1965 Mussen lasinpyyhkijän moottorin vaihto kaksinopeuksisee

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

1965 Mussen lasinpyyhkijän moottorin vaihto kaksinopeuksisee

Viesti Kirjoittaja Becker »

Tervehdys,
ajattelin vaihtaa lasinpyyhkijän moottorin kaksinopeuksiseen. Yksinopeuksisen akselilta lähtee varsi, johon kummatkin pyyhkijänvarret kiinnitetään. Siis samaan napaan, tosin navassa on kaksi eri paksuutta, johon varsien laakerointi kiinnitetään.
Kaksinopeuksisen akselilla on kiinni varsi jossa kummallekkin lasinpyyhkijän varrelle on oma napansa. Siis hivenen erillä toisistaan.
Yritin asentaa varret, mutta vasemmanpuoleinen pyyhkijän varsi otti kiinni voimaa välittävään varteen, eikä laskeutunut riittävän syvälle napaan. Kun tarkastelin manuaalia, niin siinä annettiin samat lasinpyyhkijän varret kummallekkin pyyhkijän moottorille.
Eli pitäisi siis sopia, mutta kun ei. Onko joku muu törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan vaihtaessaan pyyhkijän moottoria?

Ja sitten toinen aiheeseen liittyvä. Mitä kautta on lämppärin säätövaijerit kuljetettu oikeanpuoleisen pyyhkijän varren yli tai
ali, sillä kummassakin tapauksessa ne ottavat kiinni varteen. Onko ne jollain härpäkkeellä sidottu irti varresta. En ainakaan
autosta läytänyt mitään vinkkiä jostain kiinnikkeestä. Enkä manuaaleistakaan ei sen puoleen.
Becker
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: 1965 Mussen lasinpyyhkijän moottorin vaihto kaksinopeuks

Viesti Kirjoittaja Becker »

Vastaan tähän itse kun tuntuu olevan hankala löytää tietoa jopa kuuklaamalla. Mutta pitkän session avulla jotain sentään selvisi.
65 - 66 vuosimallien kaksinopeuslasinpyyhkijä moottorit ovat harvinaisia kuin kanan hampaat ja jos löytyy, niin aikas dyyriitä.
Niinpä moni asentaa modernisoidun version yksinopeuksisen paikalle. Itse tuli aikoinaan hankittua tuo orkkis kaksinopeuksinen joten sen kanssa mennään. Pyyhkijämoottorin akselilta tulevaa härpäkettä johon käyttövarret kiinnittyvät, ei myöskään saa vaihtaa keskenään, vaikka se tuntuisi olevan helpompi ratkaisu. Syynä että sähkömoottorit vaihteistoneen ovat täysin erilaisia.
Kaksinopeuksinen vaatii myös oman johtosarjan pätkän ja sen liittämiseen löytyy netistä tietoa vaikka kuinka.
Vastaa Viestiin