ennakkokäyrä tuohon kannattaa hakea? Eri lähteistä järkeilin, että tälläisessä koneessa perusennakkoa voisi olla jotain 12* ja kokonaisennakkoa noin 34-36*, joka tulisi pyörimisnopeudella 3500RPM. Mitä mieltä tästä skenaariosta?
Noilla arvoilla rajoitinvivun kooksi tulisi 11L tai 12L eli tarkoittaisi hitsausta&viilausta tms. nykyiseen vipuun. Vai säädänkö vaan perusennakon 10* ja käytän paikallaan olevaa 13L vipua, jolloin kok.enakkoksi tulee 36*? Jousilla sitten säätöä sen verran että 36* tulee 3500RPM paikkeilla.
Sitten kaasari, olisiko vinkkejä millä suutin/neula/jousi -valinnoilla kannattaa lähteä liikkeelle? Kaasari on purettu, putsattu, koho säädetty ja kasattu korjaussarjan osilla. Seosmittaria ei ole, mutta harkinnassa. Näppituntuma on, että seosta voisi laihentaa sekä primääri- että sekundääripuolella jonkin verran. Aivastelua ei ole ilmennyt.
Jakajaan on hankittuna US Partsilta jousisarja, jolla mekaanista ennakkoa saadaan nopeammin sekä Edelbrockin säätösarja jossa eri suuttimia,neuloja ja jousia.
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: Kaasarin säädöt
Kiitos vinkeistä. Tuo penkissä ajo on ollut mielessä säätöjen hakemiseen ja ihan mielenkiinnosta, että mitä vaikutusta tuolla 2V-4V -muutoksella todellisuudessa oli. Kaverin penkissä käytin ennen noita muutoksia ja voimaa löytyi huimat 129 hp konetehoa.
Kaasarissa, sytyssä ja koneen toiminnassa ei sinänsä ole mitään vikaa, tää on enemmän hifistelyä ja harrastelua tää säätöjen hakeminen.
Mites se lambda, jos dynopaikassa on semmonen niin toimiiko putken päästä ollenkaan, vai pitääkö suosista hitsata yhde putkiston alkupäähän?

Kaasarissa, sytyssä ja koneen toiminnassa ei sinänsä ole mitään vikaa, tää on enemmän hifistelyä ja harrastelua tää säätöjen hakeminen.

Mites se lambda, jos dynopaikassa on semmonen niin toimiiko putken päästä ollenkaan, vai pitääkö suosista hitsata yhde putkiston alkupäähän?
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: Kaasarin säädöt
Hyvä tietää tuosta lambdan asennuksesta että mahdollisimman pystyyn, katotaan tuleeko semmonen laitettua.
Kansien remppaus ja pakokanavien pattien viilaus (ellei ole jo tehty) vois olla jonkun talven projekti, jos innostusta riittää. Hyvä vihje tuo nykyisen nokan aikaistaminen, ellei sitä lähde samalla kerralla vaihtamaan.
Mutta täytyy aloittaa siitä YKK:n tarkastamisesta ja mekaanisen käyrän mittauksesta.
Kansien remppaus ja pakokanavien pattien viilaus (ellei ole jo tehty) vois olla jonkun talven projekti, jos innostusta riittää. Hyvä vihje tuo nykyisen nokan aikaistaminen, ellei sitä lähde samalla kerralla vaihtamaan.
Mutta täytyy aloittaa siitä YKK:n tarkastamisesta ja mekaanisen käyrän mittauksesta.