289 moottori
289 moottori
Tervehdys!
Tässä tuore käyttäjä tiedustelisi seuraavaa.
Mulla on ehjä vuosimallin1965 289 kone, tosin purettune osiin, menossa
vaihtoon, ja vähän askarruttaa, että onko nää kuinka haluttuja ja onko
näitä koneita tarjolla kuinka tiheään. Eli pitäisi keksiä pannulle jokin arvo.
Niinikään uuden padan myötä joutaa poistoon myös nelipykäläinen manuaali.
Sen takia utelen jotta ei viksummat vie ihan kuin pässiä narusta.
Olikohan tämä nyt oikea ketju?
Kiitoksin etukäteen.
Nimimerkillä: Epätietoinen
Tässä tuore käyttäjä tiedustelisi seuraavaa.
Mulla on ehjä vuosimallin1965 289 kone, tosin purettune osiin, menossa
vaihtoon, ja vähän askarruttaa, että onko nää kuinka haluttuja ja onko
näitä koneita tarjolla kuinka tiheään. Eli pitäisi keksiä pannulle jokin arvo.
Niinikään uuden padan myötä joutaa poistoon myös nelipykäläinen manuaali.
Sen takia utelen jotta ei viksummat vie ihan kuin pässiä narusta.
Olikohan tämä nyt oikea ketju?
Kiitoksin etukäteen.
Nimimerkillä: Epätietoinen
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 289 moottori
Kyllähän se ihan rahanarvoista tavaraa on, eli ei kannata antaa ilmatteeksi pois tai viiä romun keräykseen.
Itekki haeskelin vuosia takaperin poraamatonta 289 lohkoa muttei heti sattunut silmiin niin motti piti rakentaa 70-luvun lopun 302 lohkoon.
Hinnoista en sitten tarkemmin tiedä mutta useita satasia nuista osista pitäisi saada purettunakin.
Itekki haeskelin vuosia takaperin poraamatonta 289 lohkoa muttei heti sattunut silmiin niin motti piti rakentaa 70-luvun lopun 302 lohkoon.
Hinnoista en sitten tarkemmin tiedä mutta useita satasia nuista osista pitäisi saada purettunakin.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 289 moottori
Eipä täällä hirveän vaarallista ole, jos sattuu viesti väärään ketjuun. Kun otit asian esille, niin siirsin tänne "Moottori ja voimansiirto"-alueelle, joka ehkä paremmin liittyy asiaan.Becker kirjoitti:Olikohan tämä nyt oikea ketju?
Ronskia arviota tuleeBecker kirjoitti:Mulla on ehjä vuosimallin1965 289 kone, tosin purettune osiin, menossavaihtoon, ja vähän askarruttaa, että onko nää kuinka haluttuja ja onkonäitä koneita tarjolla kuinka tiheään. Eli pitäisi keksiä pannulle jokin arvo.

Jos lohko varmasti täysin kunnossa (ei halkeamia ja porattavissa esim. 030 ylikokoon), niin se voi olla muutaman satasen arvoinen. Jos kampiakseli mitoissaan, niin 50-100, männät ja kiertokanget jos ei halkeamia ehkä 100, sylinterinkannet vaatinevat kunnostuksen- pari 50-100e. nokka ja nostajat yhteensä 30.
Vesipumppu vanha valurautainen 10-20, imusarja valurautainen 2v 10e 4v 20-40e.
Ainahan saattaa löytyä ostaja, joka haluaa rakentaa juuri "matching numbers"-aihiota ja etsii oikeilla valupäiväyksillä olevia osia autoon, jolloin noista voisi saada enemmänkin.
Re: 289 moottori
Laita infoa lisää ja hintatietoa kun keksit. Noi kiinnostaa aina
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 289 moottori
Suoraan ajosta nostetut toimivat moottorit on liikkunu 500 - 1000 välillä kunnosta ja apulaitteiden määrästä riippuen. Laatikot on ollu jonku satasen, niissäkIn hintaan vaikuttaa kytkin, vauhtipyörä jne.
Mutta lopullisen hinnan määrittää luonnollisestikin kysyntä ja tarjonta. Molemmat vaihtelee aika lailla.
Mutta lopullisen hinnan määrittää luonnollisestikin kysyntä ja tarjonta. Molemmat vaihtelee aika lailla.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: 289 moottori
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Musseen pitäisi tulla Summitilta Ford Motorsportin tekemä 340 heppainen 302. Nää koneet kuulema kannattaa tarkistaa ennen autoon laittoa.
