c 4 turbiinin kopasta ääni

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
fomoco86
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 22:17

c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja fomoco86 »

morjesta alan ammattilaiset ja asiaan vihkiytyneet. homman nimi seuraavan lainen : turbiinin kaula oli urilla ja laski öljyt pihalle.. turbiini oli koneistamolla standardi mittaan tekivät kaulan uudelleen.. turbiini asennettiin paikalleen.. pieni koe ajo ei mitään kaikki vaihteet pelas jne.
hetken kuluttua alkoi tyhjäkäynnillä kuulumaan ääni turbiini kopan sisältä... ääneltään vaimea klon klonk ja kaikilla vaihteilla samaa oiretta.. myöskin semmonen vihellys alkoi kuulumaan turbiinista kaasua painaessa joskin remmin omainen vihellys ääni.. missä meni pieleen.. turbiinin asennuksessa? vai onko laatikko jotenkin vinossa yms..sen verran että tekniikka 221 ja c4 välilaippa laitettu entisen omistajan toimesta laatikon ja koneen väliin.. laatikon kannattimen ja rungon väliin laitettu prikkoja että kardaani ei kolka kardaani tunneliin. jos joku tunnistaa taudin kuvan niin mukava jos joku valottaa asiaa..
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuliko turbiinin pitkittäissuuntainen vapaaliike tarkistettua, jos ei, niin saattaa pulttien päät hakata välilevyyn tai liian tiukasssa sovituksessa (ei pitkittäisvälysastä) pumppu ääntää.

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 00#p122248

Vetolevy suora?

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=13635
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Sullon turbiinissa öljynpoistoproppu, katoitko että osuu vetolevyn vastaavan reijän kohdalle? Oisko sieltä nyt vaan mutteria kuitenkin irronnut ? 8)
:krooh:
fomoco86
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 22:17

Re: c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja fomoco86 »

no niin auton alta tuli kömmittyä pois vähintäänkin kainoloita myöten mustana ja kiroilujen kera tietenkin.. turbiini ei liiku suuntaan eikä toiseen kun vetolevystä irotti mutterit.. nähtävästi turbiini ei sittenkään ole täysin pohjassa..?eli kantaako se nyt öljypumpun reunaa vasten eikä ole siellä hahlossa jonne kuuluu upota?. liikkunu sitten kenties asennus vaiheessa pois paikaltaan kun laatikkoa laitto paikalleen. toinen mielenkiintonen ilmiö että kun turbiinin muttereita kokeilu mielessä tuli kirittyä vetolevyyn niin vetolevy näytti taipuvan siltä kohalta samaa tahtia kun kiristi mutteria.. 4 pulttia suht tiukassa ei kuitenkaan loppukireyteen tullu laitettua vielä. muttereiden kohalta turbiini kiinni vetolevyssä mutta muuten 2-3 millin rako vetolevyn ja turbiinin välissä kuuluuko olla näin?? luulis että vetolevyn pitäs olla kiinni turbiinia vasten joka kohasta...? täytyykö tonne nyt sit laittaan prikat sen 2-3 millin eestä että ei taivu kirittäessä.. voineeko siinä olla syy myöskin turbiinin kaulin urille meno..ja onko tuo veto levy jo entinen tässä tapauksessa.. vaikkakin silmä määräsesti suora näyttäs olevan eikä vemputtanut.
fomoco86
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 22:17

Re: c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja fomoco86 »

niin vai onko nyt kyse siitä että sovitus alun pitäen liian tiukka ja vaatii prikat lohkon ja turbiinikopan väliin kuten ohjeistusta anneettiinkin jo siihen linkkiin... ja täten syönyt kaulan ajan saatossa.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Jätä arvailu ja ryömiminen ja tiputa se loota ny kokonaan pois jonka jälkeen tutkimaan missä mikäki menny vikaan. Ja vetolevyn suoruus kannattaa ihan kunnolla mitata.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja starsky »

fomoco86 kirjoitti: turbiini ei liiku suuntaan eikä toiseen kun vetolevystä irotti mutterit.. nähtävästi turbiini ei sittenkään ole täysin pohjassa..?eli kantaako se nyt öljypumpun reunaa vasten eikä ole siellä hahlossa jonne kuuluu upota?.
Muttereiden ollessa irti turbiinin pitää liikkua ensinnäkin hyvin kevyesti pyörimissuunnassa molempiin suuntiin (kolahdella, koska pikku rakohan tuossa on vetolevyssä olevan reiän ja pultin välillä, eli liikehän on käytännössä alle millin luokkaa).

Pitkittäinen välys saadaan sitten mitattua (itse tein tällä metodilla) nytkyttämällä turbiinia pultinkannasta ja tyäntämällä samalla taaksepäin ja mittasin paljonko pulttia näkyy vetolevyn päällä - nytkytystä ja nyt taas vedon pultista eteenpäin ja mittasin paljonko pulttia näkyi = muttaero on pitkittäissuuntainen välys.

Älä enää aja yhtään ennenkuin olet saanut tuon jumituksen tutkittua (vaikka kuinka tuntuu tuskaiselta purkaa taas juuri kasattua pakettia).
fomoco86
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 22:17

Re: c 4 turbiinin kopasta ääni

Viesti Kirjoittaja fomoco86 »

joo laatikko irroitettu ja turbiinin kaulalla havaittavissa taas toispuolista hankautumista. Tosin ei vielä mitään ollu käynyt kaulalle.eli ääni siis tuli tuosta kaulan hankauksesta.. missä vika?? .välilaippa takuuvarma suora,--
vetolevy suora (silmämääräsesti ja erinäisiä mittauksia tehtynä.) ainut mikä hammaskehästä yhestä kohtaa noin hitsaus sauma murtunut ...
onko tuo vetolevy se syyllinen ?
Vastaa Viestiin