Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Heips kaikille!
Hommasin tuollaisen -88 Mustang GT avon harrasteeksi ja tiedossa oli että kaikkea pientä laittoa löytyy.
Suurin ongelma on että kaikki tehot ei tunnu olevan kotona ja kun ajaa isommalla vaihteella kuin kakkosella pienillä kierroksilla ja yrittää lähteä kiihdyttämään, niin auto nypyttää kiihtyessään ja mielestäni äänetkään ei ole normaalit (papatusta putkesta).
Paikallaan kiertää hyvin ja suuremmilla kierroksilla vetää suht hyvin.
Varmuudeksi vaihdoin tulpat ja virranjakajan kannen ja pyörijän, ei mainittavampaa vaikutusta.
Lisäksi olen putsannut kaasuläppää, tarkastanut TPS:n arvot, tarkastanut sytytyksen.
Lisäksi tulpat näyttävät siltä että kävisi laihalla.
Vikakoodit jos sain oikein luettua, niin KOEO antoi 22, 19, 18 ja KOER 21, 45
Mutta kummassakaan ei aluksi tullut tuota 11 kuittausta, mikä käsittääkseni pitäisi tulla ensimmäisenä jos yhteys boksiin on kunnossa, ainoastaan yksi himmeä välähdys.
Onko nyt sitten pohjalla boksi/johtosarja vika, vai mistä kannattaa lähteä jatkamaan?
Ja tämähän ei ole vielä ilmamassamittarilla oleva malli…
Boksista löytyy seuraavanlaisia merkintöjä: C8G18, EEC-IV, E7SF-12A650-A1B, DA1, E9AF, 14A624 AA, GTE
Jos tähän joutuu uuden boksin hommaamaan, niin osaako joku kertoa käykö esim. rockautosta tuo ensimmäinen (numerolla 784303)???
https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... uter),2896
Ehdotuksia ja apuja otetaan vastaan!
Hommasin tuollaisen -88 Mustang GT avon harrasteeksi ja tiedossa oli että kaikkea pientä laittoa löytyy.
Suurin ongelma on että kaikki tehot ei tunnu olevan kotona ja kun ajaa isommalla vaihteella kuin kakkosella pienillä kierroksilla ja yrittää lähteä kiihdyttämään, niin auto nypyttää kiihtyessään ja mielestäni äänetkään ei ole normaalit (papatusta putkesta).
Paikallaan kiertää hyvin ja suuremmilla kierroksilla vetää suht hyvin.
Varmuudeksi vaihdoin tulpat ja virranjakajan kannen ja pyörijän, ei mainittavampaa vaikutusta.
Lisäksi olen putsannut kaasuläppää, tarkastanut TPS:n arvot, tarkastanut sytytyksen.
Lisäksi tulpat näyttävät siltä että kävisi laihalla.
Vikakoodit jos sain oikein luettua, niin KOEO antoi 22, 19, 18 ja KOER 21, 45
Mutta kummassakaan ei aluksi tullut tuota 11 kuittausta, mikä käsittääkseni pitäisi tulla ensimmäisenä jos yhteys boksiin on kunnossa, ainoastaan yksi himmeä välähdys.
Onko nyt sitten pohjalla boksi/johtosarja vika, vai mistä kannattaa lähteä jatkamaan?
Ja tämähän ei ole vielä ilmamassamittarilla oleva malli…
Boksista löytyy seuraavanlaisia merkintöjä: C8G18, EEC-IV, E7SF-12A650-A1B, DA1, E9AF, 14A624 AA, GTE
Jos tähän joutuu uuden boksin hommaamaan, niin osaako joku kertoa käykö esim. rockautosta tuo ensimmäinen (numerolla 784303)???
https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... uter),2896
Ehdotuksia ja apuja otetaan vastaan!
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Kiinnostaa kyllä tuokin vaihtoehto, kunhan jollain konstilla saisi selvyyttä mikä autossa mättää!