Paikallinen firma tekee sen ja koekäyttää penkissä. Heidän kulujensa osittaiseen korvaamiseen ajattelin antaa 289:n jos hinnoista sovitaan.
No nyt ainakin tiedän suurin piirtein missä liikutaan. Katsotaan nyt sitten miten käy.
Alunperin oli aikomus rakentaa orkkiskoneesta jonkinlainen Hi-Po versio, mutta tämä 302 vaihtoehto vaikutti tulevan halvemmaksi.
Paikallinen firma tekee sen ja koekäyttää penkissä. Heidän kulujensa osittaiseen korvaamiseen ajattelin antaa 289:n jos hinnoista sovitaan.
No nyt ainakin tiedän suurin piirtein missä liikutaan. Katsotaan nyt sitten miten käy.
Alunperin oli aikomus rakentaa orkkiskoneesta jonkinlainen Hi-Po versio, mutta tämä 302 vaihtoehto vaikutti tulevan halvemmaksi.
Re: 289 moottori
No niin, Vantaassa on vettä virrannut viimeisen päivityksen jälkeen. Pistin vaihdelaatikon myynti-ilmoituksen Blokkettiin, ja kas kummaa jo alkoi eemeli täyttyä kyselyistä. Hinnaksi panin 4000 kruunua, tosin jälkeenpäin tuumasin josko huutokauppa olisi ollut parempi vaihtoehto, mutten arvannut minkälaista suosioita laatikon myynti aikaansaa. Nopeimmin vastannut tuli kaverinsa kanssa katsomaan, ja kummatkin olivat Hoppa miehiä, sillä asiantuntemuksen huomasin heti. Laatikko tsekattiin ja hyväksi havaittiin. Tallin nurkassa oleva purettu kone herätti myös mielenkiintoa ja kun sain asiallisen tarjouksen niin nostettiin myös 289 farkkuVolvon peräkonttiin. Omaa projektia myös tarkasteltiin ja kaikki se mitä siihen oli tehty sai herroilta hyväksyvän lausunnon, paitsi taka-akselin ja jousen väliin laitetut 2 tuuman tiputuspalat, mutta tämä aihe kuuluukin toiselle osastolle.
Uusi moottori siis tilattiin Summitilta. Käytettyyn 302 lohkoon Ford Racingin rakentama moottori. Se sitten saapui lentorahtina Arlandaan ja kävimme sen sieltä tullaamassa ja sitten matka jatkui moottorin kera Pär:in luo Engine Kit Racing- nimiseen firmaan, joka sijaisee Storforssissa. Olin etukäteen vähän vakoillut sitä että minkälaatuisia nämä valmiiksi kootut koneet oikein ovat, vaikkapa Ford Racingin kasaamat. Laatu kuulema saattoi vaihdella, joten otin selvää josko jostain löytyy Ford spesialisti ja tämä Pär on tunnettu alalla ja kuulema osaa hommansa. No kone Pärille ja sovittiin, että hän käy sen kokonaan läpi, laakeroinnit, momentit ja käyttää sitten koepenkissä. Halpaa se ei ollut, mutta on parempi, että kone ajetaan penkissä ennekuin se tiputetaan paikalleen. Jostain syystä GM spesialisteja tuntuu löytyvän helpommin, mutta Fordia tuntevia on harvemmassa.
Kaikki meni itseasiassa hyvin. Tehoja löytyi jopa 365hv luvatun 340 asemesta, mikä on aika harvinaista, yleensä niitä hepoja tuppaa olemaan vähemmän, ja vääntöä myöskin passelisti, eli myös 340 lb/ft. Ainoa moitittava seikka oli että kannet oli vedetty kuivana kiinni. Kierteisiin pitää pistää öljyä ja pultin hattujen alle vaseliinia. No nyt kone on tallissa odottelemassa joskus tulevaisuudessa tapahtuvaa nokalle nostoa. Mutta sitä ennen täytyy hankkia kaikenlaista tilpehööriä, kuten erikoisvahvat "tyynyt" joilla näyttää olevan hintaa. 500 taalaa. Kumiset eivät kuulema kestä.
Itseasiassa otsikkokin on väärä, pitäisi kai vaihtaa 302:si, mutta kun kyseessä on koko auton rakentaminen, niin asiaa ja kyseltävää tulee olemaan kopasta ja alustasta sekä paljon muusta. Kyseessä on siis 1965 Fastback pulttimutteri "entisöinti", jossa auto on rakennettu ja vahvistettu Trans-Am speksien mukaan, jossa alusta on jo valmiina, mutta paljon muuta on vielä tekemättä.
