Mitä tarkoitat tällä? Ja miksi? En kyseenalaista, vaan kiinnostaa.kaara91 kirjoitti:Automaattisäätö poistettuna se sitten maksoi kokonaan uuden kytkimen.
Foxin kytkimen parantelua
- jls
- Addikti
- Auto: 1965 Fastback 351
Re: Foxin kytkimen parantelua
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-
- Mega-addikti
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Ihmettelen kyllä sellaista kuskia, jolla ei ole sen vertaa kytkinjalassa tuntoa, että päästää kytkimen kantamaan.
Vaikka kuinka olisi radalla kiire ajamisen kanssa, kytkimen pitäisi kestää ajosessio ilman, että kuluu kantamiseen saakka ja vielä huomaamatta.
Vaikka kuinka olisi radalla kiire ajamisen kanssa, kytkimen pitäisi kestää ajosessio ilman, että kuluu kantamiseen saakka ja vielä huomaamatta.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- jls
- Addikti
- Auto: 1965 Fastback 351
Mulla on ollut kans hässäkkää oman vaijerin kanssa. Mulla on tuo käsisäätöinen versio asennettu earlyyn. Vaijeri menee läheltä pakosarjaa, joten olen jatkanut käpälää ja siirtänyt vaijeria kytkinkopalta ulospäin. Tän seurauksena kytkinpolkimen liikkeen pitää olla pitkä ja kuluessaan jää helposti kantamaan. LisäksI lämpö tuntuu vaikuttavan myös toimintaan. Kai mä oon sitten puujalka kun meinaa päästä kantamaan välillä 

Mustang FB -65
Neste kykin tulee myös säätää ainakin asennuksen yhteydessä. Oikea ilmaväli painelaakerin ja paineasetelman väliin. Yleensä jonkinlainen ohje mitta on kytkin paketin mukana.
Tämän jälkeen tulisi jotenkin myös säätää kytkintä sikäli mikäli sen on jotenkin mahdollista.
Monissa uusissa autoissa tätä mahdollisuutta ei ole, joten kytkimen kestoikä lienee säätö väli.
Taannoin kirjoitettiin minkälainen kytkin +500 hp autoon. Nyt voin jotenkin vastata minkälainen kytkin + 400 hp kilpa-autoon.
Pelonsekaisesti suhtauduin asentamani kytkimen kestävyyteen, valmistaja lupasi tehonkeston aina 350 hp asti katu renkailla.
Nyt kyseisellä kytkimellä on ajettu reilu kausi kilpaa ilman minkäänlaista ongelmaa. Tulee vain mieleen taas kysymys onko syytä yli mitoittaa kytkintä jos nuo perus kiekotkin kestää noin hyvin.
Kyseinen kytkin joka on ja on myös ensikauden Mexicossa on McLeod StreetPro Clutch Kits 75113 + Tiltonin kamoilla rakennettu neste mekanismi.
* Bolt to stock flywheels
* Handle up to 350 hp
* Organic disc facing for smooth engagement with excellent release qualitie
Tämän jälkeen tulisi jotenkin myös säätää kytkintä sikäli mikäli sen on jotenkin mahdollista.
Monissa uusissa autoissa tätä mahdollisuutta ei ole, joten kytkimen kestoikä lienee säätö väli.
Taannoin kirjoitettiin minkälainen kytkin +500 hp autoon. Nyt voin jotenkin vastata minkälainen kytkin + 400 hp kilpa-autoon.
Pelonsekaisesti suhtauduin asentamani kytkimen kestävyyteen, valmistaja lupasi tehonkeston aina 350 hp asti katu renkailla.
Nyt kyseisellä kytkimellä on ajettu reilu kausi kilpaa ilman minkäänlaista ongelmaa. Tulee vain mieleen taas kysymys onko syytä yli mitoittaa kytkintä jos nuo perus kiekotkin kestää noin hyvin.
Kyseinen kytkin joka on ja on myös ensikauden Mexicossa on McLeod StreetPro Clutch Kits 75113 + Tiltonin kamoilla rakennettu neste mekanismi.
