Sivu 1/4

347 Stroker projekti

Lähetetty: 31 Elo 2017, 21:16
Kirjoittaja JuhoH
Tälläinen moottori projekti tuli aloteltua kun sattui saamaan käytetyn lohkon ja stroker kitin suht edullisesti (starskyn vanha) ja oma nykyinen 289 vaatisi täyden kunnostuksen. Saan piristettyä ja auto pysyy kuitenkin koneen rakentamisen ajan ajokunnossa.
Ei ole aiempaa kokemusta autojen moottoreiden rakentamisesta, mutta mittavälineen ja työkalut pysyy kyllä käsissä. Kirjallisuutta on hankittu ja opiskeltu valmiiksi. Tässä linkki Starskyn ketjuun http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=13742

Listailen alle osia mitä on jo, mitä olen suunnittellut sekä huolenaiheita mitä käytetyt ja hankittavat osat ymmärrettävästi aiheuttaa.
Lohko ja pyörivät on siis jo mutta lopuista osista on tarkoitus selvitä alle 3k€ kustannuksella. Se on vähän ja odotukset ja tavoitteet on sen mukaiset :sorry13:.
Eli puhutaan karkeasti noin 300hp koneesta. Auto on tosiaan 68 HT c4 laatikolla ja 8" perällä. Tarkotus tehdä hyvin päivittäiseen ajoon sopiva eikä tule ollenkaan kiihdytyskäyttöön.

-Lohko -67, 302 ,030" ylikoossa. =102,362 kulunut pahimmillaan 102,46mm.
-stroker kit Scat 1-94165BE (347)

Näistä ensimmäinen huolenaihe:
Mitattu suurin männän välys 0,007", valmistajan suositus 0,003"- 0,004". Voiko tämän kanssa vielä elää? Jos ei voi niin tämä projekti kaatuu tähän kustannuksien karatessa käsistä. (muokattu välyksen arvoa pikaisen uudelleen laskemisen jälkeen)
Lisäksi sylinterien kuluminen aiheuttaa myös männänrenkaan raon kasvun, mukana tulleet ovat "valmiit" renkaat joilla rako nyt noin 0.9mm. Nämä arvelin vaihtaa viilattaviin ja säätää kohdilleen.

Lisäksi sylintereissä noin 0.02mm kartiota ja saman verran pyöreyden heittoa.

Kuitenkin, jos lohko ja pyörivät vielä kelpaavat niin kansi ja nokka ovat ne suurimmat ihmetyksen aiheet.

Kansiksi varmaankin Edelbrock 5025 starskyn alkuperäisen kokoonpanon mukaisesti, Nämä kannattaa ilmeisesti lähettää tehtaanpaketista suoraan konepajalle tarkastettavaksi?

Ja nokasta en ymmärrä juurikaan mitään. Starskyllä oli Comp Cams XE268H-10 mikä on ilmeisen hyvä valinta. Voiko tähän kuitenkin harkita hieman rajumpaa nokkaa? esim. onko FS XE284H-10 sellainen ja saadaanko siitä mitään hyötyä vai enemmän haittaa tavoitteisiin nähden?
Joka tapauksessa hydr.tappi nostimet tarkoitus laittaa ja kiinteät keinut. Halvoilla rulla osilla tulee kuulemma neulaiset öljyt.

Imusarjaksi edelbrock 2121 ja kaasuttimena quick fuel slayer 600cfm.

