289 käynnistyminen kestää / bensalinja valuu tyhjäksi?
-
- Tulokas
- Auto: Ford Mustang FB 289 -67
289 käynnistyminen kestää / bensalinja valuu tyhjäksi?
Ongelmana pitkä starttaus kun auto seisonut paria päivää kauemmin. Kone on 289 Fordin HP-kansilla, Edelbrock Performer RPM imusarja ja kaasari. Mekaaninen bensapumppu (jonka juuri uusin, mutta ongelmaa se ei poistanut) Tulpat ja johtimet myös uusittu, ilman että olisivat ongelmaan millään lailla vaikuttaneet. Käsiryyppy. Kaasupolkimen pumppaamisella tai polkimen asennolla tai ryypyn asennolla ei juurikaan merkitystä. Ainakin monia eri vaihtoehtoja olen kokeillut ilman mainittavaa menestystä.
Käynnistyttyään käy heti tasaisesti, ryyppyä pidän pikkuisen päällä n 20sek ajan. Ajossa toimii ongelmitta. Ja alle parin päivän tauolla käynnistyy heti.
Ongelma jostain syystä nyt pahentunut. Aikaisemmin polkimen pumppaus auttoi ja pitkää sahausta ei tarvinnut, kunhan ekaksi starttasi 5sek, sitten ilman starttia pumppas poljinta n 20 kertaa, ja sitten starttasi uudestaan ja käyntiin lähti. Ja aikaisemmin alle 2n viikon taukoajalla lähti käyntiin heti ilman pumppaamisia yms.
Käsittääkseni bensalinja valuu tyhjäksi tai bensa sieltä haihtuu. Onko ongelmaan muuta ratkaisua, kuin sähköpumppu? (sellaista en haluaisi, ellei sitte pakko). Mietin jo perämoottoristakin tuttua "käsipumppupalloa", jolla sais bensan pumpattua kaasarille ennen starttausta, mutta sellainen lisäbensamäärä suht pehmeän kumipallon sisällä konetilassa ei liene kovin turvallinen vaihtoehto.
Löytyykö apuja/neuvoja?
Käynnistyttyään käy heti tasaisesti, ryyppyä pidän pikkuisen päällä n 20sek ajan. Ajossa toimii ongelmitta. Ja alle parin päivän tauolla käynnistyy heti.
Ongelma jostain syystä nyt pahentunut. Aikaisemmin polkimen pumppaus auttoi ja pitkää sahausta ei tarvinnut, kunhan ekaksi starttasi 5sek, sitten ilman starttia pumppas poljinta n 20 kertaa, ja sitten starttasi uudestaan ja käyntiin lähti. Ja aikaisemmin alle 2n viikon taukoajalla lähti käyntiin heti ilman pumppaamisia yms.
Käsittääkseni bensalinja valuu tyhjäksi tai bensa sieltä haihtuu. Onko ongelmaan muuta ratkaisua, kuin sähköpumppu? (sellaista en haluaisi, ellei sitte pakko). Mietin jo perämoottoristakin tuttua "käsipumppupalloa", jolla sais bensan pumpattua kaasarille ennen starttausta, mutta sellainen lisäbensamäärä suht pehmeän kumipallon sisällä konetilassa ei liene kovin turvallinen vaihtoehto.
Löytyykö apuja/neuvoja?
Re: 289 käynnistyminen kestää / bensalinja valuu tyhjäksi?
Mulla oli samanlaista ongelmaa. Laitoin sähköpumpun eikä ongelmaa enää ole. Vähän kovaääninen tuo pumppu on mutta tuumasin tehdä jossain vaiheessa niin että laitan sähköpumpulla auton vaan käyntiiin ja ajelis mekaanisella pumpulla. Tuo sähköpumppu on nyt käsikatkaisijalla ja konehuoneessa. Tyhjäkäynnillä sähköpumpusta kuuluu selkeä jurina kuin olis laturi finaalissa vaikka kaikki kumitollot on väliin asennettu.
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
- Late
- Aina äänessä
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Apua ei valitettavasti ole, mutta mahtaako tuo olla Edelin kaasarin tyyppivaiva? Nimittäin samaa manasin edellisen auton vastaavan Edel + mekaaninen pumppu yhdistelmän kanssa. Muutaman päivän kun seisoi niin sai sahata ensin bensat kaasariin ja sitten heräsi heti. Ainakaan Fordin oma kaasari ei aikoinaan vastaavasta ongelmasta koskaan kärsinyt.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- JVU/65-HT
- Addikti
- Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe - Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula
Juu samanlaisia kokemuksia on täälläkin.
Vanhempaan linkkuun vaihdoin edelin imusarjan ja kaasarin alkuperästen saaste/säästöversioiden tilalle.
Muilla valmistajilla ei ainakaan sillon ollu 351M/400 koneeseen sopivaa imusarjaa siksi päädyin edeliin.
Sähköpumppu tai jonkinlainen takaiskuventtiili on käyny mullakin mielessä.