* Bolt to stock flywheels
* Handle up to 350 hp
* Organic disc facing for smooth engagement with excellent release qualitie
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
On oletettavaa, että vartilla lähdössä kytkin joutuu hieman kovemmalle kuin rata-ajon lähdöissä ja ajossa.
Pientä spekulaatiota:
Varttimailin ajaja ajaa 8 kisa viikonloppua, harjoitukset 5 lähtöä, lajittelu 5 lähtöä ja siten kisa 5 lähtöä (tämä on vain arvioni kun en oikein tunne koko tapahtuma ketjua). Oletetaan että autossa on manuaali vaihteisto ja lähdössä käytetään neljää vaihdetta. (5+5+5)x4=60 vaihtoa / kisa viikonloppu -> 60x8=480 kisa vaihtoa (vain ylöspäin).
Minä ajoin myös 8 kisaa + yhden harjoitus setin Alastarossa.
Viikonloput koostui harjoitus, aika-ajo, warm up, 2 x kisa.
Kemoran vaihtoja noin 315 kpl.
Botniaring vaihtoja noin 410 kpl.
Ahvenisto vaihtoja noin 344 kpl.
Motopark vaihtoja noin 204 kpl.
Jokaisessa kisa lähdössä 2 ylimääräistä vaihtoa.
Alastaro vaihtoja noin 180 kpl.
Eli kisa vaihtoja noin 1461 osa ylöspäin ja osa alaspäin (2-3-4-3-2).
Mielestäni vaihtojen ajoitus on molemmissa tapauksissa aika lailla max kierrosten kohdalla, alaspäin vaihdettaessa kytkimeen kohdistuvat voimat saattaa olla paljon kovemmat kuin ylöspäin vaihdettaessa. Minulla tuo vaihto kohta vaihtelee radan ja tilanteen mukaan 5500 - 7000 rpm alueella. Niin kyseessä on tavallinen massalevy kytkin.
Molemmissa tapauksissa vaihtoja tulee tietenkin erilaisissa siirtymissä ja muissa tilanteissa, mutta ne tuskin on kytkimen kannalta oleellisia.
Pientä spekulaatiota:
Varttimailin ajaja ajaa 8 kisa viikonloppua, harjoitukset 5 lähtöä, lajittelu 5 lähtöä ja siten kisa 5 lähtöä (tämä on vain arvioni kun en oikein tunne koko tapahtuma ketjua). Oletetaan että autossa on manuaali vaihteisto ja lähdössä käytetään neljää vaihdetta. (5+5+5)x4=60 vaihtoa / kisa viikonloppu -> 60x8=480 kisa vaihtoa (vain ylöspäin).
Minä ajoin myös 8 kisaa + yhden harjoitus setin Alastarossa.
Viikonloput koostui harjoitus, aika-ajo, warm up, 2 x kisa.
Kemoran vaihtoja noin 315 kpl.
Botniaring vaihtoja noin 410 kpl.
Ahvenisto vaihtoja noin 344 kpl.
Motopark vaihtoja noin 204 kpl.
Jokaisessa kisa lähdössä 2 ylimääräistä vaihtoa.
Alastaro vaihtoja noin 180 kpl.
Eli kisa vaihtoja noin 1461 osa ylöspäin ja osa alaspäin (2-3-4-3-2).
Mielestäni vaihtojen ajoitus on molemmissa tapauksissa aika lailla max kierrosten kohdalla, alaspäin vaihdettaessa kytkimeen kohdistuvat voimat saattaa olla paljon kovemmat kuin ylöspäin vaihdettaessa. Minulla tuo vaihto kohta vaihtelee radan ja tilanteen mukaan 5500 - 7000 rpm alueella. Niin kyseessä on tavallinen massalevy kytkin.
Molemmissa tapauksissa vaihtoja tulee tietenkin erilaisissa siirtymissä ja muissa tilanteissa, mutta ne tuskin on kytkimen kannalta oleellisia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"