Poniin lisää potkua, kokeneemmilta vinkkejä?
Lähetetty: 16 Joulu 2014, 01:27
Eletään taas sitä aikaa vuodesta, kun kuumottelee ajatus pienestä tehon lisäyksestä. Vaihtoehtojahan on kaksi, tai se kolmas myös tietysti, eli unohtaa koko juttu. Mutta siis ne 2: a) piristää nykyistä V6:sta b) vaihtaa autoa. Lähinnä tuohon a) vaihtoehtoon kaipaisin konkareiden näkemyksiä.
Ajatustasolla homma menisi niin, että kutonen ahdetaan painotehosuhteen sallimissa puitteissa, eli takasilta mitattuna lopputulos olisi katukäytössä n. 300-330 pollea. Auto on Californian päästöillä ja saman päästötason ahdinsettejä löytyy useankin laisia. Alusta on päivitetty jo vakio GT:tä paremmaksi, etujarrujen GT päivitys onnistuu helposti (takaset valmiiksi samat). Mutta sitten alkaa se vaikeampi osuus: voimalinjan mallisarjan tehokkaamman =GT vastaavuus.
Tässä olisi kaksi tietä 1) vaihtaa TR 3650, kardaani ja 8.8. perä, vaatii kytkimen ja laatikon adapterin, lisää painoa. 2) vahvistaa T5 ja 7.5 perä, jossa jo 3.73 välitys ja Detroit Locker, vaatii stage2 kytkimen.
Kumpi tuossa nyt kannattaisi tehdä 1 vai 2?
Vaihtoehtoon 1 löytyy hyvin tavaraa niin uutena kuin purkaamoiltakin. Mikä lienee vakio TR3650 tehonkesto? Vakio 8.8 tehonkesto?
Vaihtoehdon 2 T5 laatikon vahvistaminen tarkoittaisi seuraavia osia:
1352-085-060-94-590 Input Shaft, T-5z, Ford, 2.95 first .590 pilot, 4.0L 05-10 mustang
1352-077-070 Cluster, T-5, WC, 2.95 gearset, all models (replaces 1352-070-053)
1352-027-015-HD Lower cluster support plate, T-5 Billet steel
1352-080-031 Gear, 1st, WC T-5, 32t Ford, GM 2.95 (73)
1352-080-028 Gear, 2nd, T-5 WC, 2.95, 33t Ford, GM V8 HD (88)
1352-083-002 Gear, 3rd, T-5, Ford, 2.95:1, WC (83) replaces 1352-080-045
1352-080-052 Gear, 5th, T-5, drive, 55T ford (.73=2.95)
1352-070-045 Gear, 5th, Driven, Ford (.73=2.95) 31tooth
1332-131-001 Bearing, Input shaft, Non cobra, Qty 15 for T-5, 17 for 3550/TKOs (66A)
87032 3/32 Thick Buna o-ring
1300-044-015 Seal, Input shaft, T-5/T-45/T-56, all models (61)
1332-091-002 Synchro ring, T-5, WC, 5th, Bronze (54A)
TBKT11875 Block ring kit, 1-2, inner, outer and friction ring
1352-591-003 Ring, Synchro, T-5 WC, 3-4 Syncro ring, Carbon Fiber (77)
TTKT1693 Cluster bearing kit, T-5, cup and bearing with o-ring
1352-127-008 Fork insert, T-5, Plastic all models (32,52) 6
Näillä T5 tehonkesto pitäisi olla yli 450 RWHP katurenkailla. Osatarjouksen sain Modern Drivelineltä, jonka pitäisi olla Tremec specialisti. He ovat tehneet näin vahvistettuja T5:a mm. 2007 Shelby Terlingua Mustang V6 -autoihin.
Mutta osat taitavat maksaa enemmän kuin TR3650 ja eivät kai ne itsekseen paikolleen mene...=tekijäkin pitäisi löytää.
Voiko 7.5.perän vahvistaa n. 400 RWHP luokkaan? Se Detroit locker kai kestää, mutta vetarit, laakerit, kotelo??? Ei raskisi hyvää lukkoa ja uutta välitystä hassata...
Joku varmaan pian kysyy, miksi kutosta kannattaa ylipäänsä piristää?
Ymmärrän kysymyksen... jos piristyslinjalle lähdetään, voi olla, että joskus tulevaisuudessa koneen sisälläkin tapahtuu jotain, jolloin lopullinen, tietysti VAIN RATAKÄYTÖSSÄ, tavoiteltava teho olisi n. 450 RWHP, sen verran näkyvät enimmillään noista kutosista rapakon takana ottavan. En tosin uskalla edes laskea, mitä osat maksavat jos niihin lukemiin mennään
Olen minä 8:n tekniikan ja koko autonkin vaihtoa harkinnut. Tuo yksilö tuli perheeseemme ensimmäiseltä omistajalta lähes ajamattomana muuttoautona ja olen siihen aika paljon päivitystä tehnyt ja kiintynyt. Eli ei oikein raskisi luopua ja talous ei kestäisi hommata toista....
