Sivu 1/3

Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 14 Joulu 2014, 18:02
Kirjoittaja Tontsa81
Nyt on alkanut meikäläisen 05 GT todella takkuamaan talvikäytössä. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka on päivän seissyt -15 asteen pakkasessa, mutta nyt ei tahdo pysyä käynnissä sekuntia pidempää kun yön seisoo 0 asteessa. Akku antaa kyllä hyvin potkua eli siitä homma ei jää kiinni. Vinkkipalkkio luvassa :blackman:

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 14 Joulu 2014, 19:39
Kirjoittaja Late
Ekana tulisi mieleen ettei tunnista lämpötilaa eikä osaa rikastaa kylmää konetta. Ainakin vanhemmissa asiaa mittaa yksi lämpöanturi jonka signaalien perusteella ecu säätää rikastusta

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 09:40
Kirjoittaja Tontsa81
Late kirjoitti:Ekana tulisi mieleen ettei tunnista lämpötilaa eikä osaa rikastaa kylmää konetta. Ainakin vanhemmissa asiaa mittaa yksi lämpöanturi jonka signaalien perusteella ecu säätää rikastusta
Tuo tuntuisi todennäköisemmältä vaihtoehtolta. Voisiko vika olla myös sellainen, että akun maadoituksessa on häikkää? Pari kertaa kun on tehnyt myös niin, että parin käynnistysyrityksen jälkeen akusta on hävinnyt tehoja ja 10V tippui. Siitä ei enää potku riittänyt edes pitämään radiota päällä...
Käynnistyksessä ei ole mitään ongelmia silloin kun annat olla vaikka tunnin roikan päässä lämpiämässä.

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 10:11
Kirjoittaja simppa 73
Nyt musta haiskahtas siltä, että meneppä kuitenkin akkukauppaan. Sulta taitaa olla mennyt 1 kenno oikkariin.

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 11:50
Kirjoittaja Tontsa81
simppa 73 kirjoitti:Nyt musta haiskahtas siltä, että meneppä kuitenkin akkukauppaan. Sulta taitaa olla mennyt 1 kenno oikkariin.
Eli käypäsemme siis akkumarketissa ja uutta tulille ja jospa ori sillä hirnuisi taas tasaisen tappavasti. Onhan tuo nykyinen jo 4v vanhakin. :drum:

Nykyinen akku on 80 ah. Onko kellään mitään hajua, mikä on minimivaatimus, että mene turhan hengettömäksi?

Edit: Exiden EA722 on passeli värkki ja pelaa talvellakin...

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 16:14
Kirjoittaja jls
Rouvan isolohko (1.3) Micrassa oli vastaavia ongelmia. Tokeni akun vaihdolla. Nyt hirnuu yhtä komiasti ku wäästpäkin mäkki.

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 15 Joulu 2014, 16:43
Kirjoittaja Hopia
Multakin pitkäveto heikon akun suuntaan. Käynnistettäessä kun tarvii virtaa niin bensapumpulle, ruiskusuuttimille, puolalle, startille, antureille, eculle jne... jos yksikin jää liian vähälle jännitteelle, eihän se mitä lähde käyntiin tai pysy käynnissä.

Eikös se niin ollut, että Mustangin kampuran asentotunnistin korjaantuu laturin vaihdolla? Explorerissa se on ainakin pari kertaa kertonut viimeisiään vetelevästä akusta. Eli eipä anna ecu bensapumpulle lupaa, jos kampuran asento ei ole tiedossa.... ja alhasella jännitteellä ko. signaali taitaa olla niitä ensimmäisenä feilaavia?

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 07:14
Kirjoittaja Tontsa81
No niin nyt on uusi akku laitettu ja ensimmäisiä pikkupakkasia odotellessa..Näillä +3 asteen lukemilla kun lähti muutenkin vielä moitteetta käyntiin. :bunny3:

No niin nollasäähän siellä on yöllä ollut ja auto ilman lämmitystä..

Tulos: Starttaa, mutta eipä vaan lähde vaan saman sekunnin pysyy käynnissä. :asking02:

Ja ei muuta kuin Jari Mäelle Korkenkorvalle testeriin?