Vanhasta moottorista peltipakosarjat, vesipumppu, nokkaketjun kotelo, öljypohja, venakopat, öljynsuodattimen adabteri jne. pikkuosat mitä voin kierrättää.

tämän hetkinen Summit ostoskorin arvo arvioidulla veroilla ja rahdeilla on 2400€ ja se sisältää kaiken tarvittavan. Loppu summa varattu kansien parannukseen ja muihin juokseviin kuluihin.
Tuli pitkä teksti ja vieläkin olisi ihmeteltävää mutta katsellaan tästä alkuun. Saa tyrmätä täysin ja antaa vinkkejä osien hankintaan jne.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 31 Elo 2017, 22:09
Kirjoittaja Arto65FB
Oliko tuo .006" yhdeltä puolelta mitattuna, jos on, niin se pitäisi jakaa kahdella. Jos molemmilta puolilta, niin matalat stroukkimännät vähän enemmän heiluvat. Ei tossa musta mitään kauhean pöljää ole. Kenties joku coating noihin mäntiin mutta ei sekään ilmasta ole. Pareehan se olisi, jos olisi uudet männät, jos on porausvaraa. Kyllä mä laittaisin vähän pienemmän kuin tuo 284/296 mut mä teenkin sellaisia detonaattoreita. Se XE274 on vielä $11 halvempi. Toisaalta päivittäiseen ajoon melkein niin pieni nokka kuin puristukset antaa myöden, jos kerta kelloa vastaan ei ajeta.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 31 Elo 2017, 22:15
Kirjoittaja JuhoH
Niin edelbrock 5025 kannet oli tarkoitus. Harkihdin AFR 1388 hieman virtaavampina kansina, mutta taitaa se budjetti rajoittaa. Ja edelbrockit riittää tähän käyttötarkoitukseen vallan mainiosti.

Se voi olla sen nokan kanssa järkevin laittaa sama XE268 kun starskyn kokoonpanossa oli. Siinähän se on todistettu toimivaksi.

Pyörivillähän tosiaan on ajettu se 700km, eikä ole mäntien helmoihin tullut vielä mitään jälkeä.

Moottorissahan oli tuon 700km aikana kampuran päittäislaakeri kulunut loppuun. En ole vielä päässy mittamaan mitä siellä kampurassa tapahtuu sen kaulan kohdilla, mutta epäilyksiä oli huonosta laakerista laakeripinnan lieppaamiseen. Pitää itsekkin lukea se starskyn ketju uudestaan niiltä osin.

Ja arto65FB. Mittasin sylinterihalkasijan ja männänhalkasijan ja niiden erotuksena tulee suunnilleen 0.18mm. Tämä on tosiaan vitos sylinterissä. Muut ovat 2-4satikkaa tiukempia.

Puristussuhteeksi tulee laskujen mukaan 9.8:1 JOS DEKKI on nolla. en ole vielä mitannut. Lähellä sen pitäisi olla starskyn jäljiltä ja siellä varmaan on tietoakin.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 31 Elo 2017, 22:45
Kirjoittaja JuhoH
Liian isot venttiilit? sepäs onkin uutta, johtuuko siitä että venttiili tulee liian lähelle sylinterin seinänää ja virtaus estyy?

Onhan sitten vaihtoehtona edelbrock 5023 jossa imuventtiili on 1.9" eli 0.12" pienempi kuin 5025 kannessa.
Muuta eroa en huomaa kansissa ja hintakin on sama.

Yritän lyödä lukkoon nämä osa valinnat niin pystyn jossain vaiheessa talven mittaan sitten tilaamaan. Kunhan se kampiakselin arvoitus vielä ratkaistu.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 01 Syys 2017, 11:08
Kirjoittaja Mexico65
Tavoitteisiin nähden kaikki olisi lähes kunnossa.
Nokaksi XE268. Huolehdi sopivasta puristussuhteesta noin SCR 10:1 (pitäisi tulla suoraan jos männät jää esim. 0.5 mm (0.020")dekkitason alle) sopiva tuolle nokalle -> noin 8.4:1 DCR.
Nokkaan muutama aste ennakkoa (2-4⁰)

Kansista (Edelbrock E-Street 5025) ei tarvitse olla huolissaan suoraan paketista riittää täysin sinun tavoittei-siin. Älä välitä venttiileistä ja niiden koosta koska sillä tässä tapauksessa ei ole mitään merkitystä.
Sitten kun nälkä kasvaa, niin kansia voi hipeltää ei nyt.