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
KOER : 21, lämpöanturin arvo. Ei ollut vissin kone lämmin. 45 ilmapumppuun liittyvä.
KOEO : 22 map ei alueella (tästä mä lähtisin vikaa hakemaan) muut vähän outoja, kierroslukusignaali ja ohjainlaite.
Jos mä lähtisin modernisoimaan, niin laittaisin 1994-1995 ecun, parhaiten tuettu ja hyvät ominaisuudet. Ei ehkä tee-se-itse muutostyö
KOEO : 22 map ei alueella (tästä mä lähtisin vikaa hakemaan) muut vähän outoja, kierroslukusignaali ja ohjainlaite.
Jos mä lähtisin modernisoimaan, niin laittaisin 1994-1995 ecun, parhaiten tuettu ja hyvät ominaisuudet. Ei ehkä tee-se-itse muutostyö
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Onko spout liittimessä se palikka paikoillaan?
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
On spout-palikka paikallaan!
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Ei ainakaan boksia ekaksi kannata lähteä vaihtamaan jos moottori kerran toimii. Koodi 11 ei kuulukaan tulla jos on vikakoodeja. Se on kuittaus vain jos KOEO tai KOER testi ei löydä mitään.
Imuvuodot on myös hyvä tutkia jos laihalla käyntiä epäilet. Siellä on paljon 30 vuotta vanhoja hauraita letkuja ja putkia. Samoin EGR:n sattumanvarainen toiminta voi aiheuttaa nykimistä. Testimielessä se on helppo kytkeä pois päältä.
Imuvuodot on myös hyvä tutkia jos laihalla käyntiä epäilet. Siellä on paljon 30 vuotta vanhoja hauraita letkuja ja putkia. Samoin EGR:n sattumanvarainen toiminta voi aiheuttaa nykimistä. Testimielessä se on helppo kytkeä pois päältä.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
No tämä oli hyvä tietää tuosta 11 koodista!
Mutta mihin tuo 18 ja 19 voisi viitata (18 viittaa Spout piiri auki. 19 EEC sisäinen jännite)?
Ja jos haluaisin päivittää maffilaiseksi, niin boksiksi siis käy A9L mallit?
Stangnetin artikkelin mukaan kävisi: E9ZF 12A650 BA
Ota näistä nyt selvää...
Siis seuraavaksi egr:n kimppuun ja vielä tarkastelemaan imuvuotoja, joita en aiemmin löytänyt??
Muita ehdotuksia/järjestystä osien vaihdolle?
Mutta mihin tuo 18 ja 19 voisi viitata (18 viittaa Spout piiri auki. 19 EEC sisäinen jännite)?
Ja jos haluaisin päivittää maffilaiseksi, niin boksiksi siis käy A9L mallit?
Stangnetin artikkelin mukaan kävisi: E9ZF 12A650 BA
Ota näistä nyt selvää...
Siis seuraavaksi egr:n kimppuun ja vielä tarkastelemaan imuvuotoja, joita en aiemmin löytänyt??
Muita ehdotuksia/järjestystä osien vaihdolle?
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Omassa kulkineessakin ilmeisesti ollut A9L, ainakin apparin oviaukossa on sellaista kertova tarra muistona.
Nyt siellä toki on.. tai siis, oli, X3Z.
Mikäs tuossa nyt sitten on idea, jos kerran A9L on se paras?
Maffia ja suuttimia itellä on isonneltu kyllä..
Nyt siellä toki on.. tai siis, oli, X3Z.
Mikäs tuossa nyt sitten on idea, jos kerran A9L on se paras?
Maffia ja suuttimia itellä on isonneltu kyllä..
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Löysin netistä tuollaisen ohjeen cylinder balance testin tekoon ja se näytti ongelmaa nelospytyssä.
Mittasin huvikseni puristukset ja ne oli tasaiset.
Nelosen tulppa kuitenkin näytti siltä että siellä ei ole eloa ollut hetkeen.
