Sivu 1/2

Mittaristo

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 21:09
Kirjoittaja Saulikemppainen
Mysteeri mustangissa...auta! Mittaristo on mach1:n ja auto normi 302fastback. Nyt toi mittarin takana oleva liitin ihmetyttää kun korin johtosarjassa ei ole sille vastaliitintä. Musta ja punainen on johdon värit ja viittaa jännitteeseen ja maahan mutta onko näin. Kytkin mittariston kampaliittimellä kiini ja ainut mikä valo paloi näytössä oli vilkun merkkivalot ja öljynpaine valo. Foliot on silmämääräisesti tutkittuna ehjä ja polttimot on uudet. Kontaktipinnat on puhdistin karhunkielellä myös hapettumista.

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 21:16
Kirjoittaja Saulikemppainen
Tässä liittimestä kuva

Re: Mittaristo

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 21:43
Kirjoittaja Kopekka
Tachkometer.jpg
Oliko tarkoitus laittaa kiekkamittarilla oleva mittaristo autoon. Pieniä askareita on tällöin luvassa.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 21:59
Kirjoittaja Saulikemppainen
Kyllä siinä mittaristossa on kiekkamittari vakiona. Ei näiden vehkeiden kanssa näköjään koskaan helpolla pääse!

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 10:30
Kirjoittaja Firebolt
Jos se noin yksinkertanen homma on, niin voisko tuohon liittimeen laittaa vaan vastaliittimen jossa hyppylanka, sillonhan toi taas yhistäis? Vai tuleeko tästä joku ei toivottu ilmiö?

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 14:38
Kirjoittaja Saulikemppainen
Onko joku kokeillut tota kopekkan kytkentää toimiiko mittari sillä. Auton johtosarjassa ei mulla ainakaan ole ohjeen pink- johtoa.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 15:07
Kirjoittaja starsky
Saulikemppainen kirjoitti:Mysteeri mustangissa...auta! Mittaristo on mach1:n ja auto normi 302fastback. Nyt toi mittarin takana oleva liitin ihmetyttää kun korin johtosarjassa ei ole sille vastaliitintä. Musta ja punainen on johdon värit ja viittaa jännitteeseen ja maahan mutta onko näin. Kytkin mittariston kampaliittimellä kiini ja ainut mikä valo paloi näytössä oli vilkun merkkivalot ja öljynpaine valo. Foliot on silmämääräisesti tutkittuna ehjä ja polttimot on uudet. Kontaktipinnat on puhdistin karhunkielellä myös hapettumista.
Kopekka tuossa jo kysyikin, että oletko vaihtamassa kiekkamittarillisen kombon autoosi vanhan mittariston tilalle? Onko nykyinen mittaristo siis toiminut koskaan autossa?

Jos olet vaihtamassa mittaristoa, niin joudut tekemään aika paljon kaikenlaista:
http://mach1club.com/showthread.php?tid=78

Tuosta kierroslukumittarista sen verran, että toiminee vain jos autossasi on edelleen kärjellinen sytytysjärjestelmä. Lukaise viestiketju Rally pack / kiekkamittari. Kytkennästä päätellen mittaus on samanlainen, eli mittari kytketään sarjaan puolalle menevään plus-johtoon. Mittaus perustuu johtimessa kulkevan virran muutoksiin.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 18:44
Kirjoittaja Saulikemppainen
Autossa ei ole koskaan ollut paikallaan toi kiekkamittarilla oleva mittaristo. Edellinen omistaja oli sen hommannut ja auton alkuperäisetä mittaria en saanut mukaan( auto on ollut purettuna maahantuonista asti). Nyt olis joku sähkökuva myös tarpeen kun muutama johtokin töröttää auton johtosarjasta ilman mitään liittimiä...niistä en tiedä mitä ovat. Onkohan nyt niin, että olisko parempi hommata orkkis mittaristo ja yrittää edes saada se toimimaan? Nyt kun kytkee mittarin liittimen kiinni, ei edes mittarivalot toimi...eli aika kaukana ollaan kytkennöissä. Huh huh,tais rakentelu tyssätä oikein kunnolla.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 19:12
Kirjoittaja FFreak
Gooletapas wiring diagram mach1 ja vuosiluku, niin varmaan jotain löytyy.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 19:18
Kirjoittaja starsky
Saulikemppainen kirjoitti:Huh huh,tais rakentelu tyssätä oikein kunnolla.
Eipä luovuteta. Katsoitko tuota linkkiä minkä laitoin, siis ohje miten muokkaat liittimen kytkentöjä?

Onko kielipuoli miten hallussa?

Ohjeessa kerrotaan mm. mitkä johdot vaihdat liittimestä mihin kohtaan, että alkaa mittaristo pelata. Jos autossa on öljynpainelähetin, niin se pitää vaihtaa öljynpainekytkimeen. Latausvalon kytkentää ei tehdä, suositellaan asennettavaksi jonnekin piiloon volttimittari. Ja sitten tuo kierroslukumittarin kytkentä.

Mutta siis, onko moottorin sytytysjärjestelmää päivitetty vai onko vielä perinteinen kärjellinen sytytys? Tuo kierroslukumittari vaatinee siis perinteisen kärjellisen sytytyksen.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti hommata normaali mittaristo ja asentaa erillinen afrermarket kiekkamittari.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 20:19
Kirjoittaja Kopekka
Eipä taida olla ko mittaristossa öljynpaine eikä latauksen merkkivaloa. Ko kombo vaatii keskimittariston jossa on vedenlämpö, öljynpaine ja amppeerimittari.
Öljynpaine ja vedenlämpömittarin voi korvata mekaanisilla mittareilla, amppeerimittari pois ja volttikiekka tilaalle. Yks piuha laturi hankintaan ja vanhat säätimet veks.
Perinteinen jakaja kärjillä oltava muuten tulee hankaluuksia MSD:n ja muiden sytkävehkeiden kanssa, Fireball 700 toimii.
Tuossa yksi viritelmä keskelle.
Taitaa sulla mennä keskipanelikin vaihtoon. Laittapa kuva kojetaulusta niin pähkäillään lisää.
Nämä tehtävä jos meinaat saada sisältä mach1 lookkia.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 22:50
Kirjoittaja Saulikemppainen
Kielipuoli ei oiken hyvin hallussa( starskylle tiedoksi). Täytyy pistää vaimo suomentamaan...sehän on aina niin innoissaan mun harrastuksista :D hiukan jo muuttelin liittimen piuhojen paikkoja keskenään ja jotain elämää jo mittaristoon sain aikaan. Täytyy nyt ensin tutustua mittariston kytkentään ja sitten auton sähköjärjestelmään ja tehdä mitä pystyy. Koppekalle tiedoksi, laitan kuvia Mittaristosta ja kojetaulusta kunhan kerkiän. Tuli vähän itselle myös mieleen, jospa rakentaakin omat mittarit osalle toiminnoista. Kiitos muuten kaikille avusta, linkeistä ja vastauksista. Täällä foorumissa näköjään kaveria ei jätetä pulaan ja se on kyllä hienoa!!!

Re: Mittaristo

Lähetetty: 18 Huhti 2016, 22:57
Kirjoittaja starsky
Kopekkalla on varmasti paras tieto asiasta, kun on omassa autossa varmaan samanlainen mittaristo. Rauhallisesti vaan raportoit tähän ketjuun löydöksistä, niin koetetaan auttaa parhaamme mukaan.

Re: Mittaristo

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 07:13
Kirjoittaja Saulikemppainen
No niin, palaan taas ton mittarin ongelmiin. Muutama kysymys merkkivaloista: miten Brake merkkivalon pitäis toimia ( milloin) ja mikäs on tuo Alt merkkivalo ja sen toiminnan tarkoitus? Onko polttoaine ja lämpömittarin antureiden tarkoitus antaa vain säädettyä maata ( vastusarvon muutos)?

Re: Mittaristo

Lähetetty: 27 Huhti 2016, 08:27
Kirjoittaja Firebolt
Brake merkkivalon pitäs palaa kun käsijarru on päällä, ja jos jarrujen haarotuspalikassa on anturi niin sen pitäs jarruviasta ilmottaa (putki poikki tms.).

Alt perinteisesti luulis olevan laturin merkkivalo.