Sivu 1/1
Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 09 Marras 2015, 15:00
Kirjoittaja jls
Millaisia kytkimen pääsylintereitä on asennettu 65-66 koppaseen, jossa on jarrutehostin? Ei meinaa löytyä selkeitä ratkaisuja koko interwebistä.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 10 Marras 2015, 19:42
Kirjoittaja Homer65
Mulla on Wilwoodin pääsylkky.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 10 Marras 2015, 20:53
Kirjoittaja jls
Mahtuuko jarrutehostin rinnalle? Saisko kuvaa kytkinpolkimen puolelta, eli miten männänvarren kiinnitys toteutettu polkimeen?
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 10 Marras 2015, 21:13
Kirjoittaja Homer65
Mulla on jarrutehostin vieressä, eli mahtuu. Siitä ei ole kuvaa, hiukan hankala ottaa mutta voin yrittää saada jonkin näköisen. Tuuman kautta tilattu joku valmis setti, nivelellä tai kahdella polkimeen.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 11 Marras 2015, 20:36
Kirjoittaja Homer65
Tässä pari onnistunutta kuvaa. Punainen nuoli kertoo männän kiinnityskohdan polkimeen.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 12 Marras 2015, 08:27
Kirjoittaja jls
Kiitos kuvista Homer!
Nyt osuttiin just siihen mitä oon ihmetellyt. Tuossa pääsylinteriä on siirretty noin 50mm kauemmas polkimesta jatkomutterin avulla, selittääkin miten se mahtuu jarrutehostimen viereen. Muuten tuo linkkusysteemi on tuttu, ainakin MD käyttää vastaavanlaista mekanismia omassa ratkaisussaan.
Sulla ilmeisesti työsylinteri liikuttaa kytkinkäpälää eikä ole painelaakerin paikalla kytkinkopan sisällä?
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 12 Marras 2015, 19:56
Kirjoittaja Homer65
Jep! Ulkoinen pääsylinteri ja käpälä.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 10:59
Kirjoittaja jls
Mulle tuon vaijerin muuttaminen hydrauliseksi on mielessä vain sen takia, että vaijeri kulkee liian lähellä pakosarjan primääriä. Olen siirtänyt vaijeria alkuperäisestä paikasta kytkinkopan reiästä noin 20mm ulospäin eli kopan ulkopuolelle. Tämän lisäksi jatkanut kytkinkäpälää. Tämä seurauksena vaijerin linjaus menee kauempaa putkea eikä vaijeri käryä, mutta polkimen liike ei meinaa riittää, koska geometria on muuttunut käpälällä.
Törmäsin vastaavan ongelman ratkaisuun niin, että moottorin kannakkeeseen rakennetaan paikka mihin vaijerin kuori loppuu. Kuorta siis lyhennetään, mutta vaijeri pysyisi luonnollisesti saman mittaisena. Tästä kohdasta eteenpäin käpälälle menee pelkkä vaijeri eikä kuorta. Vaijeri ei itsessään ole niin arka lämmölle kuin kuori, vai onko? Ei kosketa pakosarjaa.
Seurauksena on hitusen pitempi väli käpälän ja ja vaijerin välille, mikä voi aiheuttaa ongelmia vaijerin kireyden kanssa. Ja kuoren kiinnitys luonnollisesti moottorinkannakkeeseen lohko puolelle, ettei kannakkeen jousto vaikuta kytkimen toimintaan. Voisko toimia?
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 31 Joulu 2015, 12:25
Kirjoittaja jls
Mulla on foxin vaijeri, tai oikeestaan se on kyllä 96-2004 eli samanlainen kuin foxissa, mutta hieman pidempi. Täytyypä kokeilla alkuun vaikka laittaa 8mm kierretanko holkkimutterilla vaijerin päähän ja kattella miten vapaasti se sopii liikkuun. Himoittaa kylllä laittaa joku muoviholkki kannattelemaan kytkinkopan reiän kohdalle, ettei pääse roikkuun liikaa. Voi olla, että vaatii vielä nivelen käpälän kiinnityskohtaan, ettei jäkitä yhtään.
Tulipellissä on säätömutteri, joten ei paljon säätövaraa tartte jättääkään tuonne laatikon päähän.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 02 Tammi 2016, 22:42
Kirjoittaja ROKI
Olettekos kuulleet käänteisestä kytki ja jarrupääsylinteristä, ne on asennettu kojelaudan alle. Eikä ole kummoinen työ asentaa mustin kojelaudan alle, sylinteri on menosuuntaan nähden käännetty 180astetta. Niitä on Mrsussa/Toyotassa ja nimen omaan pakettiautoissa joissa on iso diselmosa isolla kytkimellä. Riittää varmasti teho mustin kytkimellekkin,tuollanen konsepti pitäis asentaa kaverin 66ht polleen.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 02 Tammi 2016, 23:22
Kirjoittaja clark
ROKI kirjoitti:Olettekos kuulleet käänteisestä kytki ja jarrupääsylinteristä, ne on asennettu kojelaudan alle. Eikä ole kummoinen työ asentaa mustin kojelaudan alle, sylinteri on menosuuntaan nähden käännetty 180astetta. Niitä on Mrsussa/Toyotassa ja nimen omaan pakettiautoissa joissa on iso diselmosa isolla kytkimellä. Riittää varmasti teho mustin kytkimellekkin,tuollanen konsepti pitäis asentaa kaverin 66ht polleen.
Ainakaan tuo Wilwoodin "Reverse Mount" jarru- ja kytkinpoljin ja käänteiset pääsylinterit ei minun mittailujeni mukaan ihan helposti sovi. Tosin nuo setit tulee ilman tehostajaa, 3 x lyhyet pääsylinterit (etujarrut, takajarrut ja kytkin) ja sopii hyvin konehuoneenkin puolelle vaikkei tilaa paljon olisikaan.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 06 Tammi 2016, 21:35
Kirjoittaja ROKI
Justiin noita juttuja on mistä valita, minä asennan toyotan kytkinsylinterin käänteisesti. Kyllä se sinne mahtuu eikä tee tiukkaakaan, neste tulee tulipellin läpi jarrupääsylinterin säiliöstä se on 900 saabin käy suoraan tehostimeen. Tuollanen on omassa kattilassa jo käytössä herkät ja tehokkaat jarrut. Ei tarvitse kallita amerikalaisten kötöksiä.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 07 Tammi 2016, 02:27
Kirjoittaja porttari
Omaankin joutuu laittamaan nestetoimisen kytkimen, kun noilla uusilla 180 asteisilla pakosarjoilla ei vaijeri sovi olemaan enää.
Re: Hydraulinen pääsylinteri 65-66
Lähetetty: 17 Tammi 2016, 00:09
Kirjoittaja ROKI
No niin joo, jokainen kötöstelköön kotteroitaan niinkuin omastamielestään parhaaksi nököö ja osaa ???.