Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Kullanderi
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2016, 20:24

Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Morjens, tarvitsisin apuja moottorin valintaan. Hakusessa on mahdollisimman kevyt ja alle max 190hp moottori jostakin jenkki-Fordista. Löytyykö mistään Mustangista kyseisen laista konetta? Paino ei saisi olla kauheasti yli 200kg. 4.9 Windsor (140hp) on ainut minkä itse tiedän. Samoiten sitten moottorin perään täytyisi löytää 4v manuaali joten kaikki apu on tervetullutta.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kullanderi kirjoitti:Morjens, tarvitsisin apuja moottorin valintaan. Hakusessa on mahdollisimman kevyt ja alle max 190hp moottori jostakin jenkki-Fordista. Löytyykö mistään Mustangista kyseisen laista konetta? Paino ei saisi olla kauheasti yli 200kg. 4.9 Windsor (140hp) on ainut minkä itse tiedän. Samoiten sitten moottorin perään täytyisi löytää 4v manuaali joten kaikki apu on tervetullutta.
Pikkulohko-Fordia kevyempää ei taida paljon olla ja sen paino on vähän alta 230kg rautakansilla. N. 210kg alukansilla mutta vaatii todella paljon, että saat sellaisen toimimaan alle 190hv. Lootaksi Toploader, T10 tai jos haluat omituiset vaihdevälit, niin SROD, eli Toploader, jossa kolmosen tilalle on laitettu ylivaihde. Toploadereita saat uutena n 2000 David Kee Toploaders -firmasta. Laatikkoa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota lootan häntään ja vaihteensiirtäjän sijaintiin.

Pikkukakkosten (74-78) 302-motit taisi olla alimmillaan 134hp. Mutta arvelen arvaavani, mitä ajat takaa. Eli tarvitset lohkon, joka ajoittuu sellaisiin vuosiin, jotka täyttävät tuon alle 190hv. Siltä osin 64-66 A ja C -koodiautojen motit ovat sellaisia, koska vaikka A-koodissa on sen ajan tulkinnoilla SAE gross 225, niin DIN-hepoina se 0,7*225 samoin noi 70-luvun aina tuonne 85 asti, tuo 86 ja siitä eteenpäin 225 ovat SAE net hepoja, joissa DiN-kerroin taitaa olla 0,9. Se, mitä laitat sisälle ja päälle on sinun asia, kunhan sinulla näyttää lappu alle 190hp.


http://mustangattitude.com/mustang/engine_allyear.shtml
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Voimamoottoreita ei tässä oltu rajattu pois, alle 190 hv ja kevyt. Inline six ja alukansi 8)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Firebolt kirjoitti:Voimamoottoreita ei tässä oltu rajattu pois, alle 190 hv ja kevyt. Inline six ja alukansi 8)
:peukku: :peukku: :peukku: :peukku: :peukku: :peukku:
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Kullanderi
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2016, 20:24

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Kiitos, siinä olikin melko kattava paketti jo tietoa. Onko antaa vinkkejä mistä autoista vois alkaa metsästämään yllämainittuja moottoreita ja vaihteistoja. Entä saako jostain lapun millä voi todistaa moottorin tehot?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kullanderi kirjoitti:Kiitos, siinä olikin melko kattava paketti jo tietoa. Onko antaa vinkkejä mistä autoista vois alkaa metsästämään yllämainittuja moottoreita ja vaihteistoja. Entä saako jostain lapun millä voi todistaa moottorin tehot?
Eihän tuollaisesta 65-66 lohkosta voi todistaa oikeastaan mitään, kun osia ei ole mitenkään yhdistetty numeroilla mihinkään autoon. Lisäksi HiPon, eli K-koodi motin valukoodi on ihan sama kuin tavan 2V ja 4V moteissa. Jossain vaiheessa K-koodin mottiin taisi ilmestyä auton valmistenumero. Esim. matching numbers Mussea on vaikea todentaa mutta jos osien valupäiväykset ovat myöhäisemmät kuin auton valmistumispäivä, niin sitten voi sanoa, että ei ole matching numbers.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Late »

83-88 2,3 EFI Turbo, ohc nelonen siis. Mustangeissa ja Thunderbirdeissä käytetty. Vakiona 145-205 hp. Helposti paljon enemmän ja mahdottoman kestävä kone. Helpoiten löytyy USAsta 87-88 Tbirdin koneita joissa vakiona välijäähdytin ja 190 hp ja parhaat palikat muuhunkin jatkojalostamiseen. Ja perässä Borg Warner T5 laatikko. Jos vaan ajatusmaailma sallii nelosen niin näillä pyörittää kahdeksikkoa tuollaisten saasteajan pikkukasien ympärillä. :lol:
Late

