Mikä nokka-akseli?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
grande69
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 17:19
Auto: Ford Mustang Ht Coupe Grande vm.1969
Mustang Shelby Gt 500 Convertible vm. 2007

Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja grande69 »

Tunnistaisiko joku tämän nokka-akselin kuvissa näkyvien numeroiden ja kirjaimien avulla?
Olen yrittänyt selvittää netistä nokan speksejä tuon päässä näkyvän 7221 numerosarjan avulla, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Nokka on irrotettu 351w ja tuli minulle yksien valurautakansien mukana.
Olisi hienoa jos joku tunnistaisi mikä nokka on kyseessä, niin ei tarvitsisi ruveta asentamaan/mittaamaan sitä koneeseen kiinnittämällä.
Noitten kuvissa näkyvien lisäksi siinä on vielä koodi K146 viimeisen nokan ja pään välissä.
Liitteet
IMG_8440.JPG
IMG_8438.JPG
IMG_8431.JPG
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Käytetty valurauta laahuri nokka. Onko sulla nostajat järjestyksessä tallessa?

Periaatteessa tähän tutkimus työhen en hirveästi panostaisi. Näyttäisi äkkiseltään melko vanhanaikaisilta, jopa vakioilta nuo rampit. Sopii ehkä johonkin tosi-tosi bujetti koneeseen, mutta periaatteessa kaikissa halvoissa remppa sarjoissakin on, mukana nokka ja nostajat.

Kivan postilaatikon jalanhan tuosta saa ;)
grande69
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 24 Helmi 2014, 17:19
Auto: Ford Mustang Ht Coupe Grande vm.1969
Mustang Shelby Gt 500 Convertible vm. 2007

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja grande69 »

Nostajat löytyy ja ovat vielä järjestyksessäkin!
Taidan kuitenkin ottaa vinkistä vaarin ja käyttää sitä postilaatikon jalkana tai verkonpainona :)

Mitäs nokkaa suosittelette katukäyttöön tehtävään 351W, tehotavoitteena 350hp ja hyvä alavääntö?
Tarkoitus olisi käyttää vakio valurautakansia kansiaihioina, jotka tekee kansityön ammattilainen.
Tässä vaiheessa on hankittuna peltisarjat(Hedman Elite long tube), putkisto(Magnaflow 2,5") ja kaasutin(Holley 1850/600cfm).
Imusarjoiksi olisi käytettävissä vakio valurauta 4V tai Edelbrock Performer.
Sylinterit porataan 4,040 ylikokoon, mutta isku säilyy vakiona.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Mulla oli joskus seuraava paketti:
-69 351
Comp 280hp hydraulinokka (.050 230/230
Kannet vakiot kotisiistityt -69 rautakannet
Imusarja ed. Performer
750dp holley
Näillä osilla 295hp 5000 rpm

Tuossa nokassa oli vähän liikaa overlappia n. 9/1 puristeiselle koneelle.. Tuon nokan profiili oli myös melko vanhan aikainen. Ehdottomasti joku esim 270-280 alueen moderni hydtaulinokka, jos tavoitteena 350 hp. Mikäs tuon koneen staattinen puristus suhde on?
Avatar
Nelkku
Aktiivi
Viestit: 62
Liittynyt: 18 Kesä 2013, 21:43
Auto: Mustang -68 Convertible

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Nelkku »

Valitettavasti ei ole antaa vinkkiä mikä nokka-akseli olisi sopiva, mutta olen mielenkiinnolla odottanut tekijämiesten vastauksia.
Lähinnä kiinnostaa millä "työkaluilla" ja valinnoilla koneitten rakentajat valitsevat sopivan nokan. Olen käynyt viestinvaihtoa Comp Camin kanssa ja sieltä
on tullut suositukseksi oikeastaan sama, kun Camquest ohjelmalla. Eli aika suppeat vaihtoehdot. Tällaiselle noviisille on tullut mielikuva haastateltua alan
harrastajia, että valinta on tehty usein, kun "on saatu tämä halvalla, tämä on todettu hyväksi tai kokeilun kautta". Nämä kysymykset on varmaan monia
mietityttänyt, että saisi kerralla kohtalaisen valinnan tehtyä.
Mustang Convertible -68
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja jls »

