Huono kylmäkäynnistys

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Nyt on alkanut meikäläisen 05 GT todella takkuamaan talvikäytössä. Aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka on päivän seissyt -15 asteen pakkasessa, mutta nyt ei tahdo pysyä käynnissä sekuntia pidempää kun yön seisoo 0 asteessa. Akku antaa kyllä hyvin potkua eli siitä homma ei jää kiinni. Vinkkipalkkio luvassa :blackman:
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1327
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Late »

Ekana tulisi mieleen ettei tunnista lämpötilaa eikä osaa rikastaa kylmää konetta. Ainakin vanhemmissa asiaa mittaa yksi lämpöanturi jonka signaalien perusteella ecu säätää rikastusta
Late

-84 Mustang SVO
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Late kirjoitti:Ekana tulisi mieleen ettei tunnista lämpötilaa eikä osaa rikastaa kylmää konetta. Ainakin vanhemmissa asiaa mittaa yksi lämpöanturi jonka signaalien perusteella ecu säätää rikastusta
Tuo tuntuisi todennäköisemmältä vaihtoehtolta. Voisiko vika olla myös sellainen, että akun maadoituksessa on häikkää? Pari kertaa kun on tehnyt myös niin, että parin käynnistysyrityksen jälkeen akusta on hävinnyt tehoja ja 10V tippui. Siitä ei enää potku riittänyt edes pitämään radiota päällä...
Käynnistyksessä ei ole mitään ongelmia silloin kun annat olla vaikka tunnin roikan päässä lämpiämässä.
simppa 73
Addikti
Viestit: 284
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 12:49
Auto: Ford Mustang GT 2005

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja simppa 73 »

Nyt musta haiskahtas siltä, että meneppä kuitenkin akkukauppaan. Sulta taitaa olla mennyt 1 kenno oikkariin.
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

simppa 73 kirjoitti:Nyt musta haiskahtas siltä, että meneppä kuitenkin akkukauppaan. Sulta taitaa olla mennyt 1 kenno oikkariin.
Eli käypäsemme siis akkumarketissa ja uutta tulille ja jospa ori sillä hirnuisi taas tasaisen tappavasti. Onhan tuo nykyinen jo 4v vanhakin. :drum:

Nykyinen akku on 80 ah. Onko kellään mitään hajua, mikä on minimivaatimus, että mene turhan hengettömäksi?

Edit: Exiden EA722 on passeli värkki ja pelaa talvellakin...
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jls »

Rouvan isolohko (1.3) Micrassa oli vastaavia ongelmia. Tokeni akun vaihdolla. Nyt hirnuu yhtä komiasti ku wäästpäkin mäkki.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Hopia
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Helmi 2011, 09:32
Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Hopia »

Multakin pitkäveto heikon akun suuntaan. Käynnistettäessä kun tarvii virtaa niin bensapumpulle, ruiskusuuttimille, puolalle, startille, antureille, eculle jne... jos yksikin jää liian vähälle jännitteelle, eihän se mitä lähde käyntiin tai pysy käynnissä.

Eikös se niin ollut, että Mustangin kampuran asentotunnistin korjaantuu laturin vaihdolla? Explorerissa se on ainakin pari kertaa kertonut viimeisiään vetelevästä akusta. Eli eipä anna ecu bensapumpulle lupaa, jos kampuran asento ei ole tiedossa.... ja alhasella jännitteellä ko. signaali taitaa olla niitä ensimmäisenä feilaavia?
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

No niin nyt on uusi akku laitettu ja ensimmäisiä pikkupakkasia odotellessa..Näillä +3 asteen lukemilla kun lähti muutenkin vielä moitteetta käyntiin. :bunny3:

No niin nollasäähän siellä on yöllä ollut ja auto ilman lämmitystä..

