64 mussen moottorit?
-
- Aktiivi
- Viestit: 33
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 21:01
- Auto: -09 Audi A4 3.0 Tdi Q.-76 Opel Manta-B 2.4. -65 Mustang ht 302 c4.
- Paikkakunta: Kaunislahti/Raasepori
64 mussen moottorit?
Elikkäs milaisia V8 koneita noissa 64:sissa on ollut tehtaalta ja milaisia/kokoisia koneita on suomessa saatu katsastettua nykyään.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 64 mussen moottorit?
Asiasta on keskustelua useissa ketjuissa foorumilla. Kannattaa kokeilla hakutoiminnoilla.
Trafilla on konttorilta saamani tiedon mukaan (omaa kun muutoskatsastin) sama LTJ-tyypitys vuosimalleille 64 ½-70, mutta teknisesti esim. iskaritornien välinen etäisyys määrittää minkä mallisarjan autoon voi verrata.
Mallisarjan 64 ½-66 suurin ja tehokkain kone oli 289 Hipo.
289 Hipo koneen SAE brutto-teho oli 271 hp, eli kertoimella 0,7 = 189,7 DIN hp.
189,7 DIN hp = 141,5 kW
Eli vertailumoottorin teho on 141,5 kW.
Tilavuus 289 CID=4735,9 cm³
Teho saa kasvaa 20%, eli max teho 169,8 kW.
Tilavuus saa kasvaa 25% = 361,5 CID
Ja teho/paino-suhteen pitää jäädä alle 7 kg/kw
Earlyissä (64-66) on moottorimuutoksen jäljiltä stroukikitin sisältäviä 289/302 Windsoreita tai 351 Windsor-lohkoa ilman stroukkausta. Tietysti myös muitakin aftermarket-lohkoja on asenneltu laajalti. Harvemmin Cleveland 351.
Kuutiotilavuudet siis alle 361 CID.
Trafilla on konttorilta saamani tiedon mukaan (omaa kun muutoskatsastin) sama LTJ-tyypitys vuosimalleille 64 ½-70, mutta teknisesti esim. iskaritornien välinen etäisyys määrittää minkä mallisarjan autoon voi verrata.
Mallisarjan 64 ½-66 suurin ja tehokkain kone oli 289 Hipo.
289 Hipo koneen SAE brutto-teho oli 271 hp, eli kertoimella 0,7 = 189,7 DIN hp.
189,7 DIN hp = 141,5 kW
Eli vertailumoottorin teho on 141,5 kW.
Tilavuus 289 CID=4735,9 cm³
Teho saa kasvaa 20%, eli max teho 169,8 kW.
Tilavuus saa kasvaa 25% = 361,5 CID
Ja teho/paino-suhteen pitää jäädä alle 7 kg/kw
Earlyissä (64-66) on moottorimuutoksen jäljiltä stroukikitin sisältäviä 289/302 Windsoreita tai 351 Windsor-lohkoa ilman stroukkausta. Tietysti myös muitakin aftermarket-lohkoja on asenneltu laajalti. Harvemmin Cleveland 351.
Kuutiotilavuudet siis alle 361 CID.
-
- Aktiivi
- Viestit: 33
- Liittynyt: 02 Kesä 2011, 21:01
- Auto: -09 Audi A4 3.0 Tdi Q.-76 Opel Manta-B 2.4. -65 Mustang ht 302 c4.
- Paikkakunta: Kaunislahti/Raasepori
Re: 64 mussen moottorit?
Kiitoksia hyvästä ja ilmeisen asiantuntevasta vastauksesta. Hakua koitin mutta en mielestäni saanut yhtä tyhjentävää vastausta kuin tämä.
Re: 64 mussen moottorit?
Hassu juttu, toissa päivänä näin 64½ ja Clevellä.starsky kirjoitti: Earlyissä (64-66) on moottorimuutoksen jäljiltä stroukikitin sisältäviä 289/302 Windsoreita tai 351 Windsor-lohkoa ilman stroukkausta. Tietysti myös muitakin aftermarket-lohkoja on asenneltu laajalti. Harvemmin Cleveland 351.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: 64 mussen moottorit?
Kyllä niitä on... 

Re: 64 mussen moottorit?
Dare to be different.Arto65FB kirjoitti: Hassu juttu, toissa päivänä näin 64½ ja Clevellä.
Arvostan.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Re: 64 mussen moottorit?
Mutta ei taida kellään olla samanlaista konetta kuin sulla.janne260 kirjoitti:Dare to be different.Arto65FB kirjoitti: Hassu juttu, toissa päivänä näin 64½ ja Clevellä.
Arvostan.