-84 Mustang SVO
Kullanderi
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2016, 20:24

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

Jatketaan vielä: eli nyt olis tarjolla 260 kone joka välttäis minulle oikein passelisti, mutta siihen tartteis sit laittaa manuaalin roippeet perään vauhtipyörästä lähtien. Vaihteistot taitaa olla kiven alla kun on 5-pulttinen. Jenkeistä löytyy kyllä kytkinkoppia mutta onko sit mitään laatikko mihin vois vaihtaa kopan että se kävis tuon koneen perään?
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Odottaisin suosiolla 6 bolt 289/302 koneen osumista kohdalle. Loppupeleissä tulee järkevämmäksi ja halvemmaksi + jatkopäivitykset on helpompaa.

Toki 5 bolt kytkinkopan ja esim T5 lootan väliin saa adapteria, mutta silti 6 bolt järkevämpi.
Mach1 -71
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Miksi se moottori pitää kaivaa aina jostain vanhasta romusta? Kun joka tapauksessa pitää toimittaa lappu tehosta, lappu painosta ja lappu josta selviää mikä se kone on niin ostaa kaupasta sopivan ja pyytää tarvittavan paperin mukaan, sitten sopiva dynolappu, painon voi punnita jne. Sellane "out of the box" -ajattelu kannatta välillä. Multa aina kysytään "minkä kone tuo on?" ja vastaan aina ettei minkään vaan ostin kaupasta, sieltä kun saa dokumentoidusti just sitä mitä tarvitaan.

Siihen 6-bolt pikkulohkoon voi tehdä ihan sellaisen moottorin kuin haluaa..
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja jls »

289/302 moottoriin saa sopivat tehot dynossa. Maksanee noin satasen. Tuollainen lappu kelpaa konttorilla.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kullanderi kirjoitti:Jatketaan vielä: eli nyt olis tarjolla 260 kone joka välttäis minulle oikein passelisti, mutta siihen tartteis sit laittaa manuaalin roippeet perään vauhtipyörästä lähtien. Vaihteistot taitaa olla kiven alla kun on 5-pulttinen.
Kytkinkoppa on 5-pulttinen, johon Toploader tai T10 yhdistyy 4-pulttisella kuviolla. Niitä kuvioita on kaksi, kapea ja leveä, myöhemmissä lootissa on usein molemmilla pultinreiät.
http://www.davidkeetoploaders.com/image ... ecases.jpg

5-pulttisia kytkinkoppia ei vaan puissa kasva mutta yksi sellainen on tuolla myyntipalstalla. :wink: Eipä muuten ole enää, en löytänyt sitä tallista, olenkohan mä jo myynyt sen mutten muistanut poistaa ilmoituksesta. :oops: :roll: :lol:
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Eikös tuollainen alle 190hp kone löydy periaatteessa vaikka esim. -80 luvun farkusta? Perus alukannet riittävän isolla palotilalla pitää tehot kurissa dynossakin. Alu imari ja jakopää myös niin painoa säästyy. Siihen vaan sitten manuaali perään, jossa oikea startin ja vauhtipyörän hammastus ja painotus (28/50oz). Mites tällainen vaihtoehto? :roll: Muistelisin, että pikkukakkosen 139hp koneessa olisi ollut 8 puristukset ja 2kurk.kaasari.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Late »

Vielä 80 luvun lopullakin 302 non-HO kone tuotti vain 150-160 hp. Vaikka oli jo 8-pisteruisku. Näitä löytyy niin Full Size Crown Victorioista kuin 86-88 Thunderbirdeistä ja vissiin pakuista ja pick upeista
Late

-84 Mustang SVO
Kullanderi
Tulokas
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2016, 20:24

Re: Moottorin ja vaihteiston valinta apuja

Viesti Kirjoittaja Kullanderi »

No nyt ois tarjolla 302+c4. Missä hinnoissa tuommonen peruskuntonen yhdistelmä normaalisti liikkuu? Entä onko tietoa mistä saisi "tulostettavan näköisen" lapun kyseisen moottorin specseistä minkä voisi ottaa mukaan muutoskatsastukseen?
Vastaa Viestiin