Jos kaikki onnistuu, niin kuin varmaan tuleekin tapahtumaan, on tiedossa
noin 350 hp / 5200 - 5400 RPM ja vääntöä yli 500 Nm / 3500 - 4500 RPM.

Imusarjaksi Edelbrock RPM tai vastaava Weiand
Kaasuttimeksi mainitsemasi Qick Fuel tai Holley 570 Street Avenger (54-56 jet edessä ja 65 jet takana)
Kaasuttimen alle 1" korkea 4 reikäinen korotuspala
Jotkut pitkät peltisarjat esim. Heedman #88306
Venttiilijousiksi noin 120 lbs asennuspaine ja noin 260 lbs aukipaine (pitäisi olla jo kansissa valmiiksi sopivat jouset jos sinulla on kalustetut kannet).
Virranjakajaksi esim. Pertronix Initor 1 (perusennakko noin 13 -15⁰ ja totaali ennakko noin 33-34⁰) pitäisi to-teutua Pertronixin perus säädöillä suoraan paketista, saman sarjan tulpanjohdot ja puola, kyllä kynttilät syt-tyy.

Kannattaa satsata lohkon koneistuksiin!
- kampiakselin laakeripintojen kiilloitus
- kampiakseli linjan hoonaus
- sylintereiden hoonaus (huom! käytä viila renkaita 4.035")
- nokka laakereiden asennus
- jos mahdollista takastefa muutos yksiosaiseksi (suosittelen)!

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 01 Syys 2017, 11:47
Kirjoittaja Arto65FB
E-streettiähän saa myös 1.9 imuventtiilillä.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 01 Syys 2017, 12:21
Kirjoittaja JuhoH
Quick fuel 600cfm vakuumi kaasutin on jo olemassa ja hookerin pakosarjat. 2-1/2" putkisto pelkilllä keskipöntöillä sekä jakaja on kalustettu petronix inginitor1:llä, flamethrower puolalla ja johdot on sen mukaiset. Nykysessä koneessa oli kipinä ongelmaa, nuo ratkaisi sen puolen mukavasti.

Kampiakseli on käytännössä uusi, 700km ajettu ja missään laakeripinnassa ei näy pientäkään jälkeä.
Nokan laakereilla ajettu samanverran, ne on lohkossa paikoillaan eikä näy jälkiä sielläkään joten en meinannut poistaa niitä.
En usko että lohkolle on tarvetta tehdä enää mitään muuta kun mitata dekit ja katsoa mitä se tuo tullessaan.

Alkaa tämä opiskelu taas joten toiminta keskittyy viikonlopuille.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 01 Joulu 2017, 19:05
Kirjoittaja JuhoH
Pitkän tauon jälkeen tuli vihdoinkin tehtyä jotain projektin eteen. Putsailin männät ja kasasin pyörivät lohkoon dekkien mittausta varten. Vasenpuoli on noin 0.1mm yli ja oikealla ensimmäinen on noin 0,05 yli ja viimeinen samanverran alle. Välissä on hyvin lähelle nollaa. Ei aiheuta toimenpiteitä uskoakseni?

Katselin taas osia ja arvelen pikku hiljaa olevani henkisesti valmis tilaukseen.
Männänrenkaathan oli tarkoitus vaihtaa ja viilattavat männänrenkaat aiheuttavat vain päänvaivaa, voisiko joku tietäjä linkittää soveltuvat?
Männät on stroker kit Scat 1-94165B sarjasta.
Onko esimerkiksi nämä soveltuvat?
https://www.summitracing.com/int/parts/tsr-cr3690-35

