Sivu 1/5

Re: Freakin F:ät

Lähetetty: 10 Joulu 2015, 20:13
Kirjoittaja Make67
AOD: ylivaihde 0.67. Kyllä 3.25 perävälkkä on aivan liian harva, oli koneessa millasta jerkkua tahansa. Tai jos 3.25 ajelee, C4 riittää hyvin...

Re: Freakin F:ät

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 13:44
Kirjoittaja Make67
Mikä on matkanopeus?
Mulla AOD, 4.11-välitys, 17/8" vanteet, 275/40 takakummit, edessä 225/45. Ylivaihteella 100km/h kierroksia 2150(noin), 80km/h 1950rpm(noin)...
Voihan tuokin olla liikaa.

Re: Freakin F:ät

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 20:39
Kirjoittaja Make67
Täähän menee aivan offtopicsi...
Mä nyt en millään muotoa pyristele vastaan mutta kuitenkin... Mun kone toimii nikottelematta 1500rpm:stä eteenpäin ja on aivan "katuajettava"!?!? Toisaalta, voishan tuota mottia tehojen/vääntöjensä puolesta luonnehtia joksikin muuksikin kuin kruisailumoottoriksi...
Pointtini on kuitenkin, ettei perävälityksiä kannata ylenkatsoa koska kumminkin kuski on loppumetreillä se joka määrittää polltoainetaloudellisuuden. joko lompakollaan tai kaasujalkansa painavuuden mukaan :peukku: :wink: :mrgreen:

Re: Freakin F:ät

Lähetetty: 11 Joulu 2015, 20:43
Kirjoittaja Make67
kaara91 kirjoitti: Tietysti pelkkään kilvanajoon on välitykset sitten optimoitava, mutta jos katuajelu on pääasia en näkisi mitään syytä koneen turhaan huudatukseen matka-ajossa, vaikka sitten pienen suorituskyvyn menetyksellä.
Jos koneeseen suunnitellaan ahdinta, miksi siis pelkkä katuajo on tarkoituksena?????

Tähän siis perustin kommenttini...

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 20:30
Kirjoittaja balez
Mulla t56 ja 3.7..toisessa tko600 ja 3.7.. vois olla 3.9 kin.. t56 menis 4.10. Kaikki harvemmat kuin 3.55 on vähän turhaa mun mielestä. Ja ajan autoilla kaikkialle kesäisin :)

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 21:08
Kirjoittaja FFreak
Mullahan on nyt 2.79 perä ja periaatteessa menee vielä matka-ajossa (2500rpm/100km/h), mutta ei ole kovin kiihkeä kiihtymään. Siksi hommasin sen 3.25.en c4:n perään(tällä kierrosten pitäisi nousta 2900rpm), mutta nyt kun on suunnitelmat taas muuttumassa( ei tosin millään kiireellä eli ainakin ensi kesä mennään vielä vanhalla koneella ja laatikolla. Perän kyllä saatan vaihtaa) niin täytyy pohtia tuota perä kysymystä uudestaan. Juurikin koneen luonteen ja käytön mukaan pohdintaa harrastetaan. Eli jonkinlaista kompromissiä tehdään. Pakkohan sitä on joskus radalla tulla testaamaan. Vartti ei ehkä niin tärkeä. Tosin olisihan se ihan mielenkintoista tietää sekin aika. Slalomia tottakai. Eli normaali liikenteessä eniten. Itse teen päätökset, mutta laittakaa vaan kokemuksia ja mielipiteitä.
Kyllä mä sen isolohkon taidan istuttaa johonkin sopivaan full sizeen ja siitä mukava ajopeli. Tai mistä sen tietää vielä, mutta 351 tulee mussen pellin alle. Niin olen päättänyt. Voishan se olla aika mylly 429 paxtonilla.

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 12 Joulu 2015, 21:12
Kirjoittaja 1223
Moro

Mikä on muuten renkaiden koko sulla?

Mä ajan 225/60/15 kummeilla. Jos muutan korkeampaan niin palaan tohon 3,5 vaihtoehtoon.

