S197 nokkien vaihto
S197 nokkien vaihto
Morjesta,
Onko kellään kokemusta 4,6 3v koneen nokkien vaihdosta? Lähinnä kaipaisin tietoa esim. hyödyt/haitat, kärsiikö kone pitemmän päälle "epätasaisesta" tyhjäkäynnistä sekä etenkin siitä miten vaikuttaa päästöihin jotta pääsee leimasta läpi.
Ford Racing Hot Rod nokkia ajettelin, mutta jos ei muuta iloa ole kuin tyhjäkäynnin loplotus niin on vähän turhan tyyris homma.
SCT X4 kapula löytyy ja softan päivityskin onnistunee.
Onko kellään kokemusta 4,6 3v koneen nokkien vaihdosta? Lähinnä kaipaisin tietoa esim. hyödyt/haitat, kärsiikö kone pitemmän päälle "epätasaisesta" tyhjäkäynnistä sekä etenkin siitä miten vaikuttaa päästöihin jotta pääsee leimasta läpi.
Ford Racing Hot Rod nokkia ajettelin, mutta jos ei muuta iloa ole kuin tyhjäkäynnin loplotus niin on vähän turhan tyyris homma.
SCT X4 kapula löytyy ja softan päivityskin onnistunee.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: S197 nokkien vaihto
Jonkun verran aikaa vaatii vaihtokin, samalla olen laittanut säädettävän jakopään tai vähintään alarattaan että ei tartte tuuriin ja merkkeihin luottaa. Stage 1 ei huipputehoihin paljoa vaikuta, mutta stage 2 nostaa hintaa, kun pitää olla paremmat venttiilinjouset ja rajoittimet nokkien säätöihin, lisäksi päästöt saattaa kasvaa liikaa. Ajettavuus paranee koska tehoalue siirtyy mukavammalle alueelle. Alaraja ei nouse paljoa ja ylös riittää paremmin. Teho ja vääntökäyrissä kun katsoo pinta-alaa niin näkee erot parhaiten.
Stage 1 ei vaikuta päästöihin, yleensä valmistaja sanoo että ei tartte säätöä, mutta paras hyöty tulee sitten vasta. Käyntiääni muuttuu pikkuisen miehekkäämmäksi. Laadukas nokka ei heikennä käytettävyyttä tai kestävyyttä.
Stage 1 ei vaikuta päästöihin, yleensä valmistaja sanoo että ei tartte säätöä, mutta paras hyöty tulee sitten vasta. Käyntiääni muuttuu pikkuisen miehekkäämmäksi. Laadukas nokka ei heikennä käytettävyyttä tai kestävyyttä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: S197 nokkien vaihto
Miettisin tarkkaan noita Hot Rod nokkia, ennenkö laittaisin. Tulee melko varmaan ongelmia pakokaasupäästöjen kanssa. Toinen mitä kannattaa miettiä, on se kuinka korkealla nokat toimii. Vakio konetta ei voi kierrättää kovin korkealle, tai saattaa jotain tulla lohkon kyljestä morjestamaan. Itsellä on Stage 1 nokat paikoillaan ja silloin syynä valintaan oli päästöt ja kierroslukualue. En mitään dramaattista muutosta huomannut vaihdon jälkeen, mutta pientä parannusta tuli.lastikka kirjoitti: ↑06 Kesä 2017, 19:28 Morjesta,
Onko kellään kokemusta 4,6 3v koneen nokkien vaihdosta? Lähinnä kaipaisin tietoa esim. hyödyt/haitat, kärsiikö kone pitemmän päälle "epätasaisesta" tyhjäkäynnistä sekä etenkin siitä miten vaikuttaa päästöihin jotta pääsee leimasta läpi.
Ford Racing Hot Rod nokkia ajettelin, mutta jos ei muuta iloa ole kuin tyhjäkäynnin loplotus niin on vähän turhan tyyris homma.
SCT X4 kapula löytyy ja softan päivityskin onnistunee.
Re: S197 nokkien vaihto
Kiitoksia neuvoista! Täytyy hieman funtsia asiaa. Taidan suosiolla jättää nuo Hot Rod nokat pois laskuista ja miettiä muita vaihtoehtoja. Ehkäpä Comp Cams Stage1 tai Stage2 ja softan päivitys.
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Re: S197 nokkien vaihto
Samaa tuuminut itsekin.
