Sivu 1/4

Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 06 Syys 2017, 22:48
Kirjoittaja Becker
Talvella pitäisi tiputtaa 302 moottori 65- koppaseen. Kannattaako vaihteisto ruuvata konee perään jo valmiiksi vai olisiko helpompaa tiputtaa kone paikalleen ja vasta sitten ruuvata T5 alakautta paikalleen. Tämä edellyttää myös uuden vaihteiston kannakkeen paikalleen asennusta. Moottori tulee roikkumaan imusarjaan kiinnitetystä laipasta. Saattanee ehkä tulla liian painava laatikon kera. Pakosarjat ovat tri y:t jotka asennan vasta kun kone on
nokalla.
Miten muuten, kannattaako asentaa alkuperäinen flekti vai asentaa sähköflekti kiinni jäähdyttimeen. Jäähdytintä en ole vielä hankkinut.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 05:44
Kirjoittaja ak72
Minä olen aina laittanut koneen paikalleen ilman lootaa. Tietty helpottaa jos auton saa nosturille. Lootan kansaa jumppaaminen on aika tuskaa tunkin kanssa kylmällä betonilattialla...

Mulla on omassa '66:ssa visko flekti ilman tuulitunnelia, hyvin on 3-rivisen syylärin kanssa jäähdyttämyt. Ja jos tuntuu että lämmöt nousee kovin niin tuulitunneli parantaa asiaa.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 18:55
Kirjoittaja Homer65
Niin se on, molemmat toimii. Riippuu käytössä olevista välineistä ja tilasta. Koko paketti on melko pitkä ja pitää nostaa lähes pystyyn.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 20:10
Kirjoittaja Becker
Kiitos mielenkiintoisista vastauksista vastauksista. Mulla ei ole nosturia eikä monttua, mutta tukeva palkki rullalla talli katossa. Saatta olla että imusarjassa kiinni oleva nostolaippa ts. lähinnä imusarjan jengat ei tykkää hyvää jos nostaa laatikon kera. Toi painopisteen siirrin olisi kyllä kätevä, mutta tuskin kannattaa hankkia yhtä nostoa varten. Koneen varmaan saa yläkautta kettinkitaljalla paikalleen ja sitten nostaa auton ylös pukkien varaan ja alakakautta laatikko paikalleen. Toi T5 ei ole niin kauhean painava ettei sitä miehissä saa ujutettua paikalleen lattiallakin maaten. Kuvassa näkyy imusarjaan kiinnitetty nostolevy. Tallissa on muuten lattialämmitys :) .
Tuo flekti osio olin aika mielenkiintoinen. Auton käyttö tullee olemaan ihan normaalia liikenne käyttöä, joten olisi tavallaan sitten kolme vaihtoehtoa eli orkkistyyppinen kiinteä ropelli, tai sitten viskotyyppinen tai sähköflekti. Padassa on sen verran tehoja (365 hp)että visko saattaisi korkata, jos innostuu kierrättämään. 3 rivinen sähvöllä kiinnostaa.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 20:51
Kirjoittaja Becker
Lähinnä mä ajattelin tuota alumiini imusarjaa ettei kierteet korkkaa siitä kun koneessa on kiinni huimapyörä, kytkin ja loota. Ei tota konetta varmaankaan tulla niin hullun lailla kierrättämään, joku 6.5 max ja harvemmin sitäkään. Täytyy miettiä. Jotenkin tuo visko olisi mukavemman näköinen earlyssa. Pitänee vähän vaklata jotta tuollaisen ruuvattavan nostolaitteen saisi lainaksi jostain kun sen aika tulee.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 21:26
Kirjoittaja Becker
Joo, onhan näitä tullut nosteltua mutta yleensä jostain pakosarjan pulteista, niistä on ollut helpompaa hiivata kone paikalleen. Kyllä mä ton nostimen jostain lainaksi saan, tällä hetkellä asun vielä (toistaiseksi) Pohjanlahden länsipuolella siis Ruotsissa. :sorry13:

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 22:22
Kirjoittaja Mexico65
Jos rautainen isolohko nousee alumiini imusarjasta, niin eiköhän tuollainen pikku mootorikin.
Minä olen lähes aina nostanut nostolaipasta ja alla joku vanha alumiini imusarja, ei vielä ole pettänyt kierteet eikä pultit.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 23:00
Kirjoittaja ikiliikkuja
Juu, ite nostin fe + topladerin yhtenä pakettina ja kun ei ollut sitä nostolaippaa niin pujottelin imusarjan aukosta parikytämillisen tangon pätkän poikittin ja ketju sen ympärille. Auto oli 20 cm nostettuna pukkien päälle niin mahtui paremmin touhuamaan

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 07 Syys 2017, 23:01
Kirjoittaja Becker
No hyvä, uskotaan :D Parasta kuitenkin aina varmistaa kokeneemmilta, vaikka onkin "pikku kone."

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 09 Syys 2017, 11:11
Kirjoittaja Homer65
Itse laitoin koneeni, kattoon kiinnitetystä nostorenkaasta, ketjutaljalla. Onnistuu yhden miehen orkesterilla vallan mainiosti, tähtää vaan auton oikeeseen kohtaan ja nostaa pukeille. Laatikon laitossa helpottaa aputunkki tai toinen käsipari, mulla ainakin oli aika sovittamista T5.n kanssa, öörliin.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 11 Syys 2017, 13:07
Kirjoittaja Becker
Moikka, eli nostit koneen ensin siään ja vasta sitten laatikon alta päin. Mä olen vähän haaveillut jotta sais ne sisään yhdessä paketissa, mutta
sattaa mennä vaikeeks, joten täytyynee asentaa erikseen. Mä saan kyllä hyviä apuja, eli se ei ole ongelma.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 11 Syys 2017, 14:19
Kirjoittaja 302TT
Jos 302+T5 sujahti hyvin yhtenä pakettina euro-Caprin 0,5m lyhyempään konehuoneeseen, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia.

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 13 Syys 2017, 20:10
Kirjoittaja Homer65
Menee ne yhdessäkin, C4n kanssa on tullut laitettua, jos korkeudessa on tilaa!! Zemppiä!!!

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 13 Syys 2017, 20:21
Kirjoittaja Becker
Joo kiitos kannustuksesta. Ihan vielä ei ole ajankohtainen, mutta kyselen tässä etukäteen viisaammilta. Sellainen tuli vielä mieleen että kardaania täytyy lyhentää. Erään ohjeen mukaan tuuma pitää pätkäistä pois. Toisaalta taas neuvotaan pistämään kardaani paikalleen ja sitten mittaamaan poistettava pätkä. Niinikään tulee myös ristinivelet uusittavaksi. Onko rasvanipattomat kestävämpiä vai onko tämä vaan sellaista mutu tietoa :?

Re: Moottorin asennus T5-laatikolla tai ilman

Lähetetty: 13 Syys 2017, 21:13
Kirjoittaja Becker
Kiitos, tässä tulikin paljon tietoa. Eli pata ja laatikko paikalleen ja sitten mittailemaan. Tuohon tuli mukaan uusi myös uusi yoke. Mun täytyy tuota alustaa sitten vielä tutkailla kun autossa on kokonaa uusi alakerta jousineen päivineen. Jostain syystä takajousien ja perän väliin on laitettu pirun paksut alennuspalat jotka myös vaikuttavat kardaanin kulmiin. Syytä en jaksa muistaa kun siitä on niin paljon aikaa. Itse en ollut aikoinaan autoa tekemässä. Mutta alusta kuuluukin sitten toiselle alueelle.