Nelkku kirjoitti:Valitettavasti ei ole antaa vinkkiä mikä nokka-akseli olisi sopiva, mutta olen mielenkiinnolla odottanut tekijämiesten vastauksia.
Lähinnä kiinnostaa millä "työkaluilla" ja valinnoilla koneitten rakentajat valitsevat sopivan nokan. Olen käynyt viestinvaihtoa Comp Camin kanssa ja sieltä
on tullut suositukseksi oikeastaan sama, kun Camquest ohjelmalla. Eli aika suppeat vaihtoehdot. Tällaiselle noviisille on tullut mielikuva haastateltua alan
harrastajia, että valinta on tehty usein, kun "on saatu tämä halvalla, tämä on todettu hyväksi tai kokeilun kautta". Nämä kysymykset on varmaan monia
mietityttänyt, että saisi kerralla kohtalaisen valinnan tehtyä.
Nokka-akselin valintaa vaikuttaa todella monet tekijät.
Ensisijaisesti käyttäjän toive koneen käytöstä ja luonteesta kyseisessä autossa.
Pelkästään koneen ulkoiset osatekijät auton paino, vaihteisto, vaihteiston välitykset, perä / välity, renkaat leveys / korkeus, vaikuttavat nokan valintaan.
Ja valitettavasti hinta, kavereiden kokemukset, netti kirjoittelut ja muut seikat joilla ei saisi olla mitään teke-mistä nokan valinnan kanssa.
Halutaanko vääntö kone so. ei paljoa vääntöä eikä tehoa, kierrosalue 900 ->4500. Tuntuu ajossa erittäin te-hokkaalta koska kone lähtee heti lähes maksimi väännöllä liikkeelle, mutta meno loppuu aika lyhyeen. Muis-tuttaa hyvää nykyaikaista diiseli moottoria tai suoraruisku turboa. Voi käyttää automaatti laatikkoa vakio turbiinilla ja harvaa perävälitystä ja isoja renkaita. Hyvä matka auto. Varmaan parhaimmillaan slalom ajossa. Tällaista moottoria tehdessä ei pidä mitään ylimitoittaa, varsinkaan kaasutinta, pakosarjoja ja putkistoa.
Joskus saattaa syntyä hyvä detonaattori jos ruttu jää hieman korkeaksi.
Nokka mainos asteeltaan 250 - 270. Yleensä hydraulisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 250 - 300 hp.
Vartilla 14 -15 s. (noin 1250 – 1500 kg Mustang)
Ripeään menoon nakki laulamaan, on voimaa ja vääntöä, kierros alue 1300 -> 5500.
Jos vaihteistoja perä vastaa sopivasti koneen luonnetta niin erittäin ripeä menijä. Hieman karkea ja kulmikas käytökseltään, mutta ehkä paras harraste koneeksi. Sama kuin edellä vältettävä ylimitoittamista. Jos puristussuhde jää liian alas koneesta tulee lussu.
Nokka mainos asteeltaan 270 - 285. Yleensä hydraulisia tai mekaanisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 300 - 380 hp.
Vartilla 13 – 15 s. (noin 1200 – 1500 kg Mustang)
11s alitus vartilla tähtäimessä ja pitkää sladia radalla, olkoon voima kanssasi, kierros alue +1500 -> 7500.
Vaatii tarkkaa kokonaisuuden suunnittelua koko auton osalta, saattaa lähteä helposti lapasesta. Vaihteisto ja perä sopivat koneen luonteeseen. Kaikki on vähän jopa ylimitoitettua, mutta ei liikaa ja oikeissa paikoissa. Olisi hyvä jos autossa olisi manuaali aski ja kuski joka osaa vaihtamisen niksit. Kone vaatii huoltoa ja säätöjen tarkastamista.
Nokka mainos asteeltaan 285 - 310. Yleensä mekaanisia tai hydraulisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 380 - 480 hp.
Vartilla 11 – 13 s. (noin 1100 – 1400 kg Mustang)
Sitten tulee vielä mahdolliset kilpakäyttöön tarkoitetut koneet. Joiden käyttö on suunniteltu tietynlaisten kilpailujen läpivientiin tiettyjen rakennussääntöjen rajoissa. Nämä koneet eivät oikeastaan eroa käyttö koneista muutoin kuin rakentamisen huolellisuudella ja huolellisilla osavalinnalla. Nämä koneet on toivottavasti suunniteltu autokohtaisiksi ja samoin käyttö kohteita varten. Esim. rata tai varti auton välitykset on suunniteltu ja toteutettu niin että max nopeus saavutetaan joko pisimmän suoranpäässä tai vartin maaliviivan tuntumassa, molemmissa tapauksissa hieman ennen. Rata kone eroaa hieman varttikoneesta koska sen tulisi toimia hyvin tietyn kierrosalueen sisällä ja vastata kaasuun viiveettä kun kone on ko. kierrosalueella.
Nokka mainos asteeltaan 285 - 320+. Yleensä mekaanisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 350 - 500 hp.
Vartilla 9 – 14 s. (noin 1100 – 1300 kg Mustang)
Kilpakone on yleensä hieman kalliimpi kuin tavis koska työ ja osakustannukset ovat yleensä suuremmat.