Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Putkistossa on 1kpl/puoli äänenvaimentimia ennen taka-akselia, mallia motonet.
Putkisto on 3" ja alusta madallettu ja kone 392 W
Lopputulos on nyt se että äänimaailma on liian suuri ja toisille äänenvaimentimille ei ole tilaa.
Näillä äänillä katsastuksessa voi tulla ongelmia. Ratkaisu voi olla myös vain katsastuksen aikainen.
Ainut mitä olen keksinyt on laittaa vaimennusta putkiston ulostuloihin noin 0,5m matkalle.
Jos polttoainetankki olisi kapeampi ei ongelmaa olisi laittaa toiset äänenvaimentimet, nyt vaan on kuskin puolella niin vähän tilaa tankin ja lehtijousen välissä ettei onnistu.
Mitä survoisi 3" putken päästä sisään että ääni vaimenisi hieman, kuitenkaan tukkimatta pakoputkistoa.
Ainut mitä tulee mieleen on spiraali (esim. kuljetin ruuveissa käytetty) jonka keskelle rei'itetty putki.
Onko hyviä ehdotuksia ?
Pituus olisi 17,5" ja halkaisija 5". Noihin vaan extrapakat sisään ja ääni olemattomiin - ryöstää kyl tehoa, mutta sitten katsastuksen jälkeen voi ottaa pakat pois ja ajaa "läpivaimentimena" jos tykkää. Pornon näkööset noi on. Korpelan Timon '73 MAchissa oli tollaiset joskus.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 23 Marras 2014, 21:40
Kirjoittaja mussette
Tuo super trap voisi olla ratkaisu 5" ulkohalkaisija pitäisi sopia, pitääpä mitata.
Yhteen aikaan noita näkyikin monessa autossa, mistähän syystä suosio loppui ?
Kohtuu kalliit on 2x207$. Mutta voishan tuon maksaakkin jos mökä hiljenisi ja tehot ei katoaisi.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 23 Marras 2014, 22:10
Kirjoittaja Topias74
Tuohon hintaan saa jo melkein koko putkiston, pienempi putkisto kokonaan leimalle, eihän siellä leimalla tehoja tarvii!
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 23 Marras 2014, 22:12
Kirjoittaja Fastback
En sitten kyl muuten muista, että pitikö levyjä lisätä vai poistaa, jotta hiljeni tai tuli läpivirtausta lisää. Piti hakea kohdalleen jotta toimi parhaiten. Vaihtoehto on, että teet kuten eräs kotoseudun Fordisti... 4" tuplaputkistosta kun katsastusmies mainitsi melusta, niin lyhensi putkia takapuskurin alta n. 40 cm, hitsasi laipat kiinni ja perään vielä yhdet 4" pöntöt katsastuksen ajaksi. Koneena oli 302 cid, kiristetty, aika paljon kiristetty mm. nokka-akselin kortissa luki "prostock".
Kuka vaihtaa koko putkiston leimaa varten...??? Vaihtaisitko itse??
Ei kyllä viitti toista putkistoa tehdä, mutta oman version super trapeistä voisi tehdä-
Työpaikalla on kuitulaser ja rosteria.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 23 Marras 2014, 22:25
Kirjoittaja Fastback
Kiihdytysautoissa, joissa käytetään pelkkiä pakosarjoja tai erittäin lyhyitä putkistoja, niin pakosarjan kollektori osaan hitsaillaan kuvion mukaiset kartiot. Kaveri teki kiihdytysautoonsa pakosarjat itse, niin tekivät myös itse tuollaiset kartion ja lähinnä porailivat sen täyteen n. 8 mm reikiä ja pakosarjan tukkeeksi. Ääni hiljeni riittävästi, jotta heltisi katsastus leima fhra kisoissa. Tuollainen on kohtuu helposti tehtävissä, kannattaisi testata jos firmassa on vehkeitä.
Tuon tyyliset mulla olikin aikaisemmin, mutta ovat liian pitkät tuonne ulostuloon ( tai pitääpä vielä tarkistaa )
Pelkästtän noilla ääni oli miehekäs, mutta motonettien jatkeena voisi olla ok.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 23 Marras 2014, 22:38
Kirjoittaja Topias74
Eihän se putkiston vaihtokaan ole kuin tunnin homma jos on valmiina. Jos on nosturi tai monttu niin ei homma eikä mikään. Itse on putkistoja tullu veivattua alas ja ylös. Itse pyrin heti tekemään sellaisen putkiston jota jaksaa kuunnella pitkääkin matkaa. Tarkoitus ajaa koko kesä. Ja kuunnella vaikka musiikkiakin välillä, sen V8 musiikin lisäksi.
Itse laittaisin hiljaisen putkiston matka-ajoa ajatellen ja cut-out- venttiilit silloin auki kun tarvii.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 23 Marras 2014, 23:28
Kirjoittaja Tahavo
Kuinkahan paljon meteliä ohjaamoon lisää jos putkisto on niin jämäkästi asennettu, että kannatinkumien tehtävä on lähinnä painaa putkistoa alaspäin eikä estää sitä notkumasta? Aattelin kun itsellä rosteri putkiston ja x putken asrntaminen a sai aikaan hirmu jytinän ohjaamoon. Kai sen putkiston olisi hyvä jonkin verran joustaa?
