Sivu 1/1

Vastus kadoksissa

Lähetetty: 13 Maalis 2015, 19:39
Kirjoittaja Nelkku
Onko kukaan kaivanut -68 Mussen puolalle menevästä kaapelista etuvastusta esille. Minulla on näköjään alkuperäiset kaapelit ja ehjät suojat kaapeleissa, mutta päälisinpuolin en löytänyt mitään pattia, mikä viittaisi tuohon vastukseen. Onko kenelläkään antaa "kordinaattia" mistä kannattaisi etsiä. Ei viitsisi turhaan halkaista ehjiä suojia.

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 13 Maalis 2015, 20:33
Kirjoittaja Antti66HT
Ei kait noissa mitään patteja ole, vaan johto itsessään tekee vastusta?

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 13 Maalis 2015, 21:14
Kirjoittaja Late
Hämärä mielikuva... Vaaleanpunainen vähän paksumpi johto virtalukon lähellä. Toivottavasti joku voi varmistaa :?

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 13 Maalis 2015, 21:32
Kirjoittaja Topias74
Muistaakseni velipojan -69:stä se löytyi myös sieltä mittariston takaa! :roll:

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 14 Maalis 2015, 04:35
Kirjoittaja FFreak
Juu tais virtalukolta lähteä vaaleanpunainen paksu johto, joka on se vastus. Netistä taitaa löytyä myös kuvahaulla kaavio sähköistä, joka on parin A4: n kokoinen. Itse tulostin tuollaiset. Omasta mielestä helppolukuinen.

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 14 Maalis 2015, 18:20
Kirjoittaja Nelkku
No voi tana! Hain ns. perinteistä vastusta mikä on liitetty kaapelin väliin. Mutta tässä tapauksessa kaapelin materiaalilla muodostetaan tuo tarvittava vastus.
Täytyy rinnalle laittaa toinen kaapeli. Kiitos taas vinkeistä. On tää ropaaminen hieno harrastus. :D

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 13:48
Kirjoittaja Antti66HT
No en kyllä turhia releitä asentaisi. Normi johtoa ja vastus.

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 18:06
Kirjoittaja Nelkku
Tosiaan olen laittamassa Flame-Thrower kärjettömän jakajan vanhan kärjellisen tilalle. Mittasin vastuksen ja ei se kaksinen ollut 50Ω.

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 16 Maalis 2015, 07:36
Kirjoittaja starsky
Kun vaihtaa uudempaan kärjettömään systeemiin, niin kannattaa hoidella releellä sähkönsyöttö suoraan akusta puolalle ja virranjakajalle.

Pura samalla solenoidista puolalle menevä turhaksi jäävä johto pois ( antaa tuon tehostetun kipinän startatessa):

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23#p107623

Alkuperäinen virtalukolta puolaan tuleva signaali riittää ohjaamaan relettä ilman etuvastuksen poistoa.

Muista laittaa erillinen sulake akun ja releen väliin.

Huomioi johtoon laitettavan sulakkeen kanssa, että ovat sopivat toisiinsa (ei liian isoa sulaketta liian pienen poikkipinnan johtoon).

Ohjetta sulakkeiden ja johtimien mitoitukseen vaikka oheisesta OD-ketjusta:
1,5mm - 10A
2,5mm - 16A
4mm - 20A
6mm - 25A
10mm - 32A
16mm - 63A
25mm - 100A

tässä tapauksessa riittänee 1,5mm ja 10A sulake (tai voi laittaa pienemmänkin sulakkeen tuohon 1,5mm:n johtoon, vaikka esim. 5A ja kestänee normaalitilanteessa kärjettömän sytytyksen tarpeisiin).

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 16 Maalis 2015, 09:02
Kirjoittaja Firebolt
Jos enemmänki noita sähköhommia autoonsa aikoo tehä, on ihan suotavaa opetella tää ulkoa ja hallita tämmöset pienet laskutoimitukset, ettei tartte alkaa kyseleen minkäkokonen sulake tälle ja tälle tarvitaan, vaan osaa ite laskee sen ja saa avun heti!

Kuva

Toi on hyvä ripustaa tallinseinälle sen "väri väriin ja loput maihin" -tekstin viereen, vaikka sen muistais nii ei tulils virheitä!

Re: Vastus kadoksissa

Lähetetty: 16 Maalis 2015, 16:30
Kirjoittaja Antti66HT
Jotkut, esim. Mallory Unilite vaatii tuon vastuksen ( mielellään heidän oma), jottei valosilmä kärähdä. Useimmat kärjettömät jakajat eivät häiriinny "ylijännitteestä"

Ajatushan noissa on että startatessa saavat maks 12v, ja sitten kun laturi nostaa jännitteen, tuo vastus laskee sen 12v:iin.