Sivu 1/1
Panhard-tangon valinta
Lähetetty: 19 Marras 2018, 14:03
Kirjoittaja Bug85
Tuli hommattua 2006 GT avoon Eibachin pro-kit -alustasarja (reilun tuuman lasku) ja luonnollisesti jousituksen päivityksen yhteydessä tulee myös Panhard-tanko vaihtaa. Tankoja näyttää olevan jos minkä merkkisiä ja muutamia erilaisia konstruktioita. Perustehtävä kaikilla on sama, mutta ilmeisesti varsinkin pään nivelet/puslat vaikuttavat jonkin verran ajettavuuteen jne. Voisiko joku jeesata ja vinkata seuraavissa asioissa:
- tanko pallonivelillä (heim joints) vai puslilla? Amerikan foorumeilla sanottiin, että pallonivelillä oleva tanko on kovempi, mutta autoon olisi parempi tuntuma, mutta samalla "helmet" myös alkaa kitisemään helpommin kuin puslat.
- Jos puslilla niin minkälaisilla puslilla? Rasvanippojen kanssa vai ilman?
- Minkä merkkinen olisi hyvä? Suuria eroja ei varmaan ole; lähinnä siis kiinnostaa mistä saa Suomeen halvimmalla sen "suositeltavat" tangon. BMR ja Whiteline keräsivät kehuja, mutta onko käytännössä sama minkä ostaa?
- Liittyy edelliseen; mistä puljusta kannattaisi tilata?
Kiitos.
Re: Panhard-tangon valinta
Lähetetty: 19 Marras 2018, 14:25
Kirjoittaja Firebolt
Ehdottomasti säädettävä, en ole noin uusien tarjontaa katsonut mutta uskoisin lähes kaikkien olevan pituudeltaan säädettäviä. Enimmäkseen kruisailuun ja kadulle laittaisin uretaanipuslilla, ja näihin tietty rasvanipat.
Re: Panhard-tangon valinta
Lähetetty: 20 Marras 2018, 14:30
Kirjoittaja Bug85
Firebolt kirjoitti: ↑19 Marras 2018, 14:25
Ehdottomasti säädettävä, en ole noin uusien tarjontaa katsonut mutta uskoisin lähes kaikkien olevan pituudeltaan säädettäviä. Enimmäkseen kruisailuun ja kadulle laittaisin uretaanipuslilla, ja näihin tietty rasvanipat.
Kiitos. Säädettävä tanko luonnollisesti, jotta saadaan akselin linja kohdalleen. Asia jäi alkuperäisessä mainitsematta.
Uretaanipusliin olin itsekin päätymässä ja mielipiteesi vahvistaa käsitystä.
Re: Panhard-tangon valinta
Lähetetty: 20 Marras 2018, 20:20
Kirjoittaja jari
Mulle tuli viime talvena Maximum Motorsportsin alumiininen säädettävä pallonivelillä. Tavallinen pulliainen ei varmasti uretaanipuslien ja pallonivelien välillä huomaa mitään eroa. Ammattilaiset on sitten erikseen. Minä otin pallonivelet lähinnä periaatteen takia: olemuksensa ansiosta ne haittaa vähemmän takajousituksen toimintaa, huomaan minä itse eroa tai en...
Re: Panhard-tangon valinta
Lähetetty: 01 Joulu 2018, 18:26
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Jos tykkää säätää autoa ketteryyden ja perän yli/aliohjautuvuuden välillä ja käydä sillä ratapäivilläkin niin laittaisin tällaisen:
https://www.steeda.com/steeda-mustang-a ... -2552.html
Autoa madaltaessa muuttuu myös tuo kallistuskeskiö. Oleellista olis voida muuttaa sen kiinnityspisteen korkeuttakin. On helppo juttu tuolla tangolla.
Alkuperäisissä sanotaan olevan hiekkaa tai vastaavaa sisällä. Onko joku tieteen nimissä avannut selaista?
Re: Panhard-tangon valinta
Lähetetty: 10 Maalis 2019, 13:53
Kirjoittaja Bug85
Päädyin loppuen lopuksi tilaamaan ebayn kautta UMI performancen säädettävän tangon rasvattavilla polyuretaanipuslilla.
https://www.ebay.com/itm/UMI-Performanc ... SwNNxWFClz
Hintaa tuli kaikkinensa ajaa 150 euroa. Vaikutti ihan käyvältä tangolta ja varmasti meikän ajossa ajaa asiansa. Toimitus oli todella nopea, vajaassa viikossa tuli kotiovelle.
Alunperin oli tarkoitus ostaa Suomesta US partsilta vastaava, mutta eipä ollut tulossa hyllyyn kuin vasta huhtikuussa.