Väliaikainen lainajohto käyttöön (uudet osat tulossa maailmalla) ja käynti paranikin kun kaikki sylinterit tuli käyttöön. Mutta ei vielä mielestäni aivan sellainen kuin pitäisi!
Minulla ei kylläkään ole vertailupohjaa, joten täytyisi päästä kokeilemaan samanlaista tervettä yksilöä.
Ja johdot ei ole edes vanhat...
Seuraavaksi täytyy käydä tosissaan metsästämään mahdollisia imuvuotoja.
Ajattelin imusarjankin ottaa irti, kun siihenkin on uudet tiivisteet tulossa.
Katsotaan mitä löytyy!
Talvella voisi perehtyä paremmin tuohon MAF-konversioon ja haalia osia kasaan.
Laatikkokin pitäisi silloin tiputtaa pois, kun nelosen synkro on mennyttä kalua.
Mittasin huvikseni puristukset ja ne oli tasaiset.
Nelosen tulppa kuitenkin näytti siltä että siellä ei ole eloa ollut hetkeen.
Väliaikainen lainajohto käyttöön (uudet osat tulossa maailmalla) ja käynti paranikin kun kaikki sylinterit tuli käyttöön. Mutta ei vielä mielestäni aivan sellainen kuin pitäisi!
Minulla ei kylläkään ole vertailupohjaa, joten täytyisi päästä kokeilemaan samanlaista tervettä yksilöä.
Ja johdot ei ole edes vanhat...
Seuraavaksi täytyy käydä tosissaan metsästämään mahdollisia imuvuotoja.
Ajattelin imusarjankin ottaa irti, kun siihenkin on uudet tiivisteet tulossa.
Katsotaan mitä löytyy!
Talvella voisi perehtyä paremmin tuohon MAF-konversioon ja haalia osia kasaan.
Laatikkokin pitäisi silloin tiputtaa pois, kun nelosen synkro on mennyttä kalua.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Hyvä kun jotain löytyi. Vanhat sytkäjohdot on kovin tyypillinen käyntihäiriön aiheuttaja. Ja jos yksi on huono niin suurella todennäköisyydellä joku toinenkin. Eli uudet tilalle kun saapuu ja tilanteen päivitys 

Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Osia on tullut vaihdettua, mutta ei merkittävää parannusta.
Aluksi otin imusarjan irti ja tarkastin noita letkuja, mitään suorasanaisia reikiä ei löytynyt, mutta pari sellaista pätkää uusin jotka näyttivät jo hieman hapertuneilta päältäpäin.
Samalla uusin polttoaineenpaineensäätimen ja pari anturia.
Tällä ei ollut muutosta mihinkään.
Seuraavana päivänä vaihdoin lambdat, virranjakajan, tulpanjohdot ja puolan,ei muuta muutosta kuin että nyt tasakaasulla välillä nykäisee rajummin.
Hieman pudotin tyhjäkäyntiäkin samalla, mutta nyt sekin humppaa välillä rajusti.
Välillä kun kovemmasta nopeudesta jarruttaa pysähdyksiin, niin auto melkein sammuu.
Imuvuotoja en silmämääräisesti/brake cleanerilla ole löytänyt.
Vikakoodit otin taas ylös, mutta minulla on hieman ongelmia tulkinnassa/luennassa.
Ja saatoin näin ollen lukea aiemmat koodit väärin...
Nyt mielestäni KOEO antaa aluksi 11, 11, 1, 31, 31
ja KOER 45, 45
Olisi hyvä jos joku muukin pystyisi katsomaan tuon ottamani videon noista valojen välkähdyksistä, miten saisin sen jonnekin esille?
Tai saan sen ainakin lähetettyä jollekin eteenpäin.
Mistäpä taas eteenpäin?
Onko EGR viallinen (koitin sitäkin putsata)?
Täytyykö varmuuudeksi vielä vaihtaa tyhjäkäyntimoottori ja TPS?