Juha

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 01:13
Kirjoittaja FFreak
Mulla oli vanhat renkaat tuo 225/60/15. Nyt on 245/45/17. Tuota samaa mietin kanssa, että on varmaan turhan pieni isolohkolle novi 2000. Katsoin tuossa, että xe268 nokassa olisi käyttöalue 1600-5800rpm ja tf stage1 2000-5500rpm. Tuohon katsoen xe268 kävis paremmin aod:n ja 3.25 perän kanssa. Vai onko joku paremmin ahtimelle soveltuva nokka? Itselle kävis 2000-2200 matkakierrokset.


(edit starsky: kaara91 vastaus tähän ketjussa Minkälainen nokka 500hp ahdettuun pikkulohkoon)

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 01:47
Kirjoittaja CFR-759
No juu noi välityksethän riippuu Aivan siitä mihin tarkoitukseen kukin ajoneuvo on tehty. Kyllähän nämä nykymobiilit välitetään ehkä enemmänkin tuon
polttoaineenkulutuksen mukaan että saadaan veroja alas (jaa niin täällä Suomessa vai?) mutta Wanhaan Hywään aikaan noita välityksiä katsottiin vain
käyttötarkoituksen mukaan. Vai kuinka on esim. Faikku -64 tuolla n. +6000rpm kiertävällä 427:lla kun tarkoitus on vain se 1/4-maili? Tboltin orig.välitys
tais olla jotain 4,67 luokkaa jolloin tasan maaliviivalla oli kaikki koneesta irti. Nyt onneksi omassa välitys lienee n. 4.11 jolloin 3000 rpm oli n. 55 ml/h.

Vesa

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 13 Joulu 2015, 21:23
Kirjoittaja simppa 73
Ohessa hiukan taulukkoa, miten 3,55 perävälityksellä kone kävis ( hiukan sekava, mutta ekana vaihteen välitys ja punaisella vaihde ). Eli kutosvaihteella n 115km/h ( 69,7 mailia ) ja koneessa 1600 kierroksia. Itsellä ainakin vanhuus (?) tullut ja ajattelen nykyään myös mukavuutta, kuin pelkkää suorituskykyä. Tietysti sitä aina haetaan, mutta ei pelkästään mukavuuden kustannuksella. Itse olen hiukan kyllästynyt nykyisiin välityksiin, koska koneessa on n 2000 kierroksia, kun ajelee 100km/h. Joo, monelle se ei ole paljoakaan, mutta minulle auto on kesällä kuitenkin osan aikaa ns käyttöauto, jolla käydään paikassa B, joka saattaa olla satojen kilometrien päässä, eli päivässä saatetaan ajaa 600-700km ja työpäivä siinä välissä. Ennen en tykännyt koneen luonteesta ( S197 / 4,6 ), mutta nykyisten modifiointien kautta koneeseen on tullut ihan kivasti puhtia tuohon 1600-1700 paikkeille, eli voisin harkita välityksien muuttamista. No, pelkkää perävälitystä en kuitenkaan halua vaihtaa, koska kuten kirjoitin, ajattelen myös suorituskykyä... Eli tähän mennessä voin todeta, että kompromissin rakentaminen on taiteenlaji. Nyt auto huono radalla ja tiellä :lol: :lol: :lol:

Gear ratio engine rpm
gear 1600 1800 2000 2200 2400 2600 2800 3000 3200 3400 3600 3800 4000
2.97 1 11.7 13.2 14.7 16.1 17.6 19.1 20.5 22.0 23.5 24.9 26.4 27.9 29.3
2.1 2 16.6 18.7 20.8 22.8 24.1 27.0 29.1 31.1 33.2 35.3 37.4 39.4 41.5
1.46 3 23.9 26.9 29.8 32.8 35.8 38.8 41.8 44.8 47.8 50.7 53.7 56.7 59.7
1 4 34.9 39.2 43.6 47.9 52.3 56.7 61.0 65.4 69.7 74.1 78.4 82.8 87.2
0.74 5 47.1 53.0 58.9 64.8 70.7 76.6 82.4 88.3 94.2 100.1 106.0 111.9 117.8
0.5 6 69.7 78.4 87.2 95.9 104.6 113.3 122.0 130.7 139.4 148.2 156.9 165.6 174.3

