Mistä mono leafit?

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
micow

Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Se sitte niistä kehumistani komposiittijousista ja niiden kestävyydestä, kun tuli voimaa lisää... :(

Eikös joku metallivirma tao tilauksesta mono-leafeja jossain etelä-Suomessa? Missä kannattaa teettää moiset? Tuskin kellään on hyllyssä reverse eye 1-lehtijousiparia joutilaana.
Liitteet
SAM_3315.JPG
SAM_3313.JPG
SAM_3303.JPG
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Vallilan takomo.

a
micow

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Antti66HT kirjoitti: 24 Heinä 2017, 16:18 Vallilan takomo.

a
Thanxx!!! :peukku:
micow

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Kun ei nuo kehutut jouset kestäny 427 kuormitusta edes puurenkailla (BFG 295-sulakkeet), niin mitä sieltä paukkuu seuraavaks, kun tulee 275/50-15 MT Street Radialit alle? Kardaanin ristikkonivelet?
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ristikot kestänee, jos ehjät ja pinionikulma pysyy hallinnassa. Ristikot kuitenkin kuluvia osia noilla tehoilla joten kannattaa tarkastaa säännöllisesti.
micow

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Antti66HT kirjoitti: 24 Heinä 2017, 20:19 Ristikot kestänee, jos ehjät ja pinionikulma pysyy hallinnassa. Ristikot kuitenkin kuluvia osia noilla tehoilla joten kannattaa tarkastaa säännöllisesti.
Laatikon ja perän välinen kulma oli n. 1 astetta, ku kesällä mittasin. Ei ihanteellinen, jos jouset vetää ässälle. Nuista kompostijousista se jenkkitehdas väitti, ettei ne väänny lainkaan kiihdytyksissä. No, nyt ainaki toinen puoli vääntyi ihan kivasti... :(
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tässä tapauksessa tuenta näyttäisi jo olevan.
micow

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Antti66HT kirjoitti: 24 Heinä 2017, 16:18 Vallilan takomo.

a
Eivät tee 1-lehtisiä.

Tilasin kaupasta 2" madaltavat 5-lehtiset.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ai mulla oli niden tekemät 1 1/2 lehtiset. Nyt on epäsymmetrinen kolmilinkki wattsilla😎
micow

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Antti66HT kirjoitti: 30 Heinä 2017, 22:23 Ai mulla oli niden tekemät 1 1/2 lehtiset. Nyt on epäsymmetrinen kolmilinkki wattsilla😎
Niin oli mullaki amerikan-joen tekemät komposiittiöjouset, jotka piti kestää iänpäivää ja olla jämymmät, ku teräsjouset, mutta kuka tietää, oliko telan varressa joku khatti-kännissä rullaileva kesäneekeri, jonka laatustandardit on aina luokkaa excellent? :(
micow

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Antti66HT kirjoitti: 24 Heinä 2017, 20:19 Ristikot kestänee, jos ehjät ja pinionikulma pysyy hallinnassa. Ristikot kuitenkin kuluvia osia noilla tehoilla joten kannattaa tarkastaa säännöllisesti.
Tein eilen uudet madalluspalat 5 asteen pinion-kulmalla. Kulman optimimäärästähän on monta eri faktatietua pitkin nettiä/Esson baaria jne. Kuinka mehtään meni mun tekeleet?
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Kokeilemalla siitä selviää. Oletko mitannut eturiskikon kulmaa vaihteistossa. Ihanne olisi jos ristikon kulma olisi jotain 1-3 astetta, ja sama etupäässä ja takapäässä, se kevyt veto päällä. Tämä poistaa esim. lujempaa ajettaessa esiintyvää resonanssia.

Toinen asia on sitten että isolla kovalla on kulma järkevä. Tämä tietysti ehdottoman tärkeä.
micow

Re: Mistä mono leafit?

Viesti Kirjoittaja micow »

Antti66HT kirjoitti: 27 Syys 2017, 17:39 Kokeilemalla siitä selviää. Oletko mitannut eturiskikon kulmaa vaihteistossa. Ihanne olisi jos ristikon kulma olisi jotain 1-3 astetta, ja sama etupäässä ja takapäässä, se kevyt veto päällä. Tämä poistaa esim. lujempaa ajettaessa esiintyvää resonanssia.

Toinen asia on sitten että isolla kovalla on kulma järkevä. Tämä tietysti ehdottoman tärkeä.
Etu- ja takaristikon kulmat oli muistaakseni jotain 0.75astetta. Nyt en oo mitannut digimittarilla akselin asentua, mutta palikat tein viiden asteen kulmaan. Saattaa olla käytännössä +-1asteen toleranssi.

Kävin äsken testaamassa ja tasasta oli sutausjälki kummallaki renkaalla. Kuskin puolen 50m viiva oli hieman mustempi, johtuen perän vinoudesta (kuskin puoli 5mm matalammalla vaikka tein vänkärin puolelle 15mm korkiamman palikan).

Kori tieten salmiakilla? :/

Suoraan se kumminki menee ja 230kmh ottaa hyvin nopsaan, eikä vetele mihinkään suuntaan ja hyvin helppo ajettava kaasu pohjassa.
Vastaa Viestiin