Eripariset renkaat / vaikutus perään

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
MinnaP
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Syys 2016, 07:03
Auto: Mustang 1995 3,8l
Paikkakunta: Tampere

Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja MinnaP »

Heippa, kyselin jo syksyllä -95 Mustin peräongelmaa, silloin niitä takarenkaita avattiin ja ihmeteltiin ja sain vinkkiä tältä palstalta, että joku U-lenkki olisi syytä tarkastaa. Asiahan jäi sitten lepäämään, exän "piti avata perä ja katsoa montako booria niin osta sitten koko perä kerralla kun sen kerran avaan" mutta hanke jäi ajatuksen tasolle. Nyt pitäisi jo pian hakea auto ja olen selvitellyt että minne sen saisin vietyä ja kuka voisi sen avata ja katsoa, mikä mättää. Kävin ottamassa kuvat nykyisistä renkaista kun uudet renkaat on joka tapauksessa ostettava, ja huomasin jotakin kummallista. Vanteet on 17 tuuman, edessä renkaat 225/ 50 ja takana 255/45.

Että mahtaakohan tuo ero jotenkin vaikuttaa perän lipsumiseen? Rekisteriotteessa on pienempi vannekoko, joten mulla ei ole hajuakaan, että minkä kokoiset renkaat tuohon nyt pitäisi hankkia--- Apua?
Minna loves Mustang Poni :)
Chrysler Sebring käyttöauto
Yamaha Dragstar terapiamopo
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ei vaikuta perän lipsumiseen, ellei nuo takarenkaat ole liukkaat. Hyvinkin yleistä näissä takavetoisissa on laittaa leveemmät taakse. Jos eri puolella olisi taka-akselilla erikokoinen rengas kävisi se tasauspyörästön päälle.

Jos auto on muuten melko vakio veikkaisin että siinä on 28 booriset vetoakselit.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
MinnaP
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Syys 2016, 07:03
Auto: Mustang 1995 3,8l
Paikkakunta: Tampere

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja MinnaP »

Oikeasti? Siis onko se ihan yleistä ja sallittua, että takana on leveämmät renkaat? Mutta kai siihen autoon voi hankkia 4 samanlaista, vaikka 225/50? Neljä vannetta näyttää päältäpäin samalta, mutta varmaan rengas pitää ottaa eka pois, ennekuin voi mitata vanteen leveyden? Jos ne takavanteet onkin leveämmät, niin sitten niihin ei kai voi laittaa kapeampia renkaita? :?:
Minna loves Mustang Poni :)
Chrysler Sebring käyttöauto
Yamaha Dragstar terapiamopo
Avatar
MinnaP
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Syys 2016, 07:03
Auto: Mustang 1995 3,8l
Paikkakunta: Tampere

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja MinnaP »

Voi että paljon kiitoksia, olipa juurikin hyvä vastaus blondille :) Kiitos :) Nyt meni vanne-asia jakeluun. Se perä "lipsuu" herkästi jopa suoralla tiellä, mutta tosi pahasti lähti lapasesta kun ajoin reippasti risteykseen ja 90 asteen käännös seuraavalle tielle, heittelehti ojanpenkasta toiseen mutta sain oikaistua. Ponitermein kuvailisin, että "heittää perää" kuin vikuroiva poni. Kone on 3,8 litraa. Kyllä sitä on pari ukkoa ihmetellyt, että "laakereissa on väljää" - "ei niissä ole väljää" - "renkaat ei pidä" jne... Mutta tuo oli hyvä tietää, että U-lenkkiä ei ole olemassakaan, eipä tarvi ketään pyytää sitä "katsomaan". Kiitos :)
Minna loves Mustang Poni :)
Chrysler Sebring käyttöauto
Yamaha Dragstar terapiamopo
Avatar
MinnaP
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Syys 2016, 07:03
Auto: Mustang 1995 3,8l
Paikkakunta: Tampere

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja MinnaP »

... ja nyt kun hakee auton tallista onkin hyvä seurata, että tekeekö se nuo vikuroinnit juurikin kiihdyttäessä ja hidastaessa :) Ihan eka en sitä koko perää siihen lähtisi kuitenkaan hakemaan, kun ei ole tarkaa syytä löydetty.
Minna loves Mustang Poni :)
Chrysler Sebring käyttöauto
Yamaha Dragstar terapiamopo
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Myös jos on vanhat ei niin laadukkaat renkaat, joiden kumiseos on kovettunut niin tämäkin aiheuttaa liukkautta/sutimista. Renkaan kupeessa on neljän numeron koodi, joka paljastaa iän. Esim. 0314 on maaliskuu 2014. Muljuaminen on sitä puslien huonoutta. :roll:
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
MinnaP
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Syys 2016, 07:03
Auto: Mustang 1995 3,8l
Paikkakunta: Tampere

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja MinnaP »

Kiitoa Kaara ja muut, kiva että jaksatte selittää asiat niin, että jopa minä ymmärrän. En ole vielä hakenut autoa, kun tuota lunta ja varmaan sitä myöten suolaa on tiestö pullollaan. Auto katsastettiin syksyllä eikä katsastusmies mitään mistään sanonut, huokaili vain ja ihailili autoa ja päästi läpi. Ei olisi eka kerta minulla, kun ei katsastuksessa huomata jotakin.

Laitan haalarin päälle ja menen kurkkaamaan, miltä kuvien mukaiset osat näyttävät autoni alla :)
Minna loves Mustang Poni :)
Chrysler Sebring käyttöauto
Yamaha Dragstar terapiamopo
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Eripariset renkaat / vaikutus perään

Viesti Kirjoittaja Late »

Rengasraudalla tms vastaavalla voi tukivarsien päistä väännellä ja katsoa näkyykö ylimääräistä väljyyttä puslissa. Vähän ne saavat joustaa mutta ei paljoa. Myös huonot iskunvaimentimet voivat voimistaa kuvailemaasi ilmiötä. Niitä ei välttämättä katsastuksessakaan huomata, iskaritesti on aika vitsi. Ja puslien kuntoa ei käytännössä katsatuksessa juuri tutkita.

Omaan autooni vaihdoin juuri talven aikana taka-akselin puslat ja ai että kun oli mukavaa ajella kun urat ja montut heilautteli enää murto-osan entiseen verrattuna. Näennäisesti siinäkin oli kaikki kunnossa, puslat ehjän näköiset mutta niin vaan ero oli kuin yöllä ja päivällä. Kumipuslat ovat kuluvia osia ja vanhimmiten vaan kuluvat loppuun ja aiheuttavat akselin ylimääräsiä liikkeitä, käytännössä huonoa suuntavakavuutta.

Ja siis renkaista sen verran että leveämmät takarenkaat vakio-Mustangissa, varsinkin kuutoskoneisessa on ihan puhtaasti ulkonäköjuttu. Mitään käytännön parannusta ajettavuuteen tai pitoon niillä ei ole. Pahimmillaan päinvastoin, leveä matala rengas pääsääntöisesti vain pahentaa uraherkkyyttä. Varsinkin kun niitä uria tätänykyä teillämme riittää.
Late

-84 Mustang SVO
Vastaa Viestiin