Vanhempaan linkkuun vaihdoin edelin imusarjan ja kaasarin alkuperästen saaste/säästöversioiden tilalle.
Muilla valmistajilla ei ainakaan sillon ollu 351M/400 koneeseen sopivaa imusarjaa siksi päädyin edeliin.
Sähköpumppu tai jonkinlainen takaiskuventtiili on käyny mullakin mielessä.
-Jarkki-
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE

- ak72
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Mulla Edel vaihtu Quick Fueliin niin ei tarvi enää sahata. Jotenki Edel haihduttaa bensat...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kesäpirssi: 1966 Ford Mustang HT
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Ympärivuotinen menopeli: VW Golf GTI Performance 2019
Bensalinjan tyhjeneminen johtuu bensapumpun venttiili vuodosta, se on helppo korjata kun ostas erillisen takiskuventtilin ja laittaa sen ennen pumppua letkunväliin. Diesel koneisiin olen näitä asentanut käynnistys ongelien takia, toimii samalla tapaa bensavehkeissä. Samoin olen veneisiin laittanut tuota venttiiliä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Samaa mieltä. Minulla on Edelin kaasari ja ei mitään ongelmaa. Talvi seisokin jälkeenkin lähtee tulille n. 10 sekunnin starttauksella jos itse haluaisin, eli liiankin nopeasti, kun pitäis saada voitelua yläkertaan ennen käynnistymistä. No ilman rikastinta kun starttaa niin viime mainittu onnistuu. Ei ole kaasarissa aina vika noissa tapauksissa.ROKI kirjoitti:Bensalinjan tyhjeneminen johtuu bensapumpun venttiili vuodosta, se on helppo korjata kun ostas erillisen takiskuventtilin ja laittaa sen ennen pumppua letkunväliin. Diesel koneisiin olen näitä asentanut käynnistys ongelien takia, toimii samalla tapaa bensavehkeissä. Samoin olen veneisiin laittanut tuota venttiiliä.
Mustang -67HT
- Tahavo
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang HT 64½
Mulla myös parin vrk:n seisokin jälkeen saa startata niin pitkään, että naapurit naureskelee. Mulla ongelma alkoi samaan aikaan bensapumpun vaihdon kanssa. Vanhalla ilmeisen alkuperäisellä pumpulla ei ollut tuota ongelmaa.
Miksi vaihdoit pumpun jos alkuperäinen toimi hyvin...vai veikö kone alkuperäisellä kenties liian vähän bensaa.Tahavo kirjoitti:Mulla myös parin vrk:n seisokin jälkeen saa startata niin pitkään, että naapurit naureskelee. Mulla ongelma alkoi samaan aikaan bensapumpun vaihdon kanssa. Vanhalla ilmeisen alkuperäisellä pumpulla ei ollut tuota ongelmaa.

Mustang -67HT
- Tahavo
- Mega-addikti
Ei kun se sippasi lopullisesti. Vanha pumppu siis. Mutta silloin kun se toimi, niin ei ollut starttaus ongelmaa.IronHorse kirjoitti:Miksi vaihdoit pumpun jos alkuperäinen toimi hyvin...vai veikö kone alkuperäisellä kenties liian vähän bensaa.Tahavo kirjoitti:Mulla myös parin vrk:n seisokin jälkeen saa startata niin pitkään, että naapurit naureskelee. Mulla ongelma alkoi samaan aikaan bensapumpun vaihdon kanssa. Vanhalla ilmeisen alkuperäisellä pumpulla ei ollut tuota ongelmaa.
Mulla oli samanlaista startilla hankaamista ennenkuin tuli bensaa kaasarille. Laitoin (ikh:sta) vastaisku venttiilin letkun väliin, helpotti mulla tilannetta.
MUSTANG 65 HT.
-
- Tulokas
- Auto: Ford Mustang FB 289 -67
kiitoksia kommenteista. Tästä sitten IKH:iin ostoksille. Onkohan siellä montakin vaihtoehtoa? Jos on, niin minkälainen pitäis valita?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Auto: Autoton
Valitse semmonen joka sopii sun auton bensaletkun väliin, eli ensin mittaamaan minkäkokosta letkua on. Eipä sillä muuta väliä taida olla, myyjältä kun kysyy niin luulis osaavaa apua tulevan.67fastback kirjoitti:kiitoksia kommenteista. Tästä sitten IKH:iin ostoksille. Onkohan siellä montakin vaihtoehtoa? Jos on, niin minkälainen pitäis valita?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Tahavo
- Mega-addikti
IKH:lta ei taida löytyä tuumakoon letkulle 3/8 takaiskuventtiiliä? Onko se parempi asentaa kaasarin ja pumpun, vai pumpun ja tankin väliin?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Auto: Autoton
3/8 on nii lähellä kymppiä että luulis löytyvän. Ite laittasin pumpun ja kaasarin väliin, ettei tulis esteitä pumpun imuun (hyvin teoreettinen, joku varmaan kumoaa tän mutun).
-Eemeli