Mutta siis auttakaa miestä mäessä, mikä tuon voimalinjan kanssa olis paras ratkaisu, jos tuota alkaa muokkaamaan?
Tai pistäkää edes jäitä hattuun, kun eihän tässä ole mitään järkeä
Ajatustasolla homma menisi niin, että kutonen ahdetaan painotehosuhteen sallimissa puitteissa, eli takasilta mitattuna lopputulos olisi katukäytössä n. 300-330 pollea. Auto on Californian päästöillä ja saman päästötason ahdinsettejä löytyy useankin laisia. Alusta on päivitetty jo vakio GT:tä paremmaksi, etujarrujen GT päivitys onnistuu helposti (takaset valmiiksi samat). Mutta sitten alkaa se vaikeampi osuus: voimalinjan mallisarjan tehokkaamman =GT vastaavuus.
Tässä olisi kaksi tietä 1) vaihtaa TR 3650, kardaani ja 8.8. perä, vaatii kytkimen ja laatikon adapterin, lisää painoa. 2) vahvistaa T5 ja 7.5 perä, jossa jo 3.73 välitys ja Detroit Locker, vaatii stage2 kytkimen.
Kumpi tuossa nyt kannattaisi tehdä 1 vai 2?
Vaihtoehtoon 1 löytyy hyvin tavaraa niin uutena kuin purkaamoiltakin. Mikä lienee vakio TR3650 tehonkesto? Vakio 8.8 tehonkesto?
Vaihtoehdon 2 T5 laatikon vahvistaminen tarkoittaisi seuraavia osia:
1352-085-060-94-590 Input Shaft, T-5z, Ford, 2.95 first .590 pilot, 4.0L 05-10 mustang
1352-077-070 Cluster, T-5, WC, 2.95 gearset, all models (replaces 1352-070-053)
1352-027-015-HD Lower cluster support plate, T-5 Billet steel
1352-080-031 Gear, 1st, WC T-5, 32t Ford, GM 2.95 (73)
1352-080-028 Gear, 2nd, T-5 WC, 2.95, 33t Ford, GM V8 HD (88)
1352-083-002 Gear, 3rd, T-5, Ford, 2.95:1, WC (83) replaces 1352-080-045
1352-080-052 Gear, 5th, T-5, drive, 55T ford (.73=2.95)
1352-070-045 Gear, 5th, Driven, Ford (.73=2.95) 31tooth
1332-131-001 Bearing, Input shaft, Non cobra, Qty 15 for T-5, 17 for 3550/TKOs (66A)
87032 3/32 Thick Buna o-ring
1300-044-015 Seal, Input shaft, T-5/T-45/T-56, all models (61)
1332-091-002 Synchro ring, T-5, WC, 5th, Bronze (54A)
TBKT11875 Block ring kit, 1-2, inner, outer and friction ring
1352-591-003 Ring, Synchro, T-5 WC, 3-4 Syncro ring, Carbon Fiber (77)
TTKT1693 Cluster bearing kit, T-5, cup and bearing with o-ring
1352-127-008 Fork insert, T-5, Plastic all models (32,52) 6
Näillä T5 tehonkesto pitäisi olla yli 450 RWHP katurenkailla. Osatarjouksen sain Modern Drivelineltä, jonka pitäisi olla Tremec specialisti. He ovat tehneet näin vahvistettuja T5:a mm. 2007 Shelby Terlingua Mustang V6 -autoihin.
Mutta osat taitavat maksaa enemmän kuin TR3650 ja eivät kai ne itsekseen paikolleen mene...=tekijäkin pitäisi löytää.
Voiko 7.5.perän vahvistaa n. 400 RWHP luokkaan? Se Detroit locker kai kestää, mutta vetarit, laakerit, kotelo??? Ei raskisi hyvää lukkoa ja uutta välitystä hassata...
Joku varmaan pian kysyy, miksi kutosta kannattaa ylipäänsä piristää?



Olen minä 8:n tekniikan ja koko autonkin vaihtoa harkinnut. Tuo yksilö tuli perheeseemme ensimmäiseltä omistajalta lähes ajamattomana muuttoautona ja olen siihen aika paljon päivitystä tehnyt ja kiintynyt. Eli ei oikein raskisi luopua ja talous ei kestäisi hommata toista....
Mutta siis auttakaa miestä mäessä, mikä tuon voimalinjan kanssa olis paras ratkaisu, jos tuota alkaa muokkaamaan?
Tai pistäkää edes jäitä hattuun, kun eihän tässä ole mitään järkeä
