Sivu 1/1
Sytytystulppien vaihtoväli
Lähetetty: 28 Heinä 2016, 10:10
Kirjoittaja Juhako?
Kuinka usein Mustangin 351 V8 (-73) tulpat olisi vaihdettava? Nykyisillä tulpilla on ajettu 11.000 km.
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Lähetetty: 28 Heinä 2016, 14:52
Kirjoittaja Firebolt
Sit kun rupee pätkimään, mitä niitä ehjinä vaihtamaan.
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Lähetetty: 29 Heinä 2016, 08:42
Kirjoittaja Mexico65
Noi EFI koneen tulpat näyttää todella siisteiltä.
Kuvassa yhden kauden (8 kilpailun ja niiden aika-ajot, warm up ja harjoitus ajot) tulpat.
Tollainen ns. kaasari kisakone säädetään vähän (HUOM. paino sanalla vähän) rikkaalle.
Vaihdan tulpat vuosittain.
Hyvin säädetyssä tai EFI koneisessa autossa vaihto väli lienee jossain 10 000 - 20 000 km välein.
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Lähetetty: 02 Elo 2016, 13:57
Kirjoittaja IronHorse
kaara91 kirjoitti:Tuossa alkuperäinen EFI koneesta 132tkm ajettu tulppa ruotsalaisesta automerkistä. Kärkiväli noin 2,5mm. Ei ihme jos kosteilla ilmoilla välillä kuulemma oli käyntihäiriöitä.
No tuohon väliin yltävää kipinää vois sanoa jo valokaareksi joka se itseasiassa onkin. Nimittäin kipinä. Kunnollisen jännitteen vaatii joka tapauksessa tuollainen ylilyöntiväli.
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Lähetetty: 05 Elo 2016, 08:22
Kirjoittaja Pappacosworth
Ylipitkä vaihtoväli kuormittaa osia. Esim eurofordeissa zetec-koneen puola saattaa hajota kun kärkiväli kasvaa liian suureksi. Pontiacin neloskone taasen hajotti sytytyksen vahvistimen jos käytti jotain muita kuin alkuperäisiä tulppia.
Ahdetussa koneessa epäonnistunut käynnistysyritys saattaa pilata tulpat, kunnolla kun kastuu niin ei saa käyntiin kuin uusilla. Nämä kaikki vaan mun omakohtaisia kokemuksia. Tehtaan vaihtoväli on hyvä ohje, ei kannata ainakaan ylittää.
Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Lähetetty: 05 Elo 2016, 19:28
Kirjoittaja Pertti
Minulla on sellainen käsitys, ettei hiekka sovi tulppien kunnostukseen. Ennen oli sellaisia hienoja laitteita, joissa oli puhallus ja kipinätesteri ja peltilaatikon kyljessä hieno tulppamainos. Niistä kuitenkin luovuttiin osin siksi, että tulppia alkoi saada halvalla ja myös siksi, että todettiin hiekkapuhalluksen rikkovan pinnan eristeestä jolloin siihen tarttui helpommin noki. Nokinen posliini muutui johtavaksi ja käynti häiriintyi.
Nykyään soodalla voi puhaltaa melkein mitä vaan. Saattaisi olla hyvä putsauskonsti tulppiinkin.
Toisaalta tulppien kulutus on nykypensoilla niin vähäistä, ettei taida kannattaa....vaikka nostalgiamielessä tuollaisella vanhanajan huoltokeskuksella voisi kokeilla hiekan sijasta soodaa. Olisi hyvä syy ottaa tallissa kaljaa, eikä mitään peruuttamatonta tapahtuisi vanhojen tulppien kanssa ährätessä

Re: Sytytystulppien vaihtoväli
Lähetetty: 05 Elo 2016, 19:46
Kirjoittaja Arto65FB
Pertti kirjoitti:.vaikka nostalgiamielessä tuollaisella vanhanajan huoltokeskuksella voisi kokeilla hiekan sijasta soodaa. Olisi hyvä syy ottaa tallissa kaljaa, eikä mitään peruuttamatonta tapahtuisi vanhojen tulppien kanssa ährätessä

Mahtaako tuollaisia enää löytää mistään? Nimim: Kaasarisekoilujen myötä muutama satsi umpimustia tulppia.