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 14 Joulu 2015, 10:25
Kirjoittaja Mexico65
Vastaan omalta osalta vaikka tuo 500 hp ei vielä näiden 289 cid vapari koneiden osalta ole vielä saavutettu.
Kyseessä on aikalailla kilpakäyttöön suunniteltu yleisvälitys jolla tulisi jotenkin tulla toimeen kaikilla Suomen moottoriradoilla. Renkaat on aika korkeat 550 R 15 DUNLOPIT kehä noin 2075 mm ja 225/60 R 15 AVON 2050 mm.
Oman taulukkoni mukaan 100 km/h mennään noin 3250 rpm eli kone ei oikein ole alueellaan, mutta kovin paljoa matka-ajoa ei tarvitse enää ajella. Paljon mukavampaa ja taloudellisempaa on päästellä ympäristö epäystävällisellä WV konsernin EA189 koneella ja 7 vaihteisella TDI pakulla. Se kun ei paljoa välitä vaikka koukun jatkona olisi reilut 2000 kg vedettävää.
Oleellista kuitenkin on miten kierrokset pysyy vääntöalueella vaihtojen yhteydessä.
Vaihdot ylemmäksi optimi noin 6500 rpm ja perä ruuvi 3,89:1, laatikkona toimii Ford close ratio toploader (2.32 / 1.69 / 1.29 / 1.00).
1 -> 2 kierrokset tippuu 1750 rpm, 6500 -> 4750
2 -> 3 kierrokset tippuu 1500 rpm, 6500 -> 5000
3 -> 4 kierrokset tippuu 1400 rpm, 6500 -> 5100
Tarvittaessa voidaan vetää 7000 rpm.

Huomattavaa on, että käytössä olevan koneen max. vääntömomentti on kierrosluvulla 5100 rpm. Tästä seuraa, että auto lähtee aika hyvin kelaamaan kun isompi pykälä putoaa sisään, eli pysytään hyvin soittoalueella. Tietenkin eri radoilla on paikkoja joissa lähdetään vedättämään myös pienemmillä kierroksilla, mutta ei juurikaan alle 3500 rpm (450 Nm).

Ainoastaan Virtasalmen radalla 4 vaihteella mennään pitkällä suoralla noin 7100 - 7200 rpm eli noin 220 km/h.
Ahvenistolla ei oikeastaan tarvitse 4 vaihdetta ollenkaan, mutta pääsuoralla kuitenkin vaihdan neloselle. Myös eri radoilla on paikkoja joissa voisi mennä 2 vaihteella, mutta kolmosella ei sudi niin helposti ja kierrosajat ovat näin paremmat.

Kuvassa vanha yhdistelmä, mutta kyllä tuo marsukin työnsä teki kohtuullisesti vaikka oli vain 6 vaihteinen. Molemmilla yhdistelmillä kulutus on alle 10 l/ 100 km diesel polttoaineella.

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 14 Joulu 2015, 13:56
Kirjoittaja Visa
Tosiaan samoilla linjoilla Kaaran kanssa, vaikka eipä tuota 500 hp rajaa olekkaan rikottu. Itesellä tuossa foxissa 4.1 perässä, ja renkaina 245/40 18 vannesuojat. Itse olen tuon pääasiassa kesärengas aikakuden käyttöauton välityksiin ollut tyytyväinen. Satasen vauhdissa noin 2200 rmp, ja sopivalla pakoputkistolla, niin aivan siedettävä matka-ajossa. Tuon close ratio laatikon kanssa ykkönen sopiva kaupungissa, varttia ajatellen kylläkin liian lyhyt. Muutenkin kun 3000-6500 rmp välillä on 500 nm vääntöä käytössä, auto on melkoisen helppo ajettava. Kuutonen nyt on sellainen että huippunopeuttan laite ei sillä jaksa kelata, mutta eipäs siihen olisi tartettakaan muualla kuin lentokentällä. No kuten monasti tedettu, makuasioita, sanoi koirakin kun pallejaan nuoleskeli.....

