Sivu 1/2
S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 26 Maalis 2017, 16:21
Kirjoittaja TDI Asentaja
Auto on 2006 GT automaattilaatikolla ja vakio 3.31 välityksellä. Avasin perän, lukon toimimattomuuden takia ja selvisi että kitkamateriaali täysin pois kulunut ja tasauspyörästön rattaat todella pahasti kuluneet. No nyt kun perää joutuu kuitenkin isosti remppaamaan, niin kävi mielessä välityksen vaihto 3.73? ehkä..
Onko joku kerholainen tehnyt vastaavaan autoon? nousiko kulutus kuinka paljon? kierrokset satasen alueella?
Vakio välityksellähän tuo on hieman laiskan tuntuinen...mutta menee ihan kohtuullisella kulutuksella...
Ulkolaisilta foorumeilta toki löytyy tietoa, mutta olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia kotimaan teiltä.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 27 Maalis 2017, 09:14
Kirjoittaja Musta-Pekka
Välitysten vaihdosta ei niinkään tietoa. Heräsi vaan mielenkiinto että paljonko ajettu perä ja millaisella käytöllä??
Jos noin pahasti kulunut...
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 27 Maalis 2017, 12:13
Kirjoittaja Topias74
En tiedä, moottorit erilaisia niin ei tiedä kulutuksen käy muuttuuko muuten kuin että tulee kiihdyteltyä enemmän. Omaan -95 GT Mustangiin 5.0 vaihdoin 2.73 aavikko välityksen 3.73 välitykseen ja auto piristyi kummasti, ja kulutus pysyi samana. Enää ei tarvitse ylämäkeen väkisin väännättää, nyt kierrokset paremmalla alueella ja menee hienosti pintakaasulla. Nyt satasessa kierroksia noin 2000-2100.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 27 Maalis 2017, 18:05
Kirjoittaja Jones
Komppaan Topiaksen viestiä. Omaan vaihtui aikoinaan 3.55
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 27 Maalis 2017, 20:36
Kirjoittaja TDI Asentaja
Autossa mittarissa 118 tkm, 2010 tuotu suomeen, eikä tietääkseni ole ollut rankassa käytössä (suomessa) Itsellä auto on kesällä ihan normi käyttöautona. kun ostin auton syksyllä 2015,luulin ettei siinä ole edes lukkoperää, vasta vin numeron purkaminen kesällä 2016 paljasti että pitäis olla lukkoperällä...
Juurikin nämä kitkalevyjen edessä olevat kaksi ratasta on pahasti kuluneet, toiset kaksi silmämääräisesti suht ehjiä, liittyy kai jotenkin levyjen totaaliseen sulamiseen?
Nyt 110 mittarissa kierrokset oli muistaakseni hyvin lähellä kahtatuhatta, ja omassa käytössä kulutus oli 12.4l -14l
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 27 Maalis 2017, 21:19
Kirjoittaja Pappacosworth
Ne rattaat on yleensä aika karkeaa jälkeä tehtaalta, laitas kuvia niin arvioidaan kunto.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 28 Maalis 2017, 10:53
Kirjoittaja TDI Asentaja
Juu eihän sitä tiedä millä käytöllä ollut jenkeissä,ja omakin käyttö on varmasti lisännyt kulumaa. kuinka kauan lie ollutkin jo tuossa kunnossa? Kyllähän mussella tuli lähes joka päivä kiihdyteltyä täysillä, en kuitenkaan harrasta mitään tyhmää sikailua kuten renkaan polttoa paikoillaan tms.... Kun kitka levyt kuluu niin pääsiskö nuo rattaat perääntymään ja syntyy epätäydellinen hammaskosketus? koitan napata illalla kuvia.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 28 Maalis 2017, 21:16
Kirjoittaja TDI Asentaja
Pari huonoa kuvaa pimeästä tallista...Taidan tilata uuden lukkoyksikön, 3.73 välityksen ja laakerit. Raportoin kannattiko tämä välityksen vaihto sitten kun saan kasaan...ja ajoon joskus kesällä.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 29 Maalis 2017, 07:37
Kirjoittaja TDI Asentaja
Jos bemaristani olis lukko tuossa kunnossa olisin huolestunut.. tässä tapauksessa en niinkään...Laatikko öljyt on vaihdettu kahdesti suomessa ja taidan vaihtaa nyt myös itse.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 29 Maalis 2017, 10:25
Kirjoittaja Pappacosworth
Mä ostin omaani "new takeout" lukkorungon. Oli kotoisin GT500 mallista johon joku rakentelufirma vaihtaa torsenperiä (Cobra Jet esim.)
