5.0 HO Efi -90

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Efin ihmettelyä, toiminu jollain lailla mutta semmone oire että kun ecu nollattu akunkaapelit yhdessä kylmäkäynti ok tyhjäkäynti tasanen kulkee hyvin veto päällä mutta kun lämpee ja happitunnistimet toimintaan rupee nykii ja vikavalo koodit näyttää laihaa. Liittimet mittailtu tänään ecun kammasta näyttäs kontaktit olevan ok. Toi ecun lämpöanturi näyttää ok lukemia kaasuläppäanutri tyhjäkäynnillä ok 0,85v auki yli 4v ja lämpimänä täyskaasulla vetää hyvin. Tänään nollasin ecun lämpimästä koneesta lähti hyvin käyntiin vähän ajan kuluttua tasanen tyhjäkäynti mutta vähän kaasua niin ravistaa just 1000-1400 kierroksen paikkeilla laittaa hanttiin, pari täyskaasu huudatusta ravistus siirtyy 2000:nin lähelle taas kaasu pohjaan voi jo ajaa mutta kun pitää paikalla alle paritonnii kiertää mutta selvästi aika ajoin pätkii joku katkee virta tai syöttö vai mikä. toi sytkäpoksi on vaihdettu jakajan kylkeen aikasemmin, puola on noita sinisiä tarvikepuolia. Motti on vakio rullanokka 5.0 peltisarjoilla hillipönttö ja ilmapumput poistettu, kansissa kevyt siistiminen patit pois kanavista ja happianturit aika pitkällä sarjoissa. Ei kai toi pensan puute voi olla kun kylmänä ja täyskaasulla vetää, mikä noita lambdoja riivaa.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Kun moottori lämpenee ja happianturit alkaa toimia, moottori siirtyy stokiometriselle seokselle eli optimi katalysaattoreille. Ja anturit on kauempana kuin alunperin ja käy liian kylmänä. Mahdollista että tarttis tehdä lastun tai sitten on jotain vikaa. Lähtisin seosmittauksesta eka, laajakaistaa paikalle. Pakoputket ei saa vuotaa yhtään jos on pitkät peltisarjat.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ite ymmärsin tosta tekstistä että vakio peltisarjat. Hankalanpuoleisia vikoja korjata etänä.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Kun akunkengät on ollut irti, niin opitut arvot nollaantuu. Imuvuoto tai pakoputkivuoto vaikuttaa happianturin lukemaan, ja kone oppii pieleen. Toimiiko paremmin jos nyppää molemmat lambdat irti?
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Kokeilen illalla tota.Mites kun vikavalo syttyy sammuttaa auton käynnistää niin ei pala valo onko kaikki ok.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kyyllä ihan normaalia. Ex Foxissa lämmetessä syttyi valo, ja vikaa oli koodin mukaan toisessa lampaatassa,korjaantui luonnollisesti uusilla lambdatunnistimilla.
:krooh:
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Kirjotin ton edellisen viestin kännykkään vähän hätäsesti. Jos valo syttyy ajossa virrat pois ja käyntiin valo ei syty niin ilmeisesti ecussa kaikki arvot ok?
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

No niin, ecu nollattu jonkin aikaa tyhjäkäyntiä ja ajoon. Kylmänä käy ja vetää hyvin pari kertaa enemmän kun anto happee vilahti vikavalo mutta ei jääny palamaan lisää lämmetyään rupes rötää mutta valo ei edes vilahtanu tyhjäkäynti ihan hyvä, käyttelin lämpösemmäks pikkuhiljaa toimi paremmin ajoin työpaikan hallille ja mittasin putkien lämmöt happi anturien kohdalta tarjoustalon mittarilla noin 250c suuntaa antava nyt kävi jo ihan hyvin. Tarkastin putkien laippat ei vuoda taempana pari klemmariliitosta nokisia. Moottori jäähty ja kas rötäs tossa just yli tuhannen kierrosta niin per....sti käytin kuumaks ja toimi hyvin pientä pätkimistä tasakaasulla paikallaan ja pari nykäsyä täys kiihdytyksessä. Ajelin sekalaista nopeutta lenkin toimi ok valo ei syttyny enää koko aikana. Eli lämpeiskö noi happianturit sit liian myöhään pahin nykiminen siinä vaihessa kun kone just lämmenny. En sit irrottanu noitten happiantureitten liitintä kun vikavalo ei jääny palamaan. Nythän sen pitäs aamulla kylmänä toimia kun junan vessa.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

happianturin pitäis olla n. 600 c että toimii
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Joo noi oireet viittais siihen että lämpee myöhässä. Täytyy testata moottoritiellä heti kylmästä lämpimään.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Ja mitäs sieltä vikamuistista löytyis ?
:krooh:
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

41 ja 91 koodit yleensä ennen nollausta
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Joo samat oireet on kylmällä koneella. Siitä täytyy alottaa tutkia noi perusasiat sytytys pensapuoli.
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Onkohan mulla sellanen moka tossa että toi sytytyspoksi jakajan kyljessä on sopimaton kun se oli vanhemmassa versiossa, kun näkyy olevan eri automaatissa ja manuaalissa.
ilmari59
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 11 Elo 2013, 20:35
Auto: 1960 Ford F100 5L EFI
1959 Ford F700 kippi lava
1972 Vauxhall Firenza 1600
Paikkakunta: Espoo

Re: 5.0 HO Efi -90

Viesti Kirjoittaja ilmari59 »

Nyt tuntus Efi toimivan, uus akku startti ja bensapumppu. Ton akun vaihdoin aikasemmin omasta hyllystä hyvin toimivaan mutta se olikin loppu sit toi startti kun veti viimesiä vaikken mitään huomannu niin tais imee akun aika tyhjiin. Bensan paineet mittarilla ok pumppu pyöri mut tänään vaihdoin uuden pumpun niin ero kun yöllä ja päivällä, saa nähdä mitä aamulla tapahtuu. Kiitos Kaaralle Mafin testauksesta ja muistakin tipseistä. Kyllä se vaan niin on kun noi kokeneet täälä neuvoo perusasiat ensin kuntoon.
Vastaa Viestiin