Sillä ei ole meininki kilpailla, vaan lähinnä kokeilla kuinka kauan kuski saa pitää korttinsa.
Uusi moottori siis tilattiin Summitilta. Käytettyyn 302 lohkoon Ford Racingin rakentama moottori. Se sitten saapui lentorahtina Arlandaan ja kävimme sen sieltä tullaamassa ja sitten matka jatkui moottorin kera Pär:in luo Engine Kit Racing- nimiseen firmaan, joka sijaisee Storforssissa. Olin etukäteen vähän vakoillut sitä että minkälaatuisia nämä valmiiksi kootut koneet oikein ovat, vaikkapa Ford Racingin kasaamat. Laatu kuulema saattoi vaihdella, joten otin selvää josko jostain löytyy Ford spesialisti ja tämä Pär on tunnettu alalla ja kuulema osaa hommansa. No kone Pärille ja sovittiin, että hän käy sen kokonaan läpi, laakeroinnit, momentit ja käyttää sitten koepenkissä. Halpaa se ei ollut, mutta on parempi, että kone ajetaan penkissä ennekuin se tiputetaan paikalleen. Jostain syystä GM spesialisteja tuntuu löytyvän helpommin, mutta Fordia tuntevia on harvemmassa.
Kaikki meni itseasiassa hyvin. Tehoja löytyi jopa 365hv luvatun 340 asemesta, mikä on aika harvinaista, yleensä niitä hepoja tuppaa olemaan vähemmän, ja vääntöä myöskin passelisti, eli myös 340 lb/ft. Ainoa moitittava seikka oli että kannet oli vedetty kuivana kiinni. Kierteisiin pitää pistää öljyä ja pultin hattujen alle vaseliinia. No nyt kone on tallissa odottelemassa joskus tulevaisuudessa tapahtuvaa nokalle nostoa. Mutta sitä ennen täytyy hankkia kaikenlaista tilpehööriä, kuten erikoisvahvat "tyynyt" joilla näyttää olevan hintaa. 500 taalaa. Kumiset eivät kuulema kestä.
Itseasiassa otsikkokin on väärä, pitäisi kai vaihtaa 302:si, mutta kun kyseessä on koko auton rakentaminen, niin asiaa ja kyseltävää tulee olemaan kopasta ja alustasta sekä paljon muusta. Kyseessä on siis 1965 Fastback pulttimutteri "entisöinti", jossa auto on rakennettu ja vahvistettu Trans-Am speksien mukaan, jossa alusta on jo valmiina, mutta paljon muuta on vielä tekemättä.
Sillä ei ole meininki kilpailla, vaan lähinnä kokeilla kuinka kauan kuski saa pitää korttinsa.
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 289 moottori
Jos tarkoitat moottorin kannakkeiden kumeja, niin kyllä vakiot kestää ihan hyvin. Jos kuitenkin epäilet ettei kestä, poraa keskelle reikä ja pultti läpi. Ei pääse repeämään. Mulla kesti tuollaisena monta vuotta 500+ hevosvoimaa. Nyt vaihdoin uretaanisiin, kun tuli sellaiset joskus tehtyä.Becker kirjoitti:Mutta sitä ennen täytyy hankkia kaikenlaista tilpehööriä, kuten erikoisvahvat "tyynyt" joilla näyttää olevan hintaa. 500 taalaa.
Älä turahaa laita 500, kun muutamalla eurolla saat nuo nykyiset kestämään.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: 289 moottori
Ai sinäkin olet sitä mieltä. Sain nimittäin samanatyyppisen ehdoituksen täältäpäin ja ilmeisesti tuo uudet kumityynyt ja pultti läpi versio on sitten toimiva ja kestää. Ja varmaan ajossakin mukavampi kun ei kone makaa suoraan rungon päällä. Tässä muuten oli ostettaessa se kettinginpätkä toisen kumityynyn "varmistuksena." En kyllä ymmärrä syytä, sillä se 289 oli ihan vakio 200 hp pata.
Näissä kuulema aikoinaan tyynyt repesi ja sen seurauksena kone tippui nokalta.
Mutta hyvä, näillä neuvoilla sitten mennään. Taas säästettiin pitkä penni ja siitä kiitos
Näissä kuulema aikoinaan tyynyt repesi ja sen seurauksena kone tippui nokalta.
Mutta hyvä, näillä neuvoilla sitten mennään. Taas säästettiin pitkä penni ja siitä kiitos

Re: 289 moottori
Yksi vanha vaihtoehto on myös laittaa vanttiruuvi kuskin puolelle kanteen ja vaikka kallistuksen vakaajan pultiin kiinni.