Uudesta autosta pois otettu, eli muutama km ajettu. Oli luokkaa 140€ lähtömaassa ebayssa, täydellinen lukkolevyineen. Mulle toki piti olla 31 spline vetareiden takia.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 29 Maalis 2017, 12:02
Kirjoittaja ToniH
Pappacosworth kirjoitti: ↑29 Maalis 2017, 10:25Mä ostin omaani "new takeout" lukkorungon. Oli kotoisin GT500 mallista johon joku rakentelufirma vaihtaa torsenperiä (Cobra Jet esim.)
Mulla on pari tarpeetonta takeout -perävälitystä tallilla. Ostin Shelbyltä, ottavat kuulemma ulos kun rakentavat Super Sneikkejä. Väittävät, että ajettu alle 100 mailia mutta pinnoitteen kulumisessa noissa oli eroa. Lähettivät eka väärän eli 3.31 ja sitten 3.55:sen. Monen sattuman summana jäivät asentamatta ja lopulta sinne laitettiin ihan uusi 3.73. Olen ihan tyytyväinen valintaan.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 29 Maalis 2017, 21:56
Kirjoittaja TDI Asentaja
Osat tilattu...nyt kun välitys vaihtuu 3.73 niin nopeusmittari näyttää tietysti päin peetä? Onko sen korjaamiseen nykyisin muuta oikeaa keinoa kun tilata kallis tuneri jenkeistä? Toisaalta ehkä tarvitsisin tunerin muutenkin, että vois myös koodata takimmaiset lambdat pois käytöstä, mutta en nyt raaskis tilata sitä tähän saamaan konkurssiin. Köyhä duunari kun olen...
Jos jättää nopeuden kalibroimatta onko siitä autolle muuta haittaa kuin väärin näyttävät nopeus ja matkamittarit? Joiltain "asiantuntijoilta" kuulin joskus legendaa että bemareissa jo pelkkä alkuperäisestä paljon poikkeava rengaskoko voi sotkea automaattilaatikon toimintaa.

Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 29 Maalis 2017, 22:06
Kirjoittaja ToniH
Jos jättää nopeuden kalibroimatta onko siitä autolle muuta haittaa kuin väärin näyttävät nopeus ja matkamittarit?
Jos sitä ei kalibroi niin sulle kertyy matkamittariin joka kilsa ylimääräistä. Ajan mittaan heitto voi olla ihan merkittävä ja myyntitilanteessa voi aiheuttaa ostajassa "joopajoo mitä selittelyä" -fiiliksen.
Jos tossa voi sen jollain tunerilla kätevästi säätää niin kyllähän se kannattaa. Voihan sen vehkeen myydä eteenpäin jos ei sitä sitten enää tunne tarviivansa. Tai ehkä semmosen voi jopa lainata säätöä varten?
'95:ssa oli kaksi vaihtoehtoa 2.xx - 3.73 upgreidissa: vaihda kumpikin ratas tai osta sähköinen kalibraattori. Koska askin pään rattaan vaihtaminen tuntui aika isolta hommalta päädyin jälkimmäiseen, joka toimii hyvin mutta maksoi ainakin 6x enempi kuin rattaat. Olisikin ollut joku ohjelmallisesti säädettävä.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 30 Maalis 2017, 08:35
Kirjoittaja Pertti
Mahtaiskohan jossakin jenkkejä hoitavassa korjaamossa onnistua kalibrointi, niin ei tarvitsisi itselle laitetta ostaa.
Re: S197 perävälityksen valinta
Lähetetty: 30 Maalis 2017, 12:06
Kirjoittaja Jones
Rattaan vaihto SN95:n automaattilootan päässä ei ollut mikään kummoinen operaatio
Linkki aiheeseen:
https://lmr.com/products/Mustang-Speedo ... Calculator