Tulos: Starttaa, mutta eipä vaan lähde vaan saman sekunnin pysyy käynnissä. :asking02:

Ja ei muuta kuin Jari Mäelle Korkenkorvalle testeriin?
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Suojaseltakin kannattaa kysyä, voi olla edullisempi.....
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Soitin Auto-Sähkö Matalamäelle ja sanoi, että ainut Jenkkiautotesteri ois Mäellä, mutta pitää soittaa tuonnekin. Käytin juuri autoa 30 min lämmityksessä ja ekasta käyntiin eli kyllä se vika on tuossa lämpötilaanturissa.
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Onko kellään tietoa paljonko tollanen lämpöanturi kustantaisi?
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

No niin, Mäellä käytetty kunnon testerissä ja eipä vaan löytyny vikakoodia.....tai no ainut vikakoodi oli akun jännite kun akun kanssa operoin... :asking02:

Onko muita hyviä veikkauksia, kun huollossa seuraavana toimenpiteenä pyysivät tuomaan auton pihaan edellisenä iltana niin saavat aamulla lyödä kylmänä testeriin ja koittaa käynnistää.
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

Ei nyt liity ehkä suoraan tähän, mutta käytätkö lohkolämmitintä?

Pikkuveljellä oli aikoinaan Volvo S40 jossa oli Fordin pikku bensakone ja tuohon oli asennettu liikkeessä lohkolämppäri. Auto oireili pakkasella samantyylisesti ja siihen vaihdettiin kanssa akkua ja antureita mutta vika ei poistunut, eikä testeritkään näyttäneet mitään vikaa. Ainoastaan silloin jos oli plussa keli, ei ongelmia ollut. Viaksi paljastui se, että lohkolämppärin vastus oli asennettu liian lähelle lämpötilaanturia ja tästä syystä anturi haisteli, että keli olisi lämpöisempi kuin todellisuudessa oli ja tästä johtuen auto kävi huonosti tai sammui heti käynnistymisen jälkeen. Tuota kokeiltiin myös niin, että pakkasella jätettiin lämppäri pois ja silloin auto lähti ihan normaalisti käymään. Takuuseen meni silloin kaikki korjaukset ja samallla asennettiin lohkolämppärin tilalle säteilylämmitin (jolla ei kuulemma tee mitään).
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Joo lohkolämmitin löytyy. 2010 on auto tuotu maahan ja todennäköisesti siis lohkolämmitin on tuolloin asennettu autoon. Tämä on minulle kolmas "talvi" tällä autolla ja nyt vasta ensimmäisen kerran esiintyy tämä ongelma.
Tontsa81
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 08:35
Auto: Ford Mustang GT 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Eipä vielä onnistunut oikean lämpätila-anturin hankinta vaikka auton rungon numerolla tilattiin...vissiin kuului ainoastaan V6 koneelle tuo anturi :x

Kokeilinpa sitten taas vaihteeksi vähän kylmäkäynnistystä -15 asteen pakkasella pakon edessä kun eksyin sellaisen lämpötolpan eteen, joka toimii ainoastaan jaksoissa, eli sinne jäi musti parkkipaikalle odottelemaan lämpimämpiä kelejä kun eihän tuota raukkaa saa edes hinattua mistään! :shock: Kova on Fordilla ollu luotto...

No, koitimma sitten apukaapeleilla käynnistellä, ettei akku tyhjene. Kone kyllä saatiin varmasti lämpöseksi yli 100 käynnistyskerralla. 2 sekuntia se saatiin aina pysymään käynnissä ja ehti antaa vähän kaasuakin, mutta aina sama juttu eli pelit seis sen jälkeen.

Ja kysymys..Eli mittaako tuo imusarjan alla oleva lämpötila-anturi nyt sitten moottorin lämpötilaa vai jäähdytysnesteen lämpötilaa? Ilmeisesti tässä kyseisessä ongelmassa kännistyksenesto lyö pelit seis vaikka moottori on lämmin, mutta lämpötila-anturi ei tunnista jäähdytysnesteen lämpötilaa?
Vastaa Viestiin