K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Higgins56
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Joulu 2011, 15:33
Auto: 1971 Mach 1
Paikkakunta: Tampere

K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

Viesti Kirjoittaja Higgins56 »

Osaako joku viisaampi sanoa tarvitseeko kaasuttimen säätöjä/ suuttimia muuttaa kun vaihtaa vanhan paperisen suodattimen paremmin virtaavaan K&N malliin. Ilmaa tulee nyt enemmän kuin aiemmin varsinkin kun myös päältä imetään ilmaa ( K&N 66-3040 ) - vai muuttuuko mikään ?
Kyseessä siis Holley 4150 ( ProSystems) päälle asennettu 14 tuumainen ilmanputsari.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tuo selviää vain kokeilemalla. Numeroa isompaa kokeiluun, paraneeko meno? Empiirinen tutkimus vaatisi toki Dynon tai varttimaili ajoa muutaman vedon.

Kun olet kerran konetta vaihtamassa, niin vaikutus on niin pieni, ettei maksa vaivaa paljon hieroa.

a
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mikään ei muutu, kone ei ota sen enempää ilmaa kuin se tarvitsee.
Havaittavaa muutosta ei tapahdu ajaa mootoria dynossa ilman putsaria tai putsarin kanssa. Olettaen, että ilmanputsari on tarkoitettu / mitoitettu ko.mootoria varten.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Higgins56
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Joulu 2011, 15:33
Auto: 1971 Mach 1
Paikkakunta: Tampere

Re: K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

Viesti Kirjoittaja Higgins56 »

Kiitos kommenteista.
tarkoituksena vain varmistaa ettei kone käy liian laihalla ( liikaa ilmaa ) ja aiheuta ongelmia sitä kautta.....
Higgins56
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Joulu 2011, 15:33
Auto: 1971 Mach 1
Paikkakunta: Tampere

Re: K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

Viesti Kirjoittaja Higgins56 »

no niin sain juuri K&N komponentit eli päältä hengittävä kansi ja 2 1/4 " filtteri kannen ja pohjan väliin.

Vaan kun ei oikein sovi keskenään... kysysmys : onko K&N mitoitettu sellaiseksi että filtterin joutuu "tunkemaan" kannen ja pohjan väliin kun se vaikuttaa ylisuurelta. Pohjan halkaisija n. 354 mm ja filtteri n. 360 mm tarkoittaa sitä että filtteriä on liikaa ja se "pursuaa ulos".

Pitääkö siis vaan tunkea voimalla filtteri kannen ja pohjan väliin ?

Tavallisen paperisuodattimen kanssa esim Mr Gasket ei ole mitään ongelmaa - filtteri istuu nätisti kannen ja pohjan väliin.
Higgins56
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Joulu 2011, 15:33
Auto: 1971 Mach 1
Paikkakunta: Tampere

Re: K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

Viesti Kirjoittaja Higgins56 »

....jep.....tunkee pittää.... ja sitten on OK.
Kansi pitää vaan kiristää kohtuullisesti ensin filtterin päälle ja sitten alkaa tunkea filtteriä sisään
Käsissä pyöritellessä ei vaan millään uskonut että "ylisuuri filtteri" voisi mahtua siististi sinne väliin mutta kyllä se vain näin on.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: K&N ilmanpuhdistin versus vanha paperinen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Juu.. Samalla tavalla toimii mullakin, suunniteltu varmaan jollekin omalle 1k€ maksavalle lautaselle :( !!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin