2005-2009 Modular koneen piristämisestä
- Dyna
- Aktiivi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
- Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Tätä on täällä jauhettu ennenkin, mutta jos jollain on tietoa lisää, nin tuokoot sen julki.
Vaparikoneen pienestä piristämisestä olisi kyse.
Lähdetään tuolla Ameriikan luvatusta maasta.
Lupailevat seuraavaa (riippuen kenen sivustoilla käyt):
Cold Air Intake +38 hp, no itsellä penkissä mitattu 322 hp, eli lisäystä +17 hp, jos lähtökohtana pidetään 305 hp. No se siitä.
Läppärunko 62 mm +7-12 hp ja toisella sivustolla +15-20 hp.
Ford Racing nokka-akselit (tai joku Stage II) +30 hp, Harri puhui jostain +10-20 hp.
BAMA SCT Power Flash ohjelma +17 hp.
Pakosarja BBK Long Tube Heaters Ceramic Coated +14-22 hp.
Änkkärit MagnaFlow katulailliset +?? hp.
Imusarja Ford Racing High Performance +?? hp.
Eli jos uskomista, nin tuo +65 hp lisäys voisi olla mahdollista.
Nyt kokemusta kehiin hyvät veljet. Jakakaa tietoa, kiitos ja kumarrus.
Vaparikoneen pienestä piristämisestä olisi kyse.
Lähdetään tuolla Ameriikan luvatusta maasta.
Lupailevat seuraavaa (riippuen kenen sivustoilla käyt):
Cold Air Intake +38 hp, no itsellä penkissä mitattu 322 hp, eli lisäystä +17 hp, jos lähtökohtana pidetään 305 hp. No se siitä.
Läppärunko 62 mm +7-12 hp ja toisella sivustolla +15-20 hp.
Ford Racing nokka-akselit (tai joku Stage II) +30 hp, Harri puhui jostain +10-20 hp.
BAMA SCT Power Flash ohjelma +17 hp.
Pakosarja BBK Long Tube Heaters Ceramic Coated +14-22 hp.
Änkkärit MagnaFlow katulailliset +?? hp.
Imusarja Ford Racing High Performance +?? hp.
Eli jos uskomista, nin tuo +65 hp lisäys voisi olla mahdollista.
Nyt kokemusta kehiin hyvät veljet. Jakakaa tietoa, kiitos ja kumarrus.
- CFR-759
- Aina äänessä
- Viestit: 1551
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
- Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66 - Paikkakunta: Tampere
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Morjens "Dyna",
Lieviä (?) omakohtaisia kokemuksia näistä S197 Mustangeista omaavana voisin ensimmäisenä osiona suositella lähtöä alustan parantamiseen.
Vaikutukset huomattavasti paremmat sekä halvemmat kuin nuo moottoritehon lievän nousun tuomat edut. Toki ajatuksenani että Musse olisi
parempi ajettava ja käsiteltävä kuin originaali. Vai onko sinun ajatuksessa esim. varttimailin paranevat ajat? Tervetuloa huomenna torstaina
kerhon Pirkanmaan seudun kuukausimiittiin Pirkkalan ABC:lle klo 18 jälkeen jutustelemaan näistä asioista. Allekirjoittanutkin on mukana.
Vesa
Lieviä (?) omakohtaisia kokemuksia näistä S197 Mustangeista omaavana voisin ensimmäisenä osiona suositella lähtöä alustan parantamiseen.
Vaikutukset huomattavasti paremmat sekä halvemmat kuin nuo moottoritehon lievän nousun tuomat edut. Toki ajatuksenani että Musse olisi
parempi ajettava ja käsiteltävä kuin originaali. Vai onko sinun ajatuksessa esim. varttimailin paranevat ajat? Tervetuloa huomenna torstaina
kerhon Pirkanmaan seudun kuukausimiittiin Pirkkalan ABC:lle klo 18 jälkeen jutustelemaan näistä asioista. Allekirjoittanutkin on mukana.
Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Ihan muistutuksia noi plus hepat on ihan suuntaa antavia, tärkeintä on se että osat sopivat toisiinsa. Voit vaikka käyttää hakua ja lueskella Mexicon tekstejä koneenrakennuksesta, ei oo suoraan tuon ikäisiin koneisiin vaan yleisesti kaikkiin.
Aikaisemmin jo tullutkin, että ne pulveriveivit ois hyvä korvata vähän lujemmilla, aina on hyvä olla vähän varmuustekijöitä. Poweriahan noista saa enemmän ku laki sallii
Aikaisemmin jo tullutkin, että ne pulveriveivit ois hyvä korvata vähän lujemmilla, aina on hyvä olla vähän varmuustekijöitä. Poweriahan noista saa enemmän ku laki sallii

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Dyna
- Aktiivi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
- Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Toki alusta on varmasti auton tärkein elementti ja mennee tehojen edelle, mutta en mitään ratavehjettä ole tekemässäkään, vaan omaksi ilokseni rakentelen. En halua autosta kivirekeä vaan mukavan kruisailupelin. Haluan myös päästä sillä kesämökille, joten alustaa ei pudoteta. Toki alustalle jotain voidaan tehdä, mutta pikkuhiljaa hyvä tullee. Tehon tarve ei ole valtava ja vaihdetaan sitten koko alakerta, jos veivit ei kestä. Pitäisi kyllä kestää 400 hp tehot ja 6500 r/min. Nyt tosiaan kyselen näistä koneen muutoksista. Alustan muutoksista on näillä sivuilla tosi hyvin tietoa, joten niistä myöhemmin. Kuukausi kokoontumisissa alan kyllä käymään, kunhan asfaltti on taas kuivaa ja ilma lämmintä. Nyt olen pohjoisessa ja etelään matkataan viikon loppuna.
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Tuohon listaan sen verran, että asia ei mene noin. Ei voida vain laskea yhteen miten mikäkin komponeti tuo lisää tehoa, EI.
Ne koromatut pakoputken päät vielä...
Aika usein kun puututaan alustan parannuksiin vedotaan, ettei tarkoitus ole tehdä rata-autoa siksi en tee alustaan mitään muutoksia. MUTTA jo konetta "hieman" piristetään niin kaikki OK. ??? Sanon jos piristätte konetta niin olet tekemässä kilpa-autoa kun konetta pitää oikein virittää. AINA näistä autoista tulee parempia ja nopeampia kun muutokset tehdään alustaan, eikä se tarkoita, että oltaisiin tekemässä rata-autoa. Kuitenkin sama koskee myös alustan kuin koneen rakentamista, ylilyönneillä ei saavuteta tavoitetta.
Mutta jos tavoite on vain päästä kehumaan moottorin tehoilla niin siten noita heebeleitä kannattaa hankia ja laskea yhteen huima tehon lisäys.
Ja ne max. leveät mustat lähes pyöreät pitää saada alle...
Ne koromatut pakoputken päät vielä...
Aika usein kun puututaan alustan parannuksiin vedotaan, ettei tarkoitus ole tehdä rata-autoa siksi en tee alustaan mitään muutoksia. MUTTA jo konetta "hieman" piristetään niin kaikki OK. ??? Sanon jos piristätte konetta niin olet tekemässä kilpa-autoa kun konetta pitää oikein virittää. AINA näistä autoista tulee parempia ja nopeampia kun muutokset tehdään alustaan, eikä se tarkoita, että oltaisiin tekemässä rata-autoa. Kuitenkin sama koskee myös alustan kuin koneen rakentamista, ylilyönneillä ei saavuteta tavoitetta.
Mutta jos tavoite on vain päästä kehumaan moottorin tehoilla niin siten noita heebeleitä kannattaa hankia ja laskea yhteen huima tehon lisäys.
Ja ne max. leveät mustat lähes pyöreät pitää saada alle...
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Dyna
- Aktiivi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
- Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Kuten kirjoitin, palaan alustaan myöhemmin, kun olen selvittänyt mitä siellä on nyt muutettu.
Nyt etsin ihmisten kokemuksia tuosta koneen muutoksista. En todellakaan hae pelkästään huipputehoa vaan vääntävää mukavasti ajettavaa moottoria, siksi tuo nokka-akselien valintakin täytyy miettiä, ettei alavääntö häviä ja laite saadaan katsastuksesta läpi.
Osien yhteensopivuus on se juttu jota kyselen. Esim. Ford Racing imusarja on rahan hukkaa, jos läppärunkoa ei isonneta. Samoin on varmasti monien muiden osien vaihdon kanssa. Siksi TÄÄLLÄ kyselen nyt koneen muutoksista, enkä ALUSTASTA.

Nyt etsin ihmisten kokemuksia tuosta koneen muutoksista. En todellakaan hae pelkästään huipputehoa vaan vääntävää mukavasti ajettavaa moottoria, siksi tuo nokka-akselien valintakin täytyy miettiä, ettei alavääntö häviä ja laite saadaan katsastuksesta läpi.
Osien yhteensopivuus on se juttu jota kyselen. Esim. Ford Racing imusarja on rahan hukkaa, jos läppärunkoa ei isonneta. Samoin on varmasti monien muiden osien vaihdon kanssa. Siksi TÄÄLLÄ kyselen nyt koneen muutoksista, enkä ALUSTASTA.


- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Jos mäkin nyt oman mielipiteen... Nokat on aika tärkeä, itse en varmaan Ford Racing nokkaa valitsisi. Stage II todennäköisesti on jo päästöillekin liikaa. 3v kone kärsii vähän pienistä venttiileistä, porttaus jonkin verran auttaa. Hyvin suunniteltu nokka ottaa huomioon kannen virtauskyvyn. Vaparikoneessa 50 heppaa lisää vaatii luultavasti lähes kaikki bolt-on osat. Siitä eteenpäin kansien porttaus ja rajumpaa tavaraa, päästöt tuskin kelpaa ja hinta lähestyy ahtamista. Pulverikanget ei niin kovin heikot ole, perinteisiä valettuja n. 10% kestävämmät ja tasalaatuista materiaalia: ei synny pisterasituksia. Huono puoli on tietysti se että hajoaminen on välitön, se ei veny ja varoita.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Dyna
- Aktiivi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
- Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Kiitos Pappacossu, juuri tällaista tietoa kaivataan.
Vielä, kun löytyisi käyttäjien kokemuksia.
Tuo 50 hp lisätehoa on ihan hyvä, varsinkin jos vielä saadaan vääntöä hieman lisää.
Tuo stage II pitäisi vielä mennä päästöistä läpi, niin minulle vakuutettiin.
Ahtamaan en lähde, parannetaan vain tuota vapaata hengitystä.
Vieläkö Koskenkorvalla on siellä hiekkamontussa uimapaikka kesäisin. Kävin siellä sukulaisissa viimeksi joskus 35 vuotta sitten. Helteisenä kesäpäivänä jäi tuo mainio uimapaikka mieleen.
Vielä, kun löytyisi käyttäjien kokemuksia.
Tuo 50 hp lisätehoa on ihan hyvä, varsinkin jos vielä saadaan vääntöä hieman lisää.
Tuo stage II pitäisi vielä mennä päästöistä läpi, niin minulle vakuutettiin.
Ahtamaan en lähde, parannetaan vain tuota vapaata hengitystä.
Vieläkö Koskenkorvalla on siellä hiekkamontussa uimapaikka kesäisin. Kävin siellä sukulaisissa viimeksi joskus 35 vuotta sitten. Helteisenä kesäpäivänä jäi tuo mainio uimapaikka mieleen.
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1368
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Konnanmonttua just kunnostetaan viihtyisämmäksi ens kesäksi. Stage I nokkia mä olen asennellut ja kaikki on ollut tyytyväisiä. Oon toki tehnyt softatkin että menee päästöistä läpi. Pitkät peltisarjatkin jo tuo lisähankaluutta vaikka on vain stage I. Jos nokassa on maininta että päästöt kelpaa, tarkoitetaan tietysti Usa:n standardeja joita en tiedä. Lambda-arvon pitäminen hyväksyttävällä rajalla vie viritetyn koneen turhan laihalle, ja oppimistoiminto pahentaa asiaa. Auto on hyvä muutaman sata km nollaamisen jälkeen. Kun kerran joutokäyntialueelta joudutaan jostain luopumaan, se aiheuttaa epätäydellistä palamista jota kone koittaa korjata. Stage II vaatii jo nokkiin rajoittimet ennakolle, tai jopa kokonaan kiinteät nokkapyörät. Ford on suunnitellut tuon koneen toimimaan laajalla käyntialueella säätyvän nokan ansiosta. Säätövaraa on jopa 55 astetta.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Mulla omat modit on seuraavanlaiset.
Steeda cold air kit
Steeda charge motion control plates
Steeda x-pipe with cats
Steeda exhaust
Diablosport predator tuner, custom tuned by power in the hour, FL.
Näillä modeilla -06GT Parolan W Dynossa viime kesänä 300,6 hv moottoritehoa, eli about 275-280 takapyöriltä. Tuo dyno on todella kriittinen hevosvoimien suhteen ja tulos olisi ollut oletettavasti suurempi monessa muussa dynossa.
Omat ajatukseni bolt-on listaasi, perustuen vuosien varrella luettuihin kokemuksiin.
Läppärunko 2hp, vakio koneeseen ilman kansien, nokkien yms. modausta. Ford Racing(kallis) takuuvarma valinta, esimerkiksi BBKn suhteen olen lukenut useampaankin kertaan läppävioista.
Tähänhän tarpeeseen on saatavissa myös GT500 throttle body(edullinen) joka vaatii ainoastaan spacer lätkän tai orkkis imusarjan viilauksen toimiakseen GTssä.
Bama, Diablosport, SCT tms, aina tarpeellinen ensimmäinen modi jo vakiokoneen ja ylipäätään aftermarket osien optimoinnin kannalta
Nokka-akselit, ei varmaan ollenkaan liioiteltua 10-20hp
Pitkät pakosarjat.. Ainakin uusista 5.0 koneista noilla houkutellaan koneesta mukavasti tehoja irti. Kuitenkin aika kallis n.2k modi suhteutettuna euroa per hevosvoima. Ja näiden eduthan tulee siinä vaiheessa korostumaan kun koneeseen on vaihdettu jo enemmänkin palikkaa.
Änkkärit ja catted X-pipe. Nämä molemmat vaihtamalla parantuu koneen hengitys aika lailla ja tehoa varmasti tulee lisää jokusia hevosvoimia. Mun mielestä cold air kitin ja tunerin lisäksi ekat/seuraavat modit
Lisäksi näillä lähtee mukavasti dead weightia pois.
Ford Racing imusarja tarjoaa yläkierroksille lisää tehoa mutta ei ole mielestäni järkevä valinta jollei aja autolla rataa tai slalomia joissa pääsee hyötymään korkeista kierroksista. Vääntöä katoaa jonkin verran melko alhaalta jos tuon vakiokoneeseen yhdistää. Vakio imusarja + nuo Steedan delete platet on toimivampi vaihtoehto jos ei kansia ja nokkia ole vaihdeltu.
Lisäisin vielä listaasi yhden takuuvarman +8-9hp modin. Hihnapyörät. Steeda, Roush, etc. Monta hyvää brandiä.
Sitten vielä jos haluaa että se koneen toiminta yhdistettynä voimansiirtoon on jouheaa. Alumiininen kardaani, vanteet, jarrulevyt.. Tästä aihe siirtyisikin sitten jo voimansiirron keventämiseen..
Steeda cold air kit
Steeda charge motion control plates
Steeda x-pipe with cats
Steeda exhaust
Diablosport predator tuner, custom tuned by power in the hour, FL.
Näillä modeilla -06GT Parolan W Dynossa viime kesänä 300,6 hv moottoritehoa, eli about 275-280 takapyöriltä. Tuo dyno on todella kriittinen hevosvoimien suhteen ja tulos olisi ollut oletettavasti suurempi monessa muussa dynossa.
Omat ajatukseni bolt-on listaasi, perustuen vuosien varrella luettuihin kokemuksiin.
Läppärunko 2hp, vakio koneeseen ilman kansien, nokkien yms. modausta. Ford Racing(kallis) takuuvarma valinta, esimerkiksi BBKn suhteen olen lukenut useampaankin kertaan läppävioista.
Tähänhän tarpeeseen on saatavissa myös GT500 throttle body(edullinen) joka vaatii ainoastaan spacer lätkän tai orkkis imusarjan viilauksen toimiakseen GTssä.
Bama, Diablosport, SCT tms, aina tarpeellinen ensimmäinen modi jo vakiokoneen ja ylipäätään aftermarket osien optimoinnin kannalta
Nokka-akselit, ei varmaan ollenkaan liioiteltua 10-20hp
Pitkät pakosarjat.. Ainakin uusista 5.0 koneista noilla houkutellaan koneesta mukavasti tehoja irti. Kuitenkin aika kallis n.2k modi suhteutettuna euroa per hevosvoima. Ja näiden eduthan tulee siinä vaiheessa korostumaan kun koneeseen on vaihdettu jo enemmänkin palikkaa.
Änkkärit ja catted X-pipe. Nämä molemmat vaihtamalla parantuu koneen hengitys aika lailla ja tehoa varmasti tulee lisää jokusia hevosvoimia. Mun mielestä cold air kitin ja tunerin lisäksi ekat/seuraavat modit

Ford Racing imusarja tarjoaa yläkierroksille lisää tehoa mutta ei ole mielestäni järkevä valinta jollei aja autolla rataa tai slalomia joissa pääsee hyötymään korkeista kierroksista. Vääntöä katoaa jonkin verran melko alhaalta jos tuon vakiokoneeseen yhdistää. Vakio imusarja + nuo Steedan delete platet on toimivampi vaihtoehto jos ei kansia ja nokkia ole vaihdeltu.
Lisäisin vielä listaasi yhden takuuvarman +8-9hp modin. Hihnapyörät. Steeda, Roush, etc. Monta hyvää brandiä.
Sitten vielä jos haluaa että se koneen toiminta yhdistettynä voimansiirtoon on jouheaa. Alumiininen kardaani, vanteet, jarrulevyt.. Tästä aihe siirtyisikin sitten jo voimansiirron keventämiseen..
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- Dyna
- Aktiivi
- Viestit: 36
- Liittynyt: 11 Heinä 2015, 10:15
- Auto: Ford Mustang 4.6 GT Convertible 2005
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: 2005-2009 Modular koneen piristämisestä
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.
Nyt tehdään loppuviilaukset, ennen ajokauden alkua.
Nenät ja pakosarjat vaihdetaan ja sitten samaan dynoon, missä oli viime syksynä,
lisäksi käyn vielä jossain toisessa (Kotkassa-toisessa-Kotkassa) dynossa, niin saa vähän vertailupohjaa dynojen erilaisista tuloksista. Tuo vääntö tuossa ehkä eniten kiinnostaa.
Seuraavana talvena sitten jatketaan, (jos on enää rahhaa, hah hah haa, juu).
Kaikki näköjään mennee, eikä riitäkkään, mutta pääasia on, että on hauskaa.
Nykyisellä alustalla ajetaan tämä kausi ja sitten paneudutaan siihen.
Lisää vinkkejä otetaan mielihyvin vastaa.
Nyt tehdään loppuviilaukset, ennen ajokauden alkua.
Nenät ja pakosarjat vaihdetaan ja sitten samaan dynoon, missä oli viime syksynä,
lisäksi käyn vielä jossain toisessa (Kotkassa-toisessa-Kotkassa) dynossa, niin saa vähän vertailupohjaa dynojen erilaisista tuloksista. Tuo vääntö tuossa ehkä eniten kiinnostaa.
Seuraavana talvena sitten jatketaan, (jos on enää rahhaa, hah hah haa, juu).
Kaikki näköjään mennee, eikä riitäkkään, mutta pääasia on, että on hauskaa.
Nykyisellä alustalla ajetaan tämä kausi ja sitten paneudutaan siihen.
Lisää vinkkejä otetaan mielihyvin vastaa.