Massiivisten googletustuokioiden tuloksena se että Comp Cams XFI NSR Stage2 (127200) menee läpi USAssa myös oikeasta "sniff testistä". Siis niissä osavaltioisssa/piirikunnissa joissa testi otetaan oikeasti pakoputkesta.
Lunatin Voodoo 21270700 on käytännössä identtinen, joten sen luulisi menevän kanssa. LSA:ssa on 0.5 ast ero, Compissa pienempi. Kumpikaan nokka ei tarvitse jäykempiä jousia tai rajoittimia ajoituksensäätöön (phase limiter).
Tyhjäkäynti muuttuu hitusen, mutta tähän tuntuu vaikuttavan moottorin softa vielä paljon enemmän kuin nokka.
Vaihdon suhteen tuntuu olevan kahta koulukuntaa, toiset irroittelevat jousipuristimella keinuja ja pyörittelevät moottoreita. Sarjatuotantotyönä tekevät ammattipajat lyövät paikoilleen sellaisenaan ja suorilta. Kiristelevät ristiin laakeripukit 1/4 kierrosta kerrallaan ja onnistuu kuulemma varmasti.
Soppelin softan kanssa 25...30hp kampiakselitehojen nousuja tuntuvat tyypillisesti dynotelleen ainakin Comp Camsillä, ja säännönmukaisesti ilman ajoitusten tarkisteluita. Liekö edes tavan tallaaja jenkeissä tietää että niin voi tehdä..
Jos lähtisin itse ahdinlinjalle- Edelbrockin E-forceen saa CARB- paperit. Ja Trafin virallisella SAE-DIN kaavalla laskettuna tehopaino pysyy nippanappa sallitun puolella. Ainakin avossa, muistaakseni..
Edelin oma ohjelma vaan tuntuu jättävän nätisti sanottuna toivomisen varaa, mutta se ei kai oikea ongelma edes Suomessa.
Massiivisten googletustuokioiden tuloksena se että Comp Cams XFI NSR Stage2 (127200) menee läpi USAssa myös oikeasta "sniff testistä". Siis niissä osavaltioisssa/piirikunnissa joissa testi otetaan oikeasti pakoputkesta.
Lunatin Voodoo 21270700 on käytännössä identtinen, joten sen luulisi menevän kanssa. LSA:ssa on 0.5 ast ero, Compissa pienempi. Kumpikaan nokka ei tarvitse jäykempiä jousia tai rajoittimia ajoituksensäätöön (phase limiter).
Tyhjäkäynti muuttuu hitusen, mutta tähän tuntuu vaikuttavan moottorin softa vielä paljon enemmän kuin nokka.
Vaihdon suhteen tuntuu olevan kahta koulukuntaa, toiset irroittelevat jousipuristimella keinuja ja pyörittelevät moottoreita. Sarjatuotantotyönä tekevät ammattipajat lyövät paikoilleen sellaisenaan ja suorilta. Kiristelevät ristiin laakeripukit 1/4 kierrosta kerrallaan ja onnistuu kuulemma varmasti.
Soppelin softan kanssa 25...30hp kampiakselitehojen nousuja tuntuvat tyypillisesti dynotelleen ainakin Comp Camsillä, ja säännönmukaisesti ilman ajoitusten tarkisteluita. Liekö edes tavan tallaaja jenkeissä tietää että niin voi tehdä..
Jos lähtisin itse ahdinlinjalle- Edelbrockin E-forceen saa CARB- paperit. Ja Trafin virallisella SAE-DIN kaavalla laskettuna tehopaino pysyy nippanappa sallitun puolella. Ainakin avossa, muistaakseni..


- musseGT
- Addikti
- Viestit: 346
- Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
- Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
- Paikkakunta: Vaasa
Re: S197 nokkien vaihto
Itse katsastin juuri viime viikolla oman gt:n jossa papan laittamat Lunatin voodoot ja arvot oli samat tai paremmat kuin vuosi sitten [emoji106][emoji4] Itse olen tyytyväinen muutoksiin. Tehtiin toki vähän muutakin samalla, mutta suosittelen. Sen jälkeen voikin lähteä ahdinta miettimään [emoji469]
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Re: S197 nokkien vaihto
Ei kai siinä sitten muuta kuin nokkia tilailemaan!
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Re: S197 nokkien vaihto
Tarkoitat ilmeisesti että eron huomaa tehoissa?
Muutitko moottorinohjausta vai onko ECU edelleen alkuperäisellä softalla?