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 09:20
Kirjoittaja Pertti
Suojaseltakin kannattaa kysyä, voi olla edullisempi.....

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 09:28
Kirjoittaja Tontsa81
Soitin Auto-Sähkö Matalamäelle ja sanoi, että ainut Jenkkiautotesteri ois Mäellä, mutta pitää soittaa tuonnekin. Käytin juuri autoa 30 min lämmityksessä ja ekasta käyntiin eli kyllä se vika on tuossa lämpötilaanturissa.

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 11:36
Kirjoittaja Tontsa81
Onko kellään tietoa paljonko tollanen lämpöanturi kustantaisi?

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 16:22
Kirjoittaja Tontsa81
No niin, Mäellä käytetty kunnon testerissä ja eipä vaan löytyny vikakoodia.....tai no ainut vikakoodi oli akun jännite kun akun kanssa operoin... :asking02:

Onko muita hyviä veikkauksia, kun huollossa seuraavana toimenpiteenä pyysivät tuomaan auton pihaan edellisenä iltana niin saavat aamulla lyödä kylmänä testeriin ja koittaa käynnistää.

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 19:29
Kirjoittaja Juke66
Ei nyt liity ehkä suoraan tähän, mutta käytätkö lohkolämmitintä?

Pikkuveljellä oli aikoinaan Volvo S40 jossa oli Fordin pikku bensakone ja tuohon oli asennettu liikkeessä lohkolämppäri. Auto oireili pakkasella samantyylisesti ja siihen vaihdettiin kanssa akkua ja antureita mutta vika ei poistunut, eikä testeritkään näyttäneet mitään vikaa. Ainoastaan silloin jos oli plussa keli, ei ongelmia ollut. Viaksi paljastui se, että lohkolämppärin vastus oli asennettu liian lähelle lämpötilaanturia ja tästä syystä anturi haisteli, että keli olisi lämpöisempi kuin todellisuudessa oli ja tästä johtuen auto kävi huonosti tai sammui heti käynnistymisen jälkeen. Tuota kokeiltiin myös niin, että pakkasella jätettiin lämppäri pois ja silloin auto lähti ihan normaalisti käymään. Takuuseen meni silloin kaikki korjaukset ja samallla asennettiin lohkolämppärin tilalle säteilylämmitin (jolla ei kuulemma tee mitään).

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 16 Joulu 2014, 20:05
Kirjoittaja Tontsa81
Joo lohkolämmitin löytyy. 2010 on auto tuotu maahan ja todennäköisesti siis lohkolämmitin on tuolloin asennettu autoon. Tämä on minulle kolmas "talvi" tällä autolla ja nyt vasta ensimmäisen kerran esiintyy tämä ongelma.

Re: Huono kylmäkäynnistys

Lähetetty: 06 Tammi 2015, 16:52
Kirjoittaja Tontsa81
Eipä vielä onnistunut oikean lämpätila-anturin hankinta vaikka auton rungon numerolla tilattiin...vissiin kuului ainoastaan V6 koneelle tuo anturi :x

Kokeilinpa sitten taas vaihteeksi vähän kylmäkäynnistystä -15 asteen pakkasella pakon edessä kun eksyin sellaisen lämpötolpan eteen, joka toimii ainoastaan jaksoissa, eli sinne jäi musti parkkipaikalle odottelemaan lämpimämpiä kelejä kun eihän tuota raukkaa saa edes hinattua mistään! :shock: Kova on Fordilla ollu luotto...

No, koitimma sitten apukaapeleilla käynnistellä, ettei akku tyhjene. Kone kyllä saatiin varmasti lämpöseksi yli 100 käynnistyskerralla. 2 sekuntia se saatiin aina pysymään käynnissä ja ehti antaa vähän kaasuakin, mutta aina sama juttu eli pelit seis sen jälkeen.

Ja kysymys..Eli mittaako tuo imusarjan alla oleva lämpötila-anturi nyt sitten moottorin lämpötilaa vai jäähdytysnesteen lämpötilaa? Ilmeisesti tässä kyseisessä ongelmassa kännistyksenesto lyö pelit seis vaikka moottori on lämmin, mutta lämpötila-anturi ei tunnista jäähdytysnesteen lämpötilaa?