Mulla oli 351W:ssä itse portatut kannet ja Comp Camsin 268 HiEnergy nokka. Ei tullut mitattua tehoja, mutta oli mukava katumoottori ajaa. Veti alhaalta hyvin ja hieman kiekasi ylempänä. Early kulki 13,9/noin 160km/h vartilla manuaaliaskilla sen kerran kun tuolla kombolla kävin kokeilemassa. Kuskissa olis ollut petraamista...
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Nelkku kirjoitti:Valitettavasti ei ole antaa vinkkiä mikä nokka-akseli olisi sopiva, mutta olen mielenkiinnolla odottanut tekijämiesten vastauksia.
Lähinnä kiinnostaa millä "työkaluilla" ja valinnoilla koneitten rakentajat valitsevat sopivan nokan. Olen käynyt viestinvaihtoa Comp Camin kanssa ja sieltä
on tullut suositukseksi oikeastaan sama, kun Camquest ohjelmalla. Eli aika suppeat vaihtoehdot. Tällaiselle noviisille on tullut mielikuva haastateltua alan
harrastajia, että valinta on tehty usein, kun "on saatu tämä halvalla, tämä on todettu hyväksi tai kokeilun kautta". Nämä kysymykset on varmaan monia
mietityttänyt, että saisi kerralla kohtalaisen valinnan tehtyä.
Nokka-akselin valintaa vaikuttaa todella monet tekijät.
Ensisijaisesti käyttäjän toive koneen käytöstä ja luonteesta kyseisessä autossa.
Pelkästään koneen ulkoiset osatekijät auton paino, vaihteisto, vaihteiston välitykset, perä / välity, renkaat leveys / korkeus, vaikuttavat nokan valintaan.
Ja valitettavasti hinta, kavereiden kokemukset, netti kirjoittelut ja muut seikat joilla ei saisi olla mitään teke-mistä nokan valinnan kanssa.

Halutaanko vääntö kone so. ei paljoa vääntöä eikä tehoa, kierrosalue 900 ->4500. Tuntuu ajossa erittäin te-hokkaalta koska kone lähtee heti lähes maksimi väännöllä liikkeelle, mutta meno loppuu aika lyhyeen. Muis-tuttaa hyvää nykyaikaista diiseli moottoria tai suoraruisku turboa. Voi käyttää automaatti laatikkoa vakio turbiinilla ja harvaa perävälitystä ja isoja renkaita. Hyvä matka auto. Varmaan parhaimmillaan slalom ajossa. Tällaista moottoria tehdessä ei pidä mitään ylimitoittaa, varsinkaan kaasutinta, pakosarjoja ja putkistoa.
Joskus saattaa syntyä hyvä detonaattori jos ruttu jää hieman korkeaksi.
Nokka mainos asteeltaan 250 - 270. Yleensä hydraulisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 250 - 300 hp.
Vartilla 14 -15 s. (noin 1250 – 1500 kg Mustang)

Ripeään menoon nakki laulamaan, on voimaa ja vääntöä, kierros alue 1300 -> 5500.
Jos vaihteistoja perä vastaa sopivasti koneen luonnetta niin erittäin ripeä menijä. Hieman karkea ja kulmikas käytökseltään, mutta ehkä paras harraste koneeksi. Sama kuin edellä vältettävä ylimitoittamista. Jos puristussuhde jää liian alas koneesta tulee lussu.
Nokka mainos asteeltaan 270 - 285. Yleensä hydraulisia tai mekaanisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 300 - 380 hp.
Vartilla 13 – 15 s. (noin 1200 – 1500 kg Mustang)

11s alitus vartilla tähtäimessä ja pitkää sladia radalla, olkoon voima kanssasi, kierros alue +1500 -> 7500.
Vaatii tarkkaa kokonaisuuden suunnittelua koko auton osalta, saattaa lähteä helposti lapasesta. Vaihteisto ja perä sopivat koneen luonteeseen. Kaikki on vähän jopa ylimitoitettua, mutta ei liikaa ja oikeissa paikoissa. Olisi hyvä jos autossa olisi manuaali aski ja kuski joka osaa vaihtamisen niksit. Kone vaatii huoltoa ja säätöjen tarkastamista.
Nokka mainos asteeltaan 285 - 310. Yleensä mekaanisia tai hydraulisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 380 - 480 hp.
Vartilla 11 – 13 s. (noin 1100 – 1400 kg Mustang)