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 14 Joulu 2015, 14:35
Kirjoittaja Mexico65
Vähän tuossa vertailin perus 5.0 vakio koneiden tehoja ja vääntöjä tuohon minun ns. "kilpakoneeseen".
Tämä siitä syystä, että vältän noita pieniä alle 4000 rpm lukemia koska tuntuma on ettei mitään ole kotona. Ilmeisesti jotain siellä kuitenkin on koska dyno laput näyttää jotain seuraavaa.
5.0 EFI max. teho ja vääntö vs. 289 "kilpamoottori" teho ja vääntö vastaavilla kierrosnopeuksilla (tosin elämä alkaa vasta selvästi korkeammilla kierroksilla).
225 hp / 4200 rpm vs. 267 hp / 4200 rpm (+42 hp).
407 Nm / 3200 rpm vs. 454 Nm / 3200 rpm (+47 Nm).
Eikä nuo käyrät ihan kuolemasta lähde tuon "kilpakoneenkaan" osalta.
Koska dynoa ajettiin vasta 2500 rpm lähtien oli lähtö lukemat kuitenkin aika lupaavat.
vääntö noin 400 Nm /2500 rpm ja teho noin 150 hp / 2500 rpm (näillä lukemilla tavallinen 1200 kg painava katuauto tuntuu jo aika sportiselta).
Mutta pelkän perävälityksen muutoksella ei tuosta järkevää matka kumppania saa, vaan laatikoksi olisi syytä vaihtaa esim. T5 0.63:1 väliteisellä 5 vaihteella, perä välityksen ollessa sama 3.89:1 samoin renkaiden halkaisija.
Jolloin 100 km/h tulisi 2000 rpm lotkotuksella ja muuten performance säilyisi lähes samana muilla vaihteilla, jolloin laatikon välitykset olisivat vaikka seuraavat; 2.95, 1.94, 1.34, 1.00, 0.63. Silloin auton saisi helpommin kammettua liikkeelle kun pienet vaihteet olisivat hieman tiheämmät.
Voisi se kuitenkin vähän vielä rynkyttää kaupungin ruuhkissa.

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 14 Joulu 2015, 19:23
Kirjoittaja Fastback
Mihin on hävinnyt viestini edeltävältä sivulta? Myös muita kirjoituksia (ei minun) on muokkailtu? Nyt kysyn, että kenen etu on hajuton ja mauton keskustelupalsta? Alan huolestua sensuurin tasosta, tämä alkaa lähestyä EU liittovaltiotasoa palstamme moderointi. Jösses, aikuisia ihmisiä ovat kaikki, onko joku loukkaantunut tai pahoittanut mielensä. Tietysti jos en vain löydä kirjoittamaani viestiä niin olen aidosti ymmälläni ja ehkä hieman pahoillani.

Kyselen vain ääneen, vai poistetaanko tämäkin postaus? Totta kai poistetaan, kun ei liity 500hp välityksiseen katuautoon. Seuraanpa moderointia ja mietin tämän jälkeen kerronko omakohtaisista kokemuksista, jossa on tuo maaginen 500 hv ylitetty muussakin kuin teoriassa lukemalla.

(edit 151215 starsky: ei poisteta, mutta palautteet ja kyselyt viestiketjuun Moderointipalautekanava, kiitos.)

Re: Minkälaiset välitykset 500hp katuautoon

Lähetetty: 14 Joulu 2015, 19:38
Kirjoittaja Futurage
Summa summarum, jos joku ei jaksa koko topikkia lukea. Ohessa 35 vuoden uutterien kokeilujen loppurupeama. 400-500 hepan katuauto jolla halutaan kiihdytellä mutta myös ajaa maantietä, lähinnä " siirtymiä":

3-lovinen automaatti : 3.00 -3,25.
4-lovinen manuaali 3,25-3,50.
5-lovinen manuaali , 4-lovinen automaatti tai 6-lovinen manuaali : 3,7-4,33.

Ylivaihdelaatikko jossa ylivaihde on pitkä kuten vaikkapa T5 jossa 0,63 voidaan aivan huoletta valita yli 4 perävälitys , sillä muodostuuhan tällöin 5.vaihteen kokonaisvälitykseksi vaikkapa 4,11:lla (4,11 x 0,63 ) 2,58 eli todellinen aavikkovälitys.

Mulla oli Futurassa aikanaan perävälityksenä 4,33 ja T5 sekä AOD, ja molemmilla maantiekierrokset matalat.

Nimimerkki "kaikkia näitä on kokeiltu".

Jos pääpaino on kiihtyvyydessä valitaan tiheämpi jos ajetaan maantietä valitaan pitempi välitys.