Sivu 1/2

Auto ei sammu

Lähetetty: 06 Kesä 2015, 09:01
Kirjoittaja salkkari
Moikka

Näin talviteloilta otin mussen esiin ja käyntiin laitin, niin hyvin lähti käyntiin, ettei sammunut edes akun irroituksella enen kuin bensa loppui (sähköinen bensapumppu sammui).
Mistäs kannattais vikaa lähtee etsimään?

Viime kesänä toimivana kausi lopetettu, jonka jälkeen vaihdettu bensapumppu ja paineensäädin (ja mittari joka ei toiminu) ja letkut. holleyn 600n kaasari alkoi vuotaa, ku tais olla liikaa painetta. Mut kyllähän toi sähkövialta vaikuttaa kuitenkin.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 06 Kesä 2015, 11:26
Kirjoittaja starsky
salkkari kirjoitti:Mistäs kannattais vikaa lähtee etsimään?
Puolan +-napaan ja sähköiselle bensapumpulle menevä jännite pysyy siis päällä vaikka virtalukosta kääntää virrat pois.

Mistä olet vetänyt sähköisen bensapumpun releen ohjausjännitteen?

Jos vedit ohjausjännitteen puolan +-napaan tulevasta johdosta, niin jatkuvan jännitteen saattaisi antaa vioittunut starttirele.

Tarkista tuleeko starttireleen oikeanpuoleiseen lähtöön jännite vaikka et starttaa:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23#p107623

Tuossa mahdollisesti oleva jatkuva +12v selittäisi tilanteen (olettaen, että bensapumpun ohjaus tulee siis puolan +-navasta).

Toinen mahdollisuus tietysti vioittunut virtalukon pohja.

Irroita puolan +-napaan tulevat johdot ja mittaa kummassa on jatkuva jännnite.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 07 Kesä 2015, 17:30
Kirjoittaja salkkari
Virtalukko toimi ihan oikein. MSD boxi tosin ei, haisi hiukan palaneelle ja nyt ei edes käynnisty. Mikäs ton hajottaa vai hajooko noita ihan ilman syytä?

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 08 Kesä 2015, 10:22
Kirjoittaja jyge
En haluais pelotella, mut on saattanu tehdä vahvasti ylijännitettä samalla kun irrotit akun -> MSD boxi hajalle.
Starskyltä tulikin aika hyvät ohjeet. Voihan vielä kokeilla erillistä (käsi)ohjausta sähköpumpulle, saa poissuljettua mahdollisen takaisinkytkennän pumpun ohjauksen kautta.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 10 Kesä 2015, 12:33
Kirjoittaja salkkari
Mietin et tarviiko mun auto edes tota MSD boxia, ku on ihan kaasari tekniikalla kuitenkin?

Niin ja siis enhän mä olis ottanu akkua irti jos se olis toiminu, eli olisko se hajonnu jo aikasemmin?

Bensapumppu toimii suoraan virtalukosta, kun on virrat päällä.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 10 Kesä 2015, 15:17
Kirjoittaja Firebolt
Joo eihän sillä oo väliä et onko ruisku vai kaasari, samalla tapaa sen kipinän pitää muodostua...

Eli siis sammuiko bensapumppu kun käänsit avaimesta vai vasta kun akun irrotti? Minkä kautta sytkä saa virran, silläpuolen se ongelma on ollu että kipinää ois antanu vaikka ilman akkua, joku rele jumissa tai virtalukon pohja rikki.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 10 Kesä 2015, 17:52
Kirjoittaja salkkari
Bensapumppu sammui ku käänsi avaimesta. Samasta kuin bensapumpun menee herätevirta MSD boxiin. Sieltä menee sit johdot puolaan ja virranjakajaan.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 11 Kesä 2015, 09:15
Kirjoittaja tomeri
No boksinhan sitten täytyy(/i) olla viallinen, jos heräte häipyy ja silti jakaa kipinää?

Paljastan tyhmyyteni ja kysyn, mitä hyötyä tuolla MSD boksilla saadaan verrattuna esim. Pertronixin kärjettömään? Kierroslukurajoittimen tiedän.

-Tomppa

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 11 Kesä 2015, 18:33
Kirjoittaja salkkari
starsky kirjoitti:
salkkari kirjoitti:Mistäs kannattais vikaa lähtee etsimään?
Puolan +-napaan ja sähköiselle bensapumpulle menevä jännite pysyy siis päällä vaikka virtalukosta kääntää virrat pois.

Mistä olet vetänyt sähköisen bensapumpun releen ohjausjännitteen?

Jos vedit ohjausjännitteen puolan +-napaan tulevasta johdosta, niin jatkuvan jännitteen saattaisi antaa vioittunut starttirele.