Sitten tulee vielä mahdolliset kilpakäyttöön tarkoitetut koneet. Joiden käyttö on suunniteltu tietynlaisten kilpailujen läpivientiin tiettyjen rakennussääntöjen rajoissa. Nämä koneet eivät oikeastaan eroa käyttö koneista muutoin kuin rakentamisen huolellisuudella ja huolellisilla osavalinnalla. Nämä koneet on toivottavasti suunniteltu autokohtaisiksi ja samoin käyttö kohteita varten. Esim. rata tai varti auton välitykset on suunniteltu ja toteutettu niin että max nopeus saavutetaan joko pisimmän suoranpäässä tai vartin maaliviivan tuntumassa, molemmissa tapauksissa hieman ennen. Rata kone eroaa hieman varttikoneesta koska sen tulisi toimia hyvin tietyn kierrosalueen sisällä ja vastata kaasuun viiveettä kun kone on ko. kierrosalueella.
Nokka mainos asteeltaan 285 - 320+. Yleensä mekaanisia joko laahaavia tai rullanokkia.
302 cid koneesta noin 350 - 500 hp.
Vartilla 9 – 14 s. (noin 1100 – 1300 kg Mustang)
Kilpakone on yleensä hieman kalliimpi kuin tavis koska työ ja osakustannukset ovat yleensä suuremmat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mulla olis tohon ripeään menoon ja nakki laulamaan-kone joutilaana mutta ei se oo kelleen kelvannu toistaiseksi... Viimekesänä Natikoissa 13.591/166km/h. Kuski 130kg, auto jotain 1400kg. :backtotopic:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ei tuota asiaa enää voisi selittää, niikuin Mexico ja kaara asian ilmaisivat! Liikaa tuijotetaan siihen paljonko moottorista saa huipputehoja, eikä sitä mihin käyttöön auto tulee ja mitkä on auton muut osatekijät. Ja varsinkin uudempien autojen virittäjät, joiden pitää muistaa myös päästöasiat!
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Make67 kirjoitti:Mulla olis tohon ripeään menoon ja nakki laulamaan-kone joutilaana mutta ei se oo kelleen kelvannu toistaiseksi... Viimekesänä Natikoissa 13.591/166km/h. Kuski 130kg, auto jotain 1400kg. :backtotopic:
??????
Oliko tuo kone ilman kansia?
Jos on niin ne kanne on minulla. Saa kysellä.
Ja jos oikein haluaisi konetta päivittää niin hieman toisellaisella nokalla toimisi vielä paremmin. Saa kysellä.

On muuten huolella tehty kone (ei minun tekemä).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
miksu11
Addikti
Viestit: 152
Liittynyt: 10 Syys 2012, 21:25
Auto: Mustang 1966 HT
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja miksu11 »

Oli kyllä Mexicolta ja kaaralta hyvin kirjoteltu :peukku: Ei niillä isoimmilla kansilla ja kaasareilla eniten voimaa saada jos ei ole muuten paketti kondiksessa :)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

miksu11 kirjoitti:Oli kyllä Mexicolta ja kaaralta hyvin kirjoteltu :peukku: Ei niillä isoimmilla kansilla ja kaasareilla eniten voimaa saada :wink:
Juu ei niillä voimaa tule - katsotaan esimerkiksi natikoiden 2014 nopeinta pikkulohko autoa 1/4 maililla niin siinä oli pienet ja söpöt Clevelandin hatut ja kaasareitakin kaksi kun olivat niin pikkuruisia mehuamaijoja. Ne pikkuruiset mehumaijat oli nostettu läpi pellistä jotta kansa näkee kaksi karputraattoria. Tähän nostoon oli vissiin sitten tarvittu tunnelrammi imusarja. Kaasareittin kyljissä luki pienellä dominator, luulen että ovat jotain 2-tahtimopon korvaus bingeistä kehiteltyjä vehkeitä tai semmoisia oli mun tunskassa joskus.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja porttari »

Nokka keskustelut ovat usein mielenkiintoisia. Hmm, omiin kokemuksiin perustuen nokan muuttaminen suuntaan taikka toiseen saattaa romahduttaa aika rajusti momenttia/tehoa, kun kaikki mahdolliset osatekijät mm. ulkopuoliset apulaitteet ( pakosarjat, imusarjat) on saatu mitoitettua tiettyyn kokoonpanoon. Se voi silloin olla pienestä kiinni.

