Sivu 1/1
Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 15 Huhti 2017, 14:32
Kirjoittaja MinnaP
Heippa, kyselin jo syksyllä -95 Mustin peräongelmaa, silloin niitä takarenkaita avattiin ja ihmeteltiin ja sain vinkkiä tältä palstalta, että joku U-lenkki olisi syytä tarkastaa. Asiahan jäi sitten lepäämään, exän "piti avata perä ja katsoa montako booria niin osta sitten koko perä kerralla kun sen kerran avaan" mutta hanke jäi ajatuksen tasolle. Nyt pitäisi jo pian hakea auto ja olen selvitellyt että minne sen saisin vietyä ja kuka voisi sen avata ja katsoa, mikä mättää. Kävin ottamassa kuvat nykyisistä renkaista kun uudet renkaat on joka tapauksessa ostettava, ja huomasin jotakin kummallista. Vanteet on 17 tuuman, edessä renkaat 225/ 50 ja takana 255/45.
Että mahtaakohan tuo ero jotenkin vaikuttaa perän lipsumiseen? Rekisteriotteessa on pienempi vannekoko, joten mulla ei ole hajuakaan, että minkä kokoiset renkaat tuohon nyt pitäisi hankkia--- Apua?
Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 15 Huhti 2017, 15:06
Kirjoittaja Firebolt
Ei vaikuta perän lipsumiseen, ellei nuo takarenkaat ole liukkaat. Hyvinkin yleistä näissä takavetoisissa on laittaa leveemmät taakse. Jos eri puolella olisi taka-akselilla erikokoinen rengas kävisi se tasauspyörästön päälle.
Jos auto on muuten melko vakio veikkaisin että siinä on 28 booriset vetoakselit.
Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 15 Huhti 2017, 16:01
Kirjoittaja MinnaP
Oikeasti? Siis onko se ihan yleistä ja sallittua, että takana on leveämmät renkaat? Mutta kai siihen autoon voi hankkia 4 samanlaista, vaikka 225/50? Neljä vannetta näyttää päältäpäin samalta, mutta varmaan rengas pitää ottaa eka pois, ennekuin voi mitata vanteen leveyden? Jos ne takavanteet onkin leveämmät, niin sitten niihin ei kai voi laittaa kapeampia renkaita?

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 15 Huhti 2017, 23:32
Kirjoittaja MinnaP
Voi että paljon kiitoksia, olipa juurikin hyvä vastaus blondille

Kiitos

Nyt meni vanne-asia jakeluun. Se perä "lipsuu" herkästi jopa suoralla tiellä, mutta tosi pahasti lähti lapasesta kun ajoin reippasti risteykseen ja 90 asteen käännös seuraavalle tielle, heittelehti ojanpenkasta toiseen mutta sain oikaistua. Ponitermein kuvailisin, että "heittää perää" kuin vikuroiva poni. Kone on 3,8 litraa. Kyllä sitä on pari ukkoa ihmetellyt, että "laakereissa on väljää" - "ei niissä ole väljää" - "renkaat ei pidä" jne... Mutta tuo oli hyvä tietää, että U-lenkkiä ei ole olemassakaan, eipä tarvi ketään pyytää sitä "katsomaan". Kiitos

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 15 Huhti 2017, 23:45
Kirjoittaja MinnaP
... ja nyt kun hakee auton tallista onkin hyvä seurata, että tekeekö se nuo vikuroinnit juurikin kiihdyttäessä ja hidastaessa

Ihan eka en sitä koko perää siihen lähtisi kuitenkaan hakemaan, kun ei ole tarkaa syytä löydetty.
Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 18 Huhti 2017, 19:09
Kirjoittaja FFreak
Myös jos on vanhat ei niin laadukkaat renkaat, joiden kumiseos on kovettunut niin tämäkin aiheuttaa liukkautta/sutimista. Renkaan kupeessa on neljän numeron koodi, joka paljastaa iän. Esim. 0314 on maaliskuu 2014. Muljuaminen on sitä puslien huonoutta.

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 26 Huhti 2017, 08:56
Kirjoittaja MinnaP
Kiitoa Kaara ja muut, kiva että jaksatte selittää asiat niin, että jopa minä ymmärrän. En ole vielä hakenut autoa, kun tuota lunta ja varmaan sitä myöten suolaa on tiestö pullollaan. Auto katsastettiin syksyllä eikä katsastusmies mitään mistään sanonut, huokaili vain ja ihailili autoa ja päästi läpi. Ei olisi eka kerta minulla, kun ei katsastuksessa huomata jotakin.
Laitan haalarin päälle ja menen kurkkaamaan, miltä kuvien mukaiset osat näyttävät autoni alla

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään
Lähetetty: 26 Huhti 2017, 09:10
Kirjoittaja Late
Rengasraudalla tms vastaavalla voi tukivarsien päistä väännellä ja katsoa näkyykö ylimääräistä väljyyttä puslissa. Vähän ne saavat joustaa mutta ei paljoa. Myös huonot iskunvaimentimet voivat voimistaa kuvailemaasi ilmiötä. Niitä ei välttämättä katsastuksessakaan huomata, iskaritesti on aika vitsi. Ja puslien kuntoa ei käytännössä katsatuksessa juuri tutkita.
Omaan autooni vaihdoin juuri talven aikana taka-akselin puslat ja ai että kun oli mukavaa ajella kun urat ja montut heilautteli enää murto-osan entiseen verrattuna. Näennäisesti siinäkin oli kaikki kunnossa, puslat ehjän näköiset mutta niin vaan ero oli kuin yöllä ja päivällä. Kumipuslat ovat kuluvia osia ja vanhimmiten vaan kuluvat loppuun ja aiheuttavat akselin ylimääräsiä liikkeitä, käytännössä huonoa suuntavakavuutta.
Ja siis renkaista sen verran että leveämmät takarenkaat vakio-Mustangissa, varsinkin kuutoskoneisessa on ihan puhtaasti ulkonäköjuttu. Mitään käytännön parannusta ajettavuuteen tai pitoon niillä ei ole. Pahimmillaan päinvastoin, leveä matala rengas pääsääntöisesti vain pahentaa uraherkkyyttä. Varsinkin kun niitä uria tätänykyä teillämme riittää.