Sivu 1/1

Musti Stumppas laakista

Lähetetty: 20 Touko 2018, 16:20
Kirjoittaja Nelkku
Olisiko antaa vinkkejä aiheeseen. Ajelin tasaista ajoa ja moottori sammui laakista. Eikä lähtenyt startista uudestaan käyntiin. Yksi avulias kaveri pysähtyi ja kertoi pensan haisseen takana. Mittasin puolalle tulevan jännitteen, kun virta-avain oli käännettynä, niin tämä oli 12,6V. Seuraavaksi kokeilin ajoituslampulla laittaen sen puolan ja virranjakajan väliseen kaapeliin. Kaveri starttas, mutta valoa ei syttynyt. Epäilys heräsi puolan rikkoutumiseen. Virranjakaja on Pertronix III kärjetön jakaja ja puola on Flamethrower 40 000V:n. Olen kytkenyt jakajan siten, että virtalukosta esivastuskaapeli ohjaa releen kelaa ja kelan kärjeltä tulee puolalle akun jännite. Nyt on tullut kahta koulukunta esivastuksen käytön puolesta ja vastaan. Lähinnä tulee mieleen, ettei välttämättä auton sammuminen ja pensan haju liity toisiinsa, vaan on ehkä kaksi ongelmaa. Kokeilin käynnistää vanhalla esivastus puolalla, mutta ei mitään tulosta. Onko antaa hyviä vinkkejä mitä kannattaisi tarkistaa ja "siirtää katsetta" jonnekin muualle?

Re: Musti Stuppas laakista

Lähetetty: 20 Touko 2018, 16:45
Kirjoittaja Arto65FB
Pertsa kakkonenkin toimi jo 12V ilman esivastusta. Mutta sillä on myös synkkä historia aiheesta "sudden failure". Puolan rikkoutuminen voi aiheuttaa myös pertsankin rikkoutumisen.

Aussien troublemaking eiku troubleshooting ohje.
http://www.pertronix.com.au/troubleshooting.html


Mulla oli Per-Lux, eli Ignitoriakin vanhempi ja aika oudosti oli siinäkin kytkennät mutta toimi.

Re: Musti Stuppas laakista

Lähetetty: 20 Touko 2018, 20:58
Kirjoittaja Nelkku
Jos mä oikein ymmärsin, niin vastus pitäisi olla 0,32 ohm ja puola 45000V?

THE COIL
NOTE: WE RECOMMEND THAT YOU PURCHASE A FLAME-THROWER COIL WITH ANY IGNITOR
The Ignitor 3 Electronic Ignition system allows the use of low resistance coils, right down to the super
low resistance of 0.32 ohms found in the Flame-Thrower III 45,000 volt Coil. This minimum
resistance is common across all styles of driving as indicated in the matrix below. This lower
resistance allows for better performance at higher RPM's.

http://www.pertronix.com.au/assets/pdf/ ... ctions.pdf

Re: Musti Stumppas laakista

Lähetetty: 21 Touko 2018, 22:48
Kirjoittaja Nelkku
Vika olikin yksinkertaisempi, mutta ei tule mieleen mikä on mennyt pieleen nokka-akselin vaihdossa ja virranjakajan asennuksessa. Jakaja toimi ok vanhalla nokalla ja jakaja tipahti herkästi asennettaessa se uuteen nokka-akseliin.Onko kokemuksia?