Muutitko moottorinohjausta vai onko ECU edelleen alkuperäisellä softalla?
musseGT kirjoitti: ↑26 Kesä 2017, 21:01 Itse katsastin juuri viime viikolla oman gt:n jossa papan laittamat Lunatin voodoot ja arvot oli samat tai paremmat kuin vuosi sitten [emoji106][emoji4] Itse olen tyytyväinen muutoksiin. Tehtiin toki vähän muutakin samalla, mutta suosittelen. Sen jälkeen voikin lähteä ahdinta miettimään [emoji469]
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

- musseGT
- Addikti
- Viestit: 346
- Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
- Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
- Paikkakunta: Vaasa
Re: S197 nokkien vaihto
Joo siis pappa teki kokonaan uuden ohjelma koko paketille, aiemmin.oli diablo sport predattor ohjelma sisässä. Loppusäätö tehdiin dynossa. Tehoo tuli lisää ja tuntui selkeästi parannus.Mussemaan kirjoitti:Tarkoitat ilmeisesti että eron huomaa tehoissa?
Muutitko moottorinohjausta vai onko ECU edelleen alkuperäisellä softalla?
musseGT kirjoitti: ↑26 Kesä 2017, 21:01 Itse katsastin juuri viime viikolla oman gt:n jossa papan laittamat Lunatin voodoot ja arvot oli samat tai paremmat kuin vuosi sitten [emoji106][emoji4] Itse olen tyytyväinen muutoksiin. Tehtiin toki vähän muutakin samalla, mutta suosittelen. Sen jälkeen voikin lähteä ahdinta miettimään [emoji469]
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Tarkootin, että päästöarvot olivat jopa paremmat kuin vuosi sitten, toki myös uudet tulpat vaihdettiin samalla.
Ota yhteyttä pappaan [emoji106]
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Re: S197 nokkien vaihto
Sekä mainitut Lunati 21270700 että Compin 127200 toimivat ilman ohjelmamuutoksia ongelmitta- "Works with stock springs and tune" ja "no computer re-tuning required". Vaikka tietysti auto kannattaa silti säätää jotta kaiken hyödyn saa irti.

- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: S197 nokkien vaihto
Mä kysyin asiaa joskus lunatilta. Toi teksti periaatteessa tarkoittaa että ehjä auto menee päästöistä läpi nokkienkin vaihdon jälkeen ei muuta. Pelkkä vapaavirtaussarjan asennus näkyy säätäessä n. 5% korjaustarpeena.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- musseGT
- Addikti
- Viestit: 346
- Liittynyt: 13 Syys 2013, 23:44
- Auto: Shelby GT500 vm 2009 Tube: https://www.youtube.com/channel/UCudyXE ... Llc8cKZ2YQ
- Paikkakunta: Vaasa
Re: S197 nokkien vaihto
Mussemaan ota ennenmin lunati kuin comp cams. Et pety. Ja optimoitu ohjelma papalta [emoji106]
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 9
- Liittynyt: 10 Heinä 2018, 12:46
- Auto: Ford Mustang GT '05 E-force supercharged
Re: S197 nokkien vaihto
Moro!Mussemaan kirjoitti: ↑24 Kesä 2017, 20:05 Jos lähtisin itse ahdinlinjalle- Edelbrockin E-forceen saa CARB- paperit. Ja Trafin virallisella SAE-DIN kaavalla laskettuna tehopaino pysyy nippanappa sallitun puolella. Ainakin avossa, muistaakseni..Edelin oma ohjelma vaan tuntuu jättävän nätisti sanottuna toivomisen varaa, mutta se ei kai oikea ongelma edes Suomessa.
Eli jos esimerkiksi hankkisi tuon Edelbrockin E-Force ahdinsarjan ford mustang gt:hen vm. 2005 (automaatti), niin autoa ei välttis tarvis muuten muutoskatsastaa tai mitään? (linkki ahdinsarjaan https://www.cjponyparts.com/edelbrock-e ... p/EDL1580/)
Kun olen palstoja tuohon liittyen lukenut, niin on sanottu, että auto pitäisi muutoksen jälkeen muutoskatsastaa ja lisäksi pitäisi hankkia jo GT500 osia alustaan liittyen. Arvioidut kustannukset tuohon touhuun oli 12 000 e.
Itse lähin nyt varovasti liikkeelle ja hommasin K&N 57 sarjan CAI:n ja Diablo i2 tunerin. Jos jotain pientä muutosta saisi aikaiseksi (kaasuun vastaaminen jne.).