Panhard-tangon valinta
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Panhard-tangon valinta
Tuli hommattua 2006 GT avoon Eibachin pro-kit -alustasarja (reilun tuuman lasku) ja luonnollisesti jousituksen päivityksen yhteydessä tulee myös Panhard-tanko vaihtaa. Tankoja näyttää olevan jos minkä merkkisiä ja muutamia erilaisia konstruktioita. Perustehtävä kaikilla on sama, mutta ilmeisesti varsinkin pään nivelet/puslat vaikuttavat jonkin verran ajettavuuteen jne. Voisiko joku jeesata ja vinkata seuraavissa asioissa:
- tanko pallonivelillä (heim joints) vai puslilla? Amerikan foorumeilla sanottiin, että pallonivelillä oleva tanko on kovempi, mutta autoon olisi parempi tuntuma, mutta samalla "helmet" myös alkaa kitisemään helpommin kuin puslat.
- Jos puslilla niin minkälaisilla puslilla? Rasvanippojen kanssa vai ilman?
- Minkä merkkinen olisi hyvä? Suuria eroja ei varmaan ole; lähinnä siis kiinnostaa mistä saa Suomeen halvimmalla sen "suositeltavat" tangon. BMR ja Whiteline keräsivät kehuja, mutta onko käytännössä sama minkä ostaa?
- Liittyy edelliseen; mistä puljusta kannattaisi tilata?
Kiitos.
- tanko pallonivelillä (heim joints) vai puslilla? Amerikan foorumeilla sanottiin, että pallonivelillä oleva tanko on kovempi, mutta autoon olisi parempi tuntuma, mutta samalla "helmet" myös alkaa kitisemään helpommin kuin puslat.
- Jos puslilla niin minkälaisilla puslilla? Rasvanippojen kanssa vai ilman?
- Minkä merkkinen olisi hyvä? Suuria eroja ei varmaan ole; lähinnä siis kiinnostaa mistä saa Suomeen halvimmalla sen "suositeltavat" tangon. BMR ja Whiteline keräsivät kehuja, mutta onko käytännössä sama minkä ostaa?
- Liittyy edelliseen; mistä puljusta kannattaisi tilata?
Kiitos.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Panhard-tangon valinta
Ehdottomasti säädettävä, en ole noin uusien tarjontaa katsonut mutta uskoisin lähes kaikkien olevan pituudeltaan säädettäviä. Enimmäkseen kruisailuun ja kadulle laittaisin uretaanipuslilla, ja näihin tietty rasvanipat.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: Panhard-tangon valinta
Kiitos. Säädettävä tanko luonnollisesti, jotta saadaan akselin linja kohdalleen. Asia jäi alkuperäisessä mainitsematta.
Uretaanipusliin olin itsekin päätymässä ja mielipiteesi vahvistaa käsitystä.
- jari
- Addikti
- Viestit: 372
- Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
- Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
- Paikkakunta: Tuusula/Asikkala
Re: Panhard-tangon valinta
Mulle tuli viime talvena Maximum Motorsportsin alumiininen säädettävä pallonivelillä. Tavallinen pulliainen ei varmasti uretaanipuslien ja pallonivelien välillä huomaa mitään eroa. Ammattilaiset on sitten erikseen. Minä otin pallonivelet lähinnä periaatteen takia: olemuksensa ansiosta ne haittaa vähemmän takajousituksen toimintaa, huomaan minä itse eroa tai en...
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Panhard-tangon valinta
Jos tykkää säätää autoa ketteryyden ja perän yli/aliohjautuvuuden välillä ja käydä sillä ratapäivilläkin niin laittaisin tällaisen:
https://www.steeda.com/steeda-mustang-a ... -2552.html
Autoa madaltaessa muuttuu myös tuo kallistuskeskiö. Oleellista olis voida muuttaa sen kiinnityspisteen korkeuttakin. On helppo juttu tuolla tangolla.
Alkuperäisissä sanotaan olevan hiekkaa tai vastaavaa sisällä. Onko joku tieteen nimissä avannut selaista?
https://www.steeda.com/steeda-mustang-a ... -2552.html
Autoa madaltaessa muuttuu myös tuo kallistuskeskiö. Oleellista olis voida muuttaa sen kiinnityspisteen korkeuttakin. On helppo juttu tuolla tangolla.
Alkuperäisissä sanotaan olevan hiekkaa tai vastaavaa sisällä. Onko joku tieteen nimissä avannut selaista?
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: Panhard-tangon valinta
Päädyin loppuen lopuksi tilaamaan ebayn kautta UMI performancen säädettävän tangon rasvattavilla polyuretaanipuslilla. https://www.ebay.com/itm/UMI-Performanc ... SwNNxWFClz
Hintaa tuli kaikkinensa ajaa 150 euroa. Vaikutti ihan käyvältä tangolta ja varmasti meikän ajossa ajaa asiansa. Toimitus oli todella nopea, vajaassa viikossa tuli kotiovelle.
Alunperin oli tarkoitus ostaa Suomesta US partsilta vastaava, mutta eipä ollut tulossa hyllyyn kuin vasta huhtikuussa.
Hintaa tuli kaikkinensa ajaa 150 euroa. Vaikutti ihan käyvältä tangolta ja varmasti meikän ajossa ajaa asiansa. Toimitus oli todella nopea, vajaassa viikossa tuli kotiovelle.
Alunperin oli tarkoitus ostaa Suomesta US partsilta vastaava, mutta eipä ollut tulossa hyllyyn kuin vasta huhtikuussa.