Kaasuläppä jumissa
-
- Aktiivi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Kaasuläppä jumissa
Auto on Mach 1 -73, 351 ja kaasutin 2-kurkkuinen Holley. Eilen kaasutellessa moottoritilasta kuului "naksahdus" ja moottori sammui, eikä lähtenyt enää käyntiin. Asiaa tutkittuani huomasin, että kaasuläppä on kiinni eikä aukea millään. Purin kaasuttimen kyljessä olevan "purkin", joka on ilmeisesti kaasuläppää säätävä mekanismi. Purkin kylkeen menee 2 johtoa ja sen sisällä on kellon vieterin näköinen jousi. Näin sain kaasuläpän auki ja kasattuani em. systeemin kone lähti käyntiin ja toimi normaalisti. Ainoastaan aamulla, kun yöllä oli ollut lämmintä alle +10 astetta, kylmäkäynnistys oli aiempaa vaikeampaa. En tiedä johtuuko lämpötilasta vai tuosta kaasarihommasta. Voisiko joku asiasta tietävä hieman selventää, miten tuo kaasuttimen kyljessä oleva purkki toimii ja onko siitä kenties jotain hajalla, kun se noin jumittui?
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Kaasuläppä jumissa
Tarkoittanet kaasuläpällä kaasarin "päällimmäistä" läppää, joka sulkee kurkun ilmavirtauksen? Se on ryypyn kuristusläppä. Ja purkki on ryypyn bimetallijousen kotelo. Eli kääntää ryypyn päälle (ryyppyläpän kiinni) kylmänä ja pois asteittain koneen lämmetessä. Löysäämällä kotelon ruuveja sitä muovikantta pystyy kiertämään ja sillätavoin säätämään ryypyn toimintaa. Sun tapauksessa se nyt jostain syyystä on jumittanut ryypyn päälle kylmäkäynnistysasentoon joka tukahduttaa koneen lämpimänä. Yleensä siinä kannessa ja vastaavassa kohtaa kaasarin rungossa on kohdistusmerkkejä. Avautuuko ryyppy ollenkaan niiden kohdistusmerkkien ollessa paikallaan vai jääkö se jumittamaan päälle? Saatko siis koteloa kiertämällä ryyppyläppää avattua ja suljettua, vai jouduitko kääntämään sen väkisin auki?
Tuossa vähän säätö- ja tarkistusohjeita
http://forums.holley.com/entry.php?439- ... Carburetor
Tuossa vähän säätö- ja tarkistusohjeita
http://forums.holley.com/entry.php?439- ... Carburetor
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
-
- Aktiivi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Re: Kaasuläppä jumissa
Juuri tuota läppää tarkoitin eli heti ilmanputsarin alla oleva läppä. Läppä oli siis täysin kiinni silloin kun se jäi jumiin. Purkamalla tuon jousikotelon sain läpän auki ja kun kasasin jousikotelon läppä avautui ja sulkeutui kun pyörittelin kotelon kantta. Kohdistusmerkkejä en osannut etsiä, joten säätö on tällä hetkellä todennäköisesti pielessä. Kiitos vaan hyvistä ohjeista.Late kirjoitti:Tarkoittanet kaasuläpällä kaasarin "päällimmäistä" läppää, joka sulkee kurkun ilmavirtauksen? Se on ryypyn kuristusläppä.
-
- Aktiivi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Re: Kaasuläppä jumissa
Mustangista hajosi sähköinen bensapumppu. Vaihdoin tilalle Carter P4594 sähköpumpun. Se on asennettu moottoritilaan. Pumpun vaihdon jälkeen kylmäkäynnistys on ollut todella hankalaa. Starttia saa pyörittää moneen kertaan aika pitkään ennenkuin moottori vähitellen käynnistyy. Aluksi se pitää melkoista "röpötystä" ja bensan haju on jonkinmoinen, mutta hetken lämmettyään toimii hyvin. Lämpimänä lähtee tosi hyvin käyntiin. Autossa (Mach1 -73) on 2-kurkkuinen Holley kaasutin ja electric choken säätö saattaa olla vielä pielessä, mutta koska ongelma paheni bensapumpun vaihdon jälkeen, se ei täysin selitä huonoa kylmäkäynnistystä. Entinen pumppu oli joku Motonetin tarvikepumppu ja uusi Carter on paljon sitä tehokkaampi. Pitäisikö kaasutinta jotenkin säätää vai mikä avuksi?
Re: Kaasuläppä jumissa
Mistäpäin Valkealaa Musse löytyy? Jos tulisi ihan paikanpäälle kurkkaamaan vikaa, kun naapurikylällä asustelen. Saa tietty kurvata Mylsällekin 

Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
-
- Aktiivi
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
- Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005 - Paikkakunta: Tampere
Re: Kaasuläppä jumissa
Laitoin yv:n.jaro55 kirjoitti:Mistäpäin Valkealaa Musse löytyy? Jos tulisi ihan paikanpäälle kurkkaamaan vikaa, kun naapurikylällä asustelen. Saa tietty kurvata Mylsällekin
Re: Kaasuläppä jumissa
Carter P4594 •6-8 psi outputJuhako? kirjoitti:Vaihdoin tilalle Carter P4594 sähköpumpun. Se on asennettu moottoritilaan. Pumpun vaihdon jälkeen kylmäkäynnistys on ollut todella hankalaa. Starttia saa pyörittää moneen kertaan aika pitkään ennenkuin moottori vähitellen käynnistyy. Aluksi se pitää melkoista "röpötystä" ja bensan haju on jonkinmoinen, mutta hetken lämmettyään toimii hyvin. Lämpimänä lähtee tosi hyvin käyntiin. Autossa (Mach1 -73) on 2-kurkkuinen Holley kaasutin ja electric choken säätö saattaa olla vielä pielessä, mutta koska ongelma paheni bensapumpun vaihdon jälkeen, se ei täysin selitä huonoa kylmäkäynnistystä. Entinen pumppu oli joku Motonetin tarvikepumppu ja uusi Carter on paljon sitä tehokkaampi. Pitäisikö kaasutinta jotenkin säätää vai mikä avuksi?
Periaatteessa tuo ei ole kovin korkeapaine. Mutta jotenkin kuulostaa, että olisiko jotenkin rikkaalla, kun oireet ovat nuo. Holikka itse suosittelee 6psi muttei yli 7psi. Voisihan siinä toleranssit heittää just siten, että sun kaasari on siellä paineensiedoltaan alapäässä ja Carterin pumppu paineentuotoltaan yläpäässä, jolloin se painaa bensaa kohokammioon, säädät kohoa miten säädät.