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 24 Marras 2014, 13:11
Kirjoittaja porttari
Taidan alkaa toistamaan itseäni, mutta sen enempää tietämättä moottorisi tehoista, osista jne. Sanoisin että mikäli kollektorit ovat turhan ylimitoitetut kokonaisuuteen ( monesti ovat), paitsi että oikeaoppisilla kollektoreilla tehot paranevat, niin myös äänet pakopuolella pienentyvät, mutta imuäänet taas kasvavat reilusti entisestään.
Toki myös sellaisia ns. resonanssivaimentimia voi käyttää ( asennetaan ulostulopäähän). Muistuttaa ohutta pyöreää vaimenninta, jossa pieni vaippa ympärillä ja putkessa reikiä kuten absorbtiovaimentajassakin ( suora vaimennin ilman mitään kammioita). sekä vaipan sisällä vaimentavaa materiaalia ( basalttivillaa tms. jotain sopivaa materiaalia joka vaimentaa). Yleensä noin tuuman tai hieman yli putken ulkohalkaisijasta tämä kys. osa. Tekevät mm. Marteliuksella niitä tilauksen mukaan.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 24 Marras 2014, 17:10
Kirjoittaja mussette
porttari kirjoitti:Taidan alkaa toistamaan itseäni, mutta sen enempää tietämättä moottorisi tehoista, osista jne. Sanoisin että mikäli kollektorit ovat turhan ylimitoitetut kokonaisuuteen ( monesti ovat), paitsi että oikeaoppisilla kollektoreilla tehot paranevat, niin myös äänet pakopuolella pienentyvät, mutta imuäänet taas kasvavat reilusti entisestään.
Toki myös sellaisia ns. resonanssivaimentimia voi käyttää ( asennetaan ulostulopäähän). Muistuttaa ohutta pyöreää vaimenninta, jossa pieni vaippa ympärillä ja putkessa reikiä kuten absorbtiovaimentajassakin ( suora vaimennin ilman mitään kammioita). sekä vaipan sisällä vaimentavaa materiaalia ( basalttivillaa tms. jotain sopivaa materiaalia joka vaimentaa). Yleensä noin tuuman tai hieman yli putken ulkohalkaisijasta tämä kys. osa. Tekevät mm. Marteliuksella niitä tilauksen mukaan.
Juu, ulostulo päähän pitää jotain keksiä. Mainitsemasi vaimentimet on jotain sellaista jota olisi tarkoitus sovitella paikalleen. Noista super trapeista oli aika negaatiivista juttua toisilla palstoilla, lähinnä tehon menetyksen takia. Motista löytyy 500+ hevosta ja kollektorin lähtö on 3", siksi aikoinaan tein putkiston 3", ettei vaan ahdista. Kierroksilla meteli on juuttaan iso. Pikkuhiljaa tuo meteli vaan on alkanut haittaamaan. Ihme kyllä aina on mennyt katsastuksesta läpi, kun ovat lähes tyhjäkäynnillä toimituksen hoitaneet. Voishan tuota laittaa johonkin pulttilaippa liitokseen kuristuksen esim. 2,5" kokoiseksi tai pienemmäksi, jos se hiljentäisi hieman ilman tehonmenetystä.
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 24 Marras 2014, 20:37
Kirjoittaja mussette
kaara91 kirjoitti:Mites nuo läpälliset kiertopöntöt, jossa on pöntön sisällä ohitus. Pikkuvirtauksilla kiertää pöntössä eestakaisin ja isommilla sitten läpän kautta suoraan. Mulla on tämmöset omatekoiset pöntöt.
Aika pienet pöntöt on jos nuo vielä on läpinäkyvät suorat. Taatusti on ääntä.
Voishan nuo pöntöt tehdä itsekkin, jos vaan on tarpeeksi hyvä syy. Oliko noista läpällisistä kiertopöntöistä jossain toiminta periaate kuvaa /mallia ?
Kuskin puolella tankin ja lehtijousen väli on vain n. 10cm .
Re: Äänen vaimennusta Earlyyn
Lähetetty: 24 Marras 2014, 21:33
Kirjoittaja Juke66
Omassa ex ratalelussa oli apexin pönttö takana ja sen kanssa tuli ongelmia Ahvenistolla kun ei ollut ns. "melupäivä". Vähän liikaa tuli ääntä läpi eikä ajamaan päässyt. Tohon löyty nopeesti ratkaisu sellaisesta "venttiilistä" joka kiinnitettiin vaimentimen päähän. Vähän hankala selittää miten tuo toimii, mutta siis tuosta venttiilistä tulee pieni putki suoraan läpi ja kun vähän antaa lisää kierroksia niin aukeaa koko venttiili auki. Vaikka koko venttiili oli auki niin silti äänet pysyi sallituissa ja kun taas oli melupäivä niin tuon koko venttiilin sai irroitettua yhdellä pienellä pultilla vaimentimen perästä pois.
Itseasiassa jos kiinnostaa niin voin tuollaisen käytetyn venttiilin myydäkin. Löytyi vähän aikaa sitten autotallia siivotessa, eikä itsellä tuolle enään taida käyttöä olla.
Tuossa vielä pari kuvaa, toivottavasti vähän selventää toimintaa