Muutenkin, vaikka koneessa olisi suurireikäiset kannet, raju nokka jne jne, se kyllä toimii tosi nöyrästi ihan alhaalta saakka, kunhan tosiaan sitä kokonaisuutta ollaan oikeasti hierottu toimivaksi. Se onkin toinen juttu, kellä siihen riittää aika, rahat ja mielenkiinto. Hyvin tehdyt kilpakoneet palaavat kuin siviilimosat. Siis ihan oikeasti. Kuunnelkaas joskus Pro Stock autoja, ei niistä tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla helposti voisi uskoa niiden tuottavan n.1500 hp kasilitraisena.

Tietenkin se, että kasin keskellä usein istuu se yksi 4 reikäinen mehumaija, olkoonkin minkä kokoinen hyvänsä, niin sopivasti overlappia nokassa tekee ala-alueen toiminnan huonoksi. Mutta jos taas tekee pidemmälle käyttäen vaikka 4xweber yms, tai ruisku ja läppä/pytty, ohjelmoitava sytkä, toiminta on todella siistiä tyhjäkäynniltä lähtien ( säädöt tehty oikein).

Kaikkeahan tähän voisi runoilla näistä nokista, mutta toisinaan pikkasen tuntuu siltä että niitä on hitusen liian montaa vaihtoehtoa markkinoilla. Sama nokka jollain tietyllä kokoonpanolla ei tuota toivottua lopputulosta, mutta annas kun saat jonkin osa-alueen kuntoon, niin nokkahan on kuin tehty siihen :D .

Karkea esimerkki, laitat autoon jäykät jouset jotka madaltavat alustaa, mutta käytät vakio iskareita> kauhea pommi ajaa .
Anti -Histamiini 65
Avatar
Nelkku
Aktiivi
Viestit: 62
Liittynyt: 18 Kesä 2013, 21:43
Auto: Mustang -68 Convertible

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Nelkku »

Hyviä kirjoituksia :peukku:
Kun kaikista arvokkaista infoista tekee yhteenvedon, niin tuntuu että ollaan oikeilla jäljillä nokan valinnassa.
Keväällä sen sitten näkee miten se rockaa :D
Mustang Convertible -68
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikä nokka-akseli?

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mexico65 kirjoitti:
Make67 kirjoitti:Mulla olis tohon ripeään menoon ja nakki laulamaan-kone joutilaana mutta ei se oo kelleen kelvannu toistaiseksi... Viimekesänä Natikoissa 13.591/166km/h. Kuski 130kg, auto jotain 1400kg. :backtotopic:
??????
Oliko tuo kone ilman kansia?
Jos on niin ne kanne on minulla. Saa kysellä.
Ja jos oikein haluaisi konetta päivittää niin hieman toisellaisella nokalla toimisi vielä paremmin. Saa kysellä.

On muuten huolella tehty kone (ei minun tekemä).
Offtopiccia mutta täytyy vastata kysymyksiin: Myynnissä täydellinen kone jossa siis ennen ollut nämä Jyrille taas takasin kulkeutuneet -69W(351) rautakannnet. Nyt paikallaan Edelbrockin Performer alukannet jotka Kuusiniemen Tapsan porttaamat ja porttauksen yhteydessä laitettu jäykemmät jouset ynnä muut hilppeet. Nokka vaihtunut rolleriksi, FR F303 ja imarina Weiand Street Warrior. MSD, Holley 650db... Näillä siis viimeNatikoissa toi aika täysin noviisin ajamana...

Kiitos ja anteeksi.

:backtotopic:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Vastaa Viestiin