Ja toinen, kannattaako mennä suoraan full roller keinuihin, vaikka on tappinostimet? onko tämä sarja hyvä sinne?
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 01 Joulu 2017, 19:42
Kirjoittaja starsky
Mäntien tarkka tyyppi (kiteissä voi olla eri valmistajien mäntiä):
Brand:ICON Performance Pistons
Manufacturer's Part Number:IC9922-030
Part Type:Pistons
Product Line:ICON FHR Series Pistons
Summit Racing Part Number:UEM-IC9922-030
Bore (in):4.030 in.
Bore (mm):102.362mm
Piston Style:Flat top, with four valve reliefs
Piston Material:Forged aluminum
Compression Distance (in):1.090 in.
Piston Head Volume (cc):+11.00cc
Wrist Pin Style:Press-fit or floating
Pin Diameter (in):0.927 in.
Piston Ring Thickness:5/64 in. x 5/64 in. x 3/16 in.
Quantity:Sold as a set of 8.
Notes:Spacer ring included. Piston weight 411g, pin weight 132g.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 02 Joulu 2017, 14:05
Kirjoittaja JuhoH
Joo, olin varmaan väärän männän tiedot kahtonu aiemmin, koska renkaiden vahvuus on väärä nuissa mitä ehdotin.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 02 Joulu 2017, 23:55
Kirjoittaja pete74
Olitko jo kannet ostanu?
Lähinnä sitä ajattelin et edelbrockkeja en suoraan (enää) pistäis koneeseen kiinni. Aikoinaan kaverin caminoon laitoin ja sillä oli auto hyvin vähällä ajolla eli 2v/1500km niin sai venttiilit vaihtaa kun oli varret kulunu (ja tietenkin ohjurit).
Joten parhaimmillaan ne kalliimmat kannet voikin olla halvemmat, koskaan ei voi tietää...

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 04 Joulu 2017, 20:15
Kirjoittaja JuhoH
En ole ostanut ja niistä on kyllä kuullut vähän turhan monelta suunnalta näitä epämääräisiä laatu ongelmia.
En tiedä onko se edelbrock sitten oikea valinta. Onkohan näistä blueprint sylinterikansista kokemuksia? Hintaluokka hyvin lähelle sama.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 04 Joulu 2017, 20:42
Kirjoittaja 302TT
No eikös ne Trick flown perus 170cc kannet olisi monessa mielessä hyvä valinta?

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 04 Joulu 2017, 21:42
Kirjoittaja JuhoH
Kuvasta en tiedä, mutta sopivuudessa lukee ainakin ford 289,302.

Tarkoitatko näitä trickflown kansia?
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... structions

Summit antaa viestin että tarkoitettu hydrauliselle rulla nokalle vaan tuskimpa hydr. tappinostimet aiheuttaa ongelmia.
XE268 nokka tosiaan tulossa, niinkuin aeimmin joskus oli puhetta.

Pitää harkita vielä näitä kansia. Tavallaan jäi nuo blueprintit vähän kiinnostamaan, mutta toisaalta niistä ei tunnu olevan lähellekkään niin paljon kokemuksia. Engine master ainakin tuntuu suosivan.

Mexico neuvoi käyttämään 4,035" viilattavia männänrenkaita, mutta niitä ei löydy ainakaan summitilta tuon 5/64" paksuisena.
Onkohan niissä 4,030" renkaissa riittävästi varaa viilata vai pitääkö mennä 4,040". Vai tuleeko sitten jo säteiden poikkeavuuden takia ongelmia?
Valmistaja ei ole vastannut kyselyihin.

Re: 347 Stroker projekti

Lähetetty: 04 Joulu 2017, 22:24
Kirjoittaja Mexico65
JuhoH kirjoitti: 04 Joulu 2017, 21:42 Mexico neuvoi käyttämään 4,035" viilattavia männänrenkaita, mutta niitä ei löydy ainakaan summitilta tuon 5/64" paksuisena.
Onkohan niissä 4,030" renkaissa riittävästi varaa viilata vai pitääkö mennä 4,040". Vai tuleeko sitten jo säteiden poikkeavuuden takia ongelmia?
Valmistaja ei ole vastannut kyselyihin.
Kyllä löytyy mutta eivät ilmoita suoraan kokoa 4,035" vaan 4,030 file fit.
esim.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/