Tarkista tuleeko starttireleen oikeanpuoleiseen lähtöön jännite vaikka et starttaa:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23#p107623

Tuossa mahdollisesti oleva jatkuva +12v selittäisi tilanteen (olettaen, että bensapumpun ohjaus tulee siis puolan +-navasta).

Toinen mahdollisuus tietysti vioittunut virtalukon pohja.

Irroita puolan +-napaan tulevat johdot ja mittaa kummassa on jatkuva jännnite.
Tohon starttireleen oikeanpuoleiseen (missä ei ole mitään ) tulee +40v jatkuvasti.
Nyt Puolaan ei tuu mitään (johdot tulevat boxista).

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 11 Kesä 2015, 21:29
Kirjoittaja starsky
salkkari kirjoitti:Tohon starttireleen oikeanpuoleiseen (missä ei ole mitään ) tulee +40v jatkuvasti.
Eli tuosta starttireleestä oli sinulla jo johto poissa - nasta oli jo tyhjä?

Akun jännite on hieman yli 12V, joten miten mittasit tuon +40V?

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 11 Kesä 2015, 21:39
Kirjoittaja salkkari
starsky kirjoitti:
salkkari kirjoitti:Tohon starttireleen oikeanpuoleiseen (missä ei ole mitään ) tulee +40v jatkuvasti.
Eli tuosta starttireleestä oli sinulla jo johto poissa - nasta oli jo tyhjä?

Akun jännite on hieman yli 12V, joten miten mittasit tuon +40V?
Joo on ollu tyhjä aina.

Mittasin mittarilla - maahan ja plussa tohon napaan, ihmettelen miten mahdollista.. Et alkaako mittari hajoamaan vai onko siel oikeasti ton verran.akussa kuitenkin 12,5v

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 11 Kesä 2015, 22:12
Kirjoittaja starsky
salkkari kirjoitti:Joo on ollu tyhjä aina.
Hyvä, että on poistettu. Tuota ei enää tarvitakaan noissa elektronisissa sytkäjutuissa. Antaa potkua puolalle starttivaiheessa ohi rajoitinvastuksen vanhoissa kärjellisissä systeemeissä.

Jos siinä on se jännite kuitenkin mitattavissa, niin sisällä oleva ohut kupari/messkinkiluiska on jotenkin kulunut ja ottaa jännitekontaktia ilman releen vetoa. Pahimmassa tapauksessa lärpätin alkaa koskettaa samalla toiseen tappiin releen sisäpuolella ja jos näin käy, niin auto saattaa startata itsekseen tai starttaus ei lopukaan jossain tilanteessa.

Tuossa kuva käynnistysreleen sisuksista. Purin omani viime vuonna ja rakentelin hieman järeämmät M8 kierteellä olevat lähdöt. Tuohon tulee päälle tapilla varustettu lautanen (tappi menee käämin sisuksiin) ja lautanen yhdistää nuo kaksi järeätä kontaktia toisiinsa releen vetäessä. Lautasosassa on kiinni se luiska, joka on kiinni myös tuossa oikeanpuoleisessa tapissa (luiska siis purettu kuvan systeemistä tarpeettomana).
rele.JPG
Kuvassa näkyy vasemmasta tapista lähtevä käämilanka (käämin toinen pää on runko-osassa, ei näy purkamatta kokonaan). Starttirele ei paljoa maksa, mutta jos harrasteintoa piisaa, niin niitit voi porata pois ja purkaa sisältä ylimääräiset rojut pois. Kansi kiinni M3-koon ruuvi/mutterikiinnityksellä.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 11 Kesä 2015, 22:37
Kirjoittaja salkkari
Epäilen et tossa olis vika, ku vuosi sitten ostettu. Vanha teki just ton, et jäi starttaamaan jatkuvasti.

Kyl se näyttää siltä et uus MSD boxi on pakko hankkia jostain..

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 01 Huhti 2016, 12:41
Kirjoittaja ROKI
Kärväytit sen poksin sillä kun otit akunnavan irti, laturi työnti virtaa edelleen ylijännitteellä. Et tarvitse poksia turha laite, osta petronix jossa on rajoitin, laitoin sellase yhteen avo calaxiin ja se ei tuhoudu oikosulusta eikä ylijännitteestä. Se on suojattu ja on toiminta varma ja mikä hyvää käy vakiojakajaan suoraan, 2 johtoa vain puolaan ja käynnistys. Älä etes ajattele muita kötöksiä, itsellä ollut eka versio käytössä jo 80luvulta hyvin toimii.

Re: Auto ei sammu

Lähetetty: 01 Huhti 2016, 13:23
Kirjoittaja ROKI
Nuo startti ongelmat poistuu reilulla parillasadalla ekulla, vaihta alennuvaihde startti entisen pskaläjän tilalle. Samalla pääset eroon siitä erillisestä epäsikiöstä starttisolenoidista, ja et tarvitse enää ylisuurta akkua alennusstartti toimii pienemmällä akukapasiteetillä.