Mielenkiinnoon vuoksi taidan ottaa seuraavan kerran kun pääsen nosturille myös putket auki ja poissulkea että putkistossa/kateissa olisi tukosta.
Vaikeaa on...
Aluksi otin imusarjan irti ja tarkastin noita letkuja, mitään suorasanaisia reikiä ei löytynyt, mutta pari sellaista pätkää uusin jotka näyttivät jo hieman hapertuneilta päältäpäin.
Samalla uusin polttoaineenpaineensäätimen ja pari anturia.
Tällä ei ollut muutosta mihinkään.
Seuraavana päivänä vaihdoin lambdat, virranjakajan, tulpanjohdot ja puolan,ei muuta muutosta kuin että nyt tasakaasulla välillä nykäisee rajummin.
Hieman pudotin tyhjäkäyntiäkin samalla, mutta nyt sekin humppaa välillä rajusti.
Välillä kun kovemmasta nopeudesta jarruttaa pysähdyksiin, niin auto melkein sammuu.
Imuvuotoja en silmämääräisesti/brake cleanerilla ole löytänyt.
Vikakoodit otin taas ylös, mutta minulla on hieman ongelmia tulkinnassa/luennassa.
Ja saatoin näin ollen lukea aiemmat koodit väärin...
Nyt mielestäni KOEO antaa aluksi 11, 11, 1, 31, 31
ja KOER 45, 45
Olisi hyvä jos joku muukin pystyisi katsomaan tuon ottamani videon noista valojen välkähdyksistä, miten saisin sen jonnekin esille?
Tai saan sen ainakin lähetettyä jollekin eteenpäin.
Mistäpä taas eteenpäin?
Onko EGR viallinen (koitin sitäkin putsata)?
Täytyykö varmuuudeksi vielä vaihtaa tyhjäkäyntimoottori ja TPS?
Mielenkiinnoon vuoksi taidan ottaa seuraavan kerran kun pääsen nosturille myös putket auki ja poissulkea että putkistossa/kateissa olisi tukosta.
Vaikeaa on...
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Egr ei vaikuta tuollein, mutta tyhjäkäynti moottori kannattaa tarkistaa, samoin tps.
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Tuon MAPin ja imusarjan välisen letkun uusin, toimintaa en tosin mitenkään tarkastellut.
Mitenkäs tätä tarkastellaan?
Edit: Kun tuo nykäisy tapahtuu, niin se näkyy myös kierroslukumittarissa.
Mitenkäs tätä tarkastellaan?
Edit: Kun tuo nykäisy tapahtuu, niin se näkyy myös kierroslukumittarissa.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Olethan säätänyt tyhjäkäynnin perussäädön oikein eli tyhjäkäyntiventtiilin sähköliitin irrotettuna? Ohje siinä konehuoneen tarrassa? Jos sitä vain sattumanvaraisesti muuttaa, varsinkin laskee piuha kiinni, ilmiö helposti tuo nyykähtäminen. Venttiilin aktivointi ei enää tahdo riittää tyhjäkäynnin ylläpitoon.
Ei tämä ongelmaasi ratkaise mutta säädä oikealle tasolle.
Ei tämä ongelmaasi ratkaise mutta säädä oikealle tasolle.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: Mustang 5.0 -88 ongelmia...
Hei, tuon olen itsekin unohtanut, miten se tyhjäkäynti moottorin perus säätö tehdään!Late kirjoitti: ↑13 Kesä 2018, 21:28 Olethan säätänyt tyhjäkäynnin perussäädön oikein eli tyhjäkäyntiventtiilin sähköliitin irrotettuna? Ohje siinä konehuoneen tarrassa? Jos sitä vain sattumanvaraisesti muuttaa, varsinkin laskee piuha kiinni, ilmiö helposti tuo nyykähtäminen. Venttiilin aktivointi ei enää tahdo riittää tyhjäkäynnin ylläpitoon.
Ei tämä ongelmaasi ratkaise